Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetysekspertit huomio! Miksi maidontulo yhtäkkiä lopahtaa?

Vierailija
31.08.2008 |

Olen täysimettänyt 7-viikkoista vauvaani tähän asti, kunnes eilen illalla jouduin antamaan lisämaitoa. Rinnat olivat kertakaikkisen tyhjät, lapsi yritti imeä, mutta hamuili, haukkoi ja itki lopulta rinnalla nälkäisenä. Olen juonut erityisen paljon, syönyt hyvin ja imettänyt normaalisti, kunnes sama tapahtui tänääänkin ja vielä muutamaa tuntia aikaisemmin: maitoa ei tule!. Lisämaitoa en haluaisi antaa, sillä esikoisen kanssa se "turmeli koko imetyksen".( Alkuhankaluuksista johtuen hän sai koko ajan vähän lisämaitoa, kunnes vähitellen imetys hiipui ja neljän kuukauden iässä loppui kokonaan, kun ei enää rinnasta suostunut syömään lainkaan :-( Luulin, että maidon loppuminen tuolloin johtui juuri siitä lisämaidon aihettamasta oravanpyörästä. Nyt olen siis todella yllättynyt, että yhtäkkiä maitoa ei vaan enää tule! Haluaisin, ettei tämä imetys loppusi ihan noin aikaisin.)

Mistäköhän maidon loppuminen voisi johtua ja onko jotain tehtävissä? Vauvalla on koko ajan ollut erinomainen imuote, hän syö halukkaasti ja kasvaa hyvin. Yöllä syö 1-3 kertaa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntui pari kertaa samalta nyt toisen lapsen kanssa. Ensimmäisen kerran juuri parin kuukauden iässä ja toisen kerran n.4kk iässä ja vauva ei huolinut pulloakaan ja kaikki vaan sanoi imetä, imetä ja imetä... Ja yhtäkkiä maitoa tuli taas kun hanasta. Tosin muuta maitoa en voinut edes antaa kun ei vauvalle kelvannut, vaikka pahimpina hetkinä sitäkin kokeilin..

Vierailija
2/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos vauvalla on vain tiheän imun kausi ja hän haluaa olla rinnalla melkein jatkuvasti? Tilaa näin lisää maitoa. Uskoisin, että kohta helpottaa jos vain sinnikkäästi annat rintaa aina kun vauva yhtään haluaa. Maidon määrä nousee pian!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntikausia putkeen. Kyllä sitä maitoa tulee koko ajan, vaikket sitä näekään. Kun vain imetät (ja pumppaat) maitoa, niin kyllä sitä maitoa tulee taas enemmän.

Vierailija
4/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maito ei käsittääkseni lopu, vaikka rinta tuntuisikin tyhjältä. maitoa heruu jatkuvasti, ja mitä tyhjemmältä rinta tuntuu, sitä rasvaisempaa maitoa vauvasi saa!

vauvoilla tosiaan on tiheän imun kausia, jolloin tuottamasi maitomäärä on pieni verrattuna vauvan kasvuun. tällöin vauva "tilaa" maitoa lisää roikkumalla kirjaimellisesti rinnassa kiinni. ennen pitkää maidontuotantosi lisääntyy vastaamaan vauvan kasvaneita tarpeita.

lykkyä tykö! itse imetin 6kk ja osittaisimetin 1v 8kk ikään asti. alussa minullakin oli epäilyksiä ja olin todella epävarma, mutta imetystukilistan sivuilta saa hyviä ohjeita sekä neuvoja. niin, ja tietty täältä aaveelta (toisinaan).

Vierailija
5/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rinnat pehmeiksi ja pienemmiksi. Maitoa ei välttämättä enää näe ollenkaan. Lasta vain pitää pitää rinnalla ja antaa imeä. Yritä myös pumpata maitoa koneella niin saat ehkä rinnat vielä täydemmiksi ja vauvan helpompi imeä. Itse kiihdytin maidontuloa rintapumpulla, kun vauva joutui nyhtämään rinnasta ja kiukutteli välillä. Nyt olen täysimettänyt kuusi kuukautta.

Mutta maidontulo ei siis tyrehdy.

Vierailija
6/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pullosta tuttelia - ja mies syöttää - jotta saat itse levättyä. Huomenna kun olet huilannut, maitoakin tulee enemmän.

Vierailija
7/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yösyötön lopettaminen on varmin keino tyrehdyttää maidontulo.

Vierailija
8/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidontuloa kiihdytetään imettämällä, varsinkin yöimetykset ovat juuri tärkeitä.

Vierailija
9/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä et kuule. Tunge kuule ne Tuttelit perseeseesi.

Vierailija
10/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiheän imun kautta itsekin epäilin, mutta en uskonut, että siihen liittyy vauvan tyytymättömyys. Olen koko illan häntä pitänyt rinnalla, vaihdellut asentoja ja ja yrittänyt siirtää lisämaidon (lypsetyn - olen siis aiemmin saanut jopa lypsettyä muutaman pussin) antamista. Vauvan nälkäisyydestä ja tyytymättömyydestä siis päättelen, että maitoa ei tule. Lisäksi rinnat ovat todella tyhjät.

Sanotteko siis, että pitää vaan pitää vauvaa rinnalla ja imettää, vaikka hän tosiaan itkee ja pyörittelee nänniä suussaan kun ei tunnu saavan sieltä mitään? Teen kyllä niin, jos sen tiedetään auttavan tähän. Tuntuu vaan pahalta, kun pienellä on nälkä :-(

t. Ap

Vierailija
11/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun esikoisen aikoina välillä riitti yhdeksi ateriaksi yksi tissi, ja taas välillä tuntui että olen ihan pulassa kun piti antaa neljäkin tissiä samalla syötöllä. :) Siis niin, että ensin eka, sit toka, sit kolmas (taas se eka) ja neljäs. Sitä maitoa kuitenkin muodostuu koko ajan rintaan, rinta ei tarvitse mitään "lepokautta" maidon muodostumista varten.

Ja kyllä se vauva tosiaan voi olla tyytymätön kun ei saa tarpeeksi maitoa. Mutta se juuri on sen tiheän imun tarkoitus, se maidon lisääminen tarpeita vastaavaksi. Ja maidon määrä lisääntyy vain imettämällä (ja ehkä myös pumppaamalla, jos pumpulle saat herumaan esim. vauvan nukkuessa).

Vierailija
12/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

väliaikainen vauvan tyytymättömyys. Vauva joutui nyhtämään rintaa ja mustakin tuntui tosi epämiellyttävältä kun vauva kiemurteli ja repi rinta, joka venyi. Kyllä sitä maitoa sieltä kuitenkin tulee ja kermamaista sellaista. Kyllä se maidon tulo siitä kiihtyy, kun vaan pidät rinnalla. Jos lapsi sitten on kauhean tyytymätön pitkän aikaa, niin pumppaa ihmeessä pulloon ja juota siitä, jos se onnistuu, koska pumppaaminenkin kiihdyttää maidon tuloa - toisin kuin korvike. Ja juo, juo ja juo vettä. Toivottavasti onnistuu, mutta tosiaan luota, että maitoa tulee, koska se rintojen "tyhjältä tuntuminen" tosiaan on täysin normaalia. Tarkkaile pissaamista - niin kauan kun vauva pissaa normaalisti (noin kuusi kertaa päivässä märkä vaippa, vauva saa tarpeeksi nestettä.

Vierailija
13/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei se maito sieltä noin vain lopu! Ja jos tälläinen ihme olisi tapahtunut, niin ei sitä kannattaisi todellakaan tuosta päätellä, vaan sitten kuivista vaipoista jne oikeista merkeistä. (Märkä vaippa ei tarkoita läpimärkää ;))

Itse kanssa vaihtelin esikoiseni kanssa tissiä jopa 30 kertaa ennen kuin kelpasi ;) Välillä huomasi, että hänellä oli kyse myös siitä, että olisi halunnut tissin suuhun, muttei sitä maitoa siitä, eli toisin sanottuna tutin ;) Välillä kyse myös tiheän imun kausista. Välillä mies myös rauhoitteli lasta kävellen ja sitten kippasi syliin, jolloin tissi taas kelpasi.

Saattaa kestää vaikka viikon tuo kausi, mutta kyllä se siitä pian iloksi muuttuu :)

Vierailija
14/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä et kuule. Tunge kuule ne Tuttelit perseeseesi.

Vierailija
15/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pidä lastasi nälässä. Ei ole pitkää aikaa siitä, kun mediassa kerrottiin tästä höyrypäisestä imetysnatsiudesta... sairaaloihin tuodaan nälkiintyneitä ja alipainoisia vauvoja, kun äippä toteuttaa imetysfantasiaansa.

Vierailija
16/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yösyötön lopettaminen on varmin keino tyrehdyttää maidontulo.

Vierailija
17/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aapeelle kyllä tähdennettiin, että pissavaippoja pitää tulla ainakin kuusi päivässä, jotta vauva saa riittävästi nestettä. kukaan ei halua nälkiinnyttää lastaan, mutta tuollaisella kommentoinnilla voi hyvinkin romuttaa imettävän äidin itsetunnon ja -varmuuden!

Vierailija
18/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aapeelle kyllä tähdennettiin, että pissavaippoja pitää tulla ainakin kuusi päivässä, jotta vauva saa riittävästi nestettä. kukaan ei halua nälkiinnyttää lastaan, mutta tuollaisella kommentoinnilla voi hyvinkin romuttaa imettävän äidin itsetunnon ja -varmuuden!

toisin kuin tutteliperse-kommentti.

Vierailija
19/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siinä annettu neuvoa oikeastaan suuntaan eikä toiseen, mikäli et tosiaan halua työntää sitä tuttelia persiiseen.

mutta experttien neuvojahan tässä kysyttiin, ja sellaisia ap on onneksi saanutkin. itse olisin varmasti luovuttanut, ellen olisi ymmärtänyt, mikä vauvan tyytymättömyyden taustalla todella oli tiheän imun kausina!

terkuin se 1v 8kk imettänyt

Vierailija
20/22 |
31.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silläkin uhalla, että mut teilataan sanon pari sanaa. Ensinnäkin: maito EI lopu yhtäkkiä jos olet tähän asti imettänyt. Lapsella on varmastikin tiheän imun kausi. Jos sinulla on itselläsi tosi väsynyt olo, niin mielestäni voit ihan hyvin antaa korviketta, jotta saat itse levättyä. Toki korvikkeen anto vaikuttaa maidon tuloon, mutta mun mielestä yksi annos on "sallittua", jos sen avulla saa äiti levättyä muutaman tunnin.

Toinen mahdollisuus on tutin anto. Mun lapsilla on kaikilla ollut voimakas imun tarve ja siihen on tutti auttanut 1-4 kk iässä. Imetysajat lyhenivät heti, maidontuloon ei vaikutusta ja tyytyväinen lapsi. Jos tutti ei kelpaa, niin tiedät, että nälkä vielä on. Jos taas kelpiaa, niin kyse on tuosta imuhalusta. Minusta ei kannata äidin itse tutiksi ruveta, yhden kanssa sen voi vielä tehdä, mutta kahden kanssa käy jo hankalaksi.

Mä olen lapseni täysimettänyt 6 kk asti ja osittain reilun vuoden ikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme