Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvotusta ja hämmennystä tuottava asia. Keksiikö kukaan, miksi äitini pitää nakuilusta? Minua tämä tympii niin, etten halua häntä nähdä.

Vierailija
01.09.2023 |

Haluaisin saada tähän jonkun vastauksen.
Äitini on muutenkin vähän häiriintynyt, rikkinäinen ihminen. Monet ovat häneen välinsä katkaissut, niin isäni kuten yksi sisaruksistani. Ystävät ja sukulaiset matkan varrelta. Häneen ei luoteta ja yksi syy on epävakaa käytös humalassa ja draamailu, itku ja viha.
On alkoholisti mutta käy välillä töissä. Ei näe käytöksessään vikaa vaan säälii itseään kun hänet hylätään ja syyttää toisia kun niin on käynyt.
Minä harkitsen myös vahvasti mutta koska hän on kuitenkin äitini ja elämän nurjaa puolta kohdannut, niin haluan ymmärtää mutta se tuntuu mahdottomalta.

Minulla on jokainen kerta kamala olo kun olen hänet tavannut vaikka mitään kovin erikoista ei olisi tapahtunutkaan. Hänen läsnäolo vain jostain syystä saa minut voimaan huonosti vaikka olisikin mukava.
Välillämme on jotain sanatonta kitkaa ja jopa inhoa.
Hän on kertonut usein rakastavan minua, sekin tuntuu kuvottavalta. Ehkä siksi, koska en ymmärrä miten joku ihminen voi kohdella lapsiaan kuten hän on kohdellut , toisaalta on myös yrittänyt olla äiti parhaalla mahdollisella tavalla. Ristiriitaa on valtavasti.

Nyt hän on alkanut nakuilemaan. Ei ole trolli.
Ahdistaa, ahdistaa. Aivan kun hän haluaisi näyttää miten "upea" on. Olen nainen ja itse epävarma kehostani, äitini on minua lapsena aika paljon kurittanut ja kommentoinut painoani. Kuten nykyäänkin kommentoi huolestuneesti ja säälien minua.
Kun menen hänen luokseen niin jossain vaiheessa juo olutta ja sitten alkaa nakuilemaan. Eli kävelee alasti, oikein näyttelee itseään mukamas niin ettei se ole tarkoituksellista ja keikkuu vierellä.
Että mua kuvottaa tuollainen. Tekisi mieli sanoa, että mitä helvettiä tekee.
Että voisiko nyt vain pukeutua ja lopettaa tuollaisen oudon käytöksen. Mietin kuitenkin onko kyse vain omasta epävarmuudesta ja ahdistuksesta, kai toinen saa kotonaan ja mökillään nakuilla peseytymisen jälkeen. Silti se on niin outoa kun ei vain pue ja koko ajan esittelee itseään. Eikä paikalla ole kuin me hänen tyttärensä.

Tämä nyt on aika arka ja ällö puheenaihe mutta en ole sen jälkeen halunnut häntä tavata. On niin vastenmielinen ihminen minulle etenevissä määrin.
Haluaako hän aiheuttaa tahallaan kuvottavaa ja ahdistavaa oloa ympärilleen?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy äidiltäsi miksi hän nakuilee. Sano, ettet pidä siitä.

Vierailija
2/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tilanteessa jotenkin vain haluan sulkea silmäni ja läsnäoloni. Olen kuin en huomaisikaan.

En halua antaa hänelle sitä huomioonsa mitä hakee. Enkä ymmärrä miksi pitää olla tuollainen, eikö pitäisi jo järjellä ajatella, ettei ole sopivaa keikkua ja näytellä itseään tunteja. Ymmärtäisin jos nyt ohimennen kuivaa itseään ja on alasti mutta sellainen näyttely on todella epäasiallista.

Haluan vain sulkea itseni pois ja jos kommentoisin niin varmaan vain ilmeellään nauraisi ilkeästi tai marttyyristi tuhahtaisi. Hälle kun ei voi oikein edes sanoa mistään ilman, että osoittaa jonkinlaista negatiivista tunnereaktiota.

Tuo nyt vaan häiritsee itseäni niin paljon, etten halua häntä enää nähdä. On jotenkin niin sairas ja kiero tyyppi omalla tavallaan.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän lienee ollut alasti kun sinut synnytti joten mistä tällainen ihmetys? Miksei vanhoillakin ihmisillä saisi olla outoja harrastuksia?

M59

Vierailija
4/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hänellä on alkava muistisairaus. Sellainen voi aiheuttaa estotonta käytöstä

Vierailija
5/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hänellä on alkava muistisairaus. Sellainen voi aiheuttaa estotonta käytöstä

Niin muuten. Itseasiassa en ole tätä miettinytkään.

Sillä on muutenkin aika ihmeellinen niin tuo nyt on vaan ollut jatkumoa siihen.

Minä havaitsin kyllä muutenkin viimeksi, että kun hän puhui niin ei tahtonut löytää sanoja. Puhe jäi vähän vajavaiseksi ja keskeytyi kun ei muistanut tosiaan miten jatkaa puhumista. Tämä häiritsi vähän enkä ole hänessä aikaisemmin tällaista huomannut.

Juo kyllä paljon joten ei sinällään ihmekkään vaikka muisti alkaisi jo temppuilemaan, suvussa myös muistisairautta. On vasta 60v.

Ehkä täytyy vielä etäältä katsoa jos kyse olisi siitä.

-ap

Vierailija
6/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän lienee ollut alasti kun sinut synnytti joten mistä tällainen ihmetys? Miksei vanhoillakin ihmisillä saisi olla outoja harrastuksia?

M59

M59, numerosta päätellen käytännössä vanhus, voisi mennä muualle esittämään typeriä oletuksiaan, koska ei taida olla kokemusta synnyttämisestä.

Vierailija
7/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole yhteydessä, mutta ehdottomasti omia rajojasi ja jaksamistasi kunnioittaen. Omiin vanhempiinsa nähden on aina altavastaaja, senkin takia hankala tilanne.

En nyt tiedä mistä tuo nakuilu johtuu, mutta jotkut jotka ei kykene sopeutumaan sääntöihin alkaa elää poikkeavasti jollain tavalla.

Vierailija
8/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementia etulohkossa, teettää tällästä. Alkaa aikaseen.

Frontal lobe dementia.

Vierailija
9/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän vain tykkää nakuilusta?

Mun sisko hilluu kotonansa aina alasti.

Vierailija
10/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän vain tykkää nakuilusta?

Mun sisko hilluu kotonansa aina alasti.

No varmasti tykkää, ei se epäselväksi jäänyt.

Silti tuo on aika uutta, en muista että ennen olisi vastaavalla tavalla käyttäytynyt. Nyt on jo parina viime näkemänä halunnut keikkua alasti ja tekee sitä siis tunteja. Ja se on helvetin häiritsevää.

-ap

Vierailija
11/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiva juoda kahvia sohvalla, jos ilmassa leijuu äidin  t u s s u n  haju..

Vierailija
12/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parkinsonin taudissa tuo nakuilu on yleinen oire.

Vierailija
13/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Mene terapiaan, saat tervettä perspektiiviä ja tukea <3

2. Tutki alkoholisten lapsien tukiryhmään osallistumisen mahdollisuutta

3. Nollatoleranssi. Jos et pysty (vielä) jättämään äitiäsi, lähdet kotiin heti, kun kännäily tai nakuilu alkaa. Suostut olemaan hänen kanssaan vain kun hän on normaalisti ja selvä.

4. Älä hyysää häntä

5. Oman itsesi tulee tulla ensin!

6. Youtube Patrick Teahan, Crappy Childhood Fairy, Ritva Huusko, Tim Fletcher

Tsemppiä! Ei ole helppoa, mutta sun on päästävä etäämmälle äidistäsi ja hänen touhuistaan, jotta sinulle itsellesi on tilaa. Sinä olet olemassa ja sinun elämäsi on tärkeä ja arvokas!

Vierailija
14/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla alkoholidementia, mutta kertomasi perusteella on ollut aina vakavammin häiriintynyt tyyppi sen lisäksi, joten ymmärrän, että haluat ottaa etäisyyttä. Voisit siirtyä vain puhelimen välityksellä tapahtuvaan kanssakäymiseen. Keskustele sisarustesi kanssa dementian mahdollisuudesta ja kysy riisuutuuko alastomaksi myös heidän seurassaan. Kannattaa tehdä huoli-ilmoitus äidistä, alastomaksi riisuuntuminen ja sanojen hakeminen ovat jo syitä tehdä jokin arvio. Ammattilaiset käyvät häntä jututtamassa.

Jos suuttuu sinulle tai teille tuosta, niin sittenpähän voit laittaa numeron estolle hyvällä syyllä tai parhaassa tapauksessa hän itse tekee niin. Äitisi kuulostaa hyvin hankalalta ihmiseltä, itsellänikin on kokemusta hyvin samantyylisestä persoonasta (kuulostaa jopa ihan kuin tuntisin ko. henkilön, niin samanlainen, "upeutta" myöden). Paljon syytetään narsisteiksi ihmisiä ja melko keyvyinkin perustein, mutta sanon silti, että tuosta kuvauksesta tulee mieleen ohutnahkainen narsisti. Kylmäävä narsismin tyyppi, jotka pyrkivät herättämään sääliä.

Vierailija
15/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuuko äitisi pk-seudulla? Täällä eräs nainen nakuilee. Tai kai noita varmaan on enemmänkin.

Oisko osittain joku taantuminen, lapsethan nakuilee myös. Ja luultavasti äitisi on alkoholismin lisäksi huomionhakuinen ja narsistinen.

Vierailija
16/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tilanteessa jotenkin vain haluan sulkea silmäni ja läsnäoloni. Olen kuin en huomaisikaan.

En halua antaa hänelle sitä huomioonsa mitä hakee. Enkä ymmärrä miksi pitää olla tuollainen, eikö pitäisi jo järjellä ajatella, ettei ole sopivaa keikkua ja näytellä itseään tunteja. Ymmärtäisin jos nyt ohimennen kuivaa itseään ja on alasti mutta sellainen näyttely on todella epäasiallista.

Haluan vain sulkea itseni pois ja jos kommentoisin niin varmaan vain ilmeellään nauraisi ilkeästi tai marttyyristi tuhahtaisi. Hälle kun ei voi oikein edes sanoa mistään ilman, että osoittaa jonkinlaista negatiivista tunnereaktiota.

Tuo nyt vaan häiritsee itseäni niin paljon, etten halua häntä enää nähdä. On jotenkin niin sairas ja kiero tyyppi omalla tavallaan.

-ap

Tuo on henkistä väkivaltaa ja sinä olet jähmety-tilassa, joka tulee, kun taistelu tai pakeneminen on poissuljettu. Se on vakava ja sinun psyykeellesi haitallinen tila, joka vaikuttaa koko terveyteesi.

Jos et pysty kontrolloidusti poistumaan paikalta, vältä tilantesiin menoa tai yritä palauttaa itsesi pakenemis-moodiin ja lähde vaikka kuinka nolosti.

Vierailija
17/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi kannalta on hyvä asia, että hän saa tavata sinua ja katsot vähän perään, jos vaikka alkoholi olisi  aiheuttanut muistisairautta. Isäni oli alkoholisti ja joi niin paljon, että juomisen vaikutukset näkyivät myös selvinä aikoina, vaikka hän oli yhä työikäinen. Muun muassa puhe ei ollut enää normaalia (sössöttävää myös selvänä) ja jonkinlaista vainoharhaisuutta oli myös.

Mutta sinulle itsellesi äitisi seura ei todellakaan ole hyväksi. Kauheaa, että hän saa jatkaa lyttäämistäsi kuten lapsuudessasi, vaikka olet aikuinen. Kannattaa keskustella vakavasti sisarustesi kanssa tilanteesta ja jakaa taakkaa.

Ehkä voisit tai voisitte tehdä huoli-ilmoituksen?

Joka tapauksessa, jos et halua tai voi jättää äitisi tapaamisia pois, lyhennä niitä merkittävästi. Onhan tuollainen käytös sellaista, ettei sitä ole pakko sietää. Hänelle voi tosiaan sanoa suoraan, että käytöksensä on epämiellyttävää muille ja heippa, nähdään seuraavan kerran, kun olet selvin päin.

Lapset voivat joutua elämään ikävien vanhempien kanssa, mutta sinä olet aikuinen, eikä sinun tarvitse. - Tsemppiä sinulle, ap, vaikeassa tilanteessa.

Vierailija
18/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tuo on henkistä väkivaltaa ja sinä olet jähmety-tilassa, joka tulee, kun taistelu tai pakeneminen on poissuljettu. Se on vakava ja sinun psyykeellesi haitallinen tila, joka vaikuttaa koko terveyteesi.

Jos et pysty kontrolloidusti poistumaan paikalta, vältä tilantesiin menoa tai yritä palauttaa itsesi pakenemis-moodiin ja lähde vaikka kuinka nolosti.

Jatkan vielä.

Ymmärrän, että et halua antaa mitään huomiota ja olla kuin ei olisi, mutta silloin jäät paikallesi väkivallan kohteeksi. Vrt joku mätkii sinua pesismailalla palleaan. Et halua näyttää kipua etkä nolata itseäsi ha häntä pakenemalla, mutta jääminen kuitenkin tarkoittaa niiden iskujen vastaanottamista.

Olen itsekin ollut väkivaltaisessa suhteessa ja tehnyt samaa.

Vierailija
19/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista.

On alkoholistin lapsena olo todella vaikeaa. Ainakin minulle se on vaikuttanut moneen asiaan.

Tämä tunne juuri tulee usein äitini kanssa ja usein tullut vastaan paeisuhteissa joissa minua on kohdeltu luokattoman huonosti, siis niin, etten ole voinut muuta kuin "kadota" paikalta. Osaan sulkea jonkun osan itsessäni ja paeta sillä tavalla tilannetta vaikka ulkopäin olisinkin normaali. Jähmetyn vain ja sisäisesti on huono olo ja tekisi mieli huutaa tai muuta mutta sen sijaan vain katoan, olen hiljaa ja poistan itseni tilanteesta olemalla kuin sitä ei olisikaan.

Tämä on ollut jo lapsena eräs tärkeä suojautumisen keino. Valitettavasti en osaa vieläkään reagoida aina "oikein".

-ap

Vierailija
20/69 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun sanotte nuo asiat ääneen. Saan vahvistusta, että minulla on oikeus reagoida.

En halua todellakaan olla enää koskaan väkivallan kohteena. Olen sitä valtavasti kokenut ja olen ollut joskus todella helppo kohde siihen.

Nykyään olenkin yksin. Ehkä on ollut tarve eristäytyä ihmisistä, oikeasti olisi tarve päästä hyvien tyyppien luokse, joissa itseään ei tarvitse pienentää.

Uskon, että näin vielä tulee käymään mutta vasta viime vuosina olen havahtunut tähän miten annan kaiken tapahtua. En halua olla uhri, olen todella kyllästynyt siihen. En edes haluaisi identoitua alkoholistin lapseksi koska sekin on tietynlaista uhriutta vaikkakin myös fakta. Haluaisin olla vain minä kokonainen itseni ilman, että kärsin elämässä tällaisista ilmiöistä mitä olen kohdannut.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi