Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka annat lapsesi olla koko päivän kylässä, oletatko, että

Vierailija
02.09.2023 |

...lapsesi saa kylässä ruokaa? Alaluokkien vanhempien mielipiteet erityisesti kiinnostaa.

Kommentit (184)

Vierailija
81/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan itse kaverit soittamaan kotiin ja kysymään että milloin heillä on ruoka/tai saako syödä meillä. On tosi ärsyttävää kun ite tekee sellaista ruokaa joka ei säilytyksessä parane, ja lapsi tulee kotiin "ei oo nälkä, söin villellä jo".

Mieheni lapsi voi olal koko päivän naapurissa eikä miehelleni tule edes mieleen että pitäisi pohtia mitään syömisiä. Lapsi tulee kyllä kotiin jos on nälkä ekä kylässä saa ruokaa. Tehkööt tavallaan, ei ole minun lapseni, mutta hävettäisi kyllä itseäni tuollainen naapureilla lapsen hoidattaminen.

Vierailija
82/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole eikä tule lapsia, mutta kyllä ihmettelen näitä vanhempia jotka eivät kykene saamaan suutaan auki ja sopimaan etukäteen toisen perheen kanssa pidemmistä kyläilyistä. Moukkamaista.

Niin, kysymyshän on koululaisista, jotka sopivat keskenään etä kyläilevat. En minä tunne näitä perheitä. Ja vaikka joku vanhempi tulisikin hakemaan lastaan meiltä, aika usein on nähty että lapselle soitetaan autosta, ettei vaan tarvi toisten vanhempien kesken kommunikoida. Itse tungen aina ovelle hakemaan omaa lastani. Näkee, että moni ei tykkää, eikä edes välttämättä käy ovella ta yrittää päästä tilanteesta äkkiä eroon. Ja kuten joku aikasemmin kirjoitti, niin juu, kyllä huomaa onko akateemista vai vähemmän koulutettua porukkaa.

Olen muuten samaa mieltä, mutta en kyllä tykkää yhtään tästä koulutustaustan mukaan vedetystä johtopäätöksestä. Ihan kuin duunarivanhemmat eivät voisi olla kunnollisia lastensa asioista kiinnostuneita vanhempia. Omissa piireissäni kaikki on. Meillä on kyllä ihan perusasioita, että vanhemmat tietää missä ja kenen kanssa lapset kulkee, ja käy myös lasta hakiessa juttelemassa talon väen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka, ette tarjoa vieraana oleville lapsille olette vai k*päitä tai ihan vaan typeriä. Ei liity rahaan tai rahattomuuteen.

Vierailija
84/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole eikä tule lapsia, mutta kyllä ihmettelen näitä vanhempia jotka eivät kykene saamaan suutaan auki ja sopimaan etukäteen toisen perheen kanssa pidemmistä kyläilyistä. Moukkamaista.

Niin, kysymyshän on koululaisista, jotka sopivat keskenään etä kyläilevat. En minä tunne näitä perheitä. Ja vaikka joku vanhempi tulisikin hakemaan lastaan meiltä, aika usein on nähty että lapselle soitetaan autosta, ettei vaan tarvi toisten vanhempien kesken kommunikoida. Itse tungen aina ovelle hakemaan omaa lastani. Näkee, että moni ei tykkää, eikä edes välttämättä käy ovella ta yrittää päästä tilanteesta äkkiä eroon. Ja kuten joku aikasemmin kirjoitti, niin juu, kyllä huomaa onko akateemista vai vähemmän koulutettua porukkaa.

Olen muuten samaa mieltä, mutta en kyllä tykkää yhtään tästä koulutustaustan mukaan vedetystä johtopäätöksestä. Ihan kuin duunarivanhemmat eivät voisi olla kunnollisia lastensa asioista kiinnostuneita vanhempia. Omissa piireissäni kaikki on. Meillä on kyllä ihan perusasioita, että vanhemmat tietää missä ja kenen kanssa lapset kulkee, ja käy myös lasta hakiessa juttelemassa talon väen kanssa.

Tuostahan tulee siis selvästi esiin että nämä hienosti koulutetut ovat niitä jotka yrittävät väkisin tunkea matalasti koulutettujen koteihin arvostelemaan ja mölisemään siitä sitten vauvapalstalle :D Miten kukaan edes tietää mikä lasten kavereiden vanhempien koulutustausta on ?  Joo-o, kyllä näkee ettei koulutus tee ihmisestä yhtään parempaa :D

Vierailija
85/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa kaverit olla ihan vapaasti, jos meidän perheelle käy, että hengaavat meillä koko päivän. Totta kai kaverit ruokitaan myös, elleivät käy välillä kotonaan syömässä.

Vierailija
86/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökylässä olevalle tarjoan ruuat omien ruoka-aikojen puutteessa. Päiväkyläilijät saavat mennä kotiinsa syömään.

Vierailija
87/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hälytyskellojen tulisi soida jos lapsi kaveeraa lapsen kanssa jolla ei ole mitään rajoja. Ei kotiintuloaikoja eikä muitakaan rajoja, kertoo lapsen kodista ja vanhemmista. Toki lapsen elämäss tulee murrosiässä vaiheita ettei aina vastata vanhemman puheluun, mutta jos  ala-asteikäinen ei soittoon vastaa, menisin heti etsimään missä lapsi on.

Vierailija
88/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yökylässä olevalle tarjoan ruuat omien ruoka-aikojen puutteessa. Päiväkyläilijät saavat mennä kotiinsa syömään.

*puitteissa. Ei puutteessa. :)

Vierailija
89/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*puitteissa. Ei puutteessa. :)

Itse kirjoittelen kiireessä virheitä, joku käy heti kiinni, onneksi moni ei ole huomaavinaan. Kiitos siit.

Ruoka-aikojen puuteessa moni lapsi tahtoo jäädä naapuriin syömään😒

Vierailija
90/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä muistaa että perhe jossa lapsi saa olla kaverilla pitkään ei tarkoita sitä että lapsi olisi mitenkään rajaton tai ettei hänellä olisi esim. kotiintuloaikoja ollenkaan.

Vierailija
91/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan että lapseni passitetaan kotiin kun isäntäväellä on tai tulee muuta tekemistä tai vaan kyllästyvät lapsensa kavereihin siltä päivältä. En itsekään ruoki lähellä asuvia, en siis odota lapsellenikaan ruokaa jos itsekseen tapaa kavereita. Asia eri jos on vanhempien kesken sovittu lapsenvahtityyppisestä kyläilystä kaverin luona.

Miksi et voi itse pyytää lasta kotiin kun sovelias vierailuaika on ylitetty? Oikeastibottaa päähän nämä lapset jotka tulevat kylään ja ilmoittavat että "saan olla niin kauan kuin haluan". Itse joutuu aina olemaan sitten se tylsä tyyppi joka käskee lapsen kotiinsa ja silloinkin alkavat sitkeimmät vielä inttämään vastaan tai ilmoittavat tulevansa kohta uudestaan.

Jos mun äiti sanoo että saan olla täällä, se päättää? Ymmärtääkö lapsi kuka missäkin sanoo viimeisen sanan. Mielenkiintoista kiistellä ekaluokkalaisen kanssa, joka ämpyilee vastaan ettei halua poistua meiltä.

Vierailija
92/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etu siinäkin että.asuu syrjemmässä... kaverit tarvitsevat kyydin eivätkä vaan ilmaannu ovelle.

Vierailija
93/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oleta että lapseni saa kylässä leipäviipaletta tai hedelmää kummempaa ruokaa, enkä tarjoa meillä vierailevillekaan muuta.

Jos oma/vieras lapsi ei tajua mennäa kotiinsa syömään niin se on lapsen oma ongelma. Ihan terveellistäkin nykymaailmassa olla vähemmällä ruoalla välillä.

Vierailija
94/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pitäisiköhän sinun Pirkko-Pekka mennä välillä kotiin syömään, voit sitten tulla uudestaan".

Sitten se Pirkko-Pekka sanoo, "ei mun tartte vielä", etkä ole just silloin varannut yhtään ylimääräistä ruokaa, että voisit tarjota vieraallekin. Esimerkiksi lämmittelet edellispäivän jämiä. Tai sitten itse nakerrat leipää, että vieras lapsi saa ruokaa.

Oishan nämä ihan kivoja juttuja sopia vanhempien kanssa etukäteen, että Pirkko voi olla meillä seitsemään, me syödään puoli kuusi.

Meillä on sääntö, että kun me vanhemmat tullaan töistä, niin lasten kavereiden on aika palata koteihinsa. Sitten on näitä, jotka ei lähde kulumallakaan, ja kukaan ei kysele perään, että missä olet, ja olis aika tulla kotiin.

Yksikään mun perheenjäsenistä ei järsi leipää eikä jää nälkäiseksi sen takia ettei Pirkko-Pekka ymmärrä lähteä vaikka ovea näytetään. Ensinnäkin jos minä sanon että on aika lähteä niin vieras lähtee ja toiseksi jos minulle on ok että vieras jää vielä niin odottelee toisessa huoneessa kun minun lapsi syö. Eri asia jos on niin paljon ruokaa että kaikille riittää

Vierailija
95/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjolle tillilihaa niin johan tulee naperoihin vauhtia lähteä kotiin syömään.

Vierailija
96/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelisin, että jos lapsi on koko päivän kylässä, eikä kukaan kysele perään esim. kotiin syömään, niin varmaan on muutenkin ruoan ja hoidon tarpeessa. En jättäisi ilman ruokaa, mutta yrittäisin selvittää mikä meininki kotona. En muista omasta lapsuudesta että olisi jonkun luona koko päivää, ellei erikseen sovittu jotain kyläilyä ja ruoat tuli silloin kyllä päälle puolin ja toisin ihan automaationa.

Vierailija
97/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etu siinäkin että.asuu syrjemmässä... kaverit tarvitsevat kyydin eivätkä vaan ilmaannu ovelle.

Mutta huono puoli on se ettei tiedä millon se lapsi haetaan. Olen useamman kerran iltayhdeksältä hienovaraisesti kysellyt että millon sun vanhemmat hakee kun meidän pitäis ruveta jo nukkumaan.

Vierailija
98/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hyvä muistaa että perhe jossa lapsi saa olla kaverilla pitkään ei tarkoita sitä että lapsi olisi mitenkään rajaton tai ettei hänellä olisi esim. kotiintuloaikoja ollenkaan.

Onko pikemminkin kyse siitä, että vanhempana haluat hyödyntää lapsen kaverin vanhempia, jotka hoitavat ja ruokkivat lastasi koko päivän?

Vierailija
99/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylään ei mennä kutsumatta, joten oletan kyllä, että jos ei haluta tarjota ruokaa ei myöskään kutsuta koko päiväksi.

Omat lapset olen opettanut tarkastamaan kotona olevalta vanhemmalta, että sopiihan kylään tulla jos kutsu on tullut kaverilta. Ja tarkastan myös ruokailut, mutta noin yleisesti on mielestäni hyvien tapojen mukaista kutsuvana osapuolena kertoa heti (sekä omalle että kyläilevälle lapselle), että meillä sopii kyllä kyläillä kello X asti, jos tosiaan ei voi/halua vieraille ruokaa tarjota.

Tietysti tämä on hankala yhtälö, jos sillä kylään tulevalla lapsella ei ole käytöstapoja/kunnioitusta asian suhteen, mutta silloinkin mielestäni on aikuisen vastuulla sitten vaikka soittaa sille kyläilevän lapsen vanhemmalle ja käydä asia läpi jos ei muu auta. Hyvä lähtökohta on opettaa omille lapsilleen, milloin ja miten pitkäksi aikaa voi kavareita tuoda kylään.

Vierailija
100/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oleta, mutta oletan että lapseni passitetaan kotiin syömään.

Älä oleta yhtään mitään vaan huolehdi ihan itse että se lapsesi tulee kotiin ruoka-aikaan. Ei ole sen kaverin vanhempien vastuulla huolehtia ja passittaa kotiin. Muutenkin sopimatonta antaa lapsensa luuhata toisten nurkissa määrättömästi. Voi ihan hyvin omalta osaltaan huolehtia että kyläily on edes jollain tasolla vastavuoroista, eikä niin, että jos lapset haluavat olla yhdessä, se tapahtuu aina ja poikkeuksetta vaan toisen kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän