Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä se tarkoittaa, kun 77v eläkeläinen on menettänyt ajan tajun? Heräilee päivisin ja syö aamupalaa kello yksi.

Vierailija
05.09.2023 |

Hiuksensa ovat pesemättömät ja rasvaiset. On kuulemma rajannut syömisen yhteen kertaan päivässä ja silloin syödään paljon. Vanukkaita toki syö pitkin päivää. On ylipainoinen. Olenko turhasta huolissani?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kätevintä olisi kysyä siltä ihmiseltä jos ihmetyttää?

Kokeile vaikka näin: "Ai olitko vielä nukkumassa? Anteeksi kun herätin, oletko sairas?"

Vierailija
22/31 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistitutkimuksiin!

Onko kukaan koskaan arvioinut muistitestien tasoa. Miksi niitä ei voi tehdä myös itse kotona, että osaavat arvioida onko tarvetta tutkimukseen. Ja käsitelläänkö iäkkäitä arvokkaasti vai kuin lapsia. Onko tilanne ahdistava, jännittävä tai kiusallinen, että siinä unohtaa kaikki. Osa ahdistuneista aikuisista ei muista mitään stressitilanteessa, miten sitten iäkäs. 

Iäkkäät eivät muista yhtä nopeasti tai samoin kuin nuorena. Samoin nuori ei muista aina painostavassa tilanteessa ja siksi pisteet putoavat. Jos tekee aivoja vaativia tehtäviä ja liikkuu vähän arkisin vaikka kävellen (veri kiertää), pysyy paremmin ajatukset kasassa, mutta tuleeko iäkkäiden tehtyä vaikka ristikoita. Entä raudan saanti ja magnesium.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ajan tajun katoaminen on yksi muistisairauden oire

kannattaisi laittaa mahdollisimman pian muistitutkimuksiin, ensin voi olla lyhyt tutkimus (noin vartin) sairaanhoitajan tekemänä terveyskeskuksessa, sitten pitää kai olla lääkärin lähete pidempään lääkärin tekemään kyselytutkimukseen ja pään magneettikuvaukseen

Monilta nuorilta on ajantaju hyvin sekaisin. Yöt netissä tai pelataan, päivät nukutaan

Mikä pakkomielle on että vanhuksen pitäisi nukkua 21.00 - 7.00. hävetkää! Luen ihsn tasan tarkkaan yölläkin jos onnhyvä kirja kesken. Nousen kun huvittaa

Vierailija
24/31 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin nuorilla tuo on normaali vuorokausirytmi, miksei eläkeläiselläkin, joka voi herätä silloin kun haluaa.

Tuskin ap olisi huolissaan jos kyseessä olisi henkilö joka on aina ollut yökukkuja

Vierailija
25/31 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ebon kirjoitti:

eikö yli 75 v voi jo elää miten huvittaa.vanhusten väkisin hengissä ja svengissä tukeminen on aivan irvokasta.

Mitä oikein ajat takaa? Omaisen huoli on kyllä ihan aiheellinen tässä tapauksessa.

Jos on aina ollut sitä tyyppiä, joka elää pellossa, varsinkin jos on taipuvainen

päihteisiin, niin voi tietysti olla, ettei ole varsinaisesti muistisairaudesta kysymys,

mutta aiemmin siististi eläneen muuttuminen noin rähjäiseen suuntaan on kyllä

huolestuttavaa. Muistisairaudet alkavat juuri tällä tavalla.

Omainen voisi tehdä huoli-ilmoituksen viranomaisille. Parempi niin, että asiaan

puututaan ajoissa.

Vierailija
26/31 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhan pitäisi elää kuin hoitokodin asukas, iltapala 17.oo, yöpaitaan 18.00 sänkyyn kiinni klo 19.00 ja nuku aamuseitsemään tai annetaan rauhoittava?

Itse katson että.minulla 78 on vielä itsemääräämisoikeus kotonani päättää rytmistäni, syömisistäni?

Vierailija
27/31 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 78. Olen ihan eri ihminen kuin 20 vuotta sitten kun yksi lapsi asui vielä kotona ja mies elossa. Elän kuin tykkään, muisti pelaa, luen paljon, vaikka joskus yöpaitapäiviä, ei kiristä eikä purista. Onneksi lapseni sallivat minun elää omaa elämääni.

Lisään vielä, alkoholia olen elämäni aikana juonut niin pienet tipat ettei yöpaitapäivät johdu siitä

On On

Vierailija
28/31 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kannattaisi laittaa mahdollisimman pian muistitutkimuksiin, ensin voi olla lyhyt tutkimus (noin vartin) sairaanhoitajan tekemänä terveyskeskuksessa, sitten pitää kai olla lääkärin lähete pidempään lääkärin tekemään kyselytutkimukseen ja pään magneettikuvaukseen

Monilta nuorilta on ajantaju hyvin sekaisin. Yöt netissä tai pelataan, päivät nukutaan

Mikä pakkomielle on että vanhuksen pitäisi nukkua 21.00 - 7.00. hävetkää! Luen ihsn tasan tarkkaan yölläkin jos onnhyvä kirja kesken. Nousen kun huvittaa

Ei se ole nuorilla ajantajun puuttumista vaan sitä että ei vain välitetä.

Kyllä se nyt vain on merkki jostain mahdollisesti vakavasta jos vanhus äkkiä muuttaa rytmiään ihan täysin eikä samaan aikaan esim. valita unettomuutta tai jotain muuta normaalia syytä rytmin muutokseen.

Vierailija
29/31 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistitutkimuksiin!

Onko kukaan koskaan arvioinut muistitestien tasoa. Miksi niitä ei voi tehdä myös itse kotona, että osaavat arvioida onko tarvetta tutkimukseen. Ja käsitelläänkö iäkkäitä arvokkaasti vai kuin lapsia. Onko tilanne ahdistava, jännittävä tai kiusallinen, että siinä unohtaa kaikki. Osa ahdistuneista aikuisista ei muista mitään stressitilanteessa, miten sitten iäkäs. 

Iäkkäät eivät muista yhtä nopeasti tai samoin kuin nuorena. Samoin nuori ei muista aina painostavassa tilanteessa ja siksi pisteet putoavat. Jos tekee aivoja vaativia tehtäviä ja liikkuu vähän arkisin vaikka kävellen (veri kiertää), pysyy paremmin ajatukset kasassa, mutta tuleeko iäkkäiden tehtyä vaikka ristikoita. Entä raudan saanti ja magnesium.

Kyllä ne testit ovat sellaisia että ei niissä saa äkkiä huonoja pisteitä vain siksi että jännittää. 

Vierailija
30/31 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole nuorilla ajantajun puuttumista vaan sitä että ei vain välitetä.

Kyllä se nyt vain on merkki jostain mahdollisesti vakavasta jos vanhus äkkiä muuttaa rytmiään ihan täysin eikä samaan aikaan esim. valita unettomuutta tai jotain muuta normaalia syytä rytmin muutokseen.

Vanhuksille on näköjään tarkat normit. Hah!

Vierailija
31/31 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin tiedän että nuo pari mummoa ovat oikeita kunnon mummuja jotka kahdeksalta, jos olen sattumalta hereillä, tulevat jo kotiin kierrettyään jo läheisen pururadan.

Kai minä sitten olen muistisairas hömelö kun olen yövirkku ja aamun torkku.