Keskituloiset joutuvat luopumaan lasten harrastuksista - kyynel
Ymmärrän, että bensa maksaa ja siksi harrastuksia ei voi olla määrättömästi.
En ymmärrä, miksi mökkiomistaja kitisee tästä.
Valitse mökin myyminen, niin voit kyllä harrastaa lapsinesi lasten aikuistumiseen asti.
Kommentit (253)
Meillä kela maksaa lasten harrastukset ja päiväkotikin on ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lukemisen siinä kohtaa kun esimerkiksi tällaiseen kammottavan ahdinkoon luisuneesta keskiluokan edustajasta nostettiin äijä joka ajeluttaa lapsia treeneihin 60 kilometriä suuntaansa monta kertaa viikossa. Jos tuollaiseen hulluuteen on tähän mennessä ollut varaa ja halua, "ongelma" on itseaiheutettu.
Ihan täyttä todellisuutta monessa pohjoissuomalaisessa pikkukunnassa. Vaikkapa jääkiekkoseuroja ei ole joka pitäjässä, eikä edes lentopallojoukkueita (vaikka siinäkin riittää alakouluiässä vähimmillään 4 - 7 pelaajaa, kun pelataan neljällä tai kolmella pelaajalla).
Eikö syrjäseuduilla asuminen ole oma valinta? Jos 100 km säteellä ei asu tarpeeksi lapsia jääkiekkoseuraa varten, eikö tämä ollut tiedossa kun asuinpaikkaa valittiin?
En voi vastata omasta puolestani, mutta ymmärsin tuosta YLE:n jutusta, että siinä oli kyselyllä kerätty vastauksia siihen, onko raha vaikuttanut lasten harrastamiseen. Eli varmaan silloin, kun sitä muuttopäätostä on tehty, ei ole voitu aavistaa, että kaikki hinnat nousevat todella paljon (bensa, harrastusmaksut, eläminen yleensä).
Ja mä kirjoitin jo tuonne edelle oman kokemuksen siitä, että harrastaminen voi mahdollisesti loppua omalla kylällä vaikka sen olisi siellä päässyt aloittamaan. Mun lapsella oli 300 m treenimatkaa monen vuoden ajan. Arvatkaapa, kuskattiinko. Sitten hajosi joukkue eikä oman ikäluokan sopivan tasoista joukkuetta löytynyt kuin 35 km päästä. Totta kai kuskattiin, kun halusi lajiinsa panostaa. Tämä tosin ennen näitä kustannusten karkaamisia, mutta kattaen esim. koronavuodet.
Yltäkylläisyydessä porsastelu ja sen pitäminen jonkinlaisena itsestäänselvyytenä on kieltämättä saavuttanut melkoiset mittasuhteet. Hyvin toimeentuleva olen itsekin, mutta en ole koskaan pitänyt sitä jonkinlaisena ihmisoikeutena, vaan sen eteen on tehty töitä ja nähty vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kuinka täällä suunnilleen v.ttuillaan kun on keskituloiselle haastavaa maksaa lasten harrastuksia. Meillä on 2 lasta joiden kilpaurheilu nielee 10000e vuodessa keskimäärin. Ei ole halpaa lystiä, teemme HIRVEÄSTI töitä ja verotus on sen mukainen. En valita, enkä omista mökkiä, mutta ei tämä kivaa ole kun sitten jotkut tukiloiset valittaa tästä että voi rassukoita. Ihan itse olemme omalla työnteollamme joutuneet nämä maksamaan, ja aika raskasta on tehdä montaa työtä kiitos verotuksen.
Elämä on valintoja. Jos olet itse päättänyt, että lasten on pikkuporvarillisten ihanteiden mukaisesti harrastettava nimenomaan kilpaurheilua niin miten se siihen uppoava kymppitonni on nyt jotain mistä pitää kuitenkin itkeskellä vauvapalstalla? Sullahan on kaikki erinomaisesti, mitä tarkalleen ottaen uliset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä katkeruutta toimeentulotuella eläviä ihmisiä kohtaan. Suomessa rehottaa kummallinen viha vähävaraisia kohtaan. Se on pelottavaa. Ja samaan aikaan toisaalla paremmin toimeentulevien ongelmia väheksytään.
Ei ole kuin sata vuotta siitä, kun Suomi jakautui kahtia ja alkoi sotia keskenään. Ihmisiä kuoli ja haavoittui sekä vangittiin, lapsia jäi orvoiksi. Näitä haavoja on nuoltu sukupolvesta toiseen. Ja nytkö historia alkaa taas toistaa itseään? Mitään ei ole opittu? Nyt jarrua pohjaan!
Vähävaraiset on ihan itse omalla käytöksellään aiheuttaneet tämän vihan!!!
Se, että on olemassa ihmisiä, joita ei huvita mennä töihin, koska rahaa saa ilmaiseksi kotiinkin, on sietämätöntä.
Siihen päälle tällä porukalla on pokkaa haukkua työssäkäyviä, kadehtia ja lällättää
Loppuu loisporukan elämisestä kohta maksajat, kun työssäkäyvien mitta on täysi
Tämä aloitus on hyvä esimerkki tästä!!!
Ihmiset, jotka tienaavat itse rahansa, voivat ne todellakin käyttää millaisiin mökkeihin ja harrastuksiin hyvänsä. Ne, jotka elävät toisten rahoilla... Ehkä kannattaa vain olla hiljaa, ja tyytyä siihen, mitä saa. -Tai ottaa vastuu omasta elämästä ja toimeentulosta
Kuka haukkuu työssäkäyviä? Itse olen työssäkäyvä enkä ymmärrä ulinaa lasten kymppitonnin harrastuksista. Kenenkään ei ole pakko valita niin kalliita harrastuksia. Eikä tuilla elävillä sellaisia varmastikaan ole.
Jospa noudattaisit ihan omaa ohjettasi. Miksi valittaa kalliiden harrastusten kuluista, kun voit kantaa vastuun omasta elämästäsi ja tyytyä siihen, mitä rahoillasi saa. Niin me muutkin tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lukemisen siinä kohtaa kun esimerkiksi tällaiseen kammottavan ahdinkoon luisuneesta keskiluokan edustajasta nostettiin äijä joka ajeluttaa lapsia treeneihin 60 kilometriä suuntaansa monta kertaa viikossa. Jos tuollaiseen hulluuteen on tähän mennessä ollut varaa ja halua, "ongelma" on itseaiheutettu.
Ihan täyttä todellisuutta monessa pohjoissuomalaisessa pikkukunnassa. Vaikkapa jääkiekkoseuroja ei ole joka pitäjässä, eikä edes lentopallojoukkueita (vaikka siinäkin riittää alakouluiässä vähimmillään 4 - 7 pelaajaa, kun pelataan neljällä tai kolmella pelaajalla).
No sehän on kyllä sitten ihan oma valinta jos on muutettu johonkin tontun pe r ceeseen asumaan ja halutaan että lapset harrastaa silti joukkueurheilua.
Vierailija kirjoitti:
En usko,meillä oli maailman paras Marinin hallitus,kaikilla asiat hyvin.Minullakin vain 500 e enemmän elämiseen ja liikkumisees kuussa menee euroja.
Koita nyt tajuta että Suomen hallituksilla ei ole mitään valtuuksia mm. estää Putinia hyökkäämästä mikä vaikuttaa kansainväliseen talouteen ja bensan hintaan. Olkiluotokin junnaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kuinka täällä suunnilleen v.ttuillaan kun on keskituloiselle haastavaa maksaa lasten harrastuksia. Meillä on 2 lasta joiden kilpaurheilu nielee 10000e vuodessa keskimäärin. Ei ole halpaa lystiä, teemme HIRVEÄSTI töitä ja verotus on sen mukainen. En valita, enkä omista mökkiä, mutta ei tämä kivaa ole kun sitten jotkut tukiloiset valittaa tästä että voi rassukoita. Ihan itse olemme omalla työnteollamme joutuneet nämä maksamaan, ja aika raskasta on tehdä montaa työtä kiitos verotuksen.
Onko tosiaan yhteiskunnan vika, että laitatte 10 000 euroa vuodessa harrastuksiin? Eikö kyseessä ole tosiaan omasta valinnasta? Halvempiakin harrastuksia on.
Eikä se harrastaminen näköjään ainakaan perheen aikuisten aivoja kehitä kun kehtaat nimitellä ihmisiä loisiksi. Tiedätkö miltä se kuulostaa?
Kyllä on oma valinta. Ihan yhtälailla jos kirjoitan "tukiloinen" niin aloittaja laittoi kuinka keskituloiset joutuvat luopumaan lasten harrastuksista "kyynel". Olen todellakin sitä mieltä että jokainen maksakoon lasten harrastukset omalla työllään. Jos pitää v.ttuilla keskituloisille niin MIKSI? En ainakaan vaadi yhteiskuntaa apuun.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä katkeruutta toimeentulotuella eläviä ihmisiä kohtaan. Suomessa rehottaa kummallinen viha vähävaraisia kohtaan. Se on pelottavaa. Ja samaan aikaan toisaalla paremmin toimeentulevien ongelmia väheksytään.
Ei ole kuin sata vuotta siitä, kun Suomi jakautui kahtia ja alkoi sotia keskenään. Ihmisiä kuoli ja haavoittui sekä vangittiin, lapsia jäi orvoiksi. Näitä haavoja on nuoltu sukupolvesta toiseen. Ja nytkö historia alkaa taas toistaa itseään? Mitään ei ole opittu? Nyt jarrua pohjaan!
Ei tämä ole vihaa vaan kyllästymistä siitä etteikö keskiluokkainen saisi valittaa kaiken kallistumisesta. Itse kuitenkin jokaikisen sentin saa työllään raataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan yhteiskunnan vika, että laitatte 10 000 euroa vuodessa harrastuksiin? Eikö kyseessä ole tosiaan omasta valinnasta? Halvempiakin harrastuksia on.
Eikä se harrastaminen näköjään ainakaan perheen aikuisten aivoja kehitä kun kehtaat nimitellä ihmisiä loisiksi. Tiedätkö miltä se kuulostaa?
Kyllä on oma valinta. Ihan yhtälailla jos kirjoitan "tukiloinen" niin aloittaja laittoi kuinka keskituloiset joutuvat luopumaan lasten harrastuksista "kyynel". Olen todellakin sitä mieltä että jokainen maksakoon lasten harrastukset omalla työllään. Jos pitää v.ttuilla keskituloisille niin MIKSI? En ainakaan vaadi yhteiskuntaa apuun.
Vaikutat todella yksinkertaiselta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehkä vähän höllätä kaasua. Tuskin se lapsillekaan on terve ympäristö kasvaa, jos aikuiset uuvuttavat itsensä useammassa työssä lasten harrastuksien vuoksi.
Nyt asiat tärkeysjärjestykseen.
Onko se sitten terve ympäristö jossa maataan tukien varassa ja harrastaa saa sitä minkä yhteiskunta suostuu maksamaan? Elämä on valintoja, keskitie olisi varmasti mieluisin.
Vierailija kirjoitti:
Sun penskasi käyvät koulua joka kustannetaan niillä.verorahoilla jotka te ilmeisesti yksin maksatte.
Se kymppitonnin kilpaurheiluharrastus keskiluokkaiselle on valinta eikä mikään etuoikeus joka pitäisi voida kustantaa tuosta vaan.
Ja olen hyvin toimeentulleesta perheestä. Maksettiin lapsena yksi pianotunti viikossa, teininä tavalliset karatetunnit. Uusia vaatteita sai vähän syksyllä kun koulut alkoivat. Nykyaika on mennyt ihan älyttömäksi kilpavarusteluksi.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne mökit käy kaupaksi nyt, joten se siitä myymisestä.
Kaikki menee kaupaksi, kun asettaa sen hinnan mikä toimii markkinoilla!
M42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että on olemassa ihmisiä, joita ei huvita mennä töihin, koska rahaa saa ilmaiseksi kotiinkin, on sietämätöntä.
Siihen päälle tällä porukalla on pokkaa haukkua työssäkäyviä, kadehtia ja lällättää
Ihmiset, jotka tienaavat itse rahansa, voivat ne todellakin käyttää millaisiin mökkeihin ja harrastuksiin hyvänsä. Ne, jotka elävät toisten rahoilla... Ehkä kannattaa vain olla hiljaa, ja tyytyä siihen, mitä saa. -Tai ottaa vastuu omasta elämästä ja toimeentulosta
Tämä! Ihan samaa mieltä, tuo lällätys alkaa riittää, itse ei omien lapsien hyväksi saa edes töihin mentyä vaan yhteiskunnan tuilla elätetään lapset ja valitetaan keskiluokan elämästä joka rahoittaa sen köyhien kotonaolon.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä sinä olet. Lue tekstisi uudestaan ja mieti. Sinä et oile ansainnut mitään. Et ole koskaan mitään osannut etkä opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö syrjäseuduilla asuminen ole oma valinta? Jos 100 km säteellä ei asu tarpeeksi lapsia jääkiekkoseuraa varten, eikö tämä ollut tiedossa kun asuinpaikkaa valittiin?
Tämä kommentti on aina helppo heittää mihin tahansa keskusteluun, että oma valinta asua syrjäseudulla. Kyllä niin, mutta jos on sattunut syntymään sinne syrjäseudulle ja nuorena päättänyt perustaa omankin kotinsa sinne, saanut töitä, ehkä rakentanut oman talon ja lapset aloittaneet koulun ja muodostaneet kaverisuhteensa, ei se niin vain käy enää, muualle muuttaminen.
Eikä edes kannata välttämättä ainakaan harrastuskustannusten vuoksi, koska usein asuminen ja harrastaminen on kalliimpaa siellä isommissa kaupungeissa. Näin ainakin omien lasteni jääkiekkoharrastuksen kohdalla, kauhulla kuuntelen ja luen, miten kalliita jäävuorot ja seuramaksut ovat esim. pk-seudulla, satoja euroja/kk. Meillä vastaavat maksut ovat kymppejä/kk. Rahaa menee matkoihin toki, kun kuljetan 4 kertaa viikossa 45 km/suunta, mutta en näe taloudellisesti enkä muutenkaan järkevänä sitä, että muuttaisin sen vuoksi kaupunkiin.
Ei tulisi mieleenkään maksaa lapsille mitään kalliita kilpaurheiluharrastuksia vaikkei se rahasta kiinni olekkaan ja asuinpaikankin puolesta onnistuisi helposti. Tuollainen harrastelu kuitenkin lopahtaa teini-iässä. Mielummin panostan siihen, että pääsevät ja oppivat liikkumaan luonnossa monipuolisesti ilman stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Jos olet itse päättänyt, että lasten on pikkuporvarillisten ihanteiden mukaisesti harrastettava nimenomaan kilpaurheilua niin miten se siihen uppoava kymppitonni on nyt jotain mistä pitää kuitenkin itkeskellä vauvapalstalla? Sullahan on kaikki erinomaisesti, mitä tarkalleen ottaen uliset?
En minä itkeskelekään, en vaan ymmärrä tätä aloitusta. Ja onhan se tiukkaa kun itse jokaisen ylimääräisen roposen tienaa kovalla työnteolla. En jaksa kuunnella v.ttuilua "kyynel" kun ei varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haukkuu työssäkäyviä? Itse olen työssäkäyvä enkä ymmärrä ulinaa lasten kymppitonnin harrastuksista. Kenenkään ei ole pakko valita niin kalliita harrastuksia. Eikä tuilla elävillä sellaisia varmastikaan ole.
Jospa noudattaisit ihan omaa ohjettasi. Miksi valittaa kalliiden harrastusten kuluista, kun voit kantaa vastuun omasta elämästäsi ja tyytyä siihen, mitä rahoillasi saa. Niin me muutkin tehdään.
Kuka tämän aloituksen teki? Joku perusloinen joka jaksaa kadehtia kun keskiluokkaisella ei enää varaa kaikkeen.
Lapsiasiainvaltuutettu otti juuri kantaa tähän tavoitteellisten harrastuksien ruljanssiin. Toivoi lapsille kasvurauhaa.