Mistä kaikesta säästät tänä syksynä?
Kommentit (69)
Sain muhevan palkankorotuksen, ei tarvi säästää.
Kaikessa missä vaan voin. Mulla kolme lasta, joista kaksi vanhinta juuri muutti omilleen niin helpottaa taloutta, vaikka tietysti tuen heitä koska opiskelevat. Ex mies ei osta lapsille mitään.
Asuntolainan korko nousi juuri. Toivottavasti ei nouse enempää.
Teen etätyötä joten olen kotona kuluneissa kotivaatteissa niin ei tarvitse onneksi ostaa vaatteita itselle. Teen edullista kasviskotiruokaa eikä mene rahaa lounasravintoloihin. Olen päättänyt että itse tehty lounas saa maksaa max 2 euroa.
Sähkön kanssa nuukailen. Lamput ei ole turhaan päällä ja pesukoneet käy vain jos sähkö on alle 7 cnt/kwh. Talven varalle olen kaivellut kaapeista kynttilät niin ei tarvitse aina pitää lamppuja päällä. Kauppaan pääsen onneksi kävellen niin ei mene siihen bensaa.
Ja lisäksi olen opetellut leikkaamaan tasapitkät hiukseni itse niin ei tarvitse mennä kampaajalle. Enkä värjää enää hiuksia.
Liikuntaseteleillä käyn uimahallissa ja kylpylässä.
Suurimmaksi säästöksi olen todennut avioeron jälkeen sen että ei ole miestä samassa taloudessa. En tajua kuinka ex sai hummattua sellaisen määrän rahaa. Joka päivä se juoksi eri kaupoissa ostamassa ns pakollisia hankintoja. Jostain syystä mulla ei ole ollut moisia hankintoja eron jälkeen. Nyt vaan ihmettelen että miksi siellä Motonetissä piti käydä joka toinen päivä
Tämä on aina se isoin virhe, mikä tehdään kun lama uhkaa. Ihmiset alkavat hamstrata rahaa, jolloin tosiaan ei synny työpaikkoja eikä kasvua. Sen sijaan pitäisi satsata nyt suomalaiseen, pienyrityksiin ja käsitöihin, sellaiseen mikä jää Suomen rajojen sisälle ja edistää suomalaisten yritysten kasvamista ulkomaille. Suosikaa sellaisia firmoja, joissa rahat menee työntekijöille (lisää ostovoimaa, kun rahat menee isommalle porukalle, eikä kasaudu parille johtoportaan henkilölle), eli pienyrityksille ja muille. Ostakaa käsitöitä suoraan tekijöiltä, löytyy vaikkapa nettikirppiksiltä, niin rahat menee suoraan ihmisille, jotka voivat sitten käyttää ne rahat talouden elvyttämiseen ostamalla itselleen tarpeellisia tavaroita ja palveluita. Älkää antako rahojanne isoille korporaatioille, koska ne rahat katoavat jonkun miljardöörin pankkitilille eivätkä sieltä liiku mihinkään taloutta auttamaan.
Nettiyhteydestä. Nyt maksan 20e kuukaudessa 4g 100mbit yhteydestä. Ajattelin säästää ja irtisanoa tuon liittymän kunhan määräaikainen sopimus päättyy. Säästöt 240e vuodessa. Jatkossa käytän nettiä jaetulla puhelimen yhteydellä.
Vierailija kirjoitti:
Minä säästin ja muutin ulkomaille pari kuukautta sitten. Elämänlaatu parani kummasti ja välillä kaupassa oikein naurattaa kun katsoo ruuan hintoja. Asumiskustannukset tippuivat myös reippaasti, vuokrani on 195e/kk sisältäen veden, sähkön ja wifin.
No mihin muutit? Mitä palkkaa saat?
Säästöön laitan joka kuukausi 500-700€. Työkyvyttömyyseläkkeellä. Työelämää olisi vielä 15v jäljellä. Sinkkutalous. En käytä alkoholia enkä tupakoi. Kerrostalo kaksio velaton ja 2:sta saan vielä vuokratuloja. Pärjään mukavasti ja reissussa käyn 2-3 kertaa vuodessa. Kaupasta ostan sen mitä tarvitsen enkä hintalappua katso. Ei tarvitse pihistää kun on tuloja.
Ruokaan laadin budjetin. Lehden digitilaus pois. Sähkö halvempaan sopimukseen. Netin lisänopeus pois ja yksi puhelin liittymä pois. Säästö 100 euroa kk. Ja ruuasta toinen 100 euroa.
Kun ja jos valtio säästää. Pitää säästää itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän vaatteita ostan.
Toimiihan tuo toki jos on tapana ostella vaatteita vaikka ei välttämättä tarvitsisi. Itse olen aina ostanut vain tarpeeseen.
Sinkku talous kirjoitti:
Säästöön laitan joka kuukausi 500-700€. Työkyvyttömyyseläkkeellä. Työelämää olisi vielä 15v jäljellä. Sinkkutalous. En käytä alkoholia enkä tupakoi. Kerrostalo kaksio velaton ja 2:sta saan vielä vuokratuloja. Pärjään mukavasti ja reissussa käyn 2-3 kertaa vuodessa. Kaupasta ostan sen mitä tarvitsen enkä hintalappua katso. Ei tarvitse pihistää kun on tuloja.
Sellaisia oikeistolaisten valheita sitten ajattelit tulla tänne levittämään tänään.
Vierailija kirjoitti:
En tarvitsisi säästää, tileillä noin 130 000 euroa mutta säästän silti ja kulutan vähän. Pelkään pitkäaikaista lamaa ja haluan ettei eläkkeellä ollessa tarvitse kitua. Lisäksi en luota nykyiseen hallitukseen, ei innosta kuluttamaan.
Juu turha alkaa kuluttamaan mikäli siihen ei tarvetta. Mielummin pidät rahat tilillä. Hyvä olla rahaa jemmassa. Sama mulla laitan joka kuukausi useita satasia tuotto- osuuksiin nyt jo kiva pesämuna siellä. En kuluta sen takia että joku sanoo.
Säästän kunnes saan ison laskun maksettua vuoden loppuun mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan laadin budjetin. Lehden digitilaus pois. Sähkö halvempaan sopimukseen. Netin lisänopeus pois ja yksi puhelin liittymä pois. Säästö 100 euroa kk. Ja ruuasta toinen 100 euroa.
Kun ja jos valtio säästää. Pitää säästää itsekin.
Mutta sinun myös pitää jakaa säästämäsi rahat rikkaille porsaille, että voisit sanoa toimineesi samoin kuin valtio eli Petterin hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa missä vaan voin. Mulla kolme lasta, joista kaksi vanhinta juuri muutti omilleen niin helpottaa taloutta, vaikka tietysti tuen heitä koska opiskelevat. Ex mies ei osta lapsille mitään.
Asuntolainan korko nousi juuri. Toivottavasti ei nouse enempää.
Teen etätyötä joten olen kotona kuluneissa kotivaatteissa niin ei tarvitse onneksi ostaa vaatteita itselle. Teen edullista kasviskotiruokaa eikä mene rahaa lounasravintoloihin. Olen päättänyt että itse tehty lounas saa maksaa max 2 euroa.
Sähkön kanssa nuukailen. Lamput ei ole turhaan päällä ja pesukoneet käy vain jos sähkö on alle 7 cnt/kwh. Talven varalle olen kaivellut kaapeista kynttilät niin ei tarvitse aina pitää lamppuja päällä. Kauppaan pääsen onneksi kävellen niin ei mene siihen bensaa.
Ja lisäksi olen opetellut leikkaamaan tasapitkät hiukseni itse niin ei tarvitse mennä kampaajalle. Enkä värjää enää hiuksia.
Liikuntaseteleillä käyn uimahallissa ja kylpylässä.
Suurimmaksi säästöksi olen todennut avioeron jälkeen sen että ei ole miestä samassa taloudessa. En tajua kuinka ex sai hummattua sellaisen määrän rahaa. Joka päivä se juoksi eri kaupoissa ostamassa ns pakollisia hankintoja. Jostain syystä mulla ei ole ollut moisia hankintoja eron jälkeen. Nyt vaan ihmettelen että miksi siellä Motonetissä piti käydä joka toinen päivä
Tämä juuri. Eron jälkeen meni aikaa ennen kuin opin tekemään sopivan määrän ruokaa. Exän kanssa aikoinaan 1,5 kilon uunilohi oli suurinpiirtein yhdeksi ruuaksi. Aina piti olla lihaa kaikissa ruuissa. Kasvisruoka ei kelvannut. Ex myös osteli milloin mitäkin vehkeitä, joita sitten käytettiin harvoin ja säilytettiin miten sattui. Ex myös oli sitä mieltä, että hänen harrastuksensa ja keräilykohteensa olivat pelkkää säästöä, kun ne voisi joskus vuosikymmenien jälkeen realisoida ja ne olisivat keräilyharvinaisuuksia. No, eipä ne tätä päivää auttaneet.
Tänä syksynä tulee kulutettua paljon enemmän rahaa kuin monena aikaisempana vuotena. Pitää ostaa olohuoneeseen uudet huonekalut ja matot sekä keittiöön jääkaappi,. pakastin ja tiskikone. Mutta kun pääsen vesivahionkoevakosta kokonaan takaisin kotiin, en varmaan halua edes nähdä ravintolaruokaa ennenkuin aikaisintaan ensi kesänä :D
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aina se isoin virhe, mikä tehdään kun lama uhkaa. Ihmiset alkavat hamstrata rahaa, jolloin tosiaan ei synny työpaikkoja eikä kasvua. Sen sijaan pitäisi satsata nyt suomalaiseen, pienyrityksiin ja käsitöihin, sellaiseen mikä jää Suomen rajojen sisälle ja edistää suomalaisten yritysten kasvamista ulkomaille. Suosikaa sellaisia firmoja, joissa rahat menee työntekijöille (lisää ostovoimaa, kun rahat menee isommalle porukalle, eikä kasaudu parille johtoportaan henkilölle), eli pienyrityksille ja muille. Ostakaa käsitöitä suoraan tekijöiltä, löytyy vaikkapa nettikirppiksiltä, niin rahat menee suoraan ihmisille, jotka voivat sitten käyttää ne rahat talouden elvyttämiseen ostamalla itselleen tarpeellisia tavaroita ja palveluita. Älkää antako rahojanne isoille korporaatioille, koska ne rahat katoavat jonkun miljardöörin pankkitilille eivätkä sieltä liiku mihinkään taloutta auttamaan.
Näinhän se pitäisi, mutta kun sitä omaa rahaa on niin rajallisesti käytössä. Itse yritän välttää kauppojen omia merkkejä, koska niissä tuottajia vedätetään eniten. Oikeasti harmittaa, että Oda lopetti, koska edelleenkään ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa ruokakaupoissa.
Vielä puoli vuotta sitten meinasin ottaa säännöllisen kotisiivouksen, mutta totesin, että nekin rahat laitan sukanvarteen ja siivoan itse.
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä, mutta ei ole kovin järkevää ostaa vain ostamisen vuoksi. Tarkoitan, että jos jollekin käsityölle tms ei ole mitään tarvetta. Mä olin tosi iloinen, kun kotini vesivahingon korjauksen voitti tarjouskilpailussa kotimainen rakennusfirma. Oli sama firma, joka hoiti myös purkuhommat. Ja työntekijät siis ihan kantiksia eikä virolaisia tms. Tekevät siis sekä korjaukset (menee taloyhtiön piikkiin) että mun erikseen haluamani (ja tietenkin maksamani) tapetoinnit. En ollut ajatellut remontoida olohuonettani vielä vaan joskus myöhemmin, mutta nyt kun sieltä jouduttiin vesivahingon takia ottamaan parkettikin pois, menee samalla kertaa tapetoinnitkin.
Vierailija kirjoitti:
Ajatus on hyvä mutta jos täytyy päättää tuenko kotimaista käsityöläistä ostamalla 30 euron käsinkudotut villasukat vai ostanko Henkkikseltä villaa sisältävät Intiassa konekudotut sukat 5 eurolla ja loput 25 euroa laitan lasten kahden viikon lohiruoka-annoksiin niin tässä lamataloudessa kyllä tuo jälkimmäinen vaihtoehto vie voiton. Ja varmasti tosi moni on samassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ruuasta. Uuden työpaikkani lähellä ei ole mitään mistä hakea lounasta tai edes kauppaa matkalla. Eli omilla eväillä mennään ja säästö on euroja joka päivä verrattuna entiseen työpaikkaan jossa ehti joka kaffepaussille hakea just sitä mitä teki siinä hetkessä mieli.
Herkuista, terveyssyistä kylläkin. Olen jo pari kk sitten aloittanut ja eiköhän 200-300 ole vuositasolla säästö.
Minä olen koko ikäni tehnyt itse eväät ja kahvit termariin. Miehenikin tekee nykyään eväät illalla ja aamulla juotavat termariin. Silloin joskus kun sai vitosella lounaat ja kahvit niin ei tehnyt eväitä. Nykyään se maksaa 11-13 euro jolloinka tekisi 200-300 euroa kuukaudessa. Olisi meillä kyllä varaa maksaa mutta jostain syystä ei kiinnosta maksaa ylihintoja jostain ripusesta, mitä sillä hinnalla saa.
En tarvitsisi säästää, tileillä noin 130 000 euroa mutta säästän silti ja kulutan vähän. Pelkään pitkäaikaista lamaa ja haluan ettei eläkkeellä ollessa tarvitse kitua. Lisäksi en luota nykyiseen hallitukseen, ei innosta kuluttamaan.