Mistä kaikesta säästät tänä syksynä?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
En uusi runkopatjasänkyäni, vaikka se vetelee viimeisiään. Ei uusia ulkoiluvaatteita, mutta uudet kumisaappaat on ilmeisesti pakko hankkia. En syö ulkona tai kahvittele kahviloissa.
vähän iästäsi riippuen, sängyn oston siirtäminen voi kostautua ikävästi. Itse jouduin juuri uusimaan sänkyni selkävaivojen vuoksi eli se hyppäsi hankintalistalla muiden tavaroiden ohi. Kannattaa mieluummin kytätä tarjouksia, kun parannella huonoa selkää kuukausi-vuositolkulla, lisäksi hyvä uni vaikuttaa moneen muuhunkin juttuun. Enkä nyt kehota marssimaan tempur-kauppaan :)
Ei tarvitse säästää mistään. Päinvastoin suunnittelen jopa lomamatkaa vuosien tauon jälkeen.
Mä haen osakekirjan pois holvista, se on nyt digitaalisessa muodossa. Muuta en ole vielä miettinyt.
Pakko säästää edelleen ja tiukemminkin. Ja ihan kaikesta. Yritän saada lapsilleni opiskelumahdollisuudet ja koulutukset, joten omasta elämästäni ja tarpeistani säästän. En ole tässä aiemminkaan voinut hoitaa terveyttäni, joten se jatkuu. Ruuasta en oikein voi enää säästellä, asumisestakin hankalaa. Etäsuhteen joutunen lopettamaan, koska ei ole varaa liikkua toisen luokse. Aika askeettisesti menen jo nyt.
Kauheasti ei ole enää säästökohteita jäljellä. Ruoasta voin säästää ja pakkokin, vaikka haasteelliselta tuntuukin, kun olen jo siitä säästänyt. Ehkä kymppejä pystyn ruoasta vielä niistämään. Puuroa ja juureksia, halpoja ruhon osia, ei kalaa tai eineksiä.
En osta enää vaatteita. Talvitakki on viisi vuotta vanha ja sen näköinenkin, mutta saa välttää vielä ensi talven. Käytän samaa takkia aina. Lenkkarit menee kohta puhki pohjasta, mutta toivottavasti kestävät vielä tämän syksyn.
Olen poiminut mustikoita ja sieniä. Sieniä täytyy vielä poimia ja puolukoita, jahka kypsyvät.
Olen irtisanonut kaikki mahdolliset maksulliset jäsenyydet, erosin kirkosta ja ainoastaan kotivakuutus on. Luonnollisestikaan emme syö ulkona tai käy kampaajalla. Leikkaan perheenjäsenten hiukset.
Lasten takia tämän kaiken teen, jotta voivat opiskella ilman lainaa. Tiukkaa on, eikä nuorillakaan juuri huvituksia ole, mutta näillä mennään ja katsotaan mihin se riittää.
Olen aina viettänyt köyhää elämää ja säästökohteita ei juuri ole. Viimmisimmät siinä etten enää silitä vaatteita ja käyn pesulla vain kerran viikossa.
Kaikesta joudun säästämään tänäkin syksynä. Lisää pietäisi pystyä säästämään
mutta vaikeaa on pihistää enää mistään.
Vierailija kirjoitti:
Pakko säästää edelleen ja tiukemminkin. Ja ihan kaikesta. Yritän saada lapsilleni opiskelumahdollisuudet ja koulutukset, joten omasta elämästäni ja tarpeistani säästän. En ole tässä aiemminkaan voinut hoitaa terveyttäni, joten se jatkuu. Ruuasta en oikein voi enää säästellä, asumisestakin hankalaa. Etäsuhteen joutunen lopettamaan, koska ei ole varaa liikkua toisen luokse. Aika askeettisesti menen jo nyt.
Tämä etäsuhteen lopettaminen liikkumisen kalleuden vuoksi on oikeasti sydäntäsärkevää. 🙄
"Kiitos" vr:lle, kun tekoäly ohjailee nykyään hintoja.
Matkustajia yritetään ohjailla matkustamaan muulloin, kuin viikonloppujen ruuhkahuippujen aikaan.
Ennen pääsin miesystäväni luo halvimmillaan 70 eurolla meno-paluu, nyt saattaa hintalappu olla kolminkertainen...
Ei mistään, kun on tottunut aina elämään kohtuullisesti ja laittamaan säästöön osa palkasta, sama jatkuu.
Pikkuisen pitää säästää, kun kaikki on niin kallista. Syyslomalla emme mene ulkomaille, vaan varasin kahden yön loman kotimaasta. Uusien puutarhakalusteiden osto jätettiin tekemättä, kun vanhat pysyvät vielä kasassa. Ruuassa säästetään jättämällä kalliimmat ostokset pois. Töissä olen lakannut ostamasta kahvin kahviosta, otan sen sijaan kotoa termarissa mukaan. Olen alkanut syödä joinain päivinä eväitä töissä, kun ennen söin aina ruokalassa. Kotiin ei enää woltata ruokaa kuin todella harvoin, ennen tehtiin niin ehkä kerran viikossa.
Säästäväisesti olen elänyt tähänkin asti ja tulot on reilusti yli menojen. Ei siis tarvetta mihinkään extrakiristykseen. Teinillä näyttää jääneen monet pitkähihaiset trikoopaidat nafteiksi, se höylännee mun visaa urakalla kunhan löytää mieleiset.
Ihan kaikesta oikeastaan, mutta matkustelusta en ja teen reissusta hankinnat ja käytän palveluja(kosmetologi,kampaaja,hieroja)
Suomen hinnat on niin älyttömät että vaan pakolliset täältä.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt kuulu säästää, minä olen lisännyt kulutusta.
Pidetään talouden rattaat pyörimässä.
Ja inflaatio kiittää. Ei me päästä ikinä palaamaan normaaliin.
Minä säästin ja muutin ulkomaille pari kuukautta sitten. Elämänlaatu parani kummasti ja välillä kaupassa oikein naurattaa kun katsoo ruuan hintoja. Asumiskustannukset tippuivat myös reippaasti, vuokrani on 195e/kk sisältäen veden, sähkön ja wifin.
En mistään. Sijoitan osakkeisiin ja talvella lähdellä ulkomaille, kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ruuasta. Uuden työpaikkani lähellä ei ole mitään mistä hakea lounasta tai edes kauppaa matkalla. Eli omilla eväillä mennään ja säästö on euroja joka päivä verrattuna entiseen työpaikkaan jossa ehti joka kaffepaussille hakea just sitä mitä teki siinä hetkessä mieli.
Herkuista, terveyssyistä kylläkin. Olen jo pari kk sitten aloittanut ja eiköhän 200-300 ole vuositasolla säästö.
Jatkan vielä. Säästän muutenkin ns. turhuuksista, ei vaatteita tai kodintavaroita joille ei ole oikeasti tarve vaan etsin hyvät joita tiedän käyttäväni paljon ja kauan. Käytän edelleen kampaajaa, hierojaa, paikallista eläinhoitolaa, eläinkauppaa (ei ulkomainen ketju) ja ravintoloita, niitä joiden haluan olevan olemassa tulevaisuudessakin eikä menevän konkurssiin tässä köyhyyspaniikissa.
Palveluista (kampaaja yms), leikkokukista, kahviloista, vaatteista, viikonloppureissuista.
Säästän jos haluan. Omat rahat, oma päätös. Sori siitä.