Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka annat lapsesi olla koko päivän kylässä, oletatko, että

Vierailija
02.09.2023 |

...lapsesi saa kylässä ruokaa? Alaluokkien vanhempien mielipiteet erityisesti kiinnostaa.

Kommentit (184)

Vierailija
21/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oleta, mutta oletan että lapseni passitetaan kotiin syömään.

Vierailija
22/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan. Tosin lapseni ei koskaan ole koko päivää kylässä ellen ole sopinut ko. asiasta kyläpaikan vanhempien/vanhemman kanssa ja samalla sopinut erilaiset reunaehdot syömisistä, kotiin noutamisesta/lähtemisestä tms. En oleta lapselleni mitään  erityisherkkuja enkä kiellä syömisiä, mutta minusta on ihan hyvä keskustella asiat myös silloin, kun jonkun lapsi tulee meille.

Alapeukkuja mistä? Siitäkö, että aikuiset sopivat lasten kyläilystä, jolloin ei tarvitse miettiä, missä lapsi syö.

Tällä palstalla tämä "toisten kakaroiden syöttäminen" on erittäin arka aihe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oleta, mutta oletan että lapseni passitetaan kotiin syömään.

Mikset itse kutsu lastasi kotiin syömään?

Vierailija
24/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin satunnaisesti lapseni kavereita ruokkia, mutta enää en uskalla. Kuka on allerginen millekki ja kuka saa mistäki ristiallergiaa. Juu en ota riskiä. Puhumattakaan näistä pekka-irmeleistä jokka on vegaaneja ja hajuttomia/mauttomia ja mitälie. Lapset kotio syömään aina.

Vierailija
25/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että lapseni passitetaan kotiin kun isäntäväellä on tai tulee muuta tekemistä tai vaan kyllästyvät lapsensa kavereihin siltä päivältä. En itsekään ruoki lähellä asuvia, en siis odota lapsellenikaan ruokaa jos itsekseen tapaa kavereita. Asia eri jos on vanhempien kesken sovittu lapsenvahtityyppisestä kyläilystä kaverin luona.

Vierailija
26/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin satunnaisesti lapseni kavereita ruokkia, mutta enää en uskalla. Kuka on allerginen millekki ja kuka saa mistäki ristiallergiaa. Juu en ota riskiä. Puhumattakaan näistä pekka-irmeleistä jokka on vegaaneja ja hajuttomia/mauttomia ja mitälie. Lapset kotio syömään aina.

Kyllä tuon ikäsillä on nykään kaikilla puhelimet, niin äkkiäkös tuon soittaa ja kysyy. Jos on ihme allergioita, niin sit ei oo tarjottavaa, kun meillä itellä ei oo semmosia.

Vierailija
27/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselen, koska meillä käy tokaluokkalaisen kavereita, joiden perheitä en tunne. Lapset alkavat soittelemaan lapselleni aamu kymmenestä ja heidän peräänsä soitellaan vasta iltasella kuuden-seitsemän aikoihin. Kspsi saattaa sanoa, että sai luvan olla vielä, eikä halua lähteä kotiin.

Siis sun 7-8v lapsi saa päättää, milloin hänen kaverinsa tulevat teille, mitä tekevät ja miten pitkään ovat?

Mistä tämä käsitys? Ei tietenkään päätä. Jos meillä ei ole menoa, senkun leikkivät. Ja tietenkin osaan sanoa, milloin vieraan pitää lähteä. Kerran kyllä olin puuttumatta lapsen luokkakaverin kyläilyyn viikonlopuna. Olivat alkaneet leikkiä puolelta päivää ja lopulta illalla kahdeksan aikaan piti sanoa, että nyt pitää lähteä kotiin. Aika rohkeaa, en tätä perhettä tunne yhtään, enkä tiedä missä asuvat.

Vierailija
28/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselen, koska meillä käy tokaluokkalaisen kavereita, joiden perheitä en tunne. Lapset alkavat soittelemaan lapselleni aamu kymmenestä ja heidän peräänsä soitellaan vasta iltasella kuuden-seitsemän aikoihin. Kspsi saattaa sanoa, että sai luvan olla vielä, eikä halua lähteä kotiin.

En ymmärrä. Olet ilmeisesti aikuinen ja vanhempi, joten ilmoitat vain, että pitää lähteä kello X.

Vierailija
29/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kärjistäen kyllä nyt tämän sanon, mutta olen huomannut lapsen kavereista että akateemiset perheet huolehtivat lapsistaan niin, etteivät jää moneksi tunniksi kaverille kylään, soittavat syömään js ottavat vanhempana itse vastuun kauanko lapsi on kylässä. Alempi sosiaaliluokka päästää lapset pihalle puuhailemaan, josta ne päätyvät usein kavereille pyörimään koko päiväksi. Hyvällä lykyllä saatetaan pari kertaa soitella perään, muttei kutsuta kotiin, ja odottavat että joku muu tekee päätöksen kapsen kotiin passittamisesta. Varmaan samat tyypit sitten odottaa, että lapsi saa tai jopa itse pyytää ruokaa kyläpaikassa?

Vierailija
30/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo, päiväksi kylään ja päiväksi syömään. Kuka maksaa? Kellä on enää rahaa?

Niinpä. Alakouluikäinen lapsi syö kuin hevonen ja talous kaatuu helpostikin siihen että tällainen ahmatti joskus ruokitaan.

Ja tämä oli sitten sarkasmia.

Minun 6 luokalla oleva 11v poika on 169cm urheilija. Hänen kaverit on samaa kokoluokkaa. Ne kyllä todellakin syö padat tyhjäksi jos luvan antaa.

Vierailija
31/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni kaveri tuli meille, ja ilmoitti että hänen tarvii vasta klo 22 olla kotona. Oli arkipäivä ja iltapäivä. Kysyin milloin pitää mennä kotiin syömään, niin ei kuulemma ole ruoka-aikaa ja kaikki syö milloin haluaa. Käskin pois meiltä kun ruoka oli valmis. Ihan sama minulle, menikö kotiin tai muualle, mutta meillä ei ilmoitusluontoisesti olla klo 22 asti.

Vierailija
32/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama, parhaillaankin talo täynnä lapsen kavereita, ekat tulleet jo tänään aamupäivällä. Ennen ruokin, enää en pysty kun ruoka on niin kallista ja isot lapset syövät niin paljon. Kaikki lisäksi asuvat kävelymatkan päässä joten menköön kotiinsa syömään.

Vierailija
33/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän kärjistäen kyllä nyt tämän sanon, mutta olen huomannut lapsen kavereista että akateemiset perheet huolehtivat lapsistaan niin, etteivät jää moneksi tunniksi kaverille kylään, soittavat syömään js ottavat vanhempana itse vastuun kauanko lapsi on kylässä. Alempi sosiaaliluokka päästää lapset pihalle puuhailemaan, josta ne päätyvät usein kavereille pyörimään koko päiväksi. Hyvällä lykyllä saatetaan pari kertaa soitella perään, muttei kutsuta kotiin, ja odottavat että joku muu tekee päätöksen kapsen kotiin passittamisesta. Varmaan samat tyypit sitten odottaa, että lapsi saa tai jopa itse pyytää ruokaa kyläpaikassa?

Täsmälleen näin! Meilläpäin asuu eräs perhe, jonka lapset tunkevat toisten kotiin, vaikka eivät edes ole ko.perheiden lasten kavereita.

Perheen äiti on kuulemma sanonut, että säästää rahaa, kun lapset syövät muualla.

Nämä lapset syö niin paljon, että ovat saaneet porttikiellon moneen tupaan.

Vierailija
34/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapseni soittaa ja haluaa olla jossain kylässä koko päivän, sanon, että jos tulee nälkä, niin pitää tulla kotiin syömään.

Ei ole muiden velvollisuus ruokkia minun lastani. 

Vierailija
35/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sun 7-8v lapsi saa päättää, milloin hänen kaverinsa tulevat teille, mitä tekevät ja miten pitkään ovat?

Täällä ainakin 8-vuotiaan kohtuu itsenäisesti lähtevät ulos ja hakevat kavereita. En minä ala toppuluokkalaisen vanhemmille soittelemaan, että tulisiko se teidän Pirkko-Erkki leikkimään meidän Jesse-Jasefiinan kanssa, jos itse osaavat sopia kerran. T. eri

Ohis: Jos joku sanoo toppuluokka, hänellä tuskin on ollut kavereita. Eli ruokailu tuskin on silloin suurin ongelma.

Vierailija
36/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä edes tiedä kenen vanhemmat on akateemisia ja kenen ei. Ainoa joka kiinnittää huomiota on se et sairaanhoitajan lapsi ei koskaan pese käsiään vessassa käytyään. Aina joudun huomauttamaan.

Täsmälleen näin! Meilläpäin asuu eräs perhe, jonka lapset tunkevat toisten kotiin, vaikka eivät edes ole ko.perheiden lasten kavereita.

Perheen äiti on kuulemma sanonut, että säästää rahaa, kun lapset syövät muualla.

Nämä lapset syö niin paljon, että ovat saaneet porttikiellon moneen tupaan.

Vierailija
37/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo, päiväksi kylään ja päiväksi syömään. Kuka maksaa? Kellä on enää rahaa?

Se, joka kutsuu lapsen kaverin koko päiväksi kylään. Siksihän vanhemmat asiasta sopivat, jotta se rahaton voi sanoa, että pitää ottaa omat eväät.

Älä kutsu vieraita koko päiväksi, jos ei ole rahaa ruokaan.

Nehän tuntuvat kutsuvan itse itsensä kylään. Ap:han kirjoitti, että joku lapsi saattaa sanoa, ettei halua vielä kotiin.

Vierailija
38/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samoja kokemuksia. Lapsen kavereiden ruokkiminen silloin tällöin on mulle ok, mutta en jaksa sitä jos ruokapöytään on jatkuvasti tunkemassa joku, ja varsinkaan jos tämä ruokkiminen ei ole yhtään vastavuoroista, eli että meillä syödään kyllä mutta oma lapsi ei saa vastaavasti ruokaa kylässä. Tai edes pääse sinne kylään, tämäkin aika tyypillistä tiettyjen perheiden kohdalla... meille on kyllä kiva "lähettää" oma lapsi tuntikausiksi leikkimään mutta heille ei pääse juuri koskaan.

Vierailija
39/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tämä on suoraan sanottuna ongelma, että oletetaan hoitavan toisten lasten ruokkimisen. Meillä on kolme lasta itsellämme ja ihan hirveästi menee ruokaa jo siihen että ruokin heidät plus meitä aikuisia. En ole suurtalouskokki enkä sellaiseksi aio. Syököön kaikki kotonaan. Yhden lapsen vanhemmat ei tunnu tätä tajuavan. Ei varmaan oo iso homma ruokkia kahta mutta kun normisettiin kuuluu jo meidän perheessä viisi. Rahasta ei sinällään ole kiinni (paitsi että näillä hinnoilla alkaa kyllä siitäkin olla!) vaan siitä ettei kiinnosta olla koko ajan kokkaamassa omille ja vieraille. Turha kuvitella että riittäisi seuraavalle päivälle vaikka isosta laatikosta jos on ylimääräisiä suita jaolla.

quote=Vierailija]Tietysti ruokin myös lapsen kaverit, jos olivat meillä ruoka-aikoina. Kaverin piti vaan ensin soittaa kotiinsa ja kysyä sieltä lupa.

Ei ollut ongelmaa ja työssäkäyvänä oli rahaa ruokkia myös kavereita. Tämä n. 10-15 vuotta sitten, kun lapset olivat pienempiä.[/quote]

Vierailija
40/184 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että saa ruokaa tai kehotetaan lähtemään kotiin syömään. Itse olen aina ruokkinut kaikki lapset jotka ruoka-aikaan meillä. Se on ihan se ja sama jos pari ala-asteikäistä ylimääräistä ruokapöydässä. Kumminkin teen aina liikaa ruokaa jotta voi myöhemmin lämmittää ja ottaa töihin evääksi. Yksi lapsistani myös pitempään jo tykännyt syödä aamupalaksi edellispäivän ruokaa niin hyvä tehdä reilummin.

Joskus on ollut kaveri joka arkaillut meillä syömistä, kun vanhemmat kieltäneet syömästä kylässä. Olen sitten sanonut, että minun puolesta saa syödä, mutta miten hänen vanhemmilleen sopii. Jos on useammin sama kaveri kylässä niin kokkaan mieluusti myös sen mukaan, että huomioin hänen allergiat. Esim vaihdettiin laktoosittomiin tuotteisiin, kun lapsen hyvällä ystävällä laktoosi-intoleranssi. Pikkujuttuja mielestäni.