Heinola. Millainen paikka lapsiperheelle? Uskaltaako ostaa asuntoa?
Olemme miettineet muuttoa Lahteen, sillä haluamme pois pääkaupunkiseudulta. Jostain syystä emme löydä sieltä suurempaa viihtyvyyttä ja olemmekin tutkailleet lähipitäjä Heinolaa. Vehreä, veden ympäröivä kapunki jossa myös kulttuurielämää ja asuntojen hinnat edullisia.
Kellä kokemuksia? Uusien koulujen taso? Terveyskeskus, ok osaaminen ja palvelu päivisin? Miten hammashoito ym? Lahtihan lähellä jos isompaa hoitoa tarve.
Toki ymmärrämme pienen kaupungin puolet, mutta onko sitten parempi asua Lahdessa vai voisiko Heinola olla ok? Saako tarvittaessa myytyä omaa pois?
Kertokaa kokemuksia.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heinola on hyvä ja kaunis paikka. Tietysti pikkukaupungin hyvät ja huonot puolet, mutta Lahteen pääsee tosiaan puolessa tunnissa, ja Helsinkiinkin sujuvasti.
Ilmapiiri? Koulujen taso? Terveyskeskuksen taso? Jotain haluaisi kuulla.
Niin, Heinola vai Lahti?
Millä alalla työskentelette? Työpaikkoja ei juuri ole. Päijät-Hämeessä noin yleisesti ottaen on paljon vähäosaisuutta, työttömyyttä, mt-ongelmia, väestö vanhenee ja sairauksia on muuhun maahan verrattuna keskimääräistä enemmän. Harkitse kahdesti alueelle muuttoa. Ja jos nyt välttämättä haluat, niin en itse valitsisi sen enempää Lahtea kuin Heinolaakaan. Orimattila? Hollola?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heinola on hyvä ja kaunis paikka. Tietysti pikkukaupungin hyvät ja huonot puolet, mutta Lahteen pääsee tosiaan puolessa tunnissa, ja Helsinkiinkin sujuvasti.
Niin, Heinola vai Lahti?
Millä alalla työskentelette? Työpaikkoja ei juuri ole. Päijät-Hämeessä noin yleisesti ottaen on paljon vähäosaisuutta, työttömyyttä, mt-ongelmia, väestö vanhenee ja sairauksia on muuhun maahan verrattuna keskimääräistä enemmän. Harkitse kahdesti alueelle muuttoa. Ja jos nyt välttämättä haluat, niin en itse valitsisi sen enempää Lahtea kuin Heinolaakaan. Orimattila? Hollola?
Heinolan työttömyys% on pienempi kuin Helsingin, töitä riittää - ei tosin ministereiden erityisavustajille, mutta vaikka suksitehtaalla tai jopa matkailussa tai opettajana koulussa. Lahti tuo erittäin huonoa mainetta koko maakunnalle!
Ja ehdottomasti Heinola ennen Orimattilaa, jonne on tulossa isoja kaivoksia ja tuulipuistoja.
Heinolan luona on se upea näköala Tähtisillalta. Ihana!
minua kiinnostaa asia myös sillä Helsinki menee mahdottomaksi asua päivä päivältä. Heinolan hintataso ja mökkini sekä sen Lahden läheisyys plussaa. Mutta ei huvittaisi muuttaa samaan jamaan kuin lähtökohta. En liioin muuta kerätäkseni uusia kavereita (so. toisten terveystiedoista ja hallituksen arvostelusta kiinnostuneena) ja liittyäkseni taloyhtiön hallitukseen, hirviporukkaan, 4H-yhdistykseen, Nuoriin Kotkiin tms. ellei itseäni ala kiinnostamaan mikä ei suinkaan lue otsassani. Heinolassa en ole silmämääräisesti nähnyt paljoa niin sanottua "tänne haluttua" väkeä millä koitetaan pistää minutkin syylliseksi asiantilaan. Umpimielisyys ja sisäänpäin lämpenevyys ei minua haittaa, jos se tarkoittaa että saan olla rauhassa ilman jonninjoutavia moikkaamistuttuja ja kyyläämistä. Minun asioista ei tarvitse olla huolissaan kiitos vain. Mutta onko luomuperäistä hullua/jurpeloa/narkkia/juoppoa erityisesti jollain alueella?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ostaa Heinolasta, ei saa myytyä.
Tämän ketjun mukaanhan moni haluaa muuttaa Heinolaan.
Jos kämppä ostetaan omaan käyttöön niin jännä pointti saako sen myytyä. Eli halutaan pitää kakku ja syödä kakku. Voihan Heinolaan mennä vuokrallekin jos haluaa makuuttaa rahaa nollakorolla jonka inflaatio sitten syö. Tai ei tiedä kunnolla mitä haluaa. Ostamalla sen halvan luukun mistä vaan (tässä Heinolasta) on sillä edes käyttöarvo ja osakkeen vastikkeella säästää erona vuokraan, kai se pitää realisoituneena tuottona pitää, vieläpä verottomana. Jos vielä näppärästi erotuksen laittaisi osakkeisiin tai korkeakorkoiselle tms. keräämään uutta pottia. Tarvitaan vaan tieto mitä haluaa, päätöksiä ja niiden pitämistä ja hösseliksi. Muuten elämä menee ohi päivä kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa Heinolasta, laskeeko kohteen arvo eli tuöisikohan tappiota? Onko niin muuttotappiokunta?
No aivan varmasti.
Kuoleva pikkukaupunki, jota ei edes kaupungiksi voi kutsua. Ei siellä ole mitään tekemistä
Heinola 10, sanoo sen jo (levyn) nimikin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin koulukiusattu Heinolassa 90luvulla. En tiedä onko siellä vielä samaa. Itse en muuttaisi enää.
Tuskin siellä koulussa enää samat oppilaat on.
Vierailija kirjoitti:
Milloin Prisma tulee?
2048.
Vierailija kirjoitti:
Heinola alkoi kärvistyä kun junaliikenne lakkasi.
Paikallisjuna sieltä Helsinkiin tai edes Lahteen/Mikkeliin muuttaisi koko kaupungin tilanteen.
Runsaasti mukavia lapsuusmuistoja Heinolasta vuosikymmeniä sitten, mutta mitä sinne nykyään kuuluu, ei mitään käsitystä.
"Näppärän kokoinen" kaupunki kakarana pyörällä kurvailla.
Junaliikenne lakkasi jo vuonna 1968, joten ihan hyvinhän se kaupunki tuntuu sitkuttelevan.
Heinola on erinomainen pikkulapsiperheille ja ikäihmisille. Kaikki tarvittava, turvallista ja arki helppoa. Peruspalvelut toimii. Täällä on mahdollista päästä omakotitaloon palveluiden lähelle veden tuntumaan eli elämän laatua. Lasten kanssa helppo toimiva arki ratkaisee. Hollola on levottomampi ja pelkkää peltoa.
Eikös siellä oo se kiva lintueläinpuisto ? Ihana paikka.
Heinolassa on hieno luonto kotiovelta, lapsiperheille ja ikäihmisille tärkeää, kun on aikaa ja tärkeää ulkoilla. Keskustan tuntumassa pari lasten leikkipuistoa, kävelymatkan päässä keskustan kahviloista. Eläkeläiset 70+ saa ilmaiset kuntasalikortit ja omat ohjatut vuorot on tarjolla. Paljon tapatapahtumia loppusyksyyn.
Terveyskeskus toimii hyvin ja nopeasti. 10v itse asunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, Heinola vai Lahti?
Ette kai oikeasti aio terveyskeskuksen varaan nykyään laskea jotakin?
Heinola on tosiaan ihan mukava paikka asua. Kouluista en tosin osaa sanoa mitään kun olen lapseton ikäihminen.
Terveyskeskus toimii ihan hyvin paitsi viikonloppuisin ei taida olla päivystystä enää. Monta kahvilaa ja ravintolaa on,
vaatekauppojakin useita. Kaksi S-kauppaa,isompi ja pienempi. Löytyy Alko, kirjasto,K-kauppa, Lidl ym.
Kaunista järvimaisemaa ja lenkkipolkua. Hyvä bussiyhteys Lahteen ja muuallekin.
Ainoa miinus on Enson tehdas josta sopivalla tuulella tulee tosi tujakat hajut mutta eipä sekään joka päivä tai viikkokaan
haittaa jos tuuli ei osu just sieltä suunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Lahtea. Paremmat harrastusmahdollisuudet ja junalla pääsee alle tunnissa Helsinkiin.
Lahdessa on kyllä,surkeat terveyspalvelut ellei sitten käytä yksityistä.
Heinolassa on hyvä asuu lapsiperheen sillä siellä ei juurikaan diggailla p-fiileistä.