Voi ei, siskon 10-vuotias poika ei osannut sitoa kengännauhojaan
Onko tämä yleistäkin nykyään että lapset eivät osaa sitoa kengännauhojaan? Olin mökillä ja siskoni tuli lapsensa kanssa vierailemaan. Pojan tarralenkkarit kastui ja lainasin sitten serkun nauhallisia kenkiä. Ihmettelin kun poika lähti kävelemään nauhat auki ja sanoin että pistähän ne kiinni niin et kaadu. No sitten paljastui että eihän se osannut. Siis oikeasti ei osannut. Ilmeisesti siskoni tai miehensä ei ole tätä koskaan opettaneet. Minä sidoin sitten ne nauhat ja yritin opettaa samalla miten se käy, mutta poika ei oppinut.
Onko tällaiset puutteet kovinkin yleisiä? Olen kuullut jostakin perunankuorimisen vaikeudesta, mutta tässä oli kyse ihan jo ns. pakollisesta taidosta. En kehdannut siskoltani kysellä kun en tiedä miten olisi reagoinut.
Kommentit (23)
Lasta ei saa syyllistää siitä mitä sille ei ole opetettu. Ei kai se sitä itse opi ellei opeta.
No itse olen yrittänyt jostain löytää näitä lasten nauhallisia kenkiä, mutta tuppaavat olemaan kaikki järjestäen tarrallisia. Lapseni käyttää nyt kokoa 30-31 ja kaikki tarroilla.
Tätähän oli tutkittu että pojat oppii tyttöjä myöhemmin, koska tytöt kasvatetaan oma-aloitteiseksi pienestä pitäen kun taas pojille helposti tehdään asiat valmiiksi. Myös kotitöiden osalta.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän oli tutkittu että pojat oppii tyttöjä myöhemmin, koska tytöt kasvatetaan oma-aloitteiseksi pienestä pitäen kun taas pojille helposti tehdään asiat valmiiksi. Myös kotitöiden osalta.
Kuka moderni suomalainen vanhempi nykypäivänä kohtelee poikia ja tyttöjä eri tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Tarralenkkarit on lahjattomia varten.
alle 5-vuotiaille ja tli 70-vuotiaille sekä kehitykseltään viivästyneille
Uusavuttomuus oli juttu jo 80-luvulta lähtien.
Veikkaan että ei tuo tuosta ainakaan parane.
Vierailija kirjoitti:
No itse olen yrittänyt jostain löytää näitä lasten nauhallisia kenkiä, mutta tuppaavat olemaan kaikki järjestäen tarrallisia. Lapseni käyttää nyt kokoa 30-31 ja kaikki tarroilla.
On niitä jokakaupassa ja töissä saa kokoajan sitoa nauhoja.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka moderni suomalainen vanhempi nykypäivänä kohtelee poikia ja tyttöjä eri tavalla?
Aika moni, vaikka parempaan suuntaan ollaan tultu. Se ei ole niin tietoista toimintaa vaan kulttuurillisesti sisäistettyjä alitajuisia asenteita. Siksi monet äidit siivoavat vielä teini-ikäisenkin pojan huoneen.
Olof Palme oppi sitomaan kengännauhansa 25-vuotiaana. Kyllä hän jo nuorempana veti ne jonkinmoiseen solmuun, mutta oikeanlaisen sitomisen oppiminen kesti aikansa.
Mielenkiintoista poikavihaa tässä ketjussa. Millainen ihminen rupeaa vihaamaan lasta vain tämän sukupuolen vuoksi?
Meillä 3 vuotias harjoitteli kengännauhojen sitomista aina kun otin omat lenkkarini. hänellä itsellään ei sellaisia ole mutta halusi sitoa minun kenkiä, joten opetellaan sitten kun lapsi itse on näin oma-aloitteinen.
No oma poika oppi vasta 11-vuotiaana. Hänellä oli joku hahmotuksellinen juttu siinä esteenä, yhdistettynä turhautumiseen ja häpeään ettei lopulta edes halunnut opetella. Säbäharkoissa sit alkoi itse nolostua kun äiti sitoo kengät, niin opetteli ne sitomaan jotenkuten tuskanhien ja itkun kanssa.
Sama lapsi osaa esim. valmistaa itse munakkaan, tiskata ja pyykätä, hoitaa koiraa, eli uusavuttomuudesta ei ole kyse.
Sama lapsi saa kymppejä kokeista, eli älystäkään ei liene puute.
Sama lapsi omaa paljon kavereita ja on oppilaskunnassa, eli ei ole sosiaalisesti reppanakaan.
Ihmiset nyt vaan on julmia, eivätkä todellisuudessa ymmärrä tai edes halua ymmärtää erilaisuutta tai muiden puutteita.
Eipä tuo nyt niin kauheaa ole, jos poika ei osaa rusettia tehdä. Ne on enemmän tyttöjen juttuja, kuten letittäminen. Ei kovin moni mies osaa letittääkään, koska ei ole tarvinnut.
Lasten kengät ovat nykyään yleensä niitä, joissa on jonkinlainen tarra, vaikka nauhat periaatteessa niissä olisikin.
En itsekään meinannut muistaa opettaa, kunnes 6v tyttöni itse halusi sellaiset kengät joissa on vain nauhat. Ja niitä etsittiin tovi. Muutamia toistoja ja oppi hetkessä.
Varmaan yleisempää kun aikaisemmin, jolloin ei tarralenkkareita ollut. Totta kai silloin oppi aikaisemmin kun oli pakko. Ihan samoilla vanhemmilla olisi opittu aikaisemmin kun nyt.
No, tietenkin on myös valveutuneita vanhempia, jotka oikein tarkoituksella valitsevat ne nauhalliset. Valikoimat tarralenkkareissa alkaa vähenemään siinä 38 nro paikkeilla. Silloin on pakko oppia. Jotkuthan käyttää tarralenkkareita, vaikka osaisi sitoa, koska eivät aukea ja nopeampaa. Meillä lapsi ei suostukaan enää tarralenkkareihin, kun on niin "lapsellisia".
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo nyt niin kauheaa ole, jos poika ei osaa rusettia tehdä. Ne on enemmän tyttöjen juttuja, kuten letittäminen. Ei kovin moni mies osaa letittääkään, koska ei ole tarvinnut.
Osaan letittää, mutta en muita kampauksia, eikä kiinnosta. Vastaan "kylmästi" Ei ranskanlettejä enkä opettele.
Ei tarvitse opettaa. Ei muuta kuin kännykkä käteen huutamaan, sokerilimpparia suuhun ja vanhemmat ostaa tarralenkkareita tai sitoo nauhat lapsen puolesta. Näin se nykyään menee.