Onko ihmisten sosiaaliset taidot nykyään näin huonot?
Toisinaan tulee vastaan tilanteita, joissa täytyy viettää aikaa itselle tuntemattomien ihmisten kanssa jonkin aikaa. Tällainen tilanne oli esimerkiksi viikonloppuna, kun olin erään lapsen ristiäisissä. En tuntenut läheskään kaikkia vieraita, kun vieraat ovat eri suvuista, kaveripiireistä yms. Yritin siinä sitten kastekahveilla jutella itselleni tuntemattomien sukulaisten kanssa small talkia, kun mielestäni keskustelu kuuluu kohteliaisiin käytöstapoihin. Reaktiot olivat tätä luokkaa:
Minä: Oli kyllä hieno tuo Hildan suvussa kulkeva käsin tehty kastemekko. Toinen: Juu...
Minä: Kiva, kun sattui aurinkoinen ilma ristiäispäivälle, kun viime aikoina on satanut paljon. Toinen: Niin on.
Minä: Onkos teillä jotakin erityisiä suunnitelmia loppuvuodeksi? Onko jotain juhlia tai matkoja tiedossa? Toinen: Ei ole, ihan kotona ollaan.
Tuntuu ihan hirveältä, kun yrittää saada keskustelua aikaiseksi ja oikein mihinkään ei saa kunnon vastausta. Suurin osa hengailee vain omien tuttujensa kanssa ja muiden kanssa ei viitsitä edes jutella kunnolla. Enkä ole mikään räyhäävä tai huonotapainen ihminen, vaan ihan tavallinen keski-ikää lähestyvä nainen. Onko muillakin tällaisia kokemuksia? Ja tämä ei nyt siis ollut ainoa kerta, vaan tällaista on ollut ennenkin.
Kommentit (221)
Mitä muuta noihin ap:n kysymyksiin voisi vastata? Avaatko hieman mitä vastausta odotat small talkillesi? Minä olen just tuollainen itsekin. Joku puolituntematon kertoo innoissaan lomamatkastaan, tuttavansa kissanristiäisistä, serkun synttäreistä, säästä, naapurin koirasta jne. Mitä muuta tuollaiseen minua koskemattomaan jaaritteluun voi vastata, kuin että "jaa, vai niin, ok, niinhän se kai sitten on, sehän kiva, okei, aijaa" ???
Pitäisin outona jos mulle joku juttelee, olen itse aika ujo mies joten ahdistuisin tuollaisesta.
Olen myös aika yksinäinen joten sosiaalisia tilanteita mun elämässä on tosi vähän joten se "pahentaa" myös tilannetta.
Työpaikalla tutut ihmiset joiden kanssa juttelen ja työpaikan ulkopuolella ainoastaan kaupan kassa on se missä puhun sanomalla "kuittia en tarvitse kiitos".
M32
Mua harmittaa aina kun en osaa vastata noihin keskustelun avauksiin. Oon niin ujo ettei mun päässä vaan pyöri mitään järkevää vastausta kun joku tulee yllättäen puhumaan. Sitten jälkeenpäin tulisi mieleen vaikka mitä nasevaa juttua, mutta tilanne on ohi. Ei ehkä kannata luovuttaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä kyllä suuremmin kiinnosta aukoa suuta ihan vain siksi, että olisi jotain ääntä. Jos siinä keskustelussa olisi joku pointti, muukin kuin hiljaisuuden täyttäminen merkityksettömällä äänellä, niin sitten voisi kiinnostaa.
Meinaatko, että tuntemattoman ihmisen kanssa aletaan heti puhua jostain todella merkityksellisestä ja syvällisestä? Kyllä normaali keskustelutaito kuuluu ihan käytöstapoihin. Suomessa valitettavan usein törmää tähän, että joko ei uskalleta sanoa mitään tai sitten päädytään pitämään monologi omista asioista keskustelukumppania mitenkään huomioimatta.
Ei tarvitse puhua "syvällisestä", mitä ikinä se tarkoittaakin, mutta jos ei ole mitään muuta puhuttavaa kuin kastemekko tai sää, niin minua ei kiinnosta. Jotain muuta varmaan kiinnostaa. Minä puhuisin mielelläni vaikka sen hetken suosituimmasta tv-sarjasta tai eilisestä urheilumatsista. Tai mistä vaan, mikä ihmisiä oikeasti saattaa kiinnostaa. Kastemekko ja sää eivät kiinnosta ainakaan ketään, kenet minä tunnen.
Minulle on lapsuudesta asti ollut selvää, että kaikki samoissa juhlissa olevat esittäytyvät toisilleen. Ennen tähän liittyi kättely, nykyisin koronasta jääneenä käytäntönä usein pelkkä puhuen esittäytyminen.
En tarkoita pahalla, mutta kun nyt asiaa ihmettelit, niin sanon että vaikutat jotenkin tekopirteältä ja epäaidolta, ehkä? Ei suomalaiset niin välitä tuollaisesta jutustelusta. Jos puhuisit jostain oikeasta ajankohtaisesta aiheesta missä on sisältöä, ehkä muutkin saisivat tarttumapintaa keskusteluun. Lisäksi pieni huomatus: lähinnä vain rikkailla ja etuoikeutetuilla ihmisillä on tällä hetkellä varaa suunnitella juhlia ja matkoja. Ei kovin kiva keskustelunavaus, kun suuri osa laskee euroja kotona syöden kaurapuuroa ja näkkileipää.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on lapsuudesta asti ollut selvää, että kaikki samoissa juhlissa olevat esittäytyvät toisilleen. Ennen tähän liittyi kättely, nykyisin koronasta jääneenä käytäntönä usein pelkkä puhuen esittäytyminen.
Aivan naurettavaa teatteria!!
Jos joku on kiinnostunut toisesta, he keskusteluvat ja esittäytyvät keskenään. Kaikki muu on tekopyhää, small talkit yms. en usko sekuntiakaan että ulkomailla ovat yhtään sen enempää kiinnostuneita. Ihminen on itsekeskeinen olento. Joissakin kulttuureissa hiljaisuus on epäkohteliasta ja toisessa toisinpäin. Mutta nämä kulttuuritkin on epäpyhiä, miksi seurata jotain tyhmää sääntöä kun jokainen voi elää elämänsä miten parhaakseen näkee?
No minä en yksinkertaisesti keksi tuollaisiin mitään ihmeempää vastausta, vaikka kuinka yrittäisin. Small talk on tosi vaikeaa.
Joillain vain on huonot sosiaaliset taidot, ei sille kauheasti mitään voi.
Toiset vaan ahdistuu näissä ristiäisissä joissa pitää olla paikalla vaikka ei välttämättä haluaisi eikä siinä sitten huvita paljon keskustella vaan odottaa pois pääsyä...ehkä
Vierailija kirjoitti:
No eipä kyllä suuremmin kiinnosta aukoa suuta ihan vain siksi, että olisi jotain ääntä. Jos siinä keskustelussa olisi joku pointti, muukin kuin hiljaisuuden täyttäminen merkityksettömällä äänellä, niin sitten voisi kiinnostaa.
Sinä itsekin voit luoda sen pointin. Nyt käyttäydyt niin kuin muiden pitäisi ensin sanoa jotain merkityksellistä ennen kuin tulet itse rakentamaltasi ylepyden jalustalta alas.
Jos hän olisi puhunut sinulle kastemekosta pitkän kaavan mukaan esim kysellyt tarkemmin mekosta, niin olisitko myöhemmin pitänyt häntä tunkeilevana kun kyselee tarkkaan henkilökohtaisesta mekosta?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuollainen. Minulla on vain niin kuiva ja yksitoikkoinen elämä ettei ole koskaan mitään kerrottavaa, lisäksi vaikka olisi, en usko että se ketään kiinnostaisi. Kuuntelen kyllä jos joku puhelias haluaa puhua.
AP oli jo keksinyt puheenaiheet valmiiksi, helppoja aloituksia, joihin olisi ollut kenen hyvänsä mahdollista kommentoida jotakin ystävällisesti ja kohteliaasti. Viimeinen avaus ehkä meni hiukan henkilökohtaisuuksiin, mutta aika yleisellä tasolla sekin. Eli vaikka oma elämä olisi miten yksitoikkoista ja tylsää, niin näihin keskustelunavauksiin olisi ollut helppo vastata.
Kastemekko: oli kyllä todella kaunis. Olisipa itselläkin aikaa ja taitoa tehdä käsitöitä. Oletko sinä käsityöihmisiä? Tai Olet oikeassa, on kyllä niin kaunis mekko ja söpö vauva. Tiedätkö onko mekko äidin vai isän suvun perintömekko?
Sää: on tosiaan kiva ilma, kovin on ollut aamut sumuisia tällä viikolla. Ja vettä tullut niin, että on monessakin paikassa tullut vesivahinkojakin. Mistäs päin sinä olet, onko siellä kovasti satanut? Tai Mukava sää tosiaan. Ja lämmin syksy ollut vaikka ollaan jo syyskuussa. Hyvä sienivuosi kyllä on ollut, kun on ollut sateista. Käytkö sinä sienestämässä?
Loma: ei ole vielä tullut tehtyä suunnitelmia syksyn varalle. Viimeistään sitten jouluna on töistä vähän pidempi vapaa, mietitään sitten lähempänä. Tai Meillä ei ole tapana paljon matkustella, kesällä mökkeilemme ja näin syksyn tullen on mukava viettää aikaa kotosalla villasukkia neuloen. Millaisia suunnitelmia sinulla on syksyksi?
Eli:
- Sinä et saavuta sosiaalisissa tilanteissa tavoitteitasi, ja koet olosi kiusaantuneeksi
- Tästä päättelet, että kaikilla muilla on huonot sosiaaliset taidot
- Kuitenkin tuo ensimmäinen kohta on aikalailla huonojen sosiaalisten taitojen määritelmä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä itsekin voit luoda sen pointin. Nyt käyttäydyt niin kuin muiden pitäisi ensin sanoa jotain merkityksellistä ennen kuin tulet itse rakentamaltasi ylepyden jalustalta alas.
Et sinä tiedä, miten minä käyttäydyn. Olen ainoastaan sanonut, että en ole kiinnostunut ääntelystä ääntelyn vuoksi enkä kastemekoista. Kaikki muu on omaa projisointiasi.
Kyllä minä puhun juhlissa tuntemattomien kanssa useinkin. Mutta en säästä enkä kastemekoista. Ja jos jonkun kanssa ei ole keskusteltavaa, niin en jää ääntelemään tyhjänpäiväisesti, koska pelkäisin hiljaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
No minä en yksinkertaisesti keksi tuollaisiin mitään ihmeempää vastausta, vaikka kuinka yrittäisin. Small talk on tosi vaikeaa.
Joillain vain on huonot sosiaaliset taidot, ei sille kauheasti mitään voi.
Voi. Sitä voi harjoitella. Hymyillä kauniisti, vastata jotain yhdentekevää ja yleispätevää, ei siinä tarvitse mitään henkilökohtaisuuksia ruveta itsestään kertomaan. Kevyitä ajankohtaisia aiheita. Tämä on peruskohteliaisuutta.
Minä ymmärrän aloittajan pointin. Mutta samalla olen niin outo, että kun tajuan jonkun kyselevän minulta tyhjänpäiväisyyksiä vain siksi että "kuuluu", niin se jollain tavalla ärsyttää. Tykkään jutella ihan tuntemattomienkin kanssa silloin, kun tilanteet soljuu luonnostaan ja pakottamatta. Mutta tuollainen hyvää päivää kirvesvartta on vain oikeasti ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuollainen. Minulla on vain niin kuiva ja yksitoikkoinen elämä ettei ole koskaan mitään kerrottavaa, lisäksi vaikka olisi, en usko että se ketään kiinnostaisi. Kuuntelen kyllä jos joku puhelias haluaa puhua.
AP oli jo keksinyt puheenaiheet valmiiksi, helppoja aloituksia, joihin olisi ollut kenen hyvänsä mahdollista kommentoida jotakin ystävällisesti ja kohteliaasti. Viimeinen avaus ehkä meni hiukan henkilökohtaisuuksiin, mutta aika yleisellä tasolla sekin. Eli vaikka oma elämä olisi miten yksitoikkoista ja tylsää, niin näihin keskustelunavauksiin olisi ollut helppo vastata.
Kastemekko: oli kyllä todella kaunis. Olisipa itselläkin aikaa ja taitoa tehdä käsitöitä. Oletko sinä käsityöihmisiä? Tai Olet oikeassa, on kyllä niin kaunis mekko ja söpö vauva. Tiedätkö onko mekko äidin vai isän suvun perintömekko?
Sää: on tosiaan kiva ilma, kovin on ollut aamut sumuisia tällä viikolla. Ja vettä tullut niin, että on monessakin paikassa tullut vesivahinkojakin. Mistäs päin sinä olet, onko siellä kovasti satanut? Tai Mukava sää tosiaan. Ja lämmin syksy ollut vaikka ollaan jo syyskuussa. Hyvä sienivuosi kyllä on ollut, kun on ollut sateista. Käytkö sinä sienestämässä?
Loma: ei ole vielä tullut tehtyä suunnitelmia syksyn varalle. Viimeistään sitten jouluna on töistä vähän pidempi vapaa, mietitään sitten lähempänä. Tai Meillä ei ole tapana paljon matkustella, kesällä mökkeilemme ja näin syksyn tullen on mukava viettää aikaa kotosalla villasukkia neuloen. Millaisia suunnitelmia sinulla on syksyksi?
Nuo on helppoja vastauksia vain jos on huippuunsa hiotut keskustelutaidot. Kun ei niitä vaan monella ihmisellä ole.
No jos inhottaa puhua yksin, niin älä puhu. Ketään muuta se tuskin haittaa, päin vastoin voivat ilahtua hiljaisuudesta, jos kerran eivät itse ole osoittaneet minkäänlaista halua jutella kanssasi. Melkeinpä voisi päätellä, että se olet sinä, jolla on huonot sosiaaliset taidot, kun et osaa lukea tilannetta.