Mummolla on lempilapsi- Lapsemme on kuin ilmaa hänelle
Hei!
Meillä on 5v lapsi miehen kanssa ja miehellä on sisarus jolla on nuorempi lapsi.
Kun menemme anoppilaan käymään, niin anoppi ei juurikaan piittaa meidän lapsesta vaan lellittelee tätä toista.
Arvostelee paljon meidän lastamme ja näkee yleensä vain pelkät epäonnistumiset lapsessamme. Tämä toinen on taas täydellinen lapsi ja vaikka hän ei osaisi tehdä jotain asiaa, niin siitä ei nosteta haloota vaan ollaan hiljaa tai sitten kehutaan silti.
Anoppi myös saattaa suureen ääneen puhua kuinka hänen työkaverinsa lapsi teki sitä ja tätä ja nyt se meni sinne ja tänne yms. Siis oikeen kovaan ääneen puhuu.
Jos olemme kylässä yhtaikaa niin pöydässä on tarjolla tämän toisen lapsen herkkuja. Viimeksikin lapsi poistui pöydästä itku kurkussa.
Anoppi vinoilee myös minulle ja katsoo välillä kuin halpaa makkaraa. Tätä toki tekee myös lapsellemme.
Anoppi saattaa hetken leikkiä lapsemme kanssa mutta heti kun tämä toinen lapsi saapuu niin hän suurin piirtein juoksee vastaan " mummin kulta". " Tuu mummin kulta syliin tule" ja unohtaa samalla lapsemme.
Lapsemme aistii tilanteen ja häntä ahdistaa kovasti. Hän ei sitä ääneen uskalla sanoa, mutta osaan tulkita hänen tunteitaan.
Hän ei puhu juurikaan meille mitään, vain miehen sisaruksen perheelle. Tunnemme itsemme ulkopuoliseksi.
Kaikki lapset ovat aina jotenkin parempia kuin oma lapsemme hänen mielestään. Hän tahallaan kehuu muita aina niin että lapsemme saa tuntea olonsa epäonnistuneeksi.
En tiedä mistä tämmöinen johtuu. Epäilen, että kostaa jotain, en vaan tiedä mitä. Emme toimi anopin mielipiteiden mukaan, joten tämäkin toki voi olla yksi syy. Miehen sisaruksen perhe on elämäntyyliltään samanhenkinen kuin anoppi. En toki tiedä voiko pelkästään tuollainen vaikuttaa.
Osaisiko joku fiksumpi kertoa miksi anoppi toimii näin?
Kommentit (28)
Älkää menkö samaan aikaan serkkujen kanssa. Mummolle voi sanoa suoraan, että tullaan Veeran kanssa mielummin toisena päivänä, että ehdit rauhassa touhuilla Maijan kanssa, kun hän on siellä.
Ja jättää anopille rivien välistä luettavaksi, että voisi sitten rauhassa touhuilla myös Veeran kanssa, kun te sinne lapsenne kanssa menette.
Olen kokenut lapsena saman, serkkuni oli mummon lempilapsi ja minä se musta lammas johon muutkin aikuiset kohdistivat inhonsa. Ja se todellakin jätti jäljet ja syvät. Mielenterveys tuhoutui ja nyt olen eläkkeellä ja itsellä lastenlapsia. En silti voisi ikinä kohdella heitä eriarvoisesti, jokainen on minulle yhtä rakas. Ja sen myös olen kertonut heille ja kerron myöhemminkin ettei pääse unohtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Narsistisia piirteitä. Monella on niitä.
Anopin lempilapsen lapsi on siis lempilapsi myös.
Meillä ihan sama. Ei sille voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut lapsena saman, serkkuni oli mummon lempilapsi ja minä se musta lammas johon muutkin aikuiset kohdistivat inhonsa. Ja se todellakin jätti jäljet ja syvät. Mielenterveys tuhoutui ja nyt olen eläkkeellä ja itsellä lastenlapsia. En silti voisi ikinä kohdella heitä eriarvoisesti, jokainen on minulle yhtä rakas. Ja sen myös olen kertonut heille ja kerron myöhemminkin ettei pääse unohtumaan.
Tämä.
Olin poikamainen tyttö ja muut naapuruston tytöt kaikki nättejä. Ja kun vielä sai huonoa kohtelua kotona ja naapurustosta. Ei ollut kivaa.
Vanhusten persoonallisuushäiriöt on yleisiä. Sinun tehtäväsi vanhempana on suojata lapsesi siltä.
Ap:n asemassa lopettaisin mummolassa käymisen, tai kävisin siellä ainoastaan, jos on ns. pakko mennä. Lasta en jättäisi mummonsa hoiviin lainkaan, vaan yrittäisin löytää lapselle paremman kaitsijan.
Onko lapsella toiset isovanhemmat elämässä? Jos, niin veisin tälle toiselle mummolle (ap:n äiti) mieluummin kuin isän äidille.
Jos anoppi alkaisi kyselemään, miksei enää käydä kylässä, niin suora vastaus: lapsi ei viihdy, koska mummo ei osoita kiintymystä ja antaa jatkuvasti ymmärtää, että toinen lapsenlapsi on tärkeämpi.
Nämä vähättelijät ja väärinymmärrykseen vetoavat ovat varmasti itse samanlaisia: heilläkin on selkeä suosikkilapsi/ -lapsenlapsi, mutta sitä ei myönnetä, ja siksi väitetään kirkkain silmin, että kaikki olisivat muka yhtä rakkaita.
Hyi olkoon tuli paha mieli pelkästä lukemisesta. Älkää altistako lapsianne toksiselle mummolle! Miksi edes mietitte että miksi toimii noin? Itse en lastani tuonne veisi ja kertoisin suoraan syyn jos kysyttäisiin.