Riittäisikö sinulle 1400e kuussa elämiseen?
Ja tällä tavalla tienaavis on paljon matalapalkka aloilla. Lisäksi monet eivät saa eläkettä sen enempää. Tulisitko toimeen?
Kommentit (117)
No riittää yksinelävälle oikein hyvin. Mitään latteja, viinejä, jauhoja, tupakkaa taikka matkoja ei ole varaa harrastaa. Saati sitten lapsia tai lemmikkejä.
t:takuueläke
Käteen jää noin 1500 ja teen 80 prosenttista. Riittää vallan hyvin ja jää säästöönkin. Minulla tosin vaimo joka tienaa enemmän ja lainat jo maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tulisi koska minulla on elätettävänä myös sairas vaimo.
Saan nyt ansiosidonnaista netto 1500 + osittaista varhennettua eläkettä 400 ja niillä + vaimon eläke 900 tulemme juuri ja juuri toimeen. Jos vaimo olisi terve olisi aivan toinen juttu.
Kun kerran olet ansiosidonnaisella, niin ettekö te ole molemmat elätettäviä?
Me olemme naimisissa ja minun on elätettävä myös vaimoni koska hänen eläkkeensä ei riitä itsensä elätettäväksi sairauksien takia.
Jos eroaisin niin taloudellinen tilanteeni paranisi mutta vaimoni joutuisi heitteelle tai kuolisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan nyt ansiosidonnaista netto 1500 + osittaista varhennettua eläkettä 400 ja niillä + vaimon eläke 900 tulemme juuri ja juuri toimeen. Jos vaimo olisi terve olisi aivan toinen juttu.
Olen ollut 35 vuotta töissä ennenkuin jouduin työttömäksi. Eläkkeelle on 1,5 vuotta. En katso että olen mitenkään elätettävänä, olen elättänyt itseni ja vaimoni työlläni tähän asti.
Kahden lapsen opiskelevana viikko-viikko -vanhempana saan elareineen 1300e kuussa. Tästä pakollisten menojen jälkeen jää 750e kuussa. Koska asun pienellä paikkakunnalla tutun asunnossa vuokralla, pärjäämme mukavasti. Kerran kesässä tehdään lasten kanssa jotain erityistä ja noin kerran vuoteen käyn itse keikalla. Jos asuisimme oikeastaan missä tahansa muualla, olisimme hätää kärsimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 35 vuotta töissä ennenkuin jouduin työttömäksi. Eläkkeelle on 1,5 vuotta. En katso että olen mitenkään elätettävänä, olen elättänyt itseni ja vaimoni työlläni tähän asti.
Kiitos selvennyksestä, ja toki tämän luettuani samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkuna en mitenkään. Lainan lyhennys yli 1000e, asumiskulut 350e, pitäisi autokin olla maalla asuvana ja ruokkia itseni lisäksi kaksi lasta. Vähintään 2300 euroa pitäisi jäädä käteen. Nyt onneksi jää 2800 ja kunhan eroan kirkosta, niin vielä 50e päälle.
Niin tottahan se on, että yksin ainoanan tulonsaaajana on pääsääntöisesti aina kalliimpaa kuin parisuhteessa. Mutta tietenkin tämä vaatii sitä, että parisuhdekumppanilla on mahdollisimman pitkälle samantapaineilla käsitys siitä, mihin rahaa on tulisi ja pitäsi käyttää. - Toki joissan tilanteissa saattaa myös olla niin, että jos elo tulonsiirtojen varassa, niin saattaa olla edullisempi pysyä sinkkuna
- Totta kai parisuhteessa eläminen voi käydä aina kalliimmaksi, jos arvostukset ovat aivan erilaiset. - Suomessa onneksi sinkkunakin voi elää varsin kelvollista elämää, eikä ole pakotettu parisuhteeseen ain taloudellisista syistä.
Parisuhde voi vetää talouden kuralle jos toinen on sairas.
Tuosta jäisi vähintään kymppitonni vuodessa säästöön. Eli helposti riittäisi.
Riippuu mitä tuosta pitää maksaa. Nykyisin jätän elämiseen tonnin kuukaudessa. Loput menee sijoituksiin.
Eli palkasta siirrän ensin sijoitustilille pari tonnia, sitten maksan luottokortin nollille, vastikikkeen ja auton bensalaskun. Sitten siirrän loput rahat uudelleen sijoitustilille että käyttötilille jää tasan tuhat euroa. Hyvin olen pärjännyt.
No todellakin säästäisin vielä 500e kk
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kiristää vyötä todella reilusti. Lainojen (asunto, auto) ja vastikkeen jälkeen jäisi n. 450 € muuhun. Tiukalla taloudenpidolla perheen ruoka- ja päivittäistavarakustannukset voisi teoriassa saada jonnekin 175 euroon (oma osuuteni). Lapsen harrastus- ja vaatekulut vie minimissään 50 € kuussa, omat lääkkeet (ei itseaiheutettuja sairauksia) 50 €. Kodin vakuutuksiin, sähkölaskuun, puhelinkuluihin, nettiin on varattava ehkä 75 €. Unohdankohan nyt vielä jotain pakollisia kuluja?
100 € jäisi sitten kaikkeen muuhun: omat vaatteet, kosmetiikka, silmälasit, lääkäri, bussiliput (matkalippuihin saa kyllä menemään paljon rahaa, jos joutuu vaikka ostamaan kuukausilipun), liiton jäsenmaksu ja kaikki sekalaiset kulut, joita aina ilmaantuu (lahjat ainakin lapselle ja kaverisynttäreille, joulu, rikkoontuneet kodinkoneet...). Omat maksulliset harrastukset saisi unohtaa, samoin kaikki palvelut, ravintolat, kampaajat, suoratoistopalvelut.
Jos ei asumiskulut olisi niin muhkeat, niin kyllä tuolla sitten pärjäisi ihan ok.
Olemme ottaneet pitkään monet asiat itsestäänselvyyksinä ja tottuneet liian hyvään elintasoon. Se on johtanut luonnonvarojen ylikulutukseen, luonnon tuhoutumiseen ja myös moniin tuottavuutta heikentäviin elintapasairauksiin. On aika katsoa omaa napaa pitemmälle, sillä olemme kaikki samassa veneessä, ja muutoksia täytyy tapahtua pian.
Jep! Äärioikeistolaisten keksittyä sankaritarua pukkaa!
Hyvin pärjään vielä vähemmällä. Sain kartutettua osakkeita 80 eurolla tänään. Teen itse edullista kotiruokaa.
Joutuisimme perheeni kanssa muuttamaan pienempään ja halvempaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta jäisi vähintään kymppitonni vuodessa säästöön. Eli helposti riittäisi.
Kai menisi useampi vuosi?
Riittää. Olen korkeapalkka-alalla, mutta teen omasta tahdosta osa-aikaisena 2 päivää viikossa ja nettona saan parisataa yli tuon. Tosin tietyt asiat auttavat, kuten se että olen lapseton ja lemmikitön ja minulla on puoliso, jonka kanssa jaamme arjen kulut ja asuntolainan 50-50, siitäkin huolimatta että hän tienaa enemmän (koska on oma valintani tienata näin vähän, ja ollessani itse kovatuloisempi maksoin silti vain 50%.) Asuntolainan hain ennen osa-aikaiseksi tiputtautumista, näillä tuloilla sitä ei varmaan myönnettäisi.
Säästöön tästä ei jää kuin nelisensataa kuussa, eli jos saisin tuon 1400, saisin säästettyä 200 pahan päivän varalle kuussa. Pääsisi sillä kerran vuodessa halvalle viikon matkalle olettaen, että mikään ei vuoden aikana hajoa.
Ehkä isoin tekijä, miksi tämän on niin helppoa, on stressittömyys: toisin kuin joku, jolle tämä olisi palkka kokoaikatyöstä, minä olen valinnut itse elää tällä rahalla saadakseni paljon vapaa-aikaa, ja jos minua huvittaa lopettaa kädestä suuhun eläminen tai elinkustannukset nousevat, tulopuolta saa rukattua yhdellä palaverilla pomon kanssa. Ja minun ei tarvitse stressata yllättäviä kuluja tai vaikka korkojen nousua, vaikka nyt maksankin lainaa aika tulotasoni äärirajoilla, koska minulla on säästössä tarpeeksi, että saisin tarvittaessa maksettua vaikka koko asuntolainani pois kerralla.
Eli kyllä tuolla rahalla pärjää, mutta voisin kuvitella, että itselläni olisi tähän harrastematalapalkkaisuuteeni ja sen miellyttävyyteen hieman eri näkökulma, jos se ei tapahtuisi omasta tahdostani ja jos en voisi lopettaa tätä milloin haluan. Ja toinen: vaihdossa matalaan palkkaan minulla on paljon vapaa-aikaa. Jos joutuisin luovuttamaan sen kaiken pois eli tekemään kokoaikatyötä tällä rahalla, täytyy sanoa suoraan ja rehellisesti, etten kokisi sitä vaivan arvoiseksi siihen nähden, millaisen elintason tällä rahalla saa.
Onhan tästä lehtijuttujakin ollut. Rikkaat kokeilevat pienituloisten budjettia ja toteavat, että hyvin tällä pärjää. No pärjää varmaan niin kauan kuin se on hauska harrastus ostaa viikon verran halvinta makaronia ja syödä salaa kaapista edellisellä viikolla ostettua kotivaraa, jota ei toki lasketa budjettiin.
Olen pärjännyt viimeiset 3 vuotta 500 eurolla asumiskulujen jälkeen. Minulla on yksi lapsi, kissa ja koira. Pärjäisin oikein ruhtinaallisesti jos saisin 1400e, josta menisi se 400 asumiseen. Mitähän oikein tekisin niillä ylimääräisillä satasilla, olen niin tarkasti joutunut viime vuodet laskemaan kaiken.