Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinä kokenut Suomessa henkilökohtaisesti rasismia?

Gallupisti
05.09.2023 |

Oletko kokenut itseesi kohdistuvaa rasismia Suomessa?

Jos olet, millaista?

Oletko sinä kokenut Suomessa henkilökohtaisesti rasismia?

Vaihtoehdot

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun sähköpyörätuolilla koska halvaannuin kolme vuotta sitten. Ainoat jotka mölisseet minulle ovat kaksi somalityttöä ja yksi venäläinen poika. Varmaan jotain rasistista huutelivat. 

Vierailija
22/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hai siulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaston tummaihoisten lukupiiriin ei otettu ihonvärin perusteella. Helsingin kaupungin kirjasto mainosti tiloissaan järjestettävää tilaisuutta sivuillaan. En ymmärrä tuollaisen järjestämistä julkisissa tiloissa. Yksityistilaisuutena tuollaiset pitää järjetää kuten arjalaisten juhlatkin.

Vierailija
24/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko rasismille muka joku " lopullinen" määritelmä?

Vierailija
25/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikun sähköpyörätuolilla koska halvaannuin kolme vuotta sitten. Ainoat jotka mölisseet minulle ovat kaksi somalityttöä ja yksi venäläinen poika. Varmaan jotain rasistista huutelivat. 

kysyneet tarvitsetko apua...

Vierailija
26/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukujuureni ovat Etelä-Euroopasta joten olen tumma. Vuosien varrella minua on pidetty mm. romanina ja arabina ja kohdeltu sen mukaan. Lapsena oli ihan tyypillistä että uusien kavereiden vanhemmat suhtautuivat vähän nikotellen siihen että tulin kylään ja rauhoittuivat vasta kun kuulivat että mulla on kaikilta osin suomalainen nimi.

Vierailija
27/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulitko ap ihan oikeasti, että tältä palstalta saat asiallisia vastauksia aiheesta?

Uteliaisuudesta kysyn, koska täällä vaikuttaa olevan poliittisesti aktiivisia ihmisiä.

Tietääkö heistä edes moni, mitä on rasismi? Onko siis itse kokenut?

Ap

Täällä pyörivien "poliittinen aktiivisuus" on yhtä kuin törkyn suoltaminen anonyymina internetiin. Ei näistä kukaan oikeasti mitään tee minkään asian suhteen.  Ehkä se on hyväkin että eivät ole myöskään missään pahanteossa. 

Vierailija
28/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vieläkään tiedä mitä rasismi tarkoittaa.

Olen puoliksi venäläinen, joskus joku on hieman saattanut viitata tähän negatiivisisesti, eli olen kokenut rasismia?

Vierailija
29/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vieläkään tiedä mitä rasismi tarkoittaa.

Olen puoliksi venäläinen, joskus joku on hieman saattanut viitata tähän negatiivisisesti, eli olen kokenut rasismia?

Suomen koulussa kerrotaan mitä on rasismi. Kävit koulut venäjällä?

Vierailija
30/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain puolesta loukkaantujat ovat

kokeneet rasismia.

Vierailija
31/55 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä eläkeläinen 15v veroja maksellut vähän sos.tukia saanut nälkää nähnyt ym.eriarvoisuutta yhteiskunnan taholta kokenut sos.pummiksi haukutaan usein ulkomaalaistaustaiset nuoret käyttäytyvät meikäläistä kohtaan törkeesti jos ojentaan alkaa rasisti huutelu ym.törkeily harvoin suomi nuoret käyttäytyvät noin tietyllä rannikko alueilla on kieli rasismia eikä perusoikeudet toteudu suomessa ulkomaalainen saareke olet kuin kielitaidottomana siellä ym.romanit eivät kunnioita suomalaisia varsinkaan vanhuksia heillä omat lait(meidän oma vika)kaikki epäkohtiin puuttuminen on rasismia ruotsi näyttää mallia miten rikas maa on sekaisin eikä loppua näy uskonvallankumous kristittyjä kohtaan usko rasismia ym..pari pari päivää sitten arabi nuoret huusivat kuorossa itse....n suomalaiset"oli vissiin vitsi kun nauratti en uskaltanut katsoa käänsin äkkiä pään muualle

Vierailija
32/55 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis huutivat vit...n suomalaise

Vierailija
33/55 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaaleaihoinen eikä minuun ole kohdistunut rasismia, mutta kun olen liikkunut ns. vääränvärisessä seurassa, minua on kohdeltu törkeästi ja halveksuvasti. Näin esimerkiksi, kun olen ollut lasteni kanssa uimahallissa ja mukana on ollut poikani Etiopiasta adoptoitu kaveri.

Vierailija
34/55 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena kokenut ikärasismia siitä asti,kun olin 48-vuotias. Yleensä vielä itseäni vanhemmilta miehiltä. 

Vierailija
35/55 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
36/55 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on huudeltu kun on luultu että olen romani.

Vierailija
37/55 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evakkoperheen lapsena me jouduimme vaihtamaan uskontomme ja sukunimemme jotta isä pääsisi töihin. Päähän potkittiin koulussa ja pitkään. Nyt on ollut rauhallisempaa. Olen ottamassa takaisin meidän vanhaa sukunimeä, koska lupasin vanhemmilleni tehdä niin 

Vierailija
38/55 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasismi on normitasolla ja koskee siten kaikkia. Myös nepotismi on rasismia ja toteutuu suomessa esim.  perintölainsäädännön muodossa.

Vierailija
39/55 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjaston tummaihoisten lukupiiriin ei otettu ihonvärin perusteella. Helsingin kaupungin kirjasto mainosti tiloissaan järjestettävää tilaisuutta sivuillaan. En ymmärrä tuollaisen järjestämistä julkisissa tiloissa. Yksityistilaisuutena tuollaiset pitää järjetää kuten arjalaisten juhlatkin.

No ethän sä sitä ymmärrä, kun et ole tummaihoinen. Siihen se suomalainen rasismi kiteytyykin. Sinisilmäisyyteen, sekä ymmärryksen ja empatian puutteeseen.

Vierailija
40/55 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vaaleaihoinen eikä minuun ole kohdistunut rasismia, mutta kun olen liikkunut ns. vääränvärisessä seurassa, minua on kohdeltu törkeästi ja halveksuvasti. Näin esimerkiksi, kun olen ollut lasteni kanssa uimahallissa ja mukana on ollut poikani Etiopiasta adoptoitu kaveri.

Tämä on ihan tuttua. Perheeni on monikulttuurinen ja joutuisin melkein joka paikassa todistamaan olevani tavallinen kansalainen. En tosin viitsi sitä tehdä, koska se tuntuu hyödyttömältä.

Kohtelua on monenlaista lapsiakin kohtaan. En tiennyt tästä kaikesta ennen perheen perustamista, mutta se on ollut suuri järkytys. Koska en ole aiemmin valkoihoisena suomalaisena naisena kokenut rasismia muusta kuin naisena olemisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä