Kaveri syyttää minua omista tunteistaan. Ymmärtääkö kukaan?
Ollaan juteltu jo pitkään jostain aiheesta, ja hän on kertonut oman mielipiteensä siitä. Kun minä sanon, että olen asiasta eri mieltä, niin kaveri turhautuu voimakkaasti, ja alkaa syyttämään minua siitä, että en kuuntele häntä.
Tämä on tapahtunut niin monta kertaa, että se on ihan kaavamaisesti esiintyvä ilmiö. Jos en ole hänen kanssaan samaa mieltä, niin hän hermostuu, ja alkaa syyttelemään minua jostain mikä ei pidä paikkansa. Viime aikoina tuo syytös on ollut se, että minä en muka kuuntele häntä. Vaikka kyse ei ole siitä, vaan en vain ole samaa mieltä ja kerron oman mielipiteeni.
Olen sitten ihan erikseen kysynyt, että eikö minulla saa olla eri mielipidettä, niin silloin kyllä sanoo, että totta kai saa, ja että ei tarvitse olla hänen kanssaan kaikessa samaa mieltä. Mutta sitten kun se tilanne tulee, niin ei tuo hänen kaunopuheensa enää pädekään, vaan eri mielipiteestä seuraa syytöksiä.
Ymmärtääkö kukaan miksi hänen kanssaan ei saa olla eri mieltä? Miksi tulee syyttelyjä, jos kertoo oman mielipiteen, joka ei myötäilekään hänen omaansa?
Kommentit (40)
No juu, kyllä tuo selän takana mustamaalaaminenkin on tullut tutuksi. Ap
Jos joka kerta tai edes joka toinen kerta on tuo tilanne, niin hankkiudu nyt, hyvä ihminen, eroon tuollaisesta ihmissuhteesta. Ei tee hyvää millään tasolla olla tuollaisessa mukana. Yksi elämä vain käytettävänä, käytä se hyvin.
Todella ikävää, itselleni nousee traumat pintaan tuommoisesta jyräämisestä. Kokemusta valitettavasti on ihmissuhteista, joissa en tule kuulluksi enkä nähdyksi omana itsenäni ja toinen on yrittänyt pakottaa ja manipuloida.
Ehkä voisit sanoa, että "Kuulen kyllä mitä sanot, mutta olen tästä asiasta eri mieltä." Jos se ei mene perille, niin kannattaa varmaan luopua tuosta ystävyydestä?
Jospa sinä Ap matkimalla ja ulkopuolelle jättämällä auheutat pahaa oloa kaverillesi. Siten että hän ei halua enää seurata tätä esittämistäsi? Sinä et ole kaiken napa ja keskipiste, vaikka niin luulet.
Hän ehkä etsii ymmärtävää kuuntelijaa, empatiataitoista ja keskustelijaa. Ei kyse ole että hän sanoo mielipiteen vain ja sä oman, että se olisi keskustelua eri mielipiteistä. Vai miten lie menee? Ehkä olette kaikesta eri mieltä ja sä kylmän oloinen sitten. Ja se ei toimi. Eri teille on joku muu ihminen kummallekin keskustelijaksi. Jos hänelle joku tilanne on traumaattinen tai hankala, hän toivoo kai että joku tajuaa sen, on hänen puolellaan. Mutta väkisin sun ei pitäisi sitä esittää tai empatiaa. Sekin olisi inhottavaa. On parempi toki olla rehellinen sitten.
Tai sitten hän etsii samantyyppistä ihmistä kuin hän on. Samantyyppisiä mielipiteitä.
A puhuu aidasta ja B aidan seipäistä jonka jälkeen A turhautuu ja sanoo b:lle ettei tämä kuuntele häntä. B puolestaan itkee ettei A:n kanssa sovi olla eri mieltä.
En siis tiedä mitä tarkoitat. Tulee mieleen monenmoisia variaatioita mistä voisi olla kyse.
Pahoittelut siitä.
Kaikkien kanssa ei vaan yksinkertaisesti natsaa. Ja huhhahhei.
Ehkä hän tarvitsee vaan kuuntelijan. Kaveri purkaa tuntojaan tietyistä asioista eikä mielipiteelläni ole siinä mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Todella ikävää, itselleni nousee traumat pintaan tuommoisesta jyräämisestä. Kokemusta valitettavasti on ihmissuhteista, joissa en tule kuulluksi enkä nähdyksi omana itsenäni ja toinen on yrittänyt pakottaa ja manipuloida.
Ehkä voisit sanoa, että "Kuulen kyllä mitä sanot, mutta olen tästä asiasta eri mieltä." Jos se ei mene perille, niin kannattaa varmaan luopua tuosta ystävyydestä?
Voisin tehdä noin, jos se olisi noin kaavamaista. Voin tietenkin yrittää bongata ne kohdat missä jotain tuollaista olisi hyvä sanoa.
Mutta vaikka laitoin aloitukseen yksinkertaistetun esimerkin, niin ihan noin yksinkertaista se ei todellisuudessa ole. Kaverilla kun voi nousta voimakas tunne missä kohtaa keskustelua vain, ja sitten hän alkaa syyttämään minua jostain mielikuvituksellisesta, mikä ei aina edes liity mitenkään minun todellisiin tekoihin. Eli on tosi vaikeaa arvata missä kohtaa se "hyökkäys" tulee.
Kysehän on siis hänen tunteestaan, jonka hän haluaa työntää minulle. Ap
Onkohan tuossa ennemminkin kommunikaation haaste kuin tunteet?
En tiedä, aika vaikea ilman konkreettista esimerkkiä miettiä mikä mättää. Et siis osaa nimetä yhtään aihetta, missä noin on käynyt? Mitä hän sanoi, mitä sinä sanoit. Se kertoisi enemmän mistä on kyse, jos tietäisi asian, josta olitte eri mieltä.
Voiko olla, että ystävykset on aina eri mieltä? Ystävyyteen kuuluu tietysti se, että joskus vain kuuntelee. Minulla ei suju ollenkaan tyttäreni parhaan ystävän äidin kanssa juttelu. Kerrankin kun oltiin eräässä tapahtumassa yhdessä, sanoin, että mennäänkö kauemmas kaiuttimesta, tulee niin lujaa korvaan ääni. Hän sanoi, että normaali konserttivolyymi, ei tuolta kauempaa näe mitään. Kyllähän se hiukan loukkasi. Jos se minun korvaani kuulosti liian kovalta, niin minä koin sen mitätöintinä, ettei hän ymmärtänyt minun pyyntöäni.
Ehkä sinulla on tapa nyökytellä, ja sanoa "niin", kun kuuntelet.
Hän saa käsityksen, että olet samaa mieltä, ja suuttuu kun oletkin lopulta eri mieltä ja tulkitsee ettet kuunnellutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla, että ystävykset on aina eri mieltä? Ystävyyteen kuuluu tietysti se, että joskus vain kuuntelee. Minulla ei suju ollenkaan tyttäreni parhaan ystävän äidin kanssa juttelu. Kerrankin kun oltiin eräässä tapahtumassa yhdessä, sanoin, että mennäänkö kauemmas kaiuttimesta, tulee niin lujaa korvaan ääni. Hän sanoi, että normaali konserttivolyymi, ei tuolta kauempaa näe mitään. Kyllähän se hiukan loukkasi. Jos se minun korvaani kuulosti liian kovalta, niin minä koin sen mitätöintinä, ettei hän ymmärtänyt minun pyyntöäni.
Toiset kestää meteliä enemmän kuin toiset. Näkyvyys on tuiki tärkeää isoissa tapahtumissa. Laita seuraavan kerran korvatulpat. Tämä ei ole veetuilua.
Ihan eka ajatus mikä tuli oli että tarviiko kavereiden kanssa sitten ylipäätään vängätä asioista noin paljon? Jos ei oikein tuon kanssa keskustelu suju, niin puhukaa vähän kevyemmistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin tehdä noin, jos se olisi noin kaavamaista. Voin tietenkin yrittää bongata ne kohdat missä jotain tuollaista olisi hyvä sanoa.
Mutta vaikka laitoin aloitukseen yksinkertaistetun esimerkin, niin ihan noin yksinkertaista se ei todellisuudessa ole. Kaverilla kun voi nousta voimakas tunne missä kohtaa keskustelua vain, ja sitten hän alkaa syyttämään minua jostain mielikuvituksellisesta, mikä ei aina edes liity mitenkään minun todellisiin tekoihin. Eli on tosi vaikeaa arvata missä kohtaa se "hyökkäys" tulee.
Kysehän on siis hänen tunteestaan, jonka hän haluaa työntää minulle. Ap
"Tämä on tapahtunut niin monta kertaa, että se on ihan kaavamaisesti esiintyvä ilmiö."
Niin no, aloituksessa nimenomaan kirjoitat, että kyseessä on kaavamainen ilmiö. Siihen vastasin.
Minä saan kiinni ystäväsi ajatusmaailmasta, mutta en oikeuta sitä.
Mun mieheni on kaikesta eri mieltä kanssani. Kaikesta.
Jos vaikka surkuttelen hylättyjen kesäkissojen kohtaloa, niin hän vastaa välittömästi, että kyllä koiratkin kärsii väärissä käsissä.
Tämän kirjoitin ihan ylös:
Minä: Huomasin facebookista, että yrität myydä Pekan autoa Pekan puolesta!
Mies: Ei, kun kysyn Facebookissa, haluaako joku ostaa Pekan auton.
Joskus voisi tosiaan vaan nyökkäillä, ja sanavarastoon saisi useammin kuulua mun kanssani sanat -niinpä- tai -totta-.
Kaikesta ei minunkaan mielestä tarvitse vängätä, varsinkaan ystävän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka surkuttelen hylättyjen kesäkissojen kohtaloa, niin hän vastaa välittömästi, että kyllä koiratkin kärsii väärissä käsissä.
Joskus voisi tosiaan vaan nyökkäillä, ja sanavarastoon saisi useammin kuulua mun kanssani sanat -niinpä- tai -totta-.
Yksin on hyvä seurustella. Runkkari saakin jatkaa runkkaamista. Etkä ole nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin on hyvä seurustella. Runkkari saakin jatkaa runkkaamista. Etkä ole nainen.
Häh?
En tiedä, mutta poikani entinen kaveri on juuri tuollainen. Pojallani ei olisi saanut olla omia mielipiteitä mistään asiasta. Tämä kaveri katkaisi heti välit poikaani, jos ei saanut periksi. Haukkui ja puhui paskaa muille pojastani. No, ei saanut tahtoaan läpi, pojallani hyvät kaverit on pysyny ja saanut luotua myös uusia kaveri suhteita.