Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinä kokenut Suomessa henkilökohtaisesti rasismia?

Gallupisti
05.09.2023 |

Oletko kokenut itseesi kohdistuvaa rasismia Suomessa?

Jos olet, millaista?

Oletko sinä kokenut Suomessa henkilökohtaisesti rasismia?

Vaihtoehdot

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan tiedä, että olisin kokenut. Jos olen niin se on ollut niin huomaamatonta, etten ole itse huomannut sitä. Olen valkoihoinen suomalainen nainen.

Vierailija
2/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut paljon haukkumisia suomalaisena suomalaisilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Olen Savosta kotoisin, Espoossa asun.

(Saan kuulemma kuitenkin savolaisuuteni "anteeksi", koska olen asunut jo niin kauan pääkaupunkiseudulla.)

Vierailija
4/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulitko ap ihan oikeasti, että tältä palstalta saat asiallisia vastauksia aiheesta?

Vierailija
5/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen rakenteellista rasismia Suomessa joka ainoa päivä.

Kuulun siihen ainoaan ryhmään, joka kohtaa avoimesti rasismia ja rotusortoa lähes päivittäin.

Olen valkoihoinen suomalainen mies, joka puhuu äidinkielenään suomea. Minulle rasismi ja rotusorto ovat siis hyvinkin tuttuja.

Hauskaa. No ei todellakaan ole. 

Vierailija
6/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulitko ap ihan oikeasti, että tältä palstalta saat asiallisia vastauksia aiheesta?

Uteliaisuudesta kysyn, koska täällä vaikuttaa olevan poliittisesti aktiivisia ihmisiä.

Tietääkö heistä edes moni, mitä on rasismi? Onko siis itse kokenut?

Ap

Vierailija
7/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun siihen ainoaan ryhmään, joka kohtaa avoimesti rasismia ja rotusortoa lähes päivittäin.

Olen valkoihoinen suomalainen mies, joka puhuu äidinkielenään suomea. Minulle rasismi ja rotusorto ovat siis hyvinkin tuttuja.

Hauskaa. No ei todellakaan ole. 

Ei se ollut vitsi eikä sen tarkoitus ollutkaan olla hauska.

Se oli totuus.

Vierailija
8/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa hauskaa

Vierailija
9/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan turhanpäiväistä täällä koittaa tästä kysellä, kun valtaosa täällä ajattelee, että jos ei ole jostain savannilla tai aavikolta, ei rasismia voi edes kokea.

Vierailija
10/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kiinnostaa kaksi kysymystä.

Onko sinua kiusattu koulussa?

Jos olisit tumma, kokisitko sen kiusaamisen rasismiksi?

Täällä ihmiset on aina olleet ilkeitä toisiaan kohtaan mutta nyt kaikki rasismikokemuksen kuulostaa ihan perinteiseltä kiusaamiselta.

Toki se ihonväri on mihin helppo tarttua mutta niin on silmälasit, lihavuus, vasenkätisyys ja mikä tahansa muu ominaisuus tai tapa.

Vierailija
11/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Eli ala-asteella jotkut isommat tytöt keksivät,että olisin muka romani ja haukkuivat mustalaiseksi.

Oli hyvin hämmentävä kokemus,koska en edes ole. Ihan vain ruskea hiuksinen tyttö olin.

Eli tätä käytettiin kiusaamistarkoituksessa. En tiedä miltä olisi tuntunut,jos olisin ollut oikeasti romani. Tuskin kivalta.

Vierailija
12/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ihmiset on aina olleet ilkeitä toisiaan kohtaan mutta nyt kaikki rasismikokemuksen kuulostaa ihan perinteiseltä kiusaamiselta.

Toki se ihonväri on mihin helppo tarttua mutta niin on silmälasit, lihavuus, vasenkätisyys ja mikä tahansa muu ominaisuus tai tapa.

Yrität jotenkin minimoida tätä näköjään?

Itse olen todistanut työssäni tapauksia missä joku aikuinen äijä tulee selittämään, että "painu kotiisi etc" ja ollut muutenkin rassu. Tämä musta nuori mies väänsi siis 💯 savoa ja oli tänne adoptoitu. Ja joku punaniska tuli siihen huutelemaan.

Vierailija
13/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei varsinaisesti rasismia vaan ehkäpä enemmän ihan perinteistä naisvihaa, mutta olen saanut m*mupatja huutelua osakseni kun olen ollut tekemässä esim. firmalle ostoksia yhdessä mm-taustaisen työkaverini kanssa.

Vierailija
14/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryssävihaahan ei Suomessa lasketa rasismiksi. Se on vain kansallistunne.

Vierailija
15/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suvussa paljon  kaukomailta tänne  avioon tulleita.  Aika harvoin on mitään  rasismia ilmennyt PK-seudulla.   Työpaikalla  eivät työnantajat  ole tottuneet ulkomaalaisen näkösiin, ja selväsit vierastavat ja  ihmettelevät kaikkea ääneen. Myös maalla kasvaneet työtoverit ovat  kyselleet kummallisia asioita vieraan nököisiltä. Suomessa on siis paljon   vielä ihmisiä joille tummemat ihmiset ovat suuri  ihmetyksen aihe. Ihan viattomasti tyhmyyttään kyselevät oletko  nähnyt vesijohtoa.? Meille on opetettu että tummat pakanat asuvat Ambomaalla.

Vierailija
16/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryssävihaahan ei Suomessa lasketa rasismiksi. Se on vain kansallistunne.

Kyllä se on rasismia ja syrjintää ihan niin kuin minkä tahansa muunkin vähemmistön syrjintä. 

Vierailija
17/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrität jotenkin minimoida tätä näköjään?

Itse olen todistanut työssäni tapauksia missä joku aikuinen äijä tulee selittämään, että "painu kotiisi etc" ja ollut muutenkin rassu. Tämä musta nuori mies väänsi siis 💯 savoa ja oli tänne adoptoitu. Ja joku punaniska tuli siihen huutelemaan.

Ja sinä maksimoida. Kaikki kiusaaminen ei ole noin yksiselitteistä kuin esität. Vai ootko sä sitä porukkaa, jotka ajattelee noi tummempi hipiäiset kaikki niin ylimaallisen erinomaisiksi, että yksinkertaisesti mikään muu niissä ei voisi ärsyttää kuin ihonväri?

Vierailija
18/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan turhanpäiväistä täällä koittaa tästä kysellä, kun valtaosa täällä ajattelee, että jos ei ole jostain savannilla tai aavikolta, ei rasismia voi edes kokea.

Kyllä voi, mutta valitettavasti "kommenttisi julkaistaan tarkastuksen jälkeen". Joten tässä uudestaan: 1990-luvulla kaksi suomalaista miestä päätteli keskenään, että olen vietnamilainen h**** ja että elän heidän rahoillaan ja että minun pitäisi palata sinne, mistä olen tullut.

Vierailija
19/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanit ovat monesti näyttäneet minulle keskisormea ja huudelleet solvauksia valkolaisista.

Vierailija
20/55 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, se alkaa Välimeren itä- ja eteläpuolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme