Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvotusta ja hämmennystä tuottava asia. Keksiikö kukaan, miksi äitini pitää nakuilusta? Minua tämä tympii niin, etten halua häntä nähdä.

Vierailija
01.09.2023 |

Haluaisin saada tähän jonkun vastauksen.
Äitini on muutenkin vähän häiriintynyt, rikkinäinen ihminen. Monet ovat häneen välinsä katkaissut, niin isäni kuten yksi sisaruksistani. Ystävät ja sukulaiset matkan varrelta. Häneen ei luoteta ja yksi syy on epävakaa käytös humalassa ja draamailu, itku ja viha.
On alkoholisti mutta käy välillä töissä. Ei näe käytöksessään vikaa vaan säälii itseään kun hänet hylätään ja syyttää toisia kun niin on käynyt.
Minä harkitsen myös vahvasti mutta koska hän on kuitenkin äitini ja elämän nurjaa puolta kohdannut, niin haluan ymmärtää mutta se tuntuu mahdottomalta.

Minulla on jokainen kerta kamala olo kun olen hänet tavannut vaikka mitään kovin erikoista ei olisi tapahtunutkaan. Hänen läsnäolo vain jostain syystä saa minut voimaan huonosti vaikka olisikin mukava.
Välillämme on jotain sanatonta kitkaa ja jopa inhoa.
Hän on kertonut usein rakastavan minua, sekin tuntuu kuvottavalta. Ehkä siksi, koska en ymmärrä miten joku ihminen voi kohdella lapsiaan kuten hän on kohdellut , toisaalta on myös yrittänyt olla äiti parhaalla mahdollisella tavalla. Ristiriitaa on valtavasti.

Nyt hän on alkanut nakuilemaan. Ei ole trolli.
Ahdistaa, ahdistaa. Aivan kun hän haluaisi näyttää miten "upea" on. Olen nainen ja itse epävarma kehostani, äitini on minua lapsena aika paljon kurittanut ja kommentoinut painoani. Kuten nykyäänkin kommentoi huolestuneesti ja säälien minua.
Kun menen hänen luokseen niin jossain vaiheessa juo olutta ja sitten alkaa nakuilemaan. Eli kävelee alasti, oikein näyttelee itseään mukamas niin ettei se ole tarkoituksellista ja keikkuu vierellä.
Että mua kuvottaa tuollainen. Tekisi mieli sanoa, että mitä helvettiä tekee.
Että voisiko nyt vain pukeutua ja lopettaa tuollaisen oudon käytöksen. Mietin kuitenkin onko kyse vain omasta epävarmuudesta ja ahdistuksesta, kai toinen saa kotonaan ja mökillään nakuilla peseytymisen jälkeen. Silti se on niin outoa kun ei vain pue ja koko ajan esittelee itseään. Eikä paikalla ole kuin me hänen tyttärensä.

Tämä nyt on aika arka ja ällö puheenaihe mutta en ole sen jälkeen halunnut häntä tavata. On niin vastenmielinen ihminen minulle etenevissä määrin.
Haluaako hän aiheuttaa tahallaan kuvottavaa ja ahdistavaa oloa ympärilleen?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hänellä on alkava muistisairaus. Sellainen voi aiheuttaa estotonta käytöstä

Niin muuten. Itseasiassa en ole tätä miettinytkään.

Sillä on muutenkin aika ihmeellinen niin tuo nyt on vaan ollut jatkumoa siihen.

Minä havaitsin kyllä muutenkin viimeksi, että kun hän puhui niin ei tahtonut löytää sanoja. Puhe jäi vähän vajavaiseksi ja keskeytyi kun ei muistanut tosiaan miten jatkaa puhumista. Tämä häiritsi vähän enkä ole hänessä aikaisemmin tällaista huomannut.

Juo kyllä paljon joten ei sinällään ihmekkään vaikka muisti alkaisi jo temppuilemaan, suvussa myös muistisairautta. On vasta 60v.

Ehkä täytyy vielä etäältä katsoa jos kyse olisi siitä.

-ap

Alkoholistillehan muistisairaus voi tulla aika aikaisin. Äitisikannattaisi käydä muistitesteissä.

Mutta varsinaiseen aiheeseen annoit itse ja aloituksessasi vastauksen: Sinun tekisi mielesi kysyä, mitä helvettiä äitisi oikein tekee ja sanoa, että laittaisi vaatteet päälleen ja lopettaisi moisen oudon käytöksen. Tämä siis, jos et jostain syystä ole valmis lopettamaan yhtedenpitoa ja äitisi luona käymistä.

Koska outoa käytöstähän tuo on. Itse tulkitset siihen monenlaisia tarkoitusperiä, kuten vaikka sen, että äitisi esittelee itseään sinulle tms. Nämä ovat kuitenkin vain sinun tulkintojasi tilanteesta. Et voi tietää, mikä syy äidilläsi on alasti kulkemiseen. Mutta koska itse koet sen häiritsevänä, sinun ei todellakaan tarvitse katsella sitä. Eli annat ihan asiallisesti äidillesi vaihtoehdot: Joko hön pukee vaatteet päälensä tai sinä lähdet kotiin. Toista tarvittaessa.

Vierailija
42/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hänellä on alkava muistisairaus. Sellainen voi aiheuttaa estotonta käytöstä

Minä havaitsin kyllä muutenkin viimeksi, että kun hän puhui niin ei tahtonut löytää sanoja. Puhe jäi vähän vajavaiseksi ja keskeytyi kun ei muistanut tosiaan miten jatkaa puhumista. Tämä häiritsi vähän enkä ole hänessä aikaisemmin tällaista huomannut.

Juo kyllä paljon joten ei sinällään ihmekkään vaikka muisti alkaisi jo temppuilemaan, suvussa myös muistisairautta. On vasta 60v.

-ap

Alkoholistillehan muistisairaus voi tulla aika aikaisin. Äitisikannattaisi käydä muistitesteissä.

Mutta varsinaiseen aiheeseen annoit itse ja aloituksessasi vastauksen: Sinun tekisi mielesi kysyä, mitä helvettiä äitisi oikein tekee ja sanoa, että laittaisi vaatteet päälleen ja lopettaisi moisen oudon käytöksen. Tämä siis, jos et jostain syystä ole valmis lopettamaan yhtedenpitoa ja äitisi luona käymistä.

Koska outoa käytöstähän tuo on. Itse tulkitset siihen monenlaisia tarkoitusperiä, kuten vaikka sen, että äitisi esittelee itseään sinulle tms. Nämä ovat kuitenkin vain sinun tulkintojasi tilanteesta. Et voi tietää, mikä syy äidilläsi on alasti kulkemiseen. Mutta koska itse koet sen häiritsevänä, sinun ei todellakaan tarvitse katsella sitä. Eli annat ihan asiallisesti äidillesi vaihtoehdot: Joko hön pukee vaatteet päälensä tai sinä lähdet kotiin. Toista tarvittaessa.

Lisäys: muistisairaus voi tulla jopa alle 50-vuotiaalle, vaikka ei olisi pisaraakaan viinaa eläissään juonut. Se on epätodennäköistä, mutta mahdollista. Joskus vaan käy hemmetin huono tuuri. Esim. Lewyn kappale -tauti alkaa yleensä välillä 50-80 v, ja siitä on harvinainen, vielä nuorempiin iskevä muoto.

Jos siis läheisenne käytös muuttuu kovin oudoksi missä hyvänsä iässä, älkää tuudittautuko siihen, että ei se varmaan mitään ole kun se on niin nuori. Kyllä se vaan voi olla.

-eri-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ihan alkava muistisairaus, alkoholisteilla on huomattavan suuri riski sairastua dementiaan.

Itse sanoisin, että harvenna käyntejä, omaisiaan ei valitettavasti valita.

Vierailija
44/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tuosta mutta itse olen usein kotona ilman vaatteita, jos on kuuma. Lähinnä siis kesäaikaan. Silloin muita kuin puoliso ei ole paikalla. En halua hiota.

Kaverini voi nakuilla joskus jos heillä on vieraitakin, silloin käyty saunassa. Lyhyitä aikoja, sitten vaatteita.

Outoa jos liittyy toisten kritisointiin, normaalia jos liittyy huolettomaan vapautumiseen.

Vierailija
45/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että läski ap on kateellinen sutjakalle äidilleen.

Vierailija
46/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Lisäys: muistisairaus voi tulla jopa alle 50-vuotiaalle, vaikka ei olisi pisaraakaan viinaa eläissään juonut. Se on epätodennäköistä, mutta mahdollista. Joskus vaan käy hemmetin huono tuuri. Esim. Lewyn kappale -tauti alkaa yleensä välillä 50-80 v, ja siitä on harvinainen, vielä nuorempiin iskevä muoto.

Jos siis läheisenne käytös muuttuu kovin oudoksi missä hyvänsä iässä, älkää tuudittautuko siihen, että ei se varmaan mitään ole kun se on niin nuori. Kyllä se vaan voi olla.

-eri-

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/29/edelleen-alice-on-koskettava-j…

Yhdellä tutulla tuli oireita työuupumuksessa. Meni ohi se Alzheimer, kun vaihtoi työpaikkaa levättyään.

Vierailija
47/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukematta arvatenkin haluaa viestittää että olet jo aikuinen ja olisi soveliasta etsiytyä omilleen ja perustaa perhe, hänelläkin on elämää vielä elettävänä. Välejä ei sen vuoksi tarvitse katkaista.

Viestittää nakuilulla...? Höpiset muutenkin ihan levottomia.

Vierailija
48/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että läski ap on kateellinen sutjakalle äidilleen.

Kuulostaa siltä, että joku pentu eksyi ketjuun. Kipitäpä tekemään läksyt, ettei niitä tarvitse alkaa pakertamaan sunnuntai-iltana.

Vierailija
49/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan myös viestittää, että ei halua vierailuja. Jospa puhelinsoitot riittäisivät.

Vierailija
50/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene sinne, ellei ole pakko hoitaa asioita. Sitten sanot suoraan, että "nyt heti vaatetta päälle" kun sä oot käymässä, että sitten kun oot poissa eri juttu. Ota joku kaapu mukaan jonka ojennat hänelle tai aamutakki. Alkoholi kai tekee tuota tai muu sellainen. Onko hänellä kilttiä miesystävää jolle esitellä tai joku somekanava, sielläkin pitää olla rihmat päällä. Olisko joku samanhenkinen kaveri hänelle, joka ei vähästä hätkähdä. Kesällä voi olla kuuma jos riisuu, se on eri asia, muttei se mikään muotishow ole.

Vierailija
51/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ap siitä, miten sinun luontaiset reaktiosi on tukahdutettu. 

Vierailija
52/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Alkoholisteilla voi tulla jo aikaisemminkin ns. alkoholidementia

Vierailija
53/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Alkoholisteilla voi tulla jo aikaisemminkin ns. alkoholidementia

Alkoholi on liuotin ja aivot ovat rasvaa. 

Vierailija
54/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei äidillä varmaan mitään muistisairautta ole.

Haluaa varmaan vain huomiota ja aina paino on sille ollut tärkeä asia. On vähän ihmeellinen ollut aina ja tämäkin aika pientä vielä siihen verrattuna, että voi oikeasti olla kamala ja tahallaan loukata tai ärsyttää.

Olen hänen kanssaan ollut ahtaassa tilanteessa aika usein varsinkin kun aloittaa sen järkyttävän marttyyrishown ja vääntelee naamaansa sekä haukkuu.

Ei varmaan tajua itse tuota alastomuuden aiheuttamaa epämukavuutta mutta totta, seuraavan kerran yritän sitten sanoa asiasta jos jatkaa tuota.

Yritän kohdata ja sanoa suoraan. Vaikka en tiedä että kunnioittaako minua kuitenkaan. Yritän lähteä sitten.

Kiitos vastauksista.

-ap

Vierailija
55/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko siskosi olla esikuvanasi ja ihan konkreettisena mentorina ja tukena? Ja voisitko harkita mielenterveyspalveluihin yhteydenottoa. Mitä aiemmin noihin traumoihisi päästään käsiksi sitä parempi. Minun piti juosta päin seinää ja vasta pakkopysähdykseen tuli sitten pakko alkaa hoitaa päätä kuntoon vanhempien jäljiltä. 

Vierailija
56/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin heti pois.  Sanoisin, että tuo ei ole tervettä ja jos et pue päällesi, minä lähden.  Ja lähtisin myös.

Ihan vaikuttaa mielenterveysongelmaiselta ihmiseltä.  Pitäisi ihan ensimmäiseksi saada se alkoholismi hoidetuksi, voi olla että sillä on iso merkitys tuossa käyttäytymisessä.  Alkoholi poistaa estoja ja menee joskus sitten liiallisuuksiin.  

Mutta jos ihminen pystyy kumminkin itse asiansa hoitamaan ja itsellisesti elämään, niin minkä sille voi.  Tekeeköhän se tuota kaikkien muittenkin ihmisten kanssa, naapureitten ja tuttujen?

Ilmeisesti ei ole työelämässä, siihen ei tuollaiset kuviot sovi yhtään.  

Toisaalta ymmärtää ap:n huolen, äiti on aina äiti.  Mutta joskus vaan sitä on ajateltava omaa itseäänkin, jos tuollainen ahdistaa, niin onko pakko sitä sietää?  Minusta ei.

Kai sentään olet nainen, etkä mies.  Jos sulla on veli, niin mitenkähän hänen kanssaan toimisi.  

Joillakin ihmisillähän on se taipumus itsensä paljasteluun.  Tuohan voi olla sitäkin, kun alkoholi on vaikuttanut riittävän kauan niin tulee ne taipumukset esiin, mitä ennen on pystynyt pitämään kurissa.  

Mutta joo, en voi antaa täydellisiä neuvoja sinulle, mutta itse rajoittaisin fyysiset tapaamiset aivan minimiin.  Onneksi on kännykät, joilla voi yhteyttä pitää.

Kai tajuat, että alkoholistiäidit voivat hyvin esitellä itseään pojilleen, harrastaa seksiä heidän nähtensä/ kuullensa, kosketella heitä epäsopivasti ja heidän kavereitaan, nukkuvat samassa sängyssä, pitävät poikiaan henkisesti aviomiehinään jne jne. Mikään ei ole riittävän sairasta.

No huh. En ole tiennyt enkä tajunnut tuota. Tiedän muutaman naisalkoholistin ja ex-anoppikin oli aika alkkis, mutta ei kukaan heistä ole käyttäytynyt noin. Toinen kälynikin alkoholisoitui lastensa ollessa teini-ikäisiä, mutta ei todellakaan toiminut poikansa kanssa noin eikä muutenkaan nakuillut koskaan missään. Muuten oli kyllä ärsyttävä.

Mutta hyvä kun kerroit. Vaikka en sillä tiedolla mitään teekään. Nykyään ei ole lähipiirissäni yhtään alkoholistia.

Vierailija
57/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin heti pois.  Sanoisin, että tuo ei ole tervettä ja jos et pue päällesi, minä lähden.  Ja lähtisin myös.

Ihan vaikuttaa mielenterveysongelmaiselta ihmiseltä.  Pitäisi ihan ensimmäiseksi saada se alkoholismi hoidetuksi, voi olla että sillä on iso merkitys tuossa käyttäytymisessä.  Alkoholi poistaa estoja ja menee joskus sitten liiallisuuksiin.  

Mutta jos ihminen pystyy kumminkin itse asiansa hoitamaan ja itsellisesti elämään, niin minkä sille voi.  Tekeeköhän se tuota kaikkien muittenkin ihmisten kanssa, naapureitten ja tuttujen?

Ilmeisesti ei ole työelämässä, siihen ei tuollaiset kuviot sovi yhtään.  

Toisaalta ymmärtää ap:n huolen, äiti on aina äiti.  Mutta joskus vaan sitä on ajateltava omaa itseäänkin, jos tuollainen ahdistaa, niin onko pakko sitä sietää?  Minusta ei.

Kai sentään olet nainen, etkä mies.  Jos sulla on veli, niin mitenkähän hänen kanssaan toimisi.  

Joillakin ihmisillähän on se taipumus itsensä paljasteluun.  Tuohan voi olla sitäkin, kun alkoholi on vaikuttanut riittävän kauan niin tulee ne taipumukset esiin, mitä ennen on pystynyt pitämään kurissa.  

Mutta joo, en voi antaa täydellisiä neuvoja sinulle, mutta itse rajoittaisin fyysiset tapaamiset aivan minimiin.  Onneksi on kännykät, joilla voi yhteyttä pitää.

Kai tajuat, että alkoholistiäidit voivat hyvin esitellä itseään pojilleen, harrastaa seksiä heidän nähtensä/ kuullensa, kosketella heitä epäsopivasti ja heidän kavereitaan, nukkuvat samassa sängyssä, pitävät poikiaan henkisesti aviomiehinään jne jne. Mikään ei ole riittävän sairasta.

No huh. En ole tiennyt enkä tajunnut tuota. Tiedän muutaman naisalkoholistin ja ex-anoppikin oli aika alkkis, mutta ei kukaan heistä ole käyttäytynyt noin. Toinen kälynikin alkoholisoitui lastensa ollessa teini-ikäisiä, mutta ei todellakaan toiminut poikansa kanssa noin eikä muutenkaan nakuillut koskaan missään. Muuten oli kyllä ärsyttävä.

Mutta hyvä kun kerroit. Vaikka en sillä tiedolla mitään teekään. Nykyään ei ole lähipiirissäni yhtään alkoholistia.

Isällä on ollut alkoholistiäiti ja epäsopivaa toimintaa. Eksällä on ollut alkoholistiäiti ja hän oli seksuaalisesti traumatisoitunut (en tiedä tarkalleen, millaista toimintaa siellä on ollut, mutta takuuvarmasti jotain, vähintään äiti harrastanut seksiä sopimattomasti lasten nähden/kuulleen). 

Vierailija
58/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä vierailut mahdollisimman lyhyinä. Heti kun äidiltäsi lähtee vaatteet yltä, niin menet ulos ovesta. Tuollaista ei tarvitse jäädä tuntikausiksi katselemaan.

Hänet olisi hyvä saada lääkäriin muistitutkimuksiin. Mahdollista muistisairauttakin voidaan hoitaa, mutta tärkeintä olisi lopettaa juominen ja siihen hän ei ilmeisesti ole valmis.

Jotenkin sinun nyt vaan pitäisi olla nykyistä napakampi. Muuten on vaara, että olet kohta äitisi omaishoitaja ja se olisi väärin, kun olet saanut kärsiä jo tarpeeksi hänestä. Vanhuspalvelujen henkilöt yrittävät painostaa omaisia osallistumaan hoitoon.

Vierailija
59/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajatonta käytöstä äidiltä, ei kenenkään pidä joutua vastentahtoisesti katselemaan toisten nakuilua. Älä tapaa enää äitiäsi hänen kotonaan.

Vierailija
60/69 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patrick Teahan / Youtube: "The children of shameless parents often become selfless to compensate."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme