500kcl kalorivaje päivässä
Yritän nyt pudottaa kesän aikana kertyneitä kiloja (noin 5kg).
Tänään oon kuluttanut noin 2000kcl ja syönyt noin 1500kcl.
Onko ok vaje vai pitäisikö olla suurempi kalorivaje?
Kommentit (26)
Itse pudotin juuri noilla lukemilla. 1500 kcal päivässä on sopiva määrä jos ei aktiivisesti liiku. Paino tippuu 1-2kg viikossa. En suosittele suurempaa kalorivajetta kuin 500 koska silloin elimistö näännyttää itseltään myös lihaksia.
Syöt noin vähän ja kilot putoaa äkkiä.
Miten olet ajatellut syöväsi tämän 5 kg pudotuksen jälkeen?
Palaat ns normaaliin ja syöt ehkä nälissäsi vielä enemmän?
Miten kauan luulet kestävän kun kilot tulee heti takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Ylipainon kerryttäminen tapahtuu herkuilla jolloin on jatkuvasti 3000+ kcal päivässä. Kun olet laihduttanut tavoitepainoosi 1500 kcal/pv, voit ylläpitää nykyisen painon syömällä 2000 kcal/pv etkä liho.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä. Se tarkoittaa noin puolen kilon rasvamassan menetystä viikossa, eli noin 2,5 kuukaudessa laihdut sen 5 kiloa.
Toivottavasti ei menisi 2.5kk.
Onneksi kaikki tullut paino ei voi olla läskiä, varmaan on nesteturvotusta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä. Se tarkoittaa noin puolen kilon rasvamassan menetystä viikossa, eli noin 2,5 kuukaudessa laihdut sen 5 kiloa.
Onneksi kaikki tullut paino ei voi olla läskiä, varmaan on nesteturvotusta yms.
Kuules nyt. Palstan mammoista suurinosa olisi riemuissaan jos saisi tiputettua tuon 5kg edes vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Painon pudotuksen jälkeen palaan normaaliin eli ruikailuihin ennen kesää! Kaikki kissanristiäiset yms. sai mut hirveeseen sokerikoukkuun, et arkenakin mässäilin herkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kaikki tullut paino ei voi olla läskiä, varmaan on nesteturvotusta yms.Kuules nyt. Palstan mammoista suurinosa olisi riemuissaan jos saisi tiputettua tuon 5kg edes vuodessa.
En ookaan tavallinen mamma. Oon normaalipainoinen. Hävettää mennä töihin kun paita ja housut kiristää vatsasta :D
Itselläni peruskulutus on vain 1400 kaloria per päivä. Olen vain 149 cm pitkä ja siro, vaihdevuosi-ikäinen. Istumatyö.
Jos haluan pudottaa kulutusta 500 kaloria ja laihtua sen 2,5 kg kuukaudessa, niin saan syödä vain 900 kaloria per päivä ellei ole liikunta päivä.
180 cm roteva nuori nainen kuluttaa ihan eri tavalla kuin 145-155 cm pienikokoinen vaihdevuosi ikäinen nainen.
Ikä ja koko ja elintavat vaikuttavat
Laihtumisnopeus riippuu kaloritarpeesta, eli pituudesta, iästä, sukupuolesta ja ,tämänhetkisestä painosta, vähässä määrin myös liikunnasta.
Mitä pienempi on päivittäinen energiantarve, sitä hitaampaa on laihtuminen niillä 500 kalorin vajeella.
Tahti on hyvä, jos kalorivaje on todellinen. Usein ongelma tulee siinä, että ihminen laskee syömänsä ja kuluttamansa kalorit väärin. Sitten sanotaan "mä en vaan laihdu" ja lopetetaan. Mieluummin niin, että lasket -800kcal ja todellisuus on ehkä sitten se -500kcal. Toki sitten jos oikeasti valmistat ja punnitset jokaisen asian minkä suuhusi laitat, niin laskelma voi pitää paikkansa jo ihan sellaisenaan.
500 000 senttilitraa on mojova määrä kalorioita.
Vierailija kirjoitti:
Laihtumisnopeus riippuu kaloritarpeesta, eli pituudesta, iästä, sukupuolesta ja ,tämänhetkisestä painosta, vähässä määrin myös liikunnasta.
Mitä pienempi on päivittäinen energiantarve, sitä hitaampaa on laihtuminen niillä 500 kalorin vajeella.
No mutta nyt ei sulla matikka ihan täsmää. Tai siis sekoitat kaksi asiaa keskenään. Lepometabolian kalorit riippuvat mainitsemistasi tekijöistä kyllä, mutta nehän on laskennassa jo mukana. 500kcal vaje on 500kcal vaje. Mies voi syödä enemmän ja päästä silti tuohon vajeeseen, kun taas nainen taas saa syödä vähemmän. Mutta absoluuttinen vaje on se mikä ne rasvat polttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni peruskulutus on vain 1400 kaloria per päivä. Olen vain 149 cm pitkä ja siro, vaihdevuosi-ikäinen. Istumatyö.
Jos haluan pudottaa kulutusta 500 kaloria ja laihtua sen 2,5 kg kuukaudessa, niin saan syödä vain 900 kaloria per päivä ellei ole liikunta päivä.
180 cm roteva nuori nainen kuluttaa ihan eri tavalla kuin 145-155 cm pienikokoinen vaihdevuosi ikäinen nainen.
Sit kannattaa tehdä jotain, et kulutus kasvaa. Esim. 45min reipas kävelylenkki kuluttaa ihan kivasti kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Tahti on hyvä, jos kalorivaje on todellinen. Usein ongelma tulee siinä, että ihminen laskee syömänsä ja kuluttamansa kalorit väärin. Sitten sanotaan "mä en vaan laihdu" ja lopetetaan. Mieluummin niin, että lasket -800kcal ja todellisuus on ehkä sitten se -500kcal. Toki sitten jos oikeasti valmistat ja punnitset jokaisen asian minkä suuhusi laitat, niin laskelma voi pitää paikkansa jo ihan sellaisenaan.
Punnitsin ja mittasin aivan kaiken muun, paitsi kahvimaidon, sen määrän arvioin ylöspäin lähimpään 100millilitraan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit kannattaa tehdä jotain, et kulutus kasvaa. Esim. 45min reipas kävelylenkki kuluttaa ihan kivasti kaloreita.
Kyllä. Liikun 3-5 krt viikossa. Pakko jos haluaa laihtua. Mutta on hyvä toki tiedostaa oma peruskulutus. Pienikokoisena kunnon treeni antaa ehkä 300-400 kaloria anteeksi.
Olen itse ihan käytännön kautta oppinut miten oma kulutus menee. Jos en liiku ja syön yli 1400 kaloria niin alan lihoa. Vaaka ei valehtele.
Liikunta on paras kumppani kun haluaa laihtua. Koska sen myötä saa syödä vähän enemmän.
Myös palautuminen on tärkeää! Keho ei saa mennä treenistä ja liian vähäisestä palautumisesta stressi tilaan. Stressi on laihduttajan pahin vihollinen
En ole koskaan laskenut kaloreita ja syön silloin, kun on nälkä, riippumatta kellonajasta. Näin olen toiminut 57 vuotta ja hyvin on mennyt ihan normaalipainoisena.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan peruskulutus riippuu noista asioista, ja siten tietysti myös se, paljonko voi syödä, jotta saavuttaa sen tietyn kalorivajeen. 500ckal vajeella kuitenkin laihtuu saman verran, oli kuinka iso tai pieni tahansa. Tämä on ihan fysiikkaa.
Mulla on tippunut vain kuusi kiloa 3,5 kuukaudessa ja n. 1200 kcal päivässä. Ei taida kovin iso mun kulutus olla. Lähtöpaino oli vähän ylipainon puolella, nyt normaali, mutta vielä pitäisi vyötäröstä saada muutama sentti pois eli jokunen kilo.