Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka tarkka kauppalista?

Vierailija
08.09.2023 |

Jos sinä kirjoitat kauppalistan puolisollesi tai hän sinulle, kuinka tarkka listan pitää olla?

Jos esim. kirjoitat listaan "maito", niin voiko tuoda mitä maitoa tahansa? Vai tarkoitetaanko tuolla maitoa, jota perheessä on käytetty päivittäin vuosia? Tai pitääkö listaan kirjoittaa tarkka tuotenimi, rasvaprosentti yms. jos haluaa juuri tietyntyyppistä maitoa?

Entä pyykinpesuaine, margariini, riisi, ruisleipä jne?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa just tiettyä, pitää se kirjoittaa selvästi.

2/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ite kaupassa tai tilaa ruuat kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, eihän sitä voisi arvata, että "maito" tarkoittaa rasvatonta tavallista maitoa, jota juodaan perheessä litratolkulla päivässä. Voihan se tarkoittaa vaikka kauramaitoa tai laktoositonta täysmaitoa, vaikka tällaisia ei ole koskaan perheessä käytetty.

Vierailija
4/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on teillä ihmeelliset puolisot, jos he ei itse tiedä, mitä maitoa teillä juodaan tai mitä kahvia, tai mitä voita tai muuta rasvaa käytetään, minkälaisesta jugurtista tai vanukkaista pidetään. Merkillistä.

Vierailija
5/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkka pitää olla, että tulee just mitä tarttee. 

Vierailija
6/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on teillä ihmeelliset puolisot, jos he ei itse tiedä, mitä maitoa teillä juodaan tai mitä kahvia, tai mitä voita tai muuta rasvaa käytetään, minkälaisesta jugurtista tai vanukkaista pidetään. Merkillistä.

Mulla mieli muuttuu enkä halua jotain tiettyä joka kerta. 

Vierailija
7/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käyttänyt kauppalistaa. Muistan aina kaiken mitä pitää ostaa.

Vierailija
8/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi en puolison pitäisi tietää, jos en itsekään tiedä mitä aina haluan. 

Vierailija
9/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei ole kaavoihin kangistuneita ja haluavat aina sitä yhtä ja samaa tuotetta. 

Vierailija
10/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me keskustelemme mieheni kanssa yleensä aamuisin tai ennen kauppareissua mitä syödään, ei meillä ole mitään vakiokaavaa ostoksissa. Esimerkiksi leipä, se voi tarkoittaa ruisleipää tai täysjyväsämpylöitä, leivän päälle leikkele taas voi tarkoittaa kalkkunaleikettä, meetwurstia tai vaikka korppukinkkua. Meillä vaihtuu "vakkarituotteetkin" melkein viikottain, sillä tykkäämme vaihtelusta. Maitokin katsotaan sen mukaan mitä tehdään, ei me kevytmaitoa juoda kuin silloin tällöin, mutta jos uuniriisipuuroa tai muusia on tiedossa niin molemmat tajuaa että punaista maitoa tai kermaa on oltava kaapissa. Jos molemmat olemme aamulla sitä mieltä että tänään syödään lohipastaa niin ei kumpikaan mene kauppaan ostamaan kanasalaattitarpeita. Perus kuivatavarat nyt on helppoja "vehnäjauho ja kuivahiiva on loppu" "perhana tarvitaan öljyä ja tomaattimurskaa" jne. Aika pitkälle pötkii parisuhteessa kun asioista keskustellaan ja yhdessä suunnitellaan.

N32

Vierailija
11/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuinka hyvin tunnetaan toinen. Tarkennus hyvä jos on. Jos jonkun äiti hakee kaupasta, voi tulos olla mitä vaan.

Vierailija
12/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan vanhasta purkista kuvan ja hakee kuvan mukaan.

Vierailija
13/36 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyn aina kuinka heikosti puolisoni tietää, mitä perheessä me syödään. Käyn pääsääntöisesti kaupassa ja olen myös innokkain jaetun kauppalistan täyttäjä. Jos tuote on vähääkään erikoisempi (vaikkakin koko muulle perheelleni, paitsi puolisolleni ilmiselvä), niin kirjoitan tarkan kuvauksen tuotteesta tai laitan kuvan tai linkin tuotteeseen. Esim. rahka tai mehu, mitä käytetään jatkuvasti.

Sanomista tulee näistä minun mielestäni äärimmäisen selvistä asioista. Miten voi olla tietämättä, mitä Flora tai Cocis tarkoittaa perheessämme? Myös ostettava määrä pitää minusta kertoa aivan turhan tarkasti. Voisi matemaatikko omilla aivoillaan ajatella, kuinka kauan se hänen ostamansa 4 leivän (siis palaleivän) paketti kestää 5-henkisessä perheessä, jossa jokainen syö ainakin yhden leivän aamupalalla, teinipoika voi syödä 2 leipää välipalalla ja puoliso itse syö leivän iltapalalla.

Vierailija
14/36 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies osaa tuoda sen tuotteen mitä kuuluukin. Ja voin laittaa listaan vaikka "maitoja 3+1" niin tietää sen tarkoittavan 3 rasvatonta ja 1 kevytmaito.

Mutta tuo määrä tosiaan mitä joku jo kirjoitti, ellen sitä erikseen listaan laita. Jos se maito on kotoa loppu eikä määrää lue listassa, mies voisi tuoda yhden maidon koska "riittäähän se täksi päiväksi". Tai jos kysyn mieheltä mitä pitää tuoda kaupasta niin sanoo tasan ne, mitkä loppuu tänään. Jos ihmettelen miksei sanonut leipää, niin "no kyllähän noi täksi päiväksi riittää".

Kun mä en siedä käydä kaupassa joka päivä, en. Hyvä käyntiväli olisi 1-2 kertaa viikossa.

Vierailija
15/36 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuotteista tietää kyllä mitä tuoda, jos lukee maito, juusto, omena tai jogurtti. Jos haluaa jotain erityistä niin sitten lisähuomiona esimerkiksi laktoositon maito tai granny Smith -omena. Määrät tietysti pitää merkitä, että ostaako perunoita puoli kiloa vai kaksi.

Yleensä myös jutellaan ennen kauppaan lähtöä mahdolliset epäselvyydet listassa ja esimerkiksi pakkauskoot.

Vierailija
16/36 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takana 28 yhteistä vuotta ilman kauppalistaa! Osaan mennä itse ostoksille, jos haluan jotain tiettyä tuotetta 327 g enkä oleta, että sanomalla "tuo myslipaketti" mies tietäisi, mitä olen olettanut ostettavan, koska meillä ei ko. tuotetta käytännössä koskaan syödä.

Vierailija
17/36 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kotiinkuljetustilausta tehdessä ainakin tiedettävä tarkasti mitä hakusanaa käyttää, kun yksin kermaa hakee, on 50 erilaista.

Vierailija
18/36 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sairaana ja puoliso kävi yksin kaupassa. Muuten käydään yhdessä. Ei siis vierekkäin kulkien vaan kumpikin hakee omia tuotteitaan. Minä kerään lisäksi ne joka viikkoiset samat perustuotteet. Kassalla tavarat samaan syssyyn. 

Sairaana tein listan jossa vain tuote ja se pitää kelvata mitä hän valkkasi. Ei hän alkanut mitään erikoistuotteita haeskelemaan ja rasvaprosentteja tutkimaan. Jos laitoin tarkempaa tietoa niin ei sitä välttämättä löytynyt ja tuotiin vähän vastaavaa. 

Vierailija
19/36 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takana 28 yhteistä vuotta ilman kauppalistaa! Osaan mennä itse ostoksille, jos haluan jotain tiettyä tuotetta 327 g enkä oleta, että sanomalla "tuo myslipaketti" mies tietäisi, mitä olen olettanut ostettavan, koska meillä ei ko. tuotetta käytännössä koskaan syödä.

Ja meillä tulee keväällä 30 vuotta, listalla :D Meillä ei molemmat käy kaupassa vaan se, jonka aikatauluihin paremmin sopii. Minun ei ole tarvetta siis mennä 10-tuntisen työpäivän jälkeen kauppaan jos mies on vapaalla, ja sitten taas miehen ei tarvitse kesken yövuoron saati yövuorojen välissä mennä hakemaan jostain sapuskaa, kun minä olen jo hakenut sitä hänelle. Ja tuomme kyllä toiselle sitä hänen lempituotettaan yms ilman ongelmia.

Vierailija
20/36 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla mieli muuttuu enkä halua jotain tiettyä joka kerta. 

Niin että sulle on vain iloinen ylläri kun toinen tuokin kaupasta punaista tai rasvatonta maitoa yleensä käyttämäsi laktoosittoman Eilan sijaan?