Kuinka tarkka kauppalista?
Jos sinä kirjoitat kauppalistan puolisollesi tai hän sinulle, kuinka tarkka listan pitää olla?
Jos esim. kirjoitat listaan "maito", niin voiko tuoda mitä maitoa tahansa? Vai tarkoitetaanko tuolla maitoa, jota perheessä on käytetty päivittäin vuosia? Tai pitääkö listaan kirjoittaa tarkka tuotenimi, rasvaprosentti yms. jos haluaa juuri tietyntyyppistä maitoa?
Entä pyykinpesuaine, margariini, riisi, ruisleipä jne?
Kommentit (36)
Joo jos halua muuta kuin halvinta rasvatonta maitoa sitten pitää kertoa että mitä
Voihan tuo olla niinkin päin, että puoliso on netistä katsonut jännän reseptin, johon tulee jotain tyyliin jakinmaitoa- ja sitten vetää raivarit kun toinen tuo väärää ohjeistuksella "maitoa".
Kyllä pikkumaisia kotihirmuja riittää molemmissa!
Puoliso EI käy perheen ruokaostoksilla, koska on käytännössä täys idari. Saattaa tuoda laatikollisen betliininmunkkeja ostettuna paistopisteeltä ( maksavat siten noin 25-30€) sen pakasteessa olevan kymmenen euron laatikon sijaan. Vaikka KUKAAN ei olisi niitä munkkeja halunnut. Kun haluaa olla "hyvä vanhempi". Ei tiedä 35v jälkeenkään, että olen allerginen asioille x ja y, ja sitten kiukuttelee, kun en voikaan syödä grillikioskilta ostamaansa annosta perheen iltaruuaksi ( myöskään lapset eivät jotain hotsia kahdella suomella ja kaikillamausteilla suostu syömään, koska eivät jostain syystä syö makkaraa).
Rahan säästämiseksi ja sen turvaamiseksi, että kaikki saavat itselleen turvallista ruokaa, hoidan ruokaostokset.
Korona-aikana hoidin kolmen perheen ostokset, ja pyysin mahdollisimman tarkkaa kauppalappua ensimmäisen reissun jälkeen. Jos lapussa lukee applarimehua, niin en oikeasti tiennyt, että se tarkoittaa tropic appelsiinimehua litran tiiliskivenä tavallisesta hyllystä, ei kylmähyllystä. Onneksi voi soittaa videopuheluita 😁
Appivanhempien kanssa tein niin, että anoppi laittoi rappusille tyhjät purkit ja otin niistä kuvan, Ostoslistaan oli sitten merkitty määrät.
Lapseni ovat fiksuja, ja osaavat itsenäisesti katsoa mm kilo/litrahinnan ja tuoteselosteen, että onko siinä ei-toivottuja raaka-aineita ( onko leivonnaisessa kardemummaa tai leivässä kauraa) mutta kyllä heillekin pitää lista olla. No, käyn kerran viikossa kaupassa, joten muistettavana on yleensä vähintään 20 asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso EI käy perheen ruokaostoksilla, koska on käytännössä täys idari. Saattaa tuoda laatikollisen betliininmunkkeja ostettuna paistopisteeltä ( maksavat siten noin 25-30€) sen pakasteessa olevan kymmenen euron laatikon sijaan. Vaikka KUKAAN ei olisi niitä munkkeja halunnut. Kun haluaa olla "hyvä vanhempi". Ei tiedä 35v jälkeenkään, että olen allerginen asioille x ja y, ja sitten kiukuttelee, kun en voikaan syödä grillikioskilta ostamaansa annosta perheen iltaruuaksi ( myöskään lapset eivät jotain hotsia kahdella suomella ja kaikillamausteilla suostu syömään, koska eivät jostain syystä syö makkaraa).
Rahan säästämiseksi ja sen turvaamiseksi, että kaikki saavat itselleen turvallista ruokaa, hoidan ruokaostokset.
Korona-aikana hoidin kolmen perheen ostokset, ja pyysin mahdollisimman tarkkaa kauppalappua ensimmäisen reissun jälkeen. Jos lapussa lukee applarimehua, niin en oikeasti tiennyt, että se tarkoittaa tropic appelsiinimehua litran tiiliskivenä tavallisesta hyllystä, ei kylmähyllystä. Onneksi voi soittaa videopuheluita 😁
Appivanhempien kanssa tein niin, että anoppi laittoi rappusille tyhjät purkit ja otin niistä kuvan, Ostoslistaan oli sitten merkitty määrät.
Lapseni ovat fiksuja, ja osaavat itsenäisesti katsoa mm kilo/litrahinnan ja tuoteselosteen, että onko siinä ei-toivottuja raaka-aineita ( onko leivonnaisessa kardemummaa tai leivässä kauraa) mutta kyllä heillekin pitää lista olla. No, käyn kerran viikossa kaupassa, joten muistettavana on yleensä vähintään 20 asiaa.
Mistä oletkin löytänyt moisen helmen itsellesi. Vakka kantensa valitsee?
Hyvin tarkka lista täytyy olla, kirjoitan yleensä lisäksi hinnankin, jotta voi siihen verrata vielä että tulisi oikea tuote. Katson siis netistä tuotteet ja on vähän pakko ostaa halvinta mahdollista, kumppani tuo silti usein väärää.
Perusjutut tiedetään joten riittää että maitoa ja leipää. Jos jotain tiettyä sattuu tarvitsemaan niin se merkitään. Ei olla merkkivaativia eikä allergioita jotka vaikuttaisivat. Äkkiseltään mietittynä omat hygieniatuotteeni haluan valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni ovat fiksuja, ja osaavat itsenäisesti katsoa mm kilo/litrahinnan ja tuoteselosteen, että onko siinä ei-toivottuja raaka-aineita ( onko leivonnaisessa kardemummaa tai leivässä kauraa) mutta kyllä heillekin pitää lista olla. No, käyn kerran viikossa kaupassa, joten muistettavana on yleensä vähintään 20 asiaa.Mistä oletkin löytänyt moisen helmen itsellesi. Vakka kantensa valitsee?
Luuletko, että 16-vuotias pohtii parisuhdetta aloitellessaan sitä, että onko tämä mahdollinen parisuhteen toinen osapuoli taloudellisesti ajatteleva, kotitaloudessa loistava ja käytännöllisesti toimiva kaikessa toiminnassaan? Että koska puoliso ei osaa hahmottaa hintoja, niin on erottava?
35 vuotta parisuhdetta takana, ja kyllä, minä olen se, joka hoitaa perheessä tietyt asiat, koska puolisosta ei siihen ole. Se ei ole mielestäni vielä riittävä peruste parisuhteen päättymiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni ovat fiksuja, ja osaavat itsenäisesti katsoa mm kilo/litrahinnan ja tuoteselosteen, että onko siinä ei-toivottuja raaka-aineita ( onko leivonnaisessa kardemummaa tai leivässä kauraa) mutta kyllä heillekin pitää lista olla. No, käyn kerran viikossa kaupassa, joten muistettavana on yleensä vähintään 20 asiaa.Mistä oletkin löytänyt moisen helmen itsellesi. Vakka kantensa valitsee?
Luuletko, että 16-vuotias pohtii parisuhdetta aloitellessaan sitä, että onko tämä mahdollinen parisuhteen toinen osapuoli taloudellisesti ajatteleva, kotitaloudessa loistava ja käytännöllisesti toimiva kaikessa toiminnassaan? Että koska puoliso ei osaa hahmottaa hintoja, niin on erottava?
35 vuotta parisuhdetta takana, ja kyllä, minä olen se, joka hoitaa perheessä tietyt asiat, koska puolisosta ei siihen ole. Se ei ole mielestäni vielä riittävä peruste parisuhteen päättymiselle.
Ihmettelen lähinnä sitä miten hän ei tuossakaan ajassa ole kehittynyt niissä asioissa tai oppinut yhtään mitään.
Koska Espoon Ison Omenan Prismassa on nyttuplabonuspäivät, tein sinne ison tilauksen. Ei menty koko perhe maalle, kun odotettiin, että saadaan ruokalähetys jääkaappiin ja pakastimeen.
Ison Omenan Prisma oli kuitenkin itse muuttanut toimituspaikaksi, siis meidän kotiosoitteeksi oman osoitteensa Piispansilta jotain.
Prisma ilmoitti ettei sen oma postinumero kuulu sen toimitusalueeseen ja siksi koko tilaus on peruttu ja mun pitää maksaa 19,90.
Vaikka tilausta ei olut edes ehditty kerätä.
Ei ikinä enää tilata sieltä.
VAROKAA ISON OMENAN PRISMAA
Vierailija kirjoitti:
Koska Espoon Ison Omenan Prismassa on nyttuplabonuspäivät, tein sinne ison tilauksen. Ei menty koko perhe maalle, kun odotettiin, että saadaan ruokalähetys jääkaappiin ja pakastimeen.
Ison Omenan Prisma oli kuitenkin itse muuttanut toimituspaikaksi, siis meidän kotiosoitteeksi oman osoitteensa Piispansilta jotain.
Prisma ilmoitti ettei sen oma postinumero kuulu sen toimitusalueeseen ja siksi koko tilaus on peruttu ja mun pitää maksaa 19,90.
VAROKAA ISON OMENAN PRISMAA
Älä nyt viitsi, ei ne veloita sellaista mitä ei ole toimitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VAROKAA ISON OMENAN PRISMAAÄlä nyt viitsi, ei ne veloita sellaista mitä ei ole toimitettu.
Sinun pitää soittaa asiakaspalveluun tai avata chatti jotta saat sen kotiinkuljetuksen peruttua jos on jäänyt roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa just tiettyä, pitää se kirjoittaa selvästi.
Niin, eihän sitä voisi arvata, että "maito" tarkoittaa rasvatonta tavallista maitoa, jota juodaan perheessä litratolkulla päivässä. Voihan se tarkoittaa vaikka kauramaitoa tai laktoositonta täysmaitoa, vaikka tällaisia ei ole koskaan perheessä käytetty.
Minun omassa kauppalistassa lukee "2 kurria" mikä tarkoittaa 2 litraa Valion rasvatonta Plusmaitoa ja "kerma" tarkoittaa 2 dl:n Valion kevytkermaa (10 % rasvaa), jota käytän kahvin kanssa. Yhden hengen taloudessa pyrin tekemään keskitettyjä kauppareissuja ostamaan kerralla useamman päivän ruuat, joiden parasta ennen päivämäärä on mahdollisimman kaukana. Tavallisimman käyn kaupassa 2-3 kertaa viikossa, esimerkiksi maanantaisin ja torstaisin. Jos minun tekee mieli jotain makeaa, minulla on siltä varalta mm. suklaakeksejä ja jäätelöä, mutta en minä niitä kerralla ahda.
Pidän myös siitä että minulla on kotona hyvät varastot syömistä, juomista, shampoota, pesuaineita ja muuta tarpeellista, jotta minun ei ole pakko käydä kaupassa jonkin pikkujutun takia. Minulla on myös erilaisia työkaluja, teippejä, erikoisliimoja, lamppuja ja sähköjohtoja, jos tulee tarvetta korjata jotain.
Mies hoitaa miellä useimmiten kauppareissut, koska tykkää kaupassa käymisestä enemmän kuin minä. Kyllä hän vuosien kokemuksella tietää, mistä tuotteista minä pidän eli ei tarvitse kirjoitella tuotemerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Perusjutut tiedetään joten riittää että maitoa ja leipää. Jos jotain tiettyä sattuu tarvitsemaan niin se merkitään. Ei olla merkkivaativia eikä allergioita jotka vaikuttaisivat. Äkkiseltään mietittynä omat hygieniatuotteeni haluan valita.
Kyllähän leipiäkin on olemassa monenlaisia kuten täysjyväruisleipää, sekaleipää, erilaisia paahtoleipiä, patonkia tai sitten sämpylöitä ja piirakoita. Viljatuotteita ei kannata ostaa liikaa jotta ei joudu syömään mitään vanhoja leivänkannikoita. Jos ostaa kalakukon, niin silloin ole järkevää ostaa samalla kertaa ruisleipää.
Puolisoni on tosi tarkka itse, että tuo oikean tuotteen, kun taas minä pyydän tuomaan jotakin sinne päin. Eniten juuri ärsyttää se, miten toinen tinkaa mitä ja millaista.