Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikääntyneen isän rivot jutut triggeröivät

hajonta
08.09.2023 |

Isäni on hieman alle 80-vuotias. Emme ole kiinnittäneet huomiota, että olisi erityisesti mitään muistiongelmia, mutta minua itseäni on alkanut ihan suunnattoman paljon ahdistaa hänen koko ajan rivommiksi muuttuvat juttunsa. En oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä? En osaa oikeastaan edes sanoa, että miksi reagoin niihin niin vahvasti. Viimeksi kun olivat meillä kylässä, isä sanoi taas jotain, en edes muista sanatarkkaan mitä, mutta jonkun rivomman omiin sukuelimiinsä liittyvän vitsin. Minua alkoi ahdistaa ihan suunnattomasti, sain hädin tuskin pidettyä itseni koossa, mutta olisin halunnut itkeä.

Minulla on muutenkin paljon traumaperäistä oireilua, osalle tiedän syyn, kaikelle en. En ajattele, että esimerkiksi isäni olisi tehnyt minulle jotain, mutta jostain syystä nämä lisääntyneet rivojen puhumisen triggeröivät minua niin paljon, että ahdistaa jopa kyläillä nykyisin.

Tässä ehkä on nyt kaksi erillistä ongelmaa, toinen on minun traumaoireiluni, jolle pitäisi tehdä jotain, mutta toinen on se, että isäni jutut menevät koko ajan rivommiksi. Voiko se olla jokin alkavan muistisairauden oire?

Nytkin kun edes kirjoitan tästä, alkaa ahdistaa ja itkettää.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

on muistisairautta. halusit tai et.

Vierailija
22/23 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hajonta kirjoitti:

Isälläni on taustalla lukinkalvonalainen aivoverenvuoto, johon käsittääkseni liittyy myös kohonnut dementiariski, näin hän ainakin puhui aiemmin. Siitä on jo lähes 10 vuotta aikaa. 

Osaako joku sanoa millä tavalla tutkitaan alkavaa muistiongelmaa, jos kyse on tällaisesta persoonan muutoksesta eikä tyypillisistä muistamisen ongelmista?

Muistihoitajan kautta lähtee tutkimukset liikkeelle. Sairauden kulku on hyvin yksilöllinen, eikä ensimmäinen oire välttämättä ole muistin häviäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hajonta kirjoitti:

Isälläni on taustalla lukinkalvonalainen aivoverenvuoto, johon käsittääkseni liittyy myös kohonnut dementiariski, näin hän ainakin puhui aiemmin. Siitä on jo lähes 10 vuotta aikaa. 

Osaako joku sanoa millä tavalla tutkitaan alkavaa muistiongelmaa, jos kyse on tällaisesta persoonan muutoksesta eikä tyypillisistä muistamisen ongelmista?

Potilaalla itsellään ei yleensä ole sairaudentuntoa eikä hän suostu lähtemään lääkäriin. Siinä tapauksessa kutsutaan muistihoitaja kotikäynnille ja kerrotaan etukäteen ongelmasta. Jos jollakin keinolla, viekkaudella tai muun syyn vuoksi saadaan lääkäriin, varataan ensin itselle aika samalle lääkärille ja kerrotaan tilanteesta.

Aivoverenvuodon vuoksi pitäisi olla helpompi saada lääkäriin kuin muuten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi