Eilen illalla a-studiossa, uskomatonta?
Siis toimeentulotuen varassa elävä ihminen/perhe ja WTF??
Valtava upea koti, upeine sisustuksineen ja täynnä kaikkia kalliita laitteita ja pöytiä koristeli pullat ja karkit.
Upea piha oli ja autokin oli ja vaikka mitä.
Eihän tällaiseen elintasoon ole kenelläkään normipalkalla työskentelevälläkään varaa, SIIS MITÄ IHMETTÄ?
Ja tätä vielä surkuteltiin jotain "suomen köyhänä esimerkkinä" - WTF - WTF ??
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Mulle jää palkasta nettona reilu 900e/kk enkä saa tukia. Mä olen kuvitellut, että eläisin tuollalailla, jos voittaisin lotossa.
Paljonko vuokra ja paljonko asumistuki?
Vai onko provo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodin ulkonäkö harvoin vastaa senhetkisiä tuloja.
Itse olen ollut jo lähes kaksi vuotta työttömänä. Minut lasketaan pitkäaikaistyöttömäksi. Aiemmin toimin kovapalkkaisessa positiossa.
Sisustuksessa on kristallikruunuja, aitoja mattoja ja mm. Barcelona-tuoleja raheineen. Todellakin on myös puutarha loistossaan, kun on ollut aikaa yllinkyllin hoitaa ja laittaa.
Myy ne kristallit ym ensin.
Kaunis ja viihtyisä elinympäristö vaikuttaa mielialaan ja ihmisen omanarvontuntoon positiivisesti. En myisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä ihmetellään ettei työt kiinnosta. Tarkoitan yleisesti en juuri tuota ohjelmaa.
Eikö sellaista kuin opintolaina enää tunneta kun pitää tukien varassa elää? Itse elin tuolla lainalla todella niukasti 4 vuotta ja makselin pitkään pois kun valmistuin ja sain työtä.
Ehkä olin sitten hölmö.
Kummasti sitä miettii "pikkasen" tarkemmin miten elää kun tietää että tämä on maksettava joskus pois.Sinulla oli tuskin silloin useita lapsia elätettävänä kuten tällä perheellä.
2 oli ja on edelleen. Toki lapsilisää sain. Mutta asuttiin tosi pienessä kaksiossa vuokralla. Kesälomilla tein töitä mm torimyyjänä ym.
Opintolaina on tarkoitettu elämiseen opintojen aikana, jos ei sitä halua ottaa, ei tarvitse myöskään valittaa. Ei yhteiskunta nyt ihan kaikkea maksa. Otan romanin töihin heti, kun sitoutuu TÄYSIN samoihin ehtoihin kuin muutkin. Pukeutuminen, sopimukset, oman puhelimen käyttö työaikana, perheasioiden poissapito työpaikalta jne.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut jo lähes kaksi vuotta työttömänä. Minut lasketaan pitkäaikaistyöttömäksi. Aiemmin toimin kovapalkkaisessa positiossa.
Sisustuksessa on kristallikruunuja, aitoja mattoja ja mm. Barcelona-tuoleja raheineen. Todellakin on myös puutarha loistossaan, kun on ollut aikaa yllinkyllin hoitaa ja laittaa.
No koska noi muka on töitä tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä ihmetellään ettei työt kiinnosta. Tarkoitan yleisesti en juuri tuota ohjelmaa.
Eikö sellaista kuin opintolaina enää tunneta kun pitää tukien varassa elää? Itse elin tuolla lainalla todella niukasti 4 vuotta ja makselin pitkään pois kun valmistuin ja sain työtä.
Ehkä olin sitten hölmö.
Kummasti sitä miettii "pikkasen" tarkemmin miten elää kun tietää että tämä on maksettava joskus pois.Voi hölmö. Sen opintolainan saa kokonaan korkoineen anteeksi. Itsellä oli 16000 euroa lainaa plus korot ja sain kaiken anteeksi pitäen luottotiedot.
Onnea vaan sinne. Tuolloin ei saanut. Maksukykyä oli silloin nokian hyvinä aikoina ihmisillä vielä jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ja viihtyisä elinympäristö vaikuttaa mielialaan ja ihmisen omanarvontuntoon positiivisesti. En myisi.
Ja tämmöisiä me elätetään. Ei ihme, että ihmisillä alkaa mitta olla täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliturva ja köyhien auttaminen on hyvä asia, mutta ei tällaista kohtuutonta elintasoa tulisi kustantaa, juuri tällainen herättää pahaa verta ja saa monen harkitsemaan työnsä lopettamista.
Köyhä ei saisi oikein olla minkäänlainen. Jos asuu sekaisessa ja huonosti kalustetussa asunnossa niin se on merkki siitä että ei niillä köyhillä ole elämänhallintaa ja siksi joutavatkin olla köyhiä. Jos taas on siistiä ja kaunista niin eivät ne mitään köyhiä oikeasti ole.
Oikeastihan köyhä ei ole välttämättä ole aina ollut niin köyhä joten kyllä sillä voi olla ihan kunnolliset kalusteet ja kaunis koti. Ja se kotikin voi olla kunnan vuokra-asunto. Varsinkin lapsiperhe kyllä tarvitsee tilaa joten ei heitä voi mihinkään yksiöön tunkea.
Toiset, etenkin vanhemman ikäluokan edustajat voivat olla todella siistejä, se on heille iso viihtyvyystekijä ja ehkä liittyy itsekontrolliin, itsearvostukseen. Hänkin voi olla silti niukoilla tuloissa elävä, mihinkään shoppailuun ja keräilyyn ei olisi varaa. Toisaalta jos on hamsteri niin ilmaiseksikin löytää nykyään vaikka mitä huonekaluista ja kodinkoneista lähtien (torin annetaan palsta, kierrätyskeskus).
Absoluuttinen puute on varmasti harvinaisempaa kuin vaikka 50 vuotta sitten. Toisaalta moni huvitus maksaa melkolailla, jo kahvikupillinen kahvilassa. Riippuu myös mielenlaadusta, miten paljosta tuntee jäävänsä paitsi jos ei voi oikein käydä ns ulkona. Yksikin halpa/ilmainen harrastus voi korvata paljon. Jotenkin ei vaan ole in olla vaatimaton, vähään tyytyväinen - tämä ei sovi ollenkaan katkeran nykyvasemmiston kestovalitukseen. Älä vaan iloitse siitä mitä saat, vaan rongu aina lisää! Kyllä tuo tietynlaisia uuvatteja kasvattaa, valittamisesta tehdään elämäntapa ja -asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ollut mitenkään upeaa. Ja tuollaisen sisustuksen saa jos omaa suhteita paikalliseen kierrätyskeskukseen missä monia romaneja on töissäkin. Kiva, että he yrittää, opiskelee ja tekee töitä sen mitä saavat. Romani miesten on vaikea työllistyä, koska syrjintää on paljon. Naisia näkeekin töissä terveydenhuollossa varsinkin. Tälle rouvallekin löytyisi varmasti jotain sellaista työtä terveydenhuollosta missä hänen syndroomansa ei haittaisi tai ainakin osa-aikaista työtä, koska hänellä oli jo käsittääkseni sairaanhoitajan koulutus.
Minun käsityksen mukaan romani ei käytettä tavaraa ota.
Vastapäätä muutti romaneita ja ihmeteltävän usein sinne pailallinen huonekaluliike toi uudet huonekalut.
Jos joku syyttää kyttäämisestä, vähän vaikeaa on käytävässä liikkua näkemättä.Jaa no minä olen kyllä nähnyt romaneja kirppiksiä kiertämässä.
Tunnen rikkaita rouvia, jotka suorastaan harrastavat kirppiksiä. Eli pitäisikö kirppiksillekin olla kelan tapaan tulorajat?
Tuo kommenttini viittasi vain siihen, kun väitettiin, ettei romaneille kelpaisi toisen vanhat tavarat.
Itsekin käyn kirppiksillä, vaikka tienaan reilusti yli keskiarvo- ja mediaanipalkkojen. Tämä tosin ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olin sitten hölmö.
Kummasti sitä miettii "pikkasen" tarkemmin miten elää kun tietää että tämä on maksettava joskus pois.Voi hölmö. Sen opintolainan saa kokonaan korkoineen anteeksi. Itsellä oli 16000 euroa lainaa plus korot ja sain kaiken anteeksi pitäen luottotiedot.
No ei takuulla saa. Eihän se silloin ole laina vaan apuraha. Mitähän sanoisivat nordeassa kun ilmottaisin että mä en maksa seuraavaa erää? Tuskin tulisi ilmoitus että asia selvä. Sulla jotain kupruja ja oikeaa maksukyvyttömyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliturva ja köyhien auttaminen on hyvä asia, mutta ei tällaista kohtuutonta elintasoa tulisi kustantaa, juuri tällainen herättää pahaa verta ja saa monen harkitsemaan työnsä lopettamista.
Kumma kun siellä tv:ssä ei ole koskaan niitä, joilla toimeentulotuesta jää ruokaan 100 e ruokaan kuukaudessa ja sekin halutaan poistaa.
Tai niitä Benin ja hänen vaimonsa ylimielisiä kommentteja muista tavallisista ihmisistä päiväsaikana kävelemässä bussipysäkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin näemmä olet päiväsaikaan kirjoittelemassa keskustelupalstoille. Miksi et itse ole töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ollut mitenkään upeaa. Ja tuollaisen sisustuksen saa jos omaa suhteita paikalliseen kierrätyskeskukseen missä monia romaneja on töissäkin. Kiva, että he yrittää, opiskelee ja tekee töitä sen mitä saavat. Romani miesten on vaikea työllistyä, koska syrjintää on paljon. Naisia näkeekin töissä terveydenhuollossa varsinkin. Tälle rouvallekin löytyisi varmasti jotain sellaista työtä terveydenhuollosta missä hänen syndroomansa ei haittaisi tai ainakin osa-aikaista työtä, koska hänellä oli jo käsittääkseni sairaanhoitajan koulutus.
Minun käsityksen mukaan romani ei käytettä tavaraa ota.
Vastapäätä muutti romaneita ja ihmeteltävän usein sinne pailallinen huonekaluliike toi uudet huonekalut.
Jos joku syyttää kyttäämisestä, vähän vaikeaa on käytävässä liikkua näkemättä.Jaa no minä olen kyllä nähnyt romaneja kirppiksiä kiertämässä.
Tunnen rikkaita rouvia, jotka suorastaan harrastavat kirppiksiä. Eli pitäisikö kirppiksillekin olla kelan tapaan tulorajat?
Tuo kommenttini viittasi vain siihen, kun väitettiin, ettei romaneille kelpaisi toisen vanhat tavarat.
Itsekin käyn kirppiksillä, vaikka tienaan reilusti yli keskiarvo- ja mediaanipalkkojen. Tämä tosin ohis.
Myytkö kenties varastettua tavaraa? Tavarat pöllitty Postista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menetät jostain syystä työpaikkasi, kotisi pitäisi mielestäsi tyhjentää olemassaolevista tavaroista ja tuoda rumin ja huonoin sisustus kierrätyskeskuksesta kotiisi tilalle?
Tunsin lyhyesti erään henkilön, joka harrasti seksityötä. Hän nosti työkkäristä tukia myös. Ja kävi viiden tähden hotelleissa lomilla usein. Tuntui, että työkkärin tuet olivat hänelle tapa selittää muille, miten hän tulee toimeen.
Huumemailmaa tunteva kaveri puolestaan kertoo, että monen huumediilerin puoliso on työkkärillä, ehkä samasta syystä? Setelirullia kun on kuitenkin nurkat täynnä.
Me saada 2000€kk. Lapset ilmainen paivakoti. Pitaisi saada lisaa, mutta suomalainen olla rasisti.
Tuossa oli 3000€ genelecin kaiuttimet. joku 65" parin tonnin telkku jne jne......... Hyvät on tuet :)
Opiskeluaikaan jäi 300€ koko kuukaudeksi vuokran jälkeen. Millä piti kattaa kaikki kulut. vidun viddu.
Vierailija kirjoitti:
Romanit on yksi syrjityimmistä ryhmistä Suomessa. Ja minä en oikein ymmärrä tätä ihmisten logiikkaa, että te ette halua romaneja minnekään töihin ja tahallanne haluatte syrjäyttää heidät marginaaliin ja samaan hengenvetoon kiroatte, miten niillä on silti kaikenlaista, vaikka kaikki yritätte niiltä kieltää, niin toimeentulon kuin ihmisarvoisen elämänkin. En minäkään erityisesti ko. ryhmästä pitä, mutta hekin on yksilöitä ja se muutos ei tapahdu kuin osallistumalla yhteiskuntaan sen täysipainoisina jäseninä. Se että pakotatte toiset elämään kaikenmaailman rikollisuudella ja vilungilla, koska teille on liikaa se että takaisi ihmisarvoisen elämän, niin nyt pitää päättää. Me kaikki yritetään vain selvitä, ei voi sanktioida sitä toisen tapaa selvitä jos joka käänteessä olet valmis riistämään toiselta oikeuden selviämiseen. Kun laillisia keinoja ei ole, jää laittomat. Se on ihan tämän kansan päätös mitä tapaa halutaan kaikilla ihmisillä tukea.
Ei pidä yleistää. Kukaan ei ole vuosiin puhunut romanien vaikeista oloista ja köyhyydestä, mutta nyt tässä rasismihuumassa nostettiin sekin nyt esille. Suomessa asuvat romanit saavat just samat tuet kuin kaikki muut. Olen ollut vuosikausia työelämässä ja osallistunut myös työntekijöiden palkkaamiseen, mutta koskaan ei ole käsiini osunut romanin jättämää hakupaperia. Kyseessä sote-ala, toimistoala, koulutus ja varhaiskasvatusala. Ei he taida niitä töitä kovin tiiviisti hakea ja jos eivät hae, niin työttömyyskorvaukseen tulee karenssi ja sossuluukulle pitää mennä. Tämä koskee kaikkia työttömiä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan työssäkäyvä pienituloinen ja pieni perhe ja asutaan niin vaatimattomasti ja ahtaasti että kyllä sossun elätit paremmin asuu. Se kyllä mietityttää.
Siitä vaan alkamaan sitten "sossun elätiksi", jos paremmat olot sillä saa. Ei kai sitä kannata töissä käydä, jos sillä huonommat olot perheelle tulee..