Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko papakokeelle tarvetta, jos on neitsyt?

Vierailija
05.09.2023 |

Edellinen ketju poistettiin, joten uusiksi:

Olen 35v enkä ole koskaan käynyt. Ei minkäänlaista seksuaalista kontaktia koskaan kenenkään kanssa (ei edes suutelua, olen aseksuaali eli tilanne ei tule muuttumaan).

Meidän paikkakunnalla tutkitaan ensin näytteestä HPV ja solumuutokset tutkitaan ainoastaan, jos HPV löytyy. Eli muunlaisia kuin HPV:stä johtuvia kohdunkaulansyöpiä ei tässä seulonnassa havaita. Teoriassa olen tietysti voinut saada HPV:n esim äidiltäni synnytyksessä.

Menisitkö papaan minun asemassani?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut aiheesta varmaan miljoona artikkelia. Osassa sanotaan, että olisi hyvä käydä ja osassa sanotaan, että ei tarvitse, koska riski on niin pieni.

Niissä artikkeleissa missä asiantuntijat kehottavat käymään papassa perusteluina on yleensä

A) jotkut ajattelevat olevansa neitsyitä, vaikka ovat harrastaneet oraalis*ksiä tai käyttäneet samoja s*ksileluja - ei päde minuun

B) kohdunkaulansyövän voi saada ilman HPV:tä - mutta tässä minulle tarjotussa tutkimuksessa sellaiset eivät tule ilmi, koska HPV-negatiivisten näytteistä ei tutkita solumuutoksia

C) HPV saattaa tarttua ilman s*ksiä (mutta tällöinkin mainitut tartuntareitit sisältävät melkein aina jonkinlaisen seksuaalisen kontaktin, jollaista minulla ei siis ole ollut. Ainoana poikkeuksena se, että ilmeisesti HPV saattaa tarttua lapselle synnytyksessä tai varhaislapsuudessa).

Ap

Vierailija
2/15 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä, perinnöllisyys saattaa myös vaikuttaa.

Nopea toimenpide.

Itselläni löytyi kasvain, joka poistettiin nopeasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en käy ,perun kaikki kutsut.viimeksi peruin kohdunkaulasöypäseulonnan eilen.

Vierailija
4/15 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä, perinnöllisyys saattaa myös vaikuttaa.

Nopea toimenpide.

Itselläni löytyi kasvain, joka poistettiin nopeasti. 

Olitko siis löytöhetkellä neitsyt, joka ei ollut edes suudellut? HPV aiheuttaa n 99 % kohdunkaulansyövistä ja se tarttuu melkein yksinomaan seksissä tai muussa seksuaalisessa kontaktissa.

Vierailija
5/15 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, syöpä voi tulla kenelle tahansa.

Vierailija
6/15 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, syöpä voi tulla kenelle tahansa.

Kohdunkaulansyöpä on äärimmäisen harvinainen ihmisillä, jotka eivät ole koskaan olleet seksuaalisesti aktiivisia.

Vierailija
7/15 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mennä, ei siinä tutkita mitään muuta kuin HPV.

Vierailija
8/15 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto vielä

Vierailija
9/15 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän ei tuossa muodossa ole papa vaan hpv-testi. 

Vierailija
10/15 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvästä aloituksesta. Itse olen neitsyt ja päätynyt siihen, ettei minun olisi järkeä osallistua hp-viruksen kansalliseen seurantaan viiden vuoden välein.

Olen myös lukenut mahdollisuudesta, että hp-virus voisi tarttua synnytyksessä vauvaan, mutta pidän riskiä niin mitättömänä, että en sen takia pidä omalla kohdallani järkevänä osallistua seulontaan.

Vierailija
11/15 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli solumuutoksia, vaikka olin neitsyt ja täysin kokematon. Ei kehittynyt vakavampaa, mutta ehkä olisi voinut.

Vierailija
12/15 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli solumuutoksia, vaikka olin neitsyt ja täysin kokematon. Ei kehittynyt vakavampaa, mutta ehkä olisi voinut.

Todettiinko sinulla myös HPV-tartunta? Syöpähän voi tulla ihan minne tahansa, mutta nykyään seulonnoissa testataan ainakin nuoremmilla ensin HPV ja papa tutkitaan vain, jos HPV-tartunta on. Eli muusta syystä johtuvia muutoksia ei havaita. Vaikka HVP voi tarttua ilman varsinaista seksiä niin jonkinlaista seksuaalista kontaktia (tai samojen seksilelujen käyttöä) se nykytiedon mukaan vaatii.

Vierailija
13/15 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti suuri osa ihmisistä ajattelee, että syöpä voi tulla mihin tahansa. Niin voi, mutta 99 % kohdunkaulan syövistä johtuu hpv:sta, joka tarttuu vain seksissä tai muussa suorassa kosketuksessa. Loput eli se 1 % (tai alle) ei sitten jää nykyisissä hpv:hen keskittyvistä seulonnoissa kiinni.

Vierailija
14/15 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko siitä muka jotain haittaa vaikka kävisikin? Sehän on kuitenkin ilmainen, ei maksa muuta kuin vaivan.

Vierailija
15/15 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisiko siitä muka jotain haittaa vaikka kävisikin? Sehän on kuitenkin ilmainen, ei maksa muuta kuin vaivan.

Voi aiheuttaa kipua, vuotoa tai (harvinaisempaa kyllä) tulehduksen, esim. virtsatietulehduksen. Voi tietysti mennä jos haluaa. Monissa maissa (esim. Ruotsi ja UK) sanotaan ihan suoraan että ko. syövän riski on hyvin pieni, jos ei ole koskaan ollut seksuaalisesti aktiivinen ja silloin itse voi päättää haluaako mennä seulontaan vai ei (tai ei se pakko ole kenellekään, mutta heidän kohdallaan ei painokkaasti suositella osallistumista kuten melkein kaikkien muiden kohdalla). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi