*MAALIMASUT* Torstaille
Kommentit (17)
Muutamaan päivään en ole palstautunut, mutta aattelin tänään kirjoittaa muutaman rivin :-)) Täällä vointi ' siis' edelleen kohtuu hyvä, ja sitä jaksan ihmetellä. Iltaisin on välillä sitä sellaista pistoa oik.rinnan alapuolella niin ettei sillä kyljellä voi nukkua, ja pahaa tekee vaikka nukkuisi vas. kyljelläkin, mistäköhän se johtuu siis se pisto ? Oisiko sillä tekemistä lapsen asennon kanssa vai mitä ihmettä ? Muuten kaikki on ihan ok ! Paino on ainakin omien otoksien mukaan pysynnyt melkein samoissa, lopussa luultavasti alkaa taas nousemaan. Sf-mittaakin olen koittanut kotona ottaa ja kyllä se siellä 25-26cm paikkeilla on, jos osaan oikein mitata, eli kahdessa viikossa ihan mukavasti kasvanut !
Mä muuten tein eilen sitä lohipastaa ja apuna oli knorrin tillisoossia, ja voi hitto että olikin hyvää .. Itse kyllä söin pottujen kera, mutta mies veteli pastan kanssa. Helppoa ja suussasulavaa ...
Mua on alkanut tökkimään joulupöydän antimet .. Mietinkin, että mitäs sitä oikein sitten syön niin kyllä se porkkanalaatikkoon ja kinkkuun taitaa jäädä, ja äitini sanoi laittavansa uunikalaa täytteillä, joten sekin houkuttelee, mutta muut herkut, ei kiitos !!!
Mäkin luin ja kommentoin tuohon-raskaus ei ole sairaus-ketjuun ja suoraan suomeksi sanottuna ottaa kupoliin nuo tuollaiset ihmiset ketkä jaksavat vääntää riitaa aiheesta kuin aiheesta. Eikös jokaisen raskaus ole muutenkin yksilöllinen ja se ei kuulu kenellekään toiselle, joten miksi joku täysin ventovieras nettipersoona jaksaa inspiroitua tuollaisesta. Ehkä hän on sellainen ' työnsankari' :-))
Möhkis: Sinäkös se kirjoitit siitä rintapumpusta .. Tuota Ainun pumpun olen nähnyt prismassa, mutta mistä tätä toista laatua olevaa saisi ostaa ?
Nyt heipat, kiireinen työilta taas tiedossa ! Kaikille jaksuja !!! t. emmi rv-26+4
Täällä on tänään siivouspäivä edessä. Ruokin pojat nyt aamupäivällä ja sit kiikutan ukin hoiviin päikkäreille. Äitini tulee auttamaan minua. Tarkoitus on tehdä " vain" hieman normaalia parempi viikkosiivous, matot viedään ulos. petivaatteet vaihdetaan, puhtaat matot ja jouluverhot. Se mitä päivässä ehtii. Kaappeja ei siivota ja puunata. sanoin juuri, että se joka alkaa pölyä etsiä ovenkarmeista, saapi mennä käsipesulle pölyisen sormen kanssa, eli kaikkea emme yritäkkään puunata, minä en yksinkertaisesti jaksa. Ja olen varma, että se joulu tulee ilman sitäkin :)
Liitoskivut alkavat vaivata öisin täälläkin, kylkeä kääntäessä. Eivät kyllä vielä ole niin pahoja kuin loppusuoralla TULEVAT olemaan :) Vielä näiden kanssa pärjää. Nyt kun kuulin eilen ultrassa, et vauva istuu kohdun pohjalla, ja pää on oikean kylkiluun kohdalla, olen tuntevinani pään siinä :)) Silittelen pienen päätä minkä kerkiän :) Suloinen pieni vauvani.
Eilen mulle tuli ultrassa, jotenkin sellainen olo, että masussani onkin poika. Tähän asti on ollut tyttöolo, mutta jotenkin eilen kun sitä katselin niin...
mutta nyt siistimään paikkoja :)
Caiusja ilona/ilmari 29+3
noista rintapumpuista. Itse en ainakaan saanut käsikäyttöisillä mitään aikaiseksi (paria mallia on tullut kokeiltua), mutta sähköinen toimii, ainakin mulla.
-m-
koirat herätti jo ennen viittä (niillä on kai kello sekasin), käytin ne tarhassa ja valvoin kunnes mies lähti töihin joskus vähän ennen kuutta..PUksu möyrys ja potki niin hulluna ettei nukkumisesta tullu mitään, lisäks lapaa särki eikä mikään asento ollu hyvä :( joskus 7 tienoilla nukahdin ja vasta äsken heräilin..typerää, olis pitäny vaan nousta heti kuuden pintaan.
EMMI;
Hyvä että lohikastike maistu :) mulla siitä tuli vähän suolasta mutta muuten tosi hyvää..just tolla knorr:in kastikkeella mäkin sen tein..namnam. Vielä olis kolmannes fileestä jälellä ja jotain ruokaa pitäs siitä tehdä..tuliskohan lohikiusauksesta hyvää kylmäsavulohella...hmmmm
MASULI;
Miten olis selän liikkuvuutta parantavat harjotukset? Esim, kontallaan tehtävä " kissanselkä" ; työnnät vuoroon selän ylöspäin niin pyöreeks kun saat, ja sitten rentoutat niin notkolle kun saat..vahvistaa ja parantaa koko selän liikkuvuutta. Entäs tämä; makaa kyljellään jalat lähes suorakulma-koukussa, kädet suorina eteenpäin. Sisään hengityksellä ala nostaa päälimmäistä kättä suoraksi taivasta kohden, ja sisäänhengityksellä vie se taaksesi lattiaan - käännät siis vaan ylävartaloa (mielikuvana että sun lonkan päällä on vesiastia/lasipallo joka ei saa pudota, eli lonkka ihan paikallaan!)..sitten parin kerran jälkeen sama toisella kyljellä. Tää kiertää alaselkää ja tehos mulla ainakin iskiakseen ja ristiselän kipuiluun..pitää vaan muistaa hengittää että venytyksestä tulee syvä.
Joo..mulla on tollanen pilates-kirja :) Sieltä noita bongailen..hyvin ne (jotkut) toimii vaikkei ihan täydellisesti pystykään enää tekemään tän masun kanssa. Noi on rauhallisia liikkeitä jotka ei revi ollenkaan..kokeile jos pystyt, ja tietty muutkin selkävaivaset :)
LISTA;
Lisäsin vauvalistaan potkareita ja puolipotkareita, sekä kylvetysvannan ja pesuaineen (tartteeko senkään nyt olla mitenkään erikoinen)..vielä lisää!!! Paljon varmaan puuttuu... heitän listan taas kehiin vaikka illalla tai huomenissa.
(.) Plääh, kello on jo vaikka mitä ja mä en ole saanu mitään aikaan :( pitäs lähtee hakemaa miehen pikkusiskolle " ratsastuslahjakortti" tallilta...hermot meni sen jankutukseen :)
Sitte pitäs väsätä jotain kevyttä hyvää ruokaa ja yrittää vähän jumpata ja viedä koiraa lyhyelle tassutukselle. Jooo, mä lupasin ittelleni eilen että nyt kun ei tarvi töitä ajatella niin ajattelen itseäni - loistopäätös! yritän pitää itteni edes jonkinlaisessa kunnossa, yritän tehdä pieniä kävelylenkkejä etten jumitu ihan sisälle - ja yritän jumpata sen verran että edes jalat ja kädet toimii, ja tietysti tota selkää pitä vahvistaa että se kestäs. Ja nyt kun ei oo töitä niin energiaa kuluu paaaaljon vähemmin, joten kevyttä ruokaa pitäs väsätä, sellasta mistä saa helposti miehelle tuhdinpaa..sekun joutuu kuitenki raatamaa.
Siinäpä haastetta kerrakseen, sängynpohjalle en aio jäädä lojumaan, en vaikka joku näkiskin mut kävelyllä..teen sen minkä pystyn ja mikä hyvältä tuntuu sano kuka mitä tahtojaan.
Näin, mutta nyt vielä vähän kahvia (juon sitäkin ihan liikaa jos suositus on 4-7 pienen pientä kuppia - Puksu on varmaan jo " kofeeiinikko" )..ja sitten menoks tallille..
Tappert ja Puksu 28+4
Eilisen olin poissa koneelta..remppanaisena taas... ;)
Ja oi mikä määrä täällä olikin viestejä luettavana, aivan peppu-selkä-niska tietää istuneensa koneella kunnolla vaik vasta pääsin viestin kirjoittamisen alkuun. Heh! Mut hyvä vaan,mukava niitä on lukea. Monella oli samankaltaisia vaivoja ja asioita kuin itselläkin..kun mulla on tää selkä kans... Ei siitä sen enempää.
Masussa kaiki kuten ennekin, illalla ja yöllä kova mylläys päällä ja aamusta taisi tulla pari kuperkeikkaa,kun niin hassusti muljahteli. Se istukan sijainti vaan aiheuttaa edelleen sen ettei nuo potkut paljon tunnu eikä ainakaan näy ulospäin,ukko jää siis yhä paitsioon,kerran se on epäillyt tunteneensa liikkeen. Mulla itselläkin tuntuu pääsääntöisesti vaan kyljissä ja alhaalla liikkeet,ja niinkuin tuolla syvällä sisällä, ei pinnassa lainkaan. Kun taas mun kaverilla jolla viikot vasta 20+jotain, näkyy ihan selkeästi pikkuine käsi/jalka kun siellä muksitaan äitiä.
Eilen kävi maailman suurin ihme. Meillä mies ei ole yhtään sellainen lahjojen ostaja eikä ylipäätänsä harrasta etukäteen tavaroiden hankkimista, aina kaiken kanssa tulee kiire,vauvan tavaroistakin on sanonut tuhat kertaa et ei se ole kuin yksi kauppa reissu kun ne on hankittu niin en kuulemma saa hössöttää ja panikoida niiden kanssa vielä yhtään. No, iltasella kun se tuli hakee mua Keravalta, sillä olikin mukana pikkuinen lahjakassi, jossa oli vaaville beige samettipuku ja töppöset ja myssy...tosi söötit. Pikkuinen nalle kirjailtuna etuosaan. Aivan totaalinen ihme,taitaa isi heittäytyä vielä hempeäksi pikkuisen edessä kun nyt jo sitä lahjoo... =D
Ihan ensin pari kommenttia eli rintapumppu: minä en ostanut esikoisen ajalla kun luulin tarpeettomaksi. No olikin aika kaoottinen tilanne kun sunnuntaina päästiin kotiin ja kätilökin sanoi, että yrität pumpata koko ajan ylimääräisiä maitoja pois ettei heti iske rintatulehdus, mun rinnat oli aivan kaameat melonit, kivikovat kuin koripallot ja särkivät ihan sikana! Vauva ei tietenkään niistä jaksanut vielä syödä tarpeeksi, eikä mulla ollut pumppua kotona! Lopulta olo kävi niin kamalaksi kun mikään kauppa ei ollut auki enkä saanut sitä pumppua mistään, että soitin sairaalalle takaisin että saanko tulla sinne pumppaamaan........... ja sain mennä. Seur. aamun eka homma miehelle oli lähteä ostaan jostain Prismasta pumppu :-) Aventin käsikäyttöinen oli mulle tuli hyvä!
Rintakumeja käytin ihan ekat viikot kun rinnanpäät meni ihan rikki verille asti, ja koin ne hyviksi. Sen jälkeen en käyttänyt, eikä meillä ollut mitään vaikeuksia vauvalla " oppia" syömään ihan normaalisti tissistä sen kumin jälkeen. Sairaalassa jo toivat mulle rintakumin, että kokeile tällä jos rinnat tuntuu aroilta ekakertalaisena. Joten suosittelen niitäkin.
Muuten Tappertilla olikin hyvää listaa jo valmiina, lisäillään matkan varrella ja kommentoidaan, eikös vaan.
OMAA NAPAA: olin aamulla neuvolassa jossa oli sijainen. Kaikki oli ok, hemppakin edelleen 121 vaikka väsyttää niin turkasesti. Johtunee kai siitä etten saa öisin nukuttua, hah :-) Mutta vauva oli tiukasti raivotarjonnassa kuten olen itsekin jo havainnut, ja tuo sijainen sanoi, että sf-mitastakin taisi tulla sen takia " liian iso" , koska vauva oli ikäänkuin täysin keskellä mahaani navan kohdalla isona pattina, selkä napaani kohden jotenkin punkesi pystyssä :-) Mulla tuo sf on mennyt nyt keskikäyrän yläpuolella ja nyt pomppasi yhtäkkiä lukemaan 29, eli yläkäyrän yläpuolelle. Mutta tuskinpa se oikeasti sellainen on, kuten tuo nainenkin sanoi, että jos vauva olisi ollut sivussa kyljellään tai muuten ei olisi punkenut, niin mitta olisi varmaan ollut 2-3cm pienempi. Joten katsotaan ensi kerralla pudotaanko taas keskikäyrälle :-) Tosin esikoisesta meni käyrät koko ajan yläkäyrän yläpuolella, mutta tuollaisia pomppauksia suuntaan tai toiseen ei koskaan ollut, joten asiaan ei sen kummemmin puututtu.
Ei muuta kun viimeisen päivän vielä huomenna jaksaisi töissä niin sitten parin viikon loma, ihanaa! Kaikki on valmista joulua varten, tänään tulee kuusi kotiin ja taidetaan huomenna jo laittaa sisälle ja koristella illalla pojan kanssa . Lauantaina vielä kauppaan tai sitten huomenillalla yksin, jos olis rauhallisempaa. Muuten kaikki on kunnossa. Kyllä tää joululoma tuleekin nyt tarpeeseen kun tuntuu että on niin väsynyt että silmät on ihan sikkuralla aamusta iltaan koko ajan ja päätä juilii......... Ihanaa vaan olla ja syödä hyvin ja rentoutua läheisten kesken!
Sandi 28+4
Sen isompia siihen " raskaus ei ole sairaus" - keskusteluun lisäämättä tai mitään erikoisempaa mielipidettä siitä sanomatta, omalta kohdaltani voin sanoa, että... ei tämä yksin neljän seinän sisällä kykkiminen mitään herkkua ole, heti kun lähtee hieman reippaammalle kävelylenkille niin vihloo niin pirusti nivusia ja selkää ja tuo selän kipu lähtee vielä vasemman jalan puolelta, joten se on se pirullinen vaiva joka on vetänyt minut sairaslomalle myös muulloinkin, eikä vain sairaslomalla. Liiton ansiosidonnaisen päivät hupenee, kun lääkärin mielestä ei tarvi virallista sairaslomaa, koska olen työtön. Kotonakaan ei isompia voi tehdä, kun koko päivän pystyssä oleminen saa selän niin kipeäksi, että tippa silmässä saat liikkua sitten klo 18 jälkeen. Panadol ei auta, enkä muuta voi syödä, enkä halua lääkäriltä mitään vahvempiakaan, koska voin lepäämällä välttää kivut. Tietenkin on pakollisia menoja, kuten se neuvola siellä 5 km:n päässä. Toisaalta sinne on ihan kiva mennä, koska se on ainut paikallinen ihminen, jonka kanssa olen voinut puhua odotuksesta, kaikki muut asuvat muualla. Toisaalta neuvolan täti, ammatilliselta puoleltaan ei ole kovin..ööö miten sen sanoisi... osaava ? En tiedä onko tunne vain omani, mutta jos olen jotenkin huolissani vauvasta, ei tule mieleenikään soittaa ensimmäisenä neuvolaan. Ja sinne neuvolaan kun en uskalla pyöräillä niin siksipä kävelen, pitää vain varata reilusti aikaa, että voi pysähdellä välillä.
Mutta joku kyseli tuppereista... Olen joskus pitänyt tupperit, mutta täällä en ole edes ajatellut, kun en tunne juuri ketään. Olisi outoa pyydellä outoja tänne tuollaista varten.
Tappert, vaikka olisit " sairaslomalla" niin olet sillä myös osittain siksi, että työsi on ns. vaarallinen. Siinä on vaaratilanteita, myös monien muiden alojen työntekijät jäävät paljon aikaisemmin sairaslomalle kuin sellaiset, joiden työhön ei liity ulkopuolisia riskejä. Vasta luin artikkelin, että jossain vaiheessa ruotsissa on päässyt toisenlaisiin töihin pelkästään sen vuoksi, että odottaville ei jossain vaiheessa suositeltu tietokoneella istumista ... köhöm... olis aika noloa olla muuten sen takia tässä istumassa ;) Ja takaisin alkuperäiseen aiheeseen, eli liiku niin paljon kuin pystyt, ei se sisällä istuminen tee vauvallekkaan hyvää.
Ja niistä tavaroista sen verran, että poistaisin listasta ne rintakumit, Cuplatonin ja tuttipullot, sekä tutit. Imemisote rinnasta on eri kuin tutista, joten se saattaa häiritä imetystä. Meilläkin on vanhoja tuttipulloja kaapissa, mutta ajattelin pärjätä ilman tällä kertaa. Hörpytysmuki voisi olla kokeilemisen arvoinen asia. Ai niin se cuplaton ei välttämättä auta, joten se on vain ylimääräinen juttu. Ostaa sitten jos tarvii ja haluaa kokeilla, mutta ei etukäteen kannate hankkia. Myös kuumemittarina minulla oli ensimmäiselä ihan tavallinen 2 minuutin mittari, sitä kun samalla näki kuin kauan mittarissa nousi lukemat ja sitten pystyi lopettamaan mittauksen kun ei enää noussut. Ja vaatteista... ensimmäiseni oli sellainen hikinen tapaus, että puuvilla oli ainut oikea valinta myös pakkasella, fleece hiostaa, joten sitä ei tullut käytettyä juuri ollenkaan. Myös pesun kannalta puuvillavaatteet ovat helpompia. Mutta nämä " tiedot" siis vain oman kokemukseni perusteella tähän laitoin. Rintapumppu on minulla käsikäyttöinen ja se oli ihan hyvä siihen määrään mitä sitä käytin. Ja sitä hoitopöytää en ole koskaan tarvinnut kun tuli hoideltua vauva milloin missäkin. Olihan minulla sellainen, missä oli vauvan vaatteet laatikoissa, mutta se jäi aika nopeasti vain vaatteiden säilytystä varten.
Että sellaista näin lyhyesti pesukoneen pestessä pyykkejä :)
t. punkeli rv 28+3
Eilen en kerennyt ollenkaan koneelle, kun siivosimme koko päivän!! Äitini tuli aamulla avukseni kasaamaan muumipiparitalon. Sen kanssa meinasi mennä hermot... Ei ollutkaan mitenkään erikoisen helppo kasattava!! Ensi vuonna teen talon missä on vaan neljä seinää. :) Mut kyl siitä muumitalosta tuli hieno!! Olen oikein tyytyväinen lopputulokseen.
Äitini otti sitten pojan hoitoon ja saimme miehen kanssa siivota. Siinä vierähtikin kuusi tuntia. Nyt on niin siistiä, että!! Ihanaa! Voin jopa myöntää, ettei tänä vuonna tullut minkäänlaista joulustressiä!! :) Se on vaan hyvä juttu... Mieheni haki meille myös eilen kuusen. Saimme sen tutun metsästä. Eipä mennyt siihenkään rahaa ja eikä tarvinnut " enon" metsästä hakea. Heh!! Ajattelimme tuoda sen sisälle vasta lauantaina...
No keittiön kaappien ovet pitäisi vielä pyyhkiä, muuten alkaa kaikki olla kondiksessa. Jotain pikkujuttuja vielä on; kuten joulukranssi pitäisi laittaa oveen jne. Mutta suurimmat on jo tehty.
Valitsimme oivan päivän siivoukseen. Pölypunkit saivat kyytiä matoista ja petivaatteista, kun eilen oli pakkasta. Tänään onkin taas plussakeli ja vähäinenkin lumipeite saa jälleen kerran kyytiä. Voi harmi!!
Ihan outoa, että jouluaattoon on enää kolme päivää... Ja esikkokin täyttää kohta jo 11 kk. Tulee ihan suru puseroon, kun aika on mennyt ihan liian nopeasti!! :( Nyyh!!
Tänään ajattelin vielä vähän leipoa. Ajattelin tehdä sen kuivakakun pakkaseen odottelemaan... Lämmin ruokakin pitäisi vielä tehdä uuniin kypsymään. Ajattelin tehdä makaroonilaatikon. En olekaan sitä piiitkään aikaan tehnytkään. Siihen pitää kyllä laittaa paljon sipulia... :)
Omaan masuun ei mitään uutta!! Yöllä kyllä huomasi rehkineensä... Jokainen kyljen kääntäminen teki tuskaa. Heräilin vähän väliä ja veskissäkin piti kerran käydä! Tyypillinen yö siis takana...
Ainiin, mulla on normaalia enemmän lapsivettä. Eipä siis mikään ihme, kun masu on niiiin jätti!! :)
Sohvi: Ihan inhottaa sun puolesta, millaisen kohtelun sait työnantajaltasi!! Ihmiset ovat joskus niin pirun ajattelemattomia... Älä siitä turhia välitä!! Pääasia on että ajattelet omaa itseäsi ja pikkuisen hyvin vointia. :)
Täällä on näköjään aika paljon selkä- js liitoskivuista kärsiviä... Munkin oli ihan pakko käydä tsekkaamassa se " raskaus ei ole sairaus" - pino! Muakin ottaa nuppiin tuollainen... Esikkoa odottaessa ei kolottanut, eikä koskenut mihinkään (mitä nyt ihan viimeisien viikkojen aikana ja tulehtunut selkä vaivasi 2 kk ennen la:aa). Silloin pysytyin ihan hyvin sanomaan, et ei se todellakaan ole sairaus...Mutta nyt tämä raskaus on ollut kaikkea muuta... Se on ihan jokaisen oma asia milloin hakee sairaslomaa. Pääasia on et voi hyvin henkisesti. Ei sekään ole hyväksi stressata... Jokainen raskaus ja ihminen ovat yksilöllisiä!! Kukin tekee kuten parhaaksi näkee!! Vai mitä?? :)
Tappert: En kyllä millään jaksaisi enää teille tulla leipomaan!! Onko ihan pakko?? :D Heh!!
Siihen sun listaan vielä jatkaisin talkkia ja vauvaöljyä. Meidän esikoisen nivuset " nirhaantuivat" muutama viikko syntymän jälkeen. Luultavastikin vaippa hankasi pikkuisen nivusia... Pyyhkäsin nivuset pyllynpesun jälkeen öljyllä ja lisäsin päälle talkkia. Niin ne paranivat parissa viikossa. Tätä systeemiä voi käyttää myös ennaltaehkäisyyn jatkuvana rutiinina... Samoin kaula ja kainalot saattavat nirhautua samalla tavalla (vauvalla kun on niin paljon niitä ihopoimuja). Tätä systeemiä voi käyttää myös niihinkin.
Pesuaine kylpyveteen ei ole välttämätön... Me käytimme aluksi pari kertaa. Sitten jätimme sen pois kun vauva oli pesuaineesat niin liukas, et käsittely oli paljon vaikeampaa kylvyn aikana (aluksi varsinkin kun kylvetys oli niiin jännittävää ja haastavaa)... Emmekä ole käyttänyt sitä sen jälkeen. :) Mutta jokainen tekee kuten tahtoo!
Äitiyspakkauksen rasvat ovat niitä lotioneja, joten eivä tehoa jos vauvan iho on todella kuiva... Mä ostin apteekista Bebanthenia vaippaihottumaan ja Novalania muun kehon rasvaukseen. Nyt käytän pojalla Libolania kolikkoihottumaan, jota tulee aina silloin tällöin...
En ole varma mut oliko siinä sun listassa hoitopöydälle alusta??
Mutta nyt ajattelin lähteä siivouspuuhiin vähäksi aikaa, kun poikakin vielä nukkuu päiviksiä!!
Hanna rv 27+3, kait??
Hengissä ollaan, vaikka muutamaan päivään en olekkaan kerennyt pinoutua :) Hommaa on ollut ja verkkasaan tahiin olen kotia laitellut ja noita jokapäiväisiä pakollisia puuhia suorittanut.
Kerrotaanpas ihan ekaksi neuvolakuulumisia, tänään siis aamulla kävin neuvolassa.
Viikkoja on nyt siis kasassa 29+1 ja painoa tullut viikossa 193g (nelisen kiloa kaiken kaikkiaan). hb oli 126 JEE, noussut kivasti! Ja verenpaineet 124/72 eli ihan hyvät. sf mitta oli 26 ja ihan mennään keskikäyrää pitkin :) Viimeksi kuukausi sitten lääkäri mittas ton saman 26, mutta aina se on kyllä lääkäri onnistunut mittaamaan suuremman mitan kun neuvolatäti.
Sykkeitä en muistanut kysellä, mutta hyvät kuulemma oli... hyvin vaihteli kun alkoi temmeltää :)
Ei sanonut mitään, miten päin massussa olisi. Kuulemma ensi kerralla aletaan sitä seuraamaan. Kuulemma 32 viikon paikkeilla kääntyyvät sitten " lopullisesti" pää alaspäin. Mutta onhan niitäkin jotka viime viikoilla vielä suuntaa hakeevat toki.
Tein tuossa jauhelihasoppaa, että sitten olikin hyvää! Ei ole vähään aikaan tullut keittoruokaa laitettua ja kylläpä näytti pojillekkin maistuvan!!
Tuohon listaan, siis mitä vauvalle...
Ei sattunut silmään, oliko kukaan maininnut kylpyöljyä. Meillä käytetty natusanin kylpyöljyä ja kerrassaan loistavaksi havaittu! Ei tarttee vältämättä rasvailla sitten kylvyn jälkeen (riippuu ihan tietty ihosta) ja ihanan pehmee iho tulee vauvalle.
Rintapumpun hankin itse esikoisen aikaan... meillä vaan tosi vähällä käytöllä ollut. Maitoa tullut juuri vauvan tarpeiden mukaan ja olen käyttänyt ainoastaan silloin, kun vähän talteen olen halunnut pumpata.
cuplatonia tai disflatyliä en välttämättä ennakkoon hankkisi, esikoinen meillä oli täysin vatsavaivaton... no kuopus sitten tarttes maha vaivoihin lääkettä. Rela tipat kanssa aika hyväksi kehuttuja... meillä ei vaan tuntunu mikään niistä auttavan :(
Pyllypyyhkeet... siis ne kertakäyttöiset... tiedättehän:) Ne oli tosi hyvä juttu kuopuksen kanssa!!! Hän tuppasi kakata yölläkin ja useaan kertaan. Oli helppoa hämärässä niillä sitten sipassa puhtaaksi. Kuopus meinaa huus ku hinaaja alkuun pyllypesua ja olis kyllä herättäny esikoisen jos olis pessä joutunut... ja ei kuopuskaan sitte heränny siihen samalla lailla kun pesuun... kun hän oli hieman hankalampi tapaus noiden nukkumisien kanssa.
Rinta kumeista vielä... sain kokemusta niistä myöskin tämän kuopuksemme kanssa, kun sain rinnanpäihin pahan tulehduksen. Meillä ei suostunut vaan niistä oikein syömään, vaikka tuttia kyllä jotenkin söi.
Tutista puheenollen, meillä antoi tälle kuopukselle osastolla kätilö tutin... kun oli niin kova imemisen tarve. Esikoisen aikaan eivät antaneet, vaan kehottivat kotoa tuomaan jos sellainen on. Nuo kun olis ollu tississä kiinni alituiseen imemässä vaikka masu ihan täys. Siinä ne rinnanpäätki joutu melkoselle koetukselle!
Mutta, nyt kahvia hörppimään ja jos vähän oikaisisi tuohon soffan kulmalle :)
t. K@tju rv: 29+1
Mies toi eilen töistä tullessaan kuusen. Yöllä sit laitettiin siihen kynttilät ja aamulla pojan kanssa koristeltiin, kyllä nyt näyttää ja tuoksuu hyvälle!
Täälläkin vaivaa väsymys, yritin päikkärit nukkua pojan kanssa, mutta en oikein saanut unta ja nyt kahta väsyneempi olo.
Minäkään en tykännyt käyttää mitään pesuainetta tai kylpyöljyä vauvaa pestessä. Meillä vauvan iho voi paremmin ilman noita, varsinkin natusanin kylpyöljystä tuli ihottumaa. Aventin-pumppuja olen nähnyt prismoissa, citymarketeissa ja lastentarvike-liikkeissä, itse ostin pumpun citymarketista, kun oli siellä halvin. Rintakumia käytin minäkin, kun pinnanpäät aukesi heti ja imettäminen oli tuskaa, eli ostaisin kyllä varalta kaappiin, mä olin nimittäin ihmeissäni kun menin kotiin ja mistään ei siihen hätään rintakumia saanut. Myöhemmin imetin ilman kumia ongelmitta.
Vauva on kääntynyt raivotarjontaa ja potkii kipeästi kylkiluihin, auts. Saa nähdä kauanko pysyy näin vai kääntyykö taas perätilaan istuskelemaan.
möhkis ja tiitiäinen 26+6
Tapille piti vielä sen verran mainita, et tosi kiva kun sait vihdoin ja viimein sitä kaivattua sairaslomaa. Minulla on niin huojentunut olo!! Niin varmaan sinullakin... :) Sitten siitä listasta vielä sen verran, et meillä oli todella vähän 56 senttisiä (50 senttisiä ei yhtään) vaatteita ja hyvä niin. Sillä esikko oli niin potra poika et ei mahtunut niihin kuin pari viikkoa kotiutumisen jälkeen... Sitten vielä et otaparit imetysliivit ja liivisuojukset synnärile mukaan!! Mä otin viimeeksi kaksi paria liivisuojuksia, jotka loppuivat alta aikayksilön. Kaverit sanoivat, ettei maitoa välttämättä tule sairaalassa ollessa niin hirveesti... Joten ajattelin ettei minullakaan. Seuraavana päivänä synnytyksestä maitoa tuli niin paljon, et olisin voinut ruokkia kaikki osaston lapset. Valui koko ajan nilkkoja pitkin, vaikka pumppasin todella ahkerasti. Loppujen lopuksi sairaalassa ollessa liivisuojuksia meni melkein kaksi paketillista. Mies aina nolona :) kävi niitä kaupasta ihan hoo moilasena ostamassa... Heh!!
Se riippuu niin vauvan koosta, minkä kokosta tarvii. Me oltas oltu hukassa jos ei olis ollut noita ihan pieniä vaatteita, syntyissään poika hukkui 56cm vaatteisiin, joten nuo 50cm oli meillä hyviä. Sitten meillä oli 56cm kevyt toppapuku jota käytettiin alkuun. Veljen poika taas oli sen verran iso, että ei kauaa pieniä vaatteita käyttänyt.
selkää särkee taas mut jos nyt pikasesti vaan :)
Päivittelin listaa joutessani koneelle, ja laitan sen taas näkyviin tänään tai huomenna - lisää vaan mitä mieleen tulee..ja niitä mitkä tuntuu turhilta, laitan niihin sulut ympärille jotka on toisten mielestä turhia ja toisten mielestä tarpeen - jokainen harkitkoon itse.
Pitäs hurauttaa vissiin anoppilaan ettimään joulukuustakin, harmi ettei koiraa uskalla ottaa metsään mukaan jolkottelemaan kun siellä se jo yhden koiran syönyt hukka pyörii - millään ei tahtois riskeerata, ei ainakaan just ennen joulua! (no ei tietysti millonkaan mutta kuitenkin).
Millonkohan oppis syömään tarpeeks vähän kerralla...aamupalan söin 9 tienoilla ja olin ihan ähkyssä vielä 11 jälkeen. Yhden jälkeen mussutin ruisleipää ja jauhelihakeittoa, ja taas on ähky - etenkin kun pitää ruoan jälkeen juoda niin hirmusti kun aina janottaa :(
Aijaijaii..täytyy mennä kai lojumaan sohvalle hetkeks, tai lattialle..jomottaa niin vinkeesti lapaa että oksat pois. Lenkillekään en tänään uskaltaudu kun on niin pirun liukasta taas. Jumppailen kun tuo kipu vähän hellittää..mut nyt taas juomaan ja sitte lojumaan lattialle hetkeks.
Tappertti
Painoa tullut kolmessa viikossa 2kg (nyt siis 73kg), sf 26, paineet 97/66 ja hemppa 122(noussut 108:sta, jee). Oli ihan vieras hoitaja ja vaakakin oli eri, joten ensin paino näytti tippuneen ja sf mitta pienentyneen, mutta sitten vaihdettiin vaakaa ja toinen hoitaja mittas eli ei onneks tarvinnut lähteä Kättärille näytille. Kerroin kyllä että kuopuksen kortissa sf mitta alkoi mennä näillä viikoilla vaakasuoraan, mutta näemmä nämä haluavat pelata varman päälle. Suraava nla 8.1. ja siitä sitten kahden viikon välein ennenkuin muttuu viikon välein.
Panacodia saan otta kyllä päivälläkin, muttei oikein haluta, joten taitaa olla paras kokeilla taas Panadolia. Hoitaja kielsi ajattelemasta sitä jos särky tästä pahenee, mutta oikeesti mietityttää, että mitäs sitten.
Tappi: kiitti jumppavinkeistä, noita kiertoja se naprapaattikin suositteli ja synnytyksen jälkeen Pilatesta (mullakin on kyllä kaks dvd:tä), mutta tällä hetkellä ylimääräiset liikkeet tuntuu pahalle.
Käly kävi just ja sanoi, että näytän laihtuneelta, heh.
Nyt lepäämään ja sit taas touhuumaan.
-m- ja Hippuvaavi rv 29+1
Juuri tekemässsä nakkikeittoa, mutta tauon paikka on välillä=)
Mulla sitten oli sokerirasituksessa kaksi arvoa koholla ja nyt sitten dieetille=( ja juuri joulunaikaan! Kotona pitää kaksi kertaa päivässä mittailla noita arvoja...kauheeta kun ei pysty itteensä pistämään. jos vaikka opettais tuon 4 vuotiaan siihen hommaan=)
muutenkin tuntuu ettei tässä raskaudessa mikään menee niinkuin haluaisi .su-ma välisenä yönä supisteli niin hirveästi että piti jo äitipolilla käydä näytillä, mutta onneks ei mitään hirveen hälyyttävää ollut , paikat oli kyl jo pehmentynyt..mutta mulla on jo kolmas tulossa että laitan sen siihen piikkiin(toivotaan ainakin), noh, 2vkon päästä on kontrolliaika ja sitten katellaan samalla niitä sokereita. Se ainakin huojentaa, ettei anneta sokerivauvojen hirmu isoks kasvaa, siis yli ainakaan anneta mennä. Mulla on noi kaks ollu kans " sokerivauvoja" eka synty 38 ja 3830g toka 39+2 3900g, joten ei noist ainakaan jättiläisiä ole tullut, ekasta pelottelivat kyllä mut ensisynnyttäjänä henkihieveriin, kun kaikki sano että 5 kg vauva on tulossa, mutta eipäs tullutkaan!
Joka paikkaan sattuu ja kolattaa, nytten tuntuu jo niitä sukkapuikko tuntemuksia tuolla alhaalla, joko muilla on? kauhee valitus virsi, mutta ei aina käy tasan onnenlahjat...
nyt takaisin sen sopan tekoon, etti vaan pala pohjaan, sekin nimittäin onnistuu=)
Hauskaa loppuiltaa kaikille!
Pamppari ja sokeri Nirppu vko 26 *poks*
joku mainitsi jossain välissä että lapsivettä on paljon ja siksi iso sf.mitta..mistä sen tietää? Siis että sitä vettä on paljon..mulle lääkäri sano että varmaan vettä on reilusti kun mitta on noin valtava (29-30cm), mutta mistäs se sen tietää kun ei näe kohdun sisään?
Kauheesti mua pelottaa että muistutan tankkeria kaikin puolin jo helmikuussa jos masu tätä vauhtia kasvaa :(
Katselin yhtä pinoa johon oli listattu loppuaikojen masun ympäryksiä ja sf-mittoja..monilla on sama sf-mitta vasta rv28 tienoilla! Järkkyä! Toivottavasti Puksu ei ainakaan yliaikaa meinaa tuolla svimmailla..luulen kyllä että se syntyy jo ekalla viikolla maaliskuussa.
Mihin se kaikki lihominen menee? Tiirailin itseäni peilistä äsken, ja huvikseni sovittelin vanhoja housuja/paitoja jotka on ollu aina tosi nafteja päällä - kaikki meni hyvin päälle vatsaa lukuunottamatta..silti painoa on tullu jo yli 10kg! Voiko se kaikki olla mun masussa? Eikai nyt sentään..yhtään ei tunnu lihoneelta eikä kyllä näytäkään, paitsi masusta joka vaan kasvaa ja kasvaa....
Hehee, ai että kenellä on tylsää? Myönnetään, en oo saanu tänään mitään aikaan, pääosin oon lojunu sängyssä lukemassa kirjakerhon kuukauden kirjaa..jäljelle jäävän ajan oon palloillu täällä..fiksua, ehkä jotain pitäis tehdä..tai jonnekin mennä..mutta kun ei millään kehtais...
Tappi agen - koettakaa kestää. Nyt meen kyllä laittaa ruoan uunii
Tulin vaan tekemään aloituksen, ei tällä selällä oikein kauempaa koneella istuta. Nyt alkoi särky heti sängystä noustessa ja niin paljon olis vielä tekemistä. Liikkua pitäis vaan yrittää sekä lekurin että naprapaatin mukaan, mutta mites liikut kun koko ajan särkee. Mitenköhän toi panacodin syönti pitkällä ajalla, on tässä kuitenkin vielä aikaa tohon H-hetkeen. Kohta mä oon varmaan vuodepotilaana tän selän kanssa.
Käyn sitten nlan jälkeen uudelleen.
-m- ja Hippuvaavi rv 29+1