Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymärrän jossain määrin 300 euron suojaosan poiston

Vierailija
03.09.2023 |

Tiedän, että tämä kirjoitus tulee saamaan paskaa niskaan, mutta sama se sille. Ainakin tämä on omalta kohdalta rehellistä puhetta. Kysymys on siis tuosta 300 euron suojaosasta, jonka hallitus aikoo poistaa. Myönnän itse ihan suoraan, että aikoinaan en ottanut kokopäiväistä työtä vastaan, koska osa-aikatyöllä sai lähes samat tulot kuin täysiä tunteja tekemällä, kiitos ennen kaikkea tuon suojaosan. Laskin, että täydet tunnit tekemällä saisin kuukaudessa noin 250 euroa enemmän käteen, mutta tämän 250 euron eteen olisi pitänyt tehdä yli 80 tuntia enemmän töitä. En todellakaan nähnyt tuossa järkeä, että jos teen töitä noin kaksi päivää viikossa ja viisi päivää on vapaata, että vaihtaisin sen siihen, että olisi viisi päivää töitä ja kaksi päivää vapaata, ja tästä palkkiona 250 euroa kuukaudessa enemmän.
Käytin hyväkseni monta vuotta tätä systeemiä, mutta lopulta minun oli ikään kuin pakko ruveta tekemään täysiä tunteja, koska työnantaja lähes pakotti siihen. Ei suoraan sanottu, mutta rivien välistä kohteliaasti ilmaistiin, että minut saatettaisiin korvata muutoin henkilöllä, joka tekee täydet tunnit, koska he tarvitsivat täysien tuntien tekijää.
Myönnän todella haikeudella muistelevani tuota aikaa, kun oli paljon vapaata ja tuli kuitenkin tuloilla toimeen, vaikka nyt ei rikastunutkaan. Myönnän myös sen, että jos kaikki toimisivat noin, niin ei siinä yhteiskunnan taloudelliset rakenteet kestäisi. Siksi pidän tuota myös järjestelmän hyväksikäyttönä ja kuten todettua, myönnän tehneeni sitä itsekin. En yritä maalata siitä kauniimpaa versiota kuin mitä todellisuus oli, vaan tietoisesti nostin osan tuloistani yhteiskunnan pussista, koska siihen annettiin mahdollisuus.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kirjoitti:

Ap on palstalla tunnettu persutrolli. 

Ne, jotka saa työttömyystuen päälle 0-300 e työtuloja, eivät yleensä ole sen työtulon vuoksi oikeutettuja TE-etuutta täydentävään toimeentulotukeen, mutta jatkossa he toki saa toimeentulotukea ja ap voi juhlia, kun pääsee rahoittamaan myös heidän täydentävää toimeentulotukea veronmaksajana. 

En tiedä mitä höliset, mutta en saanut koskaan toimeentulotukea ja tienasin osa-aikatyöllä aina reilusti yli 300€/kk. Yleensä noin 800-900€/kk. Tästä kuitenkin huomioitiin työttömyyskorvauksen vähennyksessä vain tuo 500-600 tienattua euroa, joka mahdollisti vähällä työllä ihan ok toimeentulon.

Ap

Olet siis trolli. Koska suojaosa tarkoittaa, että tuloja sallitaan vain 300 euroa, ei todellakaan 500-600 euroa. Et näemmä tiedä, mitä suojaosa tarkoittaa. Et ole ikinä ollut TE-etuudella, etkä ole ainakaan tehnyt TE-etuudella osa-aika töitä. Et olisi TE-etuutta saanut, jos olisit työllä tiennannut melkein tonnin eli 800-900 euroa. Itse en edes vielä saanut kuin kymppejä, kun sain TE-etuudelta potkut työnteon vuoksi. 

Vierailija
22/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo itselläni se vaikuttaa juuri noin, etten tee sitten vuoroja ollenkaan..nyt tuo suojaosa mahdollistaa etten tarvitse lapselle hoitopaikkaa kun teen vuorot kun mies vapaalla ja olen saanut vähän kuitenkin rahaa kun ei ole pelkästään kotona. Kokopäivätöihin en halua..olen matalapalkka alalla ja hoitomaksut/töihin bussikortti tuo jo kuluja ettei paljon jää enenmän käteen. Mies tekee jo vuorotyötä ja se kuormitus mikä arkeen tulee minun töihin menosta on myös liikaa.

Voin sieluni silmin kuvitella teidän wt-perheen. Samanlaisia on paljon esim Unelmahäät-sarjassa xD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kirjoitti:

Ne, jotka saa työttömyystuen päälle 0-300 e työtuloja, eivät yleensä ole sen työtulon vuoksi oikeutettuja TE-etuutta täydentävään toimeentulotukeen, mutta jatkossa he toki saa toimeentulotukea ja ap voi juhlia, kun pääsee rahoittamaan myös heidän täydentävää toimeentulotukea veronmaksajana. 

En tiedä mitä höliset, mutta en saanut koskaan toimeentulotukea ja tienasin osa-aikatyöllä aina reilusti yli 300€/kk. Yleensä noin 800-900€/kk. Tästä kuitenkin huomioitiin työttömyyskorvauksen vähennyksessä vain tuo 500-600 tienattua euroa, joka mahdollisti vähällä työllä ihan ok toimeentulon.

Ap

Olet siis trolli. Koska suojaosa tarkoittaa, että tuloja sallitaan vain 300 euroa, ei todellakaan 500-600 euroa. Et näemmä tiedä, mitä suojaosa tarkoittaa. Et ole ikinä ollut TE-etuudella, etkä ole ainakaan tehnyt TE-etuudella osa-aika töitä. Et olisi TE-etuutta saanut, jos olisit työllä tiennannut melkein tonnin eli 800-900 euroa. Itse en edes vielä saanut kuin kymppejä, kun sain TE-etuudelta potkut työnteon vuoksi. 

Mitä sinäkin oikein sävellät ja miten pihalla olet :D 300 euron suojaosa on voimassa, vaikka tienaisit osa-aikatyöllä tonnin. Sen jälkeen tienattu 700 euroa huomioidaan kun vähennetään työttömyyskorvausta.

Ap

Vierailija
24/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo itselläni se vaikuttaa juuri noin, etten tee sitten vuoroja ollenkaan..nyt tuo suojaosa mahdollistaa etten tarvitse lapselle hoitopaikkaa kun teen vuorot kun mies vapaalla ja olen saanut vähän kuitenkin rahaa kun ei ole pelkästään kotona. Kokopäivätöihin en halua..olen matalapalkka alalla ja hoitomaksut/töihin bussikortti tuo jo kuluja ettei paljon jää enenmän käteen. Mies tekee jo vuorotyötä ja se kuormitus mikä arkeen tulee minun töihin menosta on myös liikaa.

Voin sieluni silmin kuvitella teidän wt-perheen. Samanlaisia on paljon esim Unelmahäät-sarjassa xD

Sinä trolli hyydyt trolli katkerana kadulle, kun hoitopaikat on lakkautettu, koska äänestit oikeistoa. 

Vierailija
25/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kirjoitti:

Ap

Mitä sinäkin oikein sävellät ja miten pihalla olet :D 300 euron suojaosa on voimassa, vaikka tienaisit osa-aikatyöllä tonnin. Sen jälkeen tienattu 700 euroa huomioidaan kun vähennetään työttömyyskorvausta.

Ap

Jos tienaat osa-aikatöillä sen tonnin, saat pitää 300 euroa TE-tuen päälle. TE-toimisto sen päättää, minkä katsovat osa-aikaiseksi, minkä päätoimiseksi työksi. Itse tienasin alle 300 euroa kuussa, kun TE-virasto ja Kela päättivät, että minun työni on päätoimista. Minun alalla työskentely katsotaan TE-virastossa pääsääntöisesti aina päätoimiseksi, vaikka tienaisi 0 euroa. 

Vierailija
26/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pieni palkka jos saat saman 8h työstä kuin siitä osa-aika. Eikö se ole outoa ettei kunnon palkkaa ole, olet orjatöissä siis. Ja sitten vielä puhut yhteiskunnan rakenteista, eikö normaali palkka olisi se rakenne, yhtenä asiana. Ja kaivat muille kuoppaa näillä puheilla, jotka eivät voi olla kokopäiväisesti töissä, syystä tai toisesta. Vai mikä idea tässä on.

Vierailija
27/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih Hih Hihittelen ja onnellisena sohvalla pyörien. Pohjaosa ei vaikuta ja nauran heidän päälle joiden talouteen vaikuttaa🤣. Tuet pois ja lusmut töihin. Meikä kääntää kylkeä ja onnellisena kiljahtelen.

Vierailija
28/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kirjoitti:

Ap

Ap

Pointti on, ettei osa-aikatöillä voi tienata ihan mitä vaan, että Kela päättää sen työn olevan päätoimista ja ei enää maksa TE-tukea. Voihan osa-aikatyöstä maksaa vaikka satasen/tunti, mutta Kela saattaa silloin katsoa, ettei ole tarvetta TE-etuudelle ja antaa potkut. Ite sain etuudelta potkut sillä perusteella, että omia töitä on mahdollisuus tehdä päätoimisesti ja että niillä voi ehkä joskus tienata vähintään TE-etuuden verran kuukaudessa. 

Vierailija
29/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kirjoitti:

Ap

Ap

Jos tienaat osa-aikatöillä sen tonnin, saat pitää 300 euroa TE-tuen päälle. TE-toimisto sen päättää, minkä katsovat osa-aikaiseksi, minkä päätoimiseksi työksi. Itse tienasin alle 300 euroa kuussa, kun TE-virasto ja Kela päättivät, että minun työni on päätoimista. Minun alalla työskentely katsotaan TE-virastossa pääsääntöisesti aina päätoimiseksi, vaikka tienaisi 0 euroa. 

No joo, olit siis alalla, jossa on provikkapalkka. Ne ovat aina olleet tuon suhteen ongelmallisia ja siksi en provikkapalkkaista työtä ikinä olisi osa-aikaisena tehnyt.

Ap

Vierailija
30/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih Hih Hihittelen kirjoitti:

Hih Hih Hihittelen ja onnellisena sohvalla pyörien. Pohjaosa ei vaikuta ja nauran heidän päälle joiden talouteen vaikuttaa🤣. Tuet pois ja lusmut töihin. Meikä kääntää kylkeä ja onnellisena kiljahtelen.

Krapuloissas oksennat ja kaivelet tyhjästä lompakosta viinarahaa. Kadehdit työttömiä, koska oma taloustilanteesi on huono. Varakkailla on kyllä varaa maksaa veroja, ei paljon tunnu lompakossa ja oikeasti varakkaat ei koskaan kadehdi tai ilku huono-osaisempaa. 

Sun ilkkuminen kertoo vaan siitä, että olet itse kurjassa tilanteessa ja kateellinen siitä, kun työttömiä autetaan. Haluaisit myös itse päästä yhtä hyvään tilanteeseen, kun et ole. Palstakirjoitusten perusteella vaikutat kuitenkin psykolta tai narsissilta, jolla on huonot käytöstavat ja se tuskin on lompakosta kiinni. 

Vierailija
31/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kirjoitti:

Ap

Ap

300€ suojaosan ylimenevät eurot vähentää työttömyys etuutta 50 sentillä. Jos tienaa 1000€ niin tulona huomioidaan 700€ josta puolet eli 350€ vähentää työttömyysetuutta. Eli jos 300 suojaosa poistuu niin 1000€ palkka vähentää työttömyystukea 500€ kun soviteltu työttömyysetuus pysyy ennallaan

Vierailija
32/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kirjoittelevat hallituspuolueiden kannattajat puolustaakseen politiikkaansa ja ne jotka ovat siinä uskossa, että kokopäivätyötä on tarjolla kaikille, jotka sitä suostuvat tekemään. 

Vierailija
33/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ansiosidonnainen kumminkaan loputtomiin kestä. En pidä pientä hengähdystaukoa täysiaikaisesta työstä suurena rikoksena, mutta tänään se ilmeisesti on sitä.

Kestää se. Kun päiväraha aina nollautuu, kun tekee sen 26 tai 28 vkoa töitä niin on käytännössä mahdollista elää vuosikausia sovitellulla ansiosidonnaisella.

Ota huomioon nyt on työnhaku velvoite

Vierailija
34/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on sentään rehellinen. Ei selvästikään ole vasemmistolainen.

Vierailija
35/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen nähden sen poisto on tasa-arvoinen, ettei puolikuntoiset tai työkyvyttömät tienaa sitäkään tai jos ei ole vielä uramahdollisuudet käynnissä. Mutta silloin kaikkien tuki yhtä kutistunut. Nanomikroskoopilla näkee ehkä sen.

36/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että tukien väärinkäyttäjiä on paljonkaan. Yhtään en tunne

Ite taas saan melkein täydestä työviikosta 200 kuussa, koska työnantaja vedättää. Että on noinkin päin

tätönen 23

Vierailija
37/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskat luuserit alapeukuttaa tätäkin aloitusta

Pelottaako, että joutuu kunnolla töihin, eikä enää saakaan valtiolta ilmaista rahaa?

Ei pelota, koskakukaan ei huoli minua, yli 5-kymppistä, joka koko ajan haen töitä. Teen nytkin kahta osa-aikaista, ja saan silti tukia, enkä todellakaan koskaan ole kikkaillut 300 euron kanssa. 

Mutta jos suojaosa otetaan pois, todellakin tulee ajankohtaiseksi jättäytyä kokonaan työttömäksi. 

Tässä teille toinen kiihkoton mielipide, vaikka onkin päinvastainen kuin ap:n mielipide. 

Vierailija
38/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en.

Olen sairauslomalla mutta pystyn tilanteesta riippuen tekemään töitä 1-2 päivää viikossa. Jos suojaosa lähtee enkä hyödy työnteosta muuta kuin vähän lisää kipua ja särkyä, jätän kiitos tekemättä. Menee ainakin vuosi ennen kuin pääsen leikkaukseen.

Vierailija
39/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa tässä koko suojaosaepisodissa on se, että tämä on vain ikään kuin etuus, joka aikoinaan laitettiin. Minäkin sain aikoinaan joskus vuosituhannen alussa soviteltua päivärahaa kun tein osa-aikatöitä ja ei silloin mitään näitä suojaosia ollut, vaan jokainen osa-aikatyöllä tienattu euro vähensi suoraan työttömyyskorvausta. Nyt vain palataan tähän samaan.

Ja nämä suojaosapanikoijat eivät tajua, että jokainen osa-aikatyöllä tienattu euro vähentäisi työttömyysetuutta 50 centillä. Ei siis yksi yhteen, kuten paniikinlietsojat väittävät. Eli samalla kaavalla kuin nytkin suojaosan ylittävät tulot.

Ja verotuskin on tässä kohtaa työntekoon kannustava, koska palkan verotus noilla summilla on huomattavasti alhaisempi kuin työttömyysetuuden verotus.

Vierailija
40/53 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kirjoitti:

Ap

Jep, sinä et saanut toimeentulotukea, koska olit osa-aikatöissä ja sait palkkana sen muutaman satasen. Itse en työttömänä tehnyt osa-aikatöitä ja sain täydentävää toimeentulotukea TE-etuuden päälle noin 160-180  euroa, jos oikein muistan. Se johtuu siitä, että toimeentulotuki on isompi etuus kuin TE-tuki. Jatkossakin työttömillä on oikeus hakea toimeentulotukea ja oikeus toimeentulotukeen voi syntyä varsinkin, kun palkkatulot vähennetään etuuden määrästä. 

Sinä olisit voinut saada perustoimeentulotukea ja tienata 150 euroa siihen päälle. Näin ollen et saa töydentävää tukea, mutta valtio säästää tuossa kun ei tarvitse maksaa täydentävää.

Vastaavasti voisit tehdä osa-aikatöitä, saat asumistukea ja soviteltua työttömytstukea, mutta toimeentulotukea et saa etkä täydentävää. Tässä valtio säästää tuon perustoimeentulotuen+laskut plus tuon täydentävän toimeentulotuen maksun.

Nyt ne halutaan poistaa joten valtiolle tulee lisää maksettavaa päättäjien ideologisista syistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän