Kertokaa hallituksen kannattajat, että millä köyhät sitten elää?
Kun työttomyystukea ja asumistukea leikataan? Siis jos ei silti työllisty tai ei pysty töihin?
Niin millä sitten eletään, kun tulot putoaa nykyisestä 300-600€/kk? Luuletteko että meillä on vielä varaa pärjätä sitten enää mitenkään?
Kommentit (1103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Jos nyt pakotetaan kaikki puolikuntoiset ja muuten työllistymättömät myymään asunto laman aikana halvalla ja nopeasti ja vuokralle. Niin mikä säästö se on, kun sitten sille maksetaan vuokralla myös asumistukea ja toimeentulotukea, kun nyt maksetaan vain soviteltua työttömyysetuutta?
Jotkut tahot saa ostettua ne asunnot. Olisiko sitäkin sitten taustalla suunnitelmissa?
Sepä se, nimenomaan. Hallitus haluaisi tänne samanlaisen yhteiskunnan kuin Amerikassa, että jokainen pienikin vastoinkäyminen elämässä tai elämänmuutos (sairastuminen, työttömyys, vaikka lyhytkin sellainen, lomautus, omaishoitajuus, äitiysloma...) tarkoittaisi sitä, että joutuu myymään kodin. Tällä lailla pikkuhiljaa on tarkoitus keskittää mahdollisimman iso osa asuntokannasta asuntosijoittajille (pääasiassa suursijoittajille). Kriisin keskellä asunnon joutuu paniikissa myymään reippaaseen alihintaan, kun uhkana on muuten se, ettei saa ostettua lääkkeitä ja ruokaa. Asuntosijoittajat tulevat olemaan tietoisia asiasta, ja he tulevat tinkimään hinnoista, ja tällä lailla saadaan kiristettyä hätään joutuneet ihmiset myymään kotinsa ehkä jopa 60% alennuksella tai jopa sitäkin halvemmalla. Kun on pelkona, että oma lapsi huostaanotetaan (kun ei ole varaa ruokkia) ja itse kuolee nälkään, joutuu myymään kodin käytännössä asuntosijoittajien sanelemilla hinnoilla - ja ne voivat ollakin sitten röyhkeää polkuhintaa.
Hallituksen tarkoitus on vain saattaa mahdollisimman iso osa kansasta toivottomaan köyhyyteen vailla mitään mahdollisuuksia.
Ei vaan sodan keskellä se omistusasunto tuhoutuu eikä kukaan sitä korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät voivat hakea apua lapsiltaan. Jos on vanha ja sairas, niin tottahan perhe pitää huolta? Vai oletteko suututtaneet nekin?
Niin kornilta kuin kommenttisi saattaakin kuulostaa, tähänhän ollaan menossa. Ihan samoin kuin siihen, että tulevaisuudessa omaiset hoitavat vanhuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähtee koko asumistuki ja menee tulot miinuksen puolelle. Omistan vajaa neljäsosan hyvin huonokuntoisesta asunnosta, jossa 80 v. äitini asuu ja josta hän omistaa puolet. Pikkasen katkera olen siitä, että esim. kesämökin saa tässä uudessa systeemissä omistaa, mutta ei muullaista tuottamatonta kiinteistöä.
Eli jakamaton kuolinpesä? Sen saa jakoon, mikäli joku pesän osakkaista näin haluaa. Muut voivat ostaa sinut siitä ulos ja saat vähän omaa rahaa siitä.
Nämä on vain asioita, jotka pitää hoitaa.
Jos se äidin asunto sattuu niin kuin hyvin todennäköistä on olemaan hänen ja edesmenneen miehensä asunto, niin leski saa jäädä siihen asumaan etkä pysty yhtään mitenkään pakottamaan ketään ostamaan sinua ulos siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei työllisty nykyisellä ammatilla, niin menee koulun penkille opiskelemaan työllistävän ammatin. Opintotukea ei olla leikkaamassa.
Ei ole taloudellisesti mahdollista opiskella. Sairaana ei paukut riitä sekä opiskelemaan että käymään töissä samaan aikaan. Ja pelkkä tyotylmyystuki ei riitä. On velkainen omistusasunto, joten ei tule muita tukia. Vuokralle en mene
Tämä on aika erikoista, kun osa nokkii työssäkäyviä ja välitetään, kun ei työllistytä, mutta mitään ei sen eteen tehdä. On työvoimapoliittista koulutusta, on opintotuki ja laina, on omaehtoinen tuki. Itse sain omaehtoisen tuen ja opiskelen terveyden takia etänä. Tulot nousseet köyhyysrajalta muutamassa vuodessa bruttona 1700 euroa. Toki olisin voinut jäädä kotiin makaamaan ja itkemään tukien perään...ja on asuntolaina, 2 teiniä ja mies, joka tienaa alle keskituloisen verran.
No moni ei kyllä työllisty, vaikka miten yrittäisi. Tiedän 50+ ikäisiä, joilla on työkokemusta ja kaksi tutkintoa, mutta töitä ei vain löydy.
Jos ei edes yritä niin ei ainakaan työllisty.
Kerropa tuo ikäsyrjityille, jotka tekevät vuodessa satoja hakemuksia - tuloksetta. Mutta sinultahan puuttuu empatia ja ymmärrys.
Edelleen, jos ei edes yritä. Tämä ketju on täynnä narinaa siitä, kun ei pysty. Narisijat vaan unohtaa sen, että kaikki me työllistyneet ja kouluja käyneet olemme tehneet sen valinnan, että eletään tiukoilla. Ei se ilmaiseksi muillekaan tule. Ja mä oon opiskellut peruskoulun jälkeen 9.5 vuotta, josta valtaosan tehnyt pienellä palkalla osa-aikatöitä ja työkkärirahaakin on tullut nostettua kiitettävästi. Että kyllä täällä sinänsä ymmärrystä tiettyyn pisteeseen asti on.
Miksi kuvittelet, että me emme ole opiskelleet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei työllisty nykyisellä ammatilla, niin menee koulun penkille opiskelemaan työllistävän ammatin. Opintotukea ei olla leikkaamassa.
Ei ole taloudellisesti mahdollista opiskella. Sairaana ei paukut riitä sekä opiskelemaan että käymään töissä samaan aikaan. Ja pelkkä tyotylmyystuki ei riitä. On velkainen omistusasunto, joten ei tule muita tukia. Vuokralle en mene
Tämä on aika erikoista, kun osa nokkii työssäkäyviä ja välitetään, kun ei työllistytä, mutta mitään ei sen eteen tehdä. On työvoimapoliittista koulutusta, on opintotuki ja laina, on omaehtoinen tuki. Itse sain omaehtoisen tuen ja opiskelen terveyden takia etänä. Tulot nousseet köyhyysrajalta muutamassa vuodessa bruttona 1700 euroa. Toki olisin voinut jäädä kotiin makaamaan ja itkemään tukien perään...ja on asuntolaina, 2 teiniä ja mies, joka tienaa alle keskituloisen verran.
No moni ei kyllä työllisty, vaikka miten yrittäisi. Tiedän 50+ ikäisiä, joilla on työkokemusta ja kaksi tutkintoa, mutta töitä ei vain löydy.
Kerropa tuo ikäsyrjityille, jotka tekevät vuodessa satoja hakemuksia - tuloksetta. Mutta sinultahan puuttuu empatia ja ymmärrys.
Edelleen, jos ei edes yritä. Tämä ketju on täynnä narinaa siitä, kun ei pysty. Narisijat vaan unohtaa sen, että kaikki me työllistyneet ja kouluja käyneet olemme tehneet sen valinnan, että eletään tiukoilla. Ei se ilmaiseksi muillekaan tule. Ja mä oon opiskellut peruskoulun jälkeen 9.5 vuotta, josta valtaosan tehnyt pienellä palkalla osa-aikatöitä ja työkkärirahaakin on tullut nostettua kiitettävästi. Että kyllä täällä sinänsä ymmärrystä tiettyyn pisteeseen asti on.
Mutta kun on jo työ, mutta hallitus on kieltämässä työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät voivat hakea apua lapsiltaan. Jos on vanha ja sairas, niin tottahan perhe pitää huolta? Vai oletteko suututtaneet nekin?
Ei ole varaa auttaa, koska kaikilla on tällä hetkellä kalliita velkoja, omatkin elinkustannukset nousseet tms.
Se että raivaa äitimuorille jonkun nurkan siitä kalliilla ostetusta talosta, ei ole mahdottomuus. Ja voithan sä maksaa asumisesi siivoamalla ja kokkaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä jatkossa riittää vuokra-asuntoja, kun nyt pakotetaan kaikki omistusasunnossa sinnitelleet vuokralle?
Joku asuntoinvestoija ostaa sen sun asunnon pilkkahinnalla ja sitten ottaa sut sinne vuokralle asumaan. Maksamillasi vuokrilla keraa sitten pois ne sulle maksamansa rahat pikkuhiljaa. Asuntosi on sille lopulta ilmainen.
Noin se kapitalismi toimii.
Mistä tulee käsitys omistusasujien pakkomyynneistä jos asumistukea ei saa? Eipä saa asumistukea nytkään. Me kaksi työmarkkinatuella olevaa. Yhtiövastike 318€/kk. Asumistukea ei senttiäkään. Jos se asunto on velkaa täynnä, niin eihän se silloin oma ole, vaan pankin. Siis meidän kämppä velaton ja ei todellakaan tarvetta/pakotetta myydä.
Vierailija kirjoitti:
Ryöstelemällä, tekemällä murtoja ja varkauksia, ihmissieppauksilla ja lunnasvaatimuksilla. Saadaan kunnon Kolumbian meininki.
Tää voi tulla yllätyksenä sinne Kallion pössyttely-yksiöön, mutta Suomessa on maailman suurimpia asetiheyksiä. Teretulemast tänne pohjoiseen ryöstelemään, onkin vähän tylsää ollut viimeaikoina.
Vierailija kirjoitti:
MENKÄÄ TÖIHIN
ISTU SINÄ MIEKKAAN
Hallituksen velvollisuus ei ole järjestää työtä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähtee koko asumistuki ja menee tulot miinuksen puolelle. Omistan vajaa neljäsosan hyvin huonokuntoisesta asunnosta, jossa 80 v. äitini asuu ja josta hän omistaa puolet. Pikkasen katkera olen siitä, että esim. kesämökin saa tässä uudessa systeemissä omistaa, mutta ei muullaista tuottamatonta kiinteistöä.
Mikähän tuossa lasketaan kesämökiksi? Onko kakkosasunto kesämökki, jos siellä viettää kesät?
Tuo uusi systeemi on juuri tällaisten outojen linjanvetojen vuoksi huono, ja sopiikin toivoa, että nämä asumistukiuudistukset kaatuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa satoja hakemuksia? Herranjumala. Laita nyt tänne sun hakemus niin autetaan sua. Jotainhan tuossa täytyy olla pielessä. Haetko paikkoja joihin sinulla olisi edes teoreettista osaamista?
Mä laiton hakemuksen yhteen Kelan paskaduuniin. Hakemuksia oli tullut yli 200. Laskepa todennäköisyys saada paikka, jos yksi valitaan. Yleensä töihin tulee hakemus muiltakin kuin minulta.
-eri
Mulla on kyllä ihan eri näkemys paskaduunista. Hait siis Kelalle töihin? No sinne pitää yleensäkin olla korkeakoulututkinto. Lisäksi työkokemusta. Minulle taas paskaduuni on niitä, joita tehdään ilman koulutusta max. 11 euron palkalla. Ja itse asiassa nyt mä teen virastotyötä ja tienään bruttona +3000 euroa eikä tämä minusta ole paskatyötä nähnytkään. Minun kommentti siis tuolla ylempänä, jossa kerroin, että tulot nousseet 1700 bruttona.
Merkonomi tai ylioppilas ja merkonomi riittää. Työt menee suhteilla. Pitää olla kuitenkin poliittisesti sopiva, kepulainen, pää ei muuten kestä.
Ei riitä nykypäivänä. Valtaosalla hakijoista on vähintään ammattikorkeakoulututkinto, joten käytännössä kaikki ylioppilaat ja melkein kaikki merkonomit karsiutuu jo siinä. Ei ole suhteita enkä ole kepulainen ja silti aukeni virka, tosin ei Kelalla.
Tunnen kyllä Kelalla töissä olevia. Pelkkä merkonomi. Hän ja puolisonsa ja kaverinsa ovat kepulaisia.
Kuten sanoin, jos hakijoina on tradenomeja ja kauppatieteiden maistereita, ylioppilaita ja merkonomeja niin kaksi jälkimmäistä ovat hyvin heikoilla ensimmäisiin nähden. Tiedän minäkin kaksi merkonomia ja yhden ylioppilaan. Merkonomit saivat töitä sen vuoksi, että oli jo aiemmin jo monipuolista kokemusta, ylioppilaalla taas oli yliopisto-opinnot kesken. Eli voi työllistyä, mutta mahdollisuudet ovat huomattavasti heikommat. Puoluekirjaa taas ei kysytä missään yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen velvollisuus ei ole järjestää työtä kaikille.
En halua, että hallitus järjestää minulle työtä vaan haluan päättää työstäni itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei kait työttömyystukea varsinaisesti leikata, vaan se halutaan vastikkeelliseksi. Kyllähän se laittaa miettimään tekeekö kuntouttavaa 9e/päivä vaiko nöyrtyy ja menee siihen 10e/h oikeaan työhön.
Tuollaisessa kiristystilanteessa en menisi kumpaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat meinaa että köyhät vaan kuolee pois.
Köyhän pitää ottaa itse vastuu elannostaan. Niin me muutkin on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä töitä. Ihan niin kuin me muutkin. Jos ei ole työkyvytön, jotain pystyy aina tekemään. Jaa vaikka hesaria. Jos on työkyvytön, on työkyvyttömyyseläkkeellä.
Maailman pienin viulu soi, kun kuulen itkua siitä ettei enää voi elää veronmaksajien rahoilla.
Sinne TKE:lle ei pääse muuten, kuin jos on joku krooninen syöpä tmv tai päässä vikaa. Mullakin endokrinologisia ICD-koodeja ainakin viisi, jotka haittaavat todella jokapäiväistä elämää, silti syyt eivät riitä edes osariin.
T N60
Mulla on vain yksi sairaus, jolla pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Ei ole mt- tai mikään krooninen vakava sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Jos nyt pakotetaan kaikki puolikuntoiset ja muuten työllistymättömät myymään asunto laman aikana halvalla ja nopeasti ja vuokralle. Niin mikä säästö se on, kun sitten sille maksetaan vuokralla myös asumistukea ja toimeentulotukea, kun nyt maksetaan vain soviteltua työttömyysetuutta?
Jotkut tahot saa ostettua ne asunnot. Olisiko sitäkin sitten taustalla suunnitelmissa?
Sepä se, nimenomaan. Hallitus haluaisi tänne samanlaisen yhteiskunnan kuin Amerikassa, että jokainen pienikin vastoinkäyminen elämässä tai elämänmuutos (sairastuminen, työttömyys, vaikka lyhytkin sellainen, lomautus, omaishoitajuus, äitiysloma...) tarkoittaisi sitä, että joutuu myymään kodin. Tällä lailla pikkuhiljaa on tarkoitus keskittää mahdollisimman iso osa asuntokannasta asuntosijoittajille (pääasiassa suursijoittajille). Kriisin keskellä asunnon joutuu paniikissa myymään reippaaseen alihintaan, kun uhkana on muuten se, ettei saa ostettua lääkkeitä ja ruokaa. Asuntosijoittajat tulevat olemaan tietoisia asiasta, ja he tulevat tinkimään hinnoista, ja tällä lailla saadaan kiristettyä hätään joutuneet ihmiset myymään kotinsa ehkä jopa 60% alennuksella tai jopa sitäkin halvemmalla. Kun on pelkona, että oma lapsi huostaanotetaan (kun ei ole varaa ruokkia) ja itse kuolee nälkään, joutuu myymään kodin käytännössä asuntosijoittajien sanelemilla hinnoilla - ja ne voivat ollakin sitten röyhkeää polkuhintaa.
Hallituksen tarkoitus on vain saattaa mahdollisimman iso osa kansasta toivottomaan köyhyyteen vailla mitään mahdollisuuksia.
Mutta MIKSI?
Ja olisiko vasemmisto jotenkin estänyt tätä kehitystä? Nythän koetetaan hallita velkaantumista, vaikka sen on hidas urakka. MIten lyhytjänteisiä ihmiset ovat? Tässähän on kyse muustakin kuin omasta navasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sairauksia teillä sitten on? Työnteko ahdistaa, vanne kiristää päätä? Ylipainosta johtuen nivelet paukkuu? Mitä?
Krooninen migreeni, johon ei ole löytynyt sopivaa lääkitystä. Aika monessa ns. hanttihommassa tarvitaan ajokorttia, esim. porrassiivoojan työssä. Autolla ajo migreenikohtauksen aikana voi olla vaarallista, sillä migreeni tarkoittaa, etteivät aivot toimi normaalisti. Voi olla näköhäiriöitä, pahoinvointia, jopa oksentelua, ja lisäksi ns. looginen ajattelu tökkii. Fyysinen rasitus yleensä laukaisee kohtauksen, joten tuo yhdistelmä ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa satoja hakemuksia? Herranjumala. Laita nyt tänne sun hakemus niin autetaan sua. Jotainhan tuossa täytyy olla pielessä. Haetko paikkoja joihin sinulla olisi edes teoreettista osaamista?
Mä laiton hakemuksen yhteen Kelan paskaduuniin. Hakemuksia oli tullut yli 200. Laskepa todennäköisyys saada paikka, jos yksi valitaan. Yleensä töihin tulee hakemus muiltakin kuin minulta.
-eri
Mulla on kyllä ihan eri näkemys paskaduunista. Hait siis Kelalle töihin? No sinne pitää yleensäkin olla korkeakoulututkinto. Lisäksi työkokemusta. Minulle taas paskaduuni on niitä, joita tehdään ilman koulutusta max. 11 euron palkalla. Ja itse asiassa nyt mä teen virastotyötä ja tienään bruttona +3000 euroa eikä tämä minusta ole paskatyötä nähnytkään. Minun kommentti siis tuolla ylempänä, jossa kerroin, että tulot nousseet 1700 bruttona.
Merkonomi tai ylioppilas ja merkonomi riittää. Työt menee suhteilla. Pitää olla kuitenkin poliittisesti sopiva, kepulainen, pää ei muuten kestä.
Ei riitä nykypäivänä. Valtaosalla hakijoista on vähintään ammattikorkeakoulututkinto, joten käytännössä kaikki ylioppilaat ja melkein kaikki merkonomit karsiutuu jo siinä. Ei ole suhteita enkä ole kepulainen ja silti aukeni virka, tosin ei Kelalla.
Tunnen kyllä Kelalla töissä olevia. Pelkkä merkonomi. Hän ja puolisonsa ja kaverinsa ovat kepulaisia.
Kuten sanoin, jos hakijoina on tradenomeja ja kauppatieteiden maistereita, ylioppilaita ja merkonomeja niin kaksi jälkimmäistä ovat hyvin heikoilla ensimmäisiin nähden. Tiedän minäkin kaksi merkonomia ja yhden ylioppilaan. Merkonomit saivat töitä sen vuoksi, että oli jo aiemmin jo monipuolista kokemusta, ylioppilaalla taas oli yliopisto-opinnot kesken. Eli voi työllistyä, mutta mahdollisuudet ovat huomattavasti heikommat. Puoluekirjaa taas ei kysytä missään yhteydessä.
Kyllä siellä exät ja nyxät suosittelee töihin henkilöitä, minuakin. Itse en kuitenkaan halua Kelalle töihin. Haluan päättää omasta työpaikastani ja ammattialastani itse kuten myös vaatteista ja puolisosta.
Ei ole varaa auttaa, koska kaikilla on tällä hetkellä kalliita velkoja, omatkin elinkustannukset nousseet tms.