Viikko juomatta. Tänään tulee 8 päivä ilman alkoholia.
Tuota ennen olin suurkuluttaja ja join joka ilta. Onkohan terveyshyötyjä jo tullut?
Vanhaa tapaa kaipaan, mutta ei tullut fyysisia vierotusoireita juurikaan.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa ainakin puhdistunut pian puoliksi.
Kuukaudessa pitäisi olla yhtä puhdas, kuin raittiilla.Ei nyt ihan kuukaudessa. Koko maksan solut uusiutuu noin kolmessa vuodessa. Jos maksasta on voinut jopa kolme neljäsosaa tuhoutua ja se palautuu kuntoon. Ainut ihmisen sisäelin joka pystyy tuohon.
Toki jo muutamassa kuukaudessa alkaa olla maksa paremmassa kunnossa
Tuhoutunutta maksaa ei voi parantaa eikä se palaudu kuntoon. Ainoa keino on maksan siirto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukaudessa pitäisi olla yhtä puhdas, kuin raittiilla.Eli juo 11 kuukautta, ja lataa maksan kuntoon kuukaudessa, tammikuussa.
Jokusen vuoden tuo voi toimia, mutta ei pitkään.
Jos jatkat yli vuosikymmenen niin varmasti alkaa kehittyä jääviä terveysongelmia.
Aloitin alkoholinkäytön uudelleen 2009 (olin sitä ennen kuutisen vuotta täysin raittiina). 2014 vuodesta alkaen olen juonut 6+ annosta iltaisin, edeltäviltä vuosilta en muista määriä mutta paljon silloinkin. Välillä yksittäisiä nenänvalkaisujaksoja, pisin kolme viikkoa yhteen menoon, ja yksittäisiä juomattomia päiviä mutta esimerkiksi tällä hetkellä viimeisin juomaton päivä on ollut joskus ennen kesälomaa eli ehkä toukokuussa, jos silloinkaan.
Viimeksi eilen meni kolme lasia punaviinia (à 12 cl), kolme annosta konjakkia (à 4 cl) ja yksi iso olut /0,5 l). Aloitin seitsemän maissa illalla ja lopetin yhdentoista aikoihin, kuten aina. Aamulla kello soitti 7.20 kuten aina ja työt aloitin hetikohta kahdeksan jälkeen. Nyt lounastauolla, puolen tunnin kuluttua seuraava kokous ja sen jälkeen vielä yksi. Töiden jälkeen 4-6 kilometrin lenkki koiran kanssa, valmistautumista yhteen iltakokoukseen ensi viikolla, salaatin valmistaminen päivälliselle (puoliso syö lisäksi eilen tehtyä karjalanpaistia, itse en syö päivällisellä kuin salaattia) ja sen jälkeen jälleen kirjan kanssa sohvalle ja seuraksi viiniä.
Kerroin tämän ihan siksi, etteivät ne jäätävät terveysongelmat ole ihan niin suoraviivaisia. Jossain kohtaa niitä varmasti tulee, mutta kukaan ei voi etukäteen tietää kenelle ja kuinka pitkän alkoholin käytön jälkeen.
Jo koko elämä juomatta, ei ongelmaa
Juon tänään koska jouduin pakko lomalle.
Ensimmäiset viikot voi olla vähän ns. pallo hukassa, mutta kyllä se siitä. Pääasia on, että saat katkaistua alkoholin psyykkisen riippuvuuden. Allen Carr Korkki kiinni on hyvä kirja lukea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukaudessa pitäisi olla yhtä puhdas, kuin raittiilla.Eli juo 11 kuukautta, ja lataa maksan kuntoon kuukaudessa, tammikuussa.
Jos jatkat yli vuosikymmenen niin varmasti alkaa kehittyä jääviä terveysongelmia.Aloitin alkoholinkäytön uudelleen 2009 (olin sitä ennen kuutisen vuotta täysin raittiina). 2014 vuodesta alkaen olen juonut 6+ annosta iltaisin, edeltäviltä vuosilta en muista määriä mutta paljon silloinkin. Välillä yksittäisiä nenänvalkaisujaksoja, pisin kolme viikkoa yhteen menoon, ja yksittäisiä juomattomia päiviä mutta esimerkiksi tällä hetkellä viimeisin juomaton päivä on ollut joskus ennen kesälomaa eli ehkä toukokuussa, jos silloinkaan.
Viimeksi eilen meni kolme lasia punaviinia (à 12 cl), kolme annosta konjakkia (à 4 cl) ja yksi iso olut /0,5 l). Aloitin seitsemän maissa illalla ja lopetin yhdentoista aikoihin, kuten aina. Aamulla kello soitti 7.20 kuten aina ja työt aloitin hetikohta kahdeksan jälkeen. Nyt lounastauolla, puolen tunnin kuluttua seuraava kokous ja sen jälkeen vielä yksi. Töiden jälkeen 4-6 kilometrin lenkki koiran kanssa, valmistautumista yhteen iltakokoukseen ensi viikolla, salaatin valmistaminen päivälliselle (puoliso syö lisäksi eilen tehtyä karjalanpaistia, itse en syö päivällisellä kuin salaattia) ja sen jälkeen jälleen kirjan kanssa sohvalle ja seuraksi viiniä.
Kerroin tämän ihan siksi, etteivät ne jäätävät terveysongelmat ole ihan niin suoraviivaisia. Jossain kohtaa niitä varmasti tulee, mutta kukaan ei voi etukäteen tietää kenelle ja kuinka pitkän alkoholin käytön jälkeen.
Mielenkiintoista! Saanko kysyä, että minkä ikäinen olet?
Itse lähestyn kovaa vauhtia 60 eikä palautuminen onnistu enää yhdessä yössä. Ei millään.
Onnitteluni jokaisesta juomattomasta päivästä ja tsemppiä huomiselle. Minulla alkoi ensimmäinen muutos parempaan näkyä peilistä parin viikon kohdalla.
Mulla voipi tulla ylihuomenna kaksi päivää juomatta, en ole vielä ihan varma asiasta.
Kostean kesän jälkeen, nyt 5viikkoa ottamatta. Eilen teki mieli, onneksi en ottanut, olisi harmittanut!
(vai kesä.. taisi mennä parikin...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jatkat yli vuosikymmenen niin varmasti alkaa kehittyä jääviä terveysongelmia.Aloitin alkoholinkäytön uudelleen 2009 (olin sitä ennen kuutisen vuotta täysin raittiina). 2014 vuodesta alkaen olen juonut 6+ annosta iltaisin, edeltäviltä vuosilta en muista määriä mutta paljon silloinkin. Välillä yksittäisiä nenänvalkaisujaksoja, pisin kolme viikkoa yhteen menoon, ja yksittäisiä juomattomia päiviä mutta esimerkiksi tällä hetkellä viimeisin juomaton päivä on ollut joskus ennen kesälomaa eli ehkä toukokuussa, jos silloinkaan.
Olisi kiva tietää miksi juot, vaikka elämäsi näyttää olevan muuten kunnossa. Itse juon ahdistuneisuuteen, silloin kun juon
Maksa kiittää ja kuittaa. Nyt se pääsee tekemään muitakin tehtäviä kuin pelkkää alkoholin hajottamista etikaksi ja syöpää aiheuttaviksi asetaldehydeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukaudessa pitäisi olla yhtä puhdas, kuin raittiilla.Ei nyt ihan kuukaudessa. Koko maksan solut uusiutuu noin kolmessa vuodessa. Jos maksasta on voinut jopa kolme neljäsosaa tuhoutua ja se palautuu kuntoon. Ainut ihmisen sisäelin joka pystyy tuohon.
Toki jo muutamassa kuukaudessa alkaa olla maksa paremmassa kunnossa
Tuhoutunutta maksaa ei voi parantaa eikä se palaudu kuntoon. Ainoa keino on maksan siirto.
Ei se maksa nyt täysin voi olla tuhoutunut jos ap ihan elinvoimainen on tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää miksi juot, vaikka elämäsi näyttää olevan muuten kunnossa. Itse juon ahdistuneisuuteen, silloin kun juon
Suosittelen sulle ahdistukseen tarkoitettuja lääkkeitä. Ne ajavat saman asian kuin alkoholi, mutta paremmin ja ilman krapulaa.
on hienoa!! Pidä meidät ajantasalla niin homma kehittyy hyvään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Jo koko elämä juomatta, ei ongelmaa
Onnea, olet harvinainen ihminen kun ei ole elämässä ongelmia!
Melkkest kuukausi ilman tippaakaan alkoa. Jahuu. Aivan mahtavaa herätä aamuun, niin ettei ole jälkikännissä ja muisti pois loppuillasta.
Nousee vaan ylös kauniiseen aamuun, verhot auki ja tuvassa kahvit päälle.
Tällä kertaa ratkaisuna on se, ettei talossa ole kertakaikkiaan alkoholia. Olut alkoholitonta.
Lähimpään alkoon on meno-paluu 2-3 tunnin reissu, niin hyvä näin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä!!!! Jossain vaiheessa alat huomata voivasi paremmin ja hoikentuneesi!!
Tämä! Harrastin aikoinaan kävelyä (ja ihan pitempiäkin lenkkejä). Paino putosi ja ostin sit uusia vaatteita.
Sit "iski" migreeni, lääkityksenä bisoprolol, joka hidastaa sykettä. Ei lääkkeen määrännyt neurologi eikä apteekissa sanoneet, et nyt sitten hiilarit = alkoholi vähiin. Painoa alkoi kertymään .... jumankekka: olen 170cm, niin paino oli lähes 80kg!!!
En vieläkään ole siinä "ihannepainossa" eli 63kg (pituus - 100 - 10%). Teininä, ja myöhemminkin, painoin joskus 58kg.. Mutta kyllä, kävelylenkit alkaa taas onnistuu - vetelen kuin "satupekka" [Emil Zatopek] aikoinaan :)
Onko täällä vielä alkottomuutta pitäviä? Ennen pikkujoulukautta, ja paljon viiniä ja glögejä sisältävää joulun aikaa pitää kyllä olla ilman. Nyt on kaksi viikkoa taputeltu, vielä pitää jatkaa.
Mulle tulee huomenna 5 kk selvinpäin. Sitä ennen join kännit 1-2 krt kuussa. En vaihtaisi raittiutta mihinkään. Jatka vaan selvinpäin oloa. Välillä voi ahdistaa mutta älä käytä sitä tekosyynä juomisen aloittamiseen uudelleen
Vaurioitunut eli sidekudokseksi muuttunut maksa ei korjaannu.