Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aatelkaa että entisajan köyhillä oli talo, oma sauna ja oma perunamaa

Vierailija
02.09.2023 |

Nykyään vain rikkailla.

Kommentit (223)

Vierailija
21/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksei sinulla ole?

Koska äitini uhkasi katkaista välit jos ostan asunnon tai talon. Ok, olin nyhverö, sen myönnän. Olisi vain pitänyt opetella elämään ilman äitiä. Olin juuri menettänyt isäni, isovanhempani ja rakkaan varamummoni, joten en halunnut menettää enempää ihmisiä.

Vierailija
22/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva haluaa nykyään elää niin alkeellisesti mitä siihen aikaan elettiin. Jos halua on, niin myynnissä on hyvin halvalla mökkejä, jotka sijaitsevat jossain korvessa ja joissa ei ole mitään mukavuuksia. Sopii kokeilla.

Eu:n energiansäästöön liittyvät lait pakottaa tekemään näihin kalliit remontit, joten halpa asuminen tehdään lailla mahdottomaksi valitettavasti. Moni ei selviä energiaremonttien kustannuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempani rakensivat aikoinaan rintamamiestalon.

Rakennusajan, lähes 4v asuivat vuokrahuoneessa alivuokralaisina, hellahuoneessa ja jopa ystävien keittiössä.

Joka palkasta ostettiin vähän rakennusmateriaalia ja sodanjälkeisiltä rakennustyömailta sai joskus jätelautaa jopa ilmaiseksi. Lomia ei pidetty, sen kuukauden aikana tehtiin hanttihommia jotta saatiin ylimääräistä rahaa raksaan.

Sisään muutettiin kun vessa, keittiö ja 1 huone olivat lähes valmiit.

Moniko nykyään tyytyisi tällaiseen??

Vierailija
24/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Torppareilla oli torppa jota eivät itse omistaneet. Ei ollut köyhillä omaa taloa ja maata. Mars takaisin koulun penkille.

Oletko kuullut koskaan siitä, että torpparilaitos lakkautettiin jo sangen kauan aikaan sitten. Sen jälkeen torpista tuli omia itsenäisiä tilojaan, mutta köyhinä pysyivät silti.

Torpparit joutui ostamaan ne torppansa, kun vihdoin isännät pakotettiin myymään.

Ei saanut ilmaiseksi.

Vierailija
25/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kommentoijista ei näemmä tiedä että torpat poistuivat jo vuonna 1918 hyväksytyn lain nojalla.

Vierailija
26/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen aikaan köyhät tekivät työtä omalla pientilalla eivätkä eläneet tuilla.

No ei tassan ollut omia tiloja.

Oli joillakin pieni oma talo, torppa tai tila. Isäni on maatalosta kotoisin . Lähellä asui samanikäisiä lapsia, joilla oli vain pieni talo. Olivat hyvin köyhiä. Kävivät välillä tunkiolla etsimässä perunankuori syötäväksi.

Aika monilla oli, koska Suomi oli maatalousyhteiskunta ennen kuin kaupungistui. Maaseudulla maanviljelys oli yleisin elinkeino ja ihan suvut oli sellaisia maanviljelyssukuja monessa polvessa. Tiloja ostettiin ellei peritty. Äitin isä ei ostanut taloa perheelleen vaan kokonaisen maatilan. 

Vierailija
27/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakennusajan, lähes 4v asuivat vuokrahuoneessa alivuokralaisina, hellahuoneessa ja jopa ystävien keittiössä.

Joka palkasta ostettiin vähän rakennusmateriaalia ja sodanjälkeisiltä rakennustyömailta sai joskus jätelautaa jopa ilmaiseksi. Lomia ei pidetty, sen kuukauden aikana tehtiin hanttihommia jotta saatiin ylimääräistä rahaa raksaan.

Nykyään sossu vie lapset jos on vain ulkohuussi.

Vierailija
28/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torppareilla oli torppa jota eivät itse omistaneet. Ei ollut köyhillä omaa taloa ja maata. Mars takaisin koulun penkille.

Itselle on hämärästi jäänyt mieleen  ammattinimikkeet renki, piika ja "loinen" koulun historiantunnilta tai vanhoista romaaneista. En muista kaikkia nimiä. Käsitykseni mukaan nämä työntekijät asuivat maatilalla ja tekivät talon töitä. Joidenkin työpanos on saattanut olla vähäinen ja he tekivät kykyjensä mukaan saaden talosta nukkumapaikan ja syötävää. Esimerkiksi joku vanhempi nainen on voinut katsoa pikkulasten perään, huuhdella lapsenpyykkiä, viihdyttää talonväkeä tarinoilla tms.

Vierailija
29/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli pientiloja jotka omia, mutta köyhiä. Ei kaikki olleet suurtilallisia. Siitä lahti lapsi torppariksi tai sai palasen omaa maata mukaansa. 

Vierailija
30/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isoisällä ei ollut tehtaasta kesälomaa lainkaan. (Pyhäpäivät oli lomia)

Sitten tuli aika, jolloin alkoi olla viikko vuodessa lomaa. Myöhemmin lomaa oli 2 viikkoa. Ajat muuttuivat siis paremmiksi.

Vierailija
31/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungeissa köyhät asuivat vuokrakasarmeissa. Iso perhe hellahuoneessa ja vessa pihanperällä.

Heillä ei ollut muuta omaa kuin joku vaaterääsy.

Vierailija
32/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torpparius ei tarkoittanut välttämättä köyhyyttä. Jotkut kihlakunnan rikkaimmista oli torppareita. Torppa ei tarkoittanut rakennusta vaan maatilan tyyppiä.

Vierailija
33/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli pientiloja jotka omia, mutta köyhiä. Ei kaikki olleet suurtilallisia. Siitä lahti lapsi torppariksi tai sai palasen omaa maata mukaansa. 

Ei ollut yhtään torppaan enää pitkiin aikoihin vaikka ihmiset asuivat köyhänä maaseudulla pientiloilla.

Vierailija
34/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikoimmassa asemassa olevilla ei todellakaan ollut minkäänlaista omaa pientilaa tai ylipäätään mitään omaa.

Vierailija
35/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vie, jos muuten kaikki ok.

Vierailija
36/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä olisi elää niin nykyäänkin. Olisi aina jotain tekemistä, ei menisi niin helposti mielenterveys.

Vierailija
37/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin erityisesti mihin aikaan?

Vierailija
38/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli talo aikoinaan kauoungissa. Myin sen ja muutin maalle rivariin. enkä enään halua taloa. Mulla on oma sauna. Perunamaata en ole koskaan halunnut. Mulla on muutenkin kaikki mitä olen halunnutkkn mulla olevan t: köyhä :)

Vierailija
39/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä vie.🤡

Vierailija
40/223 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä heillä ollut raskasta hallinnon ja yleistä taakkaa elätettävänä n. Paitsi pappila. Sudet ei tappaneet lampaita ja ruustinnalle riitti veroista villaa, papille kapahaukea. Tontin vuokraakaan lieneekö ollut. Työnsä tulokset sai itselleen. Oikeus oli nimeltään korpilaki. Itselleen jäi työstä hyöty.

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi