Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erimielisyys miehen kanssa liittyen syntyvään lapseen

Vierailija
07.09.2023 |

Meille on syntymässä ensimmäinen lapsi ja nyt meillä on niin erilaiset näkemykset syntyvän lapsen nimestä että ei ole tosikaan. Mies haluaisi ehdottomasti nimetä lapsen edesmenneen siskonsa mukaan. Ajatuksena ymmärrän, mutta kyseinen nimi on eräs 70-luvun suosikkinimi, mistä on olemassa vaikka ja mitä pilalauluja ja lällättelyloruja. Olen yrittänyt ehdottaa että se kyseinen nimi annettaisiin toiseksi nimeksi, mutta mies haluaa sen ehdottomasti ensimmäiseksi ja kutsumanimeksi. Minä en.

Ja totta kai mies käyttää sitä korttia, että se oli hänen siskonsa nimi ja että miten hienoa olisi hänelle ja isovanhemmillekin että saataisiin taas sen niminen lapsi sukuun. Minä taas en lainkaan pidä myöskään siitä ajatuksesta, että lapsemme olisi joku kakkosversio vuosikymmeniä sitten kuolleesta toisesta lapsesta. Ilmeisesti mies on jo puhunut tästä nimiehdotuksesta vanhemmilleenkin. Miten tätä asiaa voisi lähteä selvittämään?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua sen kuolleen siskon vanhempana vähän ahdistaisi, jos lapsenlapsella olisi sama nimi.

Vierailija
42/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua sen kuolleen siskon vanhempana vähän ahdistaisi, jos lapsenlapsella olisi sama nimi.

Meillä taas isovanhemmat pahoitti mielensä siitä kun ei annettu meidän pojalle heidän nuorena kuolleen poikansa nimeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna Tiina Niina Virtanen.

Harkitse nyt edes.

Vierailija
44/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ratkeaa kuin itsestään jos hukuttaa lapsen kastemaljaan.

Vierailija
45/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti päättää nimen!

Suomenlaki 1101 pykälä

Vierailija
46/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista ensimmäistä nimeä mistä molemmat eivät pidä. Nämä perintönimet ovat muutenkin yleensä toisena tai kolmantena nimenä. 

Mieluiten ei mitään perintönimiä. Meillä käytiin aikoinaan kovat väännöt kun lasten isä olisi halunnut pojalle nimen joka on kulkenut heidän suvussaan kuulemma kauan. Nimi on mallia Kustaa, eikä kukaan oikeastaan edes pidä koko nimestä mutta se vaan on aina jostain kumman syystä annettu jollekin perheen pojalle. No se perinne loppui meidän lapsen kohdalla. Lapsi sai kauniin ja itselleen sopivan nimen.

Mammat yläpeukuttaa ihan simona, kun joku päällepäsmäröivä äiti on saanut katkaistua miehen suvussa kulkeneen poikalapsen nimiperinteen.

"Lapsi sai...itselleen sopivan nimen". Siis vauvalta kysyttiin?

Vierailija
47/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei nimi vain olisi Sanna?

Itse muistan 70- luvun lapsena lällätyksen Sanna, tahtoisin sua pa n na.

Vierailija
48/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas isovanhemmat pahoitti mielensä siitä kun ei annettu meidän pojalle heidän nuorena kuolleen poikansa nimeä.

Mulle tuli mieleen, että ei ole miehen toive tuo siskon nimi..vaan anopin.

Vierailija
49/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies saa päättää sukunimen, niin sinulla tulisi olla oikeus päättää etunimi.

Tasa-arvon nimissä.

Vierailija
50/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa se, että lapsi on omanlainen ihminen. Lapsi tarvitsee oman nimen, eikä muistuttamaan jotain kuollutta vainajaa. Hän on ihminen, eikä mikään muistoesine.

Vierailija
51/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista ensimmäistä nimeä mistä molemmat eivät pidä. Nämä perintönimet ovat muutenkin yleensä toisena tai kolmantena nimenä. 

Mieluiten ei mitään perintönimiä. Meillä käytiin aikoinaan kovat väännöt kun lasten isä olisi halunnut pojalle nimen joka on kulkenut heidän suvussaan kuulemma kauan. Nimi on mallia Kustaa, eikä kukaan oikeastaan edes pidä koko nimestä mutta se vaan on aina jostain kumman syystä annettu jollekin perheen pojalle. No se perinne loppui meidän lapsen kohdalla. Lapsi sai kauniin ja itselleen sopivan nimen.

Mammat yläpeukuttaa ihan simona, kun joku päällepäsmäröivä äiti on saanut katkaistua miehen suvussa kulkeneen poikalapsen nimiperinteen.

Miksi ihmeessä ajattelet, että miehellä pitäisi olla valta päättää sekä lapsen suku- että etunimi.

Eikö se sukunimi jo riitä. Kyllä osaatte olla ahneita.

Vierailija
52/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi pitänyt antaa nimi mistä kukaan, varsinkaan vanhemmat, ei tykkää? Ettei anoppi tai appi tai muut sukulaiset suutu? Joku raja se on muiden miellyttämiselläkin. Kyllä ne on vanhemmat jotka päättää lapsen nimen.

Vierailija
53/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvassa on tietääkseni tapaukset, joissa mies on päässyt päättämään tyttärensä nimen...........

Meillä mies nimesi kaikki meidän lapset, myös tyttären. Itse keksin vain hirvittävästi syitä miksi mitäkin nimeä en ainakaan halua. Hän ehdotti ja kun en löytänyt vastaansanomista niin päätös oli selvä.

Vierailija
54/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa kaksoisnimi, jossa sinun ehdottama edessä. Esim Emma-Sanna

Vierailija
55/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehet saa kaiken? Sukunimi menee AINA miehen mukaan ja nyt itsekäs pas*a haluaa etunimenkin itselleen? Heittäisin tuollaisen ukon pois.

Vierailija
56/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvassa on tietääkseni tapaukset, joissa mies on päässyt päättämään tyttärensä nimen...........

Meillä mies nimesi kaikki meidän lapset, myös tyttären. Itse keksin vain hirvittävästi syitä miksi mitäkin nimeä en ainakaan halua. Hän ehdotti ja kun en löytänyt vastaansanomista niin päätös oli selvä.

Itsekäs pas*a ja kunnon lapasakka.

Vierailija
57/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että pelkäät nimen olevan enne ja teidänkin lapselle käyvän huonosti jos tuollainen nimi annetaan.

Vierailija
58/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano miehelle että et halua jonkun muun tutun nimeä lapsellenne.

Vierailija
59/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekäs pas*a ja kunnon lapasakka.

Mulla on sen verran hyvä itsetunto että mun elämää ei hetkauta jos itse valitsemani ja rakas puolisoni keksii yhteisille lapsillemne nimet. Kaltaisesi riivinraudat eivät pysty edes lisääntymään kun kohtunsakin on yhtä myrkyllinen kuin mielensä.

Vierailija
60/74 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi lapsenlapselleni nuorena kuolleen veljeni nimeä. En edes toiseksi nimeksi.