Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä, joka annat lapsesi olla koko päivän kylässä, oletatko, että

Vierailija
02.09.2023 |

...lapsesi saa kylässä ruokaa? Alaluokkien vanhempien mielipiteet erityisesti kiinnostaa.

Kommentit (184)

Vierailija
61/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ovat nykyään erityisherkkiä tai muita tunnevammaisia. Onkohan normaaleja lapsia enää? Ja minkälainen vanhempi antaa lapsensa olla naapureissa vuosikausia ruoka-aikaan ymmärtämättä osallistua maksuihin? 

On kannattavaa pistää lapsensa ulos naapureihin syömään - jää siten itselle enemmän rahaa lävistyksiin, tatuointeihin, Seiskoihin, kiljuun, huumeisiin ja kolmannen veroluokan oluisiin.

Vierailija
62/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselen, koska meillä käy tokaluokkalaisen kavereita, joiden perheitä en tunne. Lapset alkavat soittelemaan lapselleni aamu kymmenestä ja heidän peräänsä soitellaan vasta iltasella kuuden-seitsemän aikoihin. Kspsi saattaa sanoa, että sai luvan olla vielä, eikä halua lähteä kotiin.

Mistä tiedät milloin heidän perään soitellaan? Me soitellaan lapsen perään mutta useinkaan hän ei vastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraat kersat menevät kotionsa syömään, mars mars!!!

Eivät yleensä tahdo totella, vaan jäävät pihapiiriin notkumaan.

Vierailija
64/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselen, koska meillä käy tokaluokkalaisen kavereita, joiden perheitä en tunne. Lapset alkavat soittelemaan lapselleni aamu kymmenestä ja heidän peräänsä soitellaan vasta iltasella kuuden-seitsemän aikoihin. Kspsi saattaa sanoa, että sai luvan olla vielä, eikä halua lähteä kotiin.

Mistä tiedät milloin heidän perään soitellaan? Me soitellaan lapsen perään mutta useinkaan hän ei vastaa.

No, tuossa tapauksessa meillä lapsi saisi kotiarestia jos vanhemman puheluun/viestiin ei vastata tunnin sisällä. Ei olisi hetkeen menossa kaverille.

Vierailija
65/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Mutta nykyään lapsille (vieraillekin) pitää vaan sanoa monta kertaa että uskovat. He alkavat neuvottelemaan kaikista käskyistä ja säännöistä. Onhan se rasittavaa, itse kasvatan eri lailla, mutta vaivannäkö palkitaan ajan kanssa. Silti ovat ihan kilttejä hyväntahtoisia persoonia mutta jostain vain oppineet tämän ei kai koske minua kyllä mä saan mun vanhemmat sanoi et mä voin ja itse joudun opettamaan heille miten juuri meillä tehdään ja on sääntönä.

Vierailija
66/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ovat nykyään erityisherkkiä tai muita tunnevammaisia. Onkohan normaaleja lapsia enää? Ja minkälainen vanhempi antaa lapsensa olla naapureissa vuosikausia ruoka-aikaan ymmärtämättä osallistua maksuihin? 

Voisihan sitä laittaa lapsen mukana ruokapussinkin aina silloin tällöin. Puurojauhoja, näkkileipää, teetä, lättyainekset yms.

Vierailija
67/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täältä kyselet, mene käymään kylässä näiden lasten kotona jollakin tekosyyllä,  näet ja aistit heti vastauksen. Aikanaan samanlaiset lapset leikkivät samalla hiekkalaaitikolla, mutta nykyäänhän se olisi syrjintää ja rasismia. Lapsesi olisivat pikkurasisteja jos eivät päästä halukkaita kotiinsa,  leikkimään. Nyt taitaa olla jopa laissa määritelty, että lapsen on kutsuttava koko luokka synttäreilleen muuten napsahtaa rasitin leima otsaan koko perheelle. Lukioissa pidetään ahdistelupäiväkirjaa,  muutapa siellä ei enää opitakaan. Tähän on tultu.

Vierailija
68/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Yökyläillessä tietysti ruokin, ja jos kaveri on sen verran kaukaa, että lapsi on vanhempiensa tai minun kuljetuksen varassa tullessaan, niin silloin yleensä myös leikkii pidempään kun sen pari tuntia ja ruokaa saa. Samoin jos on yhden kaverin kanssa ulkona, soitan syömään, niin kysyy et voiko Pirkko-Petterikin syödä meillä, niin on ok jos se PPn vanhemmille sopii. Vain jos ollaan isommalla porukalla pihalla pihalla, niin silloin en koko laumaa ruoki, ja lähinaapureiden lapset syövät kotonaan. Välipalaa, mehua, jätskiä yms tarjoan heillekin.

Vierailija
69/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta asiasta keskustellaan kyllä aina vanhempien kanssa. Jos tarkoitus on, että lapsi on kylässä koko päivän, kysyn etukäteen miten ruokailu voidaan hoitaa, tuoko esim. omat eväät. Täytyy silti myöntää, että perusoletus on että on kohteliasta tarjoutua pakkaamaan omat eväät, mutta kokisin omituisena jos joku ei tarjoaisi ruokaa.

Parhaiden kavereiden kanssa joiden luona käy paljon ja jotka ovat usein meillä niin heidän vanhempien kanssaan ei enää tarvitse jutella, vaan ruokaa tarjotaan aina.

Itse tarjoan aina ruokaa vaikka ei olisi asiasta keskusteltu.

Vierailija
70/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta asiasta keskustellaan kyllä aina vanhempien kanssa. Jos tarkoitus on, että lapsi on kylässä koko päivän, kysyn etukäteen miten ruokailu voidaan hoitaa, tuoko esim. omat eväät. Täytyy silti myöntää, että perusoletus on että on kohteliasta tarjoutua pakkaamaan omat eväät, mutta kokisin omituisena jos joku ei tarjoaisi ruokaa.

Parhaiden kavereiden kanssa joiden luona käy paljon ja jotka ovat usein meillä niin heidän vanhempien kanssaan ei enää tarvitse jutella, vaan ruokaa tarjotaan aina.

Itse tarjoan aina ruokaa vaikka ei olisi asiasta keskusteltu.

Lisään vielä tähän, että esim. arkisin tämä ruokailu tarkoittaa useimmiten vain välipalaa, sillä meillä on yleinen sääntö että kaverit lähtevät kotiin muutenkin kun on päivällisaika. Sen jälkeen rauhoitutaan iltaan, tehdään läksyt jne.

Vierailija
71/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole eikä tule lapsia, mutta kyllä ihmettelen näitä vanhempia jotka eivät kykene saamaan suutaan auki ja sopimaan etukäteen toisen perheen kanssa pidemmistä kyläilyistä. Moukkamaista.

Niin, kysymyshän on koululaisista, jotka sopivat keskenään etä kyläilevat. En minä tunne näitä perheitä. Ja vaikka joku vanhempi tulisikin hakemaan lastaan meiltä, aika usein on nähty että lapselle soitetaan autosta, ettei vaan tarvi toisten vanhempien kesken kommunikoida. Itse tungen aina ovelle hakemaan omaa lastani. Näkee, että moni ei tykkää, eikä edes välttämättä käy ovella ta yrittää päästä tilanteesta äkkiä eroon. Ja kuten joku aikasemmin kirjoitti, niin juu, kyllä huomaa onko akateemista vai vähemmän koulutettua porukkaa.

Vierailija
72/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lukunsa on tosiaan nämä lapset, jotka jättävät taakseen mittavan sotkun, eivätkä suostu siivoamaan leikkejä pois. Yksikin kirkkain silmin kehtasi väittää aikuiselle vastaan, ettei hänen tarvitse siivota leikkejä ja hän tulee siivoamaan ne kyllä huomenna. Oli tyhjentänyt kirjahyllyn ja pari laatikkoa sänkyyn ja lattialle, että sai nukkekodin siihen. Saman lapsen löysin keittiöstä jääkaapilta hakemassa itselleen syötävää.

Vierailija
73/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sun 7-8v lapsi saa päättää, milloin hänen kaverinsa tulevat teille, mitä tekevät ja miten pitkään ovat?

Täällä ainakin 8-vuotiaan kohtuu itsenäisesti lähtevät ulos ja hakevat kavereita. En minä ala toppuluokkalaisen vanhemmille soittelemaan, että tulisiko se teidän Pirkko-Erkki leikkimään meidän Jesse-Jasefiinan kanssa, jos itse osaavat sopia kerran. T. eri

No joo mutta kyllä se on aikuisen asia sanoa että meneppä nyt kotiis vaikka vieras lapsi sanois että sai luvan olla pidempään. Turha siitä on tänne tulla avautumaan jos antaa vieraiden tai edes omien lasten määritellä säännöt

Vierailija
74/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole eikä tule lapsia, mutta kyllä ihmettelen näitä vanhempia jotka eivät kykene saamaan suutaan auki ja sopimaan etukäteen toisen perheen kanssa pidemmistä kyläilyistä. Moukkamaista.

Niin, kysymyshän on koululaisista, jotka sopivat keskenään etä kyläilevat. En minä tunne näitä perheitä. Ja vaikka joku vanhempi tulisikin hakemaan lastaan meiltä, aika usein on nähty että lapselle soitetaan autosta, ettei vaan tarvi toisten vanhempien kesken kommunikoida. Itse tungen aina ovelle hakemaan omaa lastani. Näkee, että moni ei tykkää, eikä edes välttämättä käy ovella ta yrittää päästä tilanteesta äkkiä eroon. Ja kuten joku aikasemmin kirjoitti, niin juu, kyllä huomaa onko akateemista vai vähemmän koulutettua porukkaa.

Minä kyllä halusin aina nähdä isäntäväen. Että tiesin, missä lapseni ovat. Toki sopi toisinpäinkin. Jostain syystä useimmiten meille kokoontuivat.

Vierailija
75/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan että lapseni passitetaan kotiin kun isäntäväellä on tai tulee muuta tekemistä tai vaan kyllästyvät lapsensa kavereihin siltä päivältä. En itsekään ruoki lähellä asuvia, en siis odota lapsellenikaan ruokaa jos itsekseen tapaa kavereita. Asia eri jos on vanhempien kesken sovittu lapsenvahtityyppisestä kyläilystä kaverin luona.

Miksi et voi itse pyytää lasta kotiin kun sovelias vierailuaika on ylitetty? Oikeastibottaa päähän nämä lapset jotka tulevat kylään ja ilmoittavat että "saan olla niin kauan kuin haluan". Itse joutuu aina olemaan sitten se tylsä tyyppi joka käskee lapsen kotiinsa ja silloinkin alkavat sitkeimmät vielä inttämään vastaan tai ilmoittavat tulevansa kohta uudestaan.

Mistä päättelet että se on aina mun lapsi kun on vieraissa? Useimmin ne kaverit meillä roikkuu ja minä oosaan sanoa kun riittää. Ruokaa ei saa, koulun jälkeen tai muutenkin iltapäivällä saa pienen välipalan tai kesällä jäden tms....

Tai tuo yksi tuossa ylempänä :D Luki lyhyestä viestistä että lapseni vaatteet on pesemättä. Zsiisus.

Vierailija
76/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemminpa kouluikäisten lasten vierailuista mitään vanhempien kesken sovitaan, vaan kaveri ilmestyy ihan itse oven taakse soittelemaan ovikelloa. Nykyään saattaa lapselta kysyä etukäteen, että käykö nyt, ennen saattoi vaan tulla kysymään, että voiks sää olla. Lapset kulkevat ihan itsenäisesti naapurustossa, ei tarvitse kuskailla kuin jossain maalla, missä on pitkät välimatkat.

Vierailija
77/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan kylässä aina tarjota halpoja lättyjä tai uuni pannaria, teetä ja mansikkahilloa eikä sen luulisi vievän ketään konkurssiin. 

Samaa mieltä. Riisipuurokin on halpaa ja herkkua. Keittelee puuroo ja leipoo puuronjämistä sämpylöitä iltapalaksi. 

Ei niin köyhää voi olla ettei halvimpaan tarjottavaan ole varaa. Banaaneitakin saa halvalla. 

Kyllä toki siinä töiden ja harrastuskuskausten välissä on hyvin aikaa keitellä riisipuurot ja leipoa sämpylät naapurinkin lapsille :D

Vierailija
78/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä halusin aina nähdä isäntäväen. Että tiesin, missä lapseni ovat. Toki sopi toisinpäinkin. Jostain syystä useimmiten meille kokoontuivat.

Jos perhe muuttaa usein, siinä ei edes tervehditä naapuria. Lapsen ollessa pieni hiekkiksellä tutustuu naapureihin, tarhassa ja ala-asteella samoin. Yläasteella nämä lasten suhteet usein jatkuvat, jopa syvenevät,  joka oli mielestäni ihana asia. Jotku lasten suhteista jatkuvat edelleen, vanhemmat jäävät toki pikkasen sivuun ja niin kuulukin olla.

Vierailija
79/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten sen lapsen kanssa keskustellaan kotona että puhelimeen vastataan silloin kun siihen soitetaan tai muuten ei ole enää asiaa kyläreissuille.

Vierailija
80/184 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pitäisiköhän sinun Pirkko-Pekka mennä välillä kotiin syömään, voit sitten tulla uudestaan".

Sitten se Pirkko-Pekka sanoo, "ei mun tartte vielä", etkä ole just silloin varannut yhtään ylimääräistä ruokaa, että voisit tarjota vieraallekin. Esimerkiksi lämmittelet edellispäivän jämiä. Tai sitten itse nakerrat leipää, että vieras lapsi saa ruokaa.

Oishan nämä ihan kivoja juttuja sopia vanhempien kanssa etukäteen, että Pirkko voi olla meillä seitsemään, me syödään puoli kuusi.

Meillä on sääntö, että kun me vanhemmat tullaan töistä, niin lasten kavereiden on aika palata koteihinsa. Sitten on näitä, jotka ei lähde kulumallakaan, ja kukaan ei kysele perään, että missä olet, ja olis aika tulla kotiin.