Annatteko luvan soittaa nykyiselle/entiselle työnantajalle, jos ette ole pyytäneet suosittelijaa?
Onko kokemusta asiasta? Jos kieltää soittamisen, koska ei ole pyytänyt suosittelijaa.
Minut on irtisanottu ja annoin sitten kuitenkin luvan soittaa, vaikka suosittelijaa ei ollutkaan. Tämä oli ensimmäinen kerta kun kysyttiin saako soittaa. Soitin liiton edustajalle ja hän sanoi, että työnantajasi ei saa sanoa että sinut on irtisanottu, eikä saa alkaa mitenkään mustamaalaamaan työntekijää.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Lähtiessäni edellisestä työpaikasta kysyin esimieheltä keneltä voi pyytää suosituksia jos joku sellaisia tahtoo, ja esimies sanoi että vaikka häneltä. Kauankohan tällainen lupaus on yleensä voimassa?
On tapana joka tapauksessa varmistaa aina etukäteen, että nyt olisi sitten se tilanne että suosittelijaa kysyttiin, olisitko milloin vapaa että sinuun ollaan yhteydessä. Tällöin selviää onko lupaus edelleen voimassa, että suosittelija voi muistella millainen työntekijä olitkaan, ja että milloin hänet tavoittaa. Ei näitä kannata jättää sen varaan, että antaa mitään kysymättä ja ilmoittamatta jonkun puhelinnumeron. Ja sitten firma pahimmillaan yrittää soitella tyypille joka on vaikka lomalla tai kaikki päivät palavereissa ja jota ei ikinä saa kiinni. Tai joka yrittää siinä yhtäkkiä muistella, että kukas tämä tyyppi minun sadasta entisestä alaisesta edes olikaan kenestä nyt kysellään.
Ex-tapailumies kertoi naureskellen, että hänelle oli soitettu entisen alaisen hakiessa työpaikkaa ja mies oli haukkunut sen hakijan ja käskenyt olla palkkaamatta häntä.
Vähän outoa, kun oli kuitenkin itse tarjoutunut suosittelijaksi. Ei niihin entisiin esimiehiin voi varmuudella luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni työpaikka kuuluu saada ilman suosittelijoita. Mikä ihmeen muoti tämäkin on nykyään. Ennen ei ollut tällaista. Aivan naurettavaa tämä suosittelija, kummasti tulee vääriä rekrytointeja silti kun seuraa tuota MOL sivustoa, siellä samat yritykset hakee puolen vuoden välein työntekijöitä.
Kyllä suosittelijoja on ollut minun työaikojen alusta ja olen yli kuudenkymmenen.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni työpaikka kuuluu saada ilman suosittelijoita. Mikä ihmeen muoti tämäkin on nykyään. Ennen ei ollut tällaista. Aivan naurettavaa tämä suosittelija, kummasti tulee vääriä rekrytointeja silti kun seuraa tuota MOL sivustoa, siellä samat yritykset hakee puolen vuoden välein työntekijöitä.
Samaa mieltä. Nykyään saatetaan pyytää suosittelijoita jopa asuntoa hakiessa. Jos on kavereita niin pystyy helposti huijaamaan kun antaa vaan kaverin numeron.
Onko suosittelijaa?
On: edellinen työnantaja suositteli hakemaan uutta työpaikkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tökerösti toimittu haastattelijalta. Meillä kysytään, onko ketään kenelle voi soittaa, jos hakija ei itse tuo ketään ilmi. Jos ei ole, niin siitä voi sitten vetää johtopäätökset, mutta niin ei ole tainnut koskaan käydä.
Omasta mielestänikin oli jotenkin tökeröä. Hän kysyi ensin onko suosittelijaa, johon sanoin että en ole pyytänyt suosittelijaa, sitten hän jatkoi että entä toisesta (aiemmasta työpaikasta). Siihenkin sanoin ettei ole ja hän kysyi saako soittaa työnantajalle.
Olisit voinut tuohon vastata, että sinulle se on ok mutta hyvien tapojen mukaisesti olet mieluusti itse heihin yhteydessä, jotta osaavat odottaa soittoa.
Niin olinkin yhteydessä esimieheeni. Mutta tämä oli kyllä ensimmäinen kerta kun kysyttiin saako soittaa. En siis ole laittanut suosittelijaa hakemuksiini.
Sitten tässä ei ole mitään ongelmaa. Suosittelijat kysytään yleensä haastattelussa jos heiltä halutaan kysyä jotain. Ja kerta olit ollut yhteydessä ennen suosituspuhelua, niin asia meni niin kuin pitikin.
Joo mutta minut on irtisanottu, joten työnantajan vastaus on ollut jotain ympäripyöreää. Ei saa kuitenkaan kertoa, että työntekijä on irtisanottu, näin sanoi liiton edustaja.
Ap
Mulla ei ole ketään suosittelijaa koska olen edelleen töissä. En haluaisi että nykyiselle pomolleni soiteltaisiin, en tietenkään ole mainostanut töissä että haen uutta työpaikkaa. Voisi olla nihkeä hieman tunnelma jos varsinkin jos tulisi useampi puhelu... Aiempia työpaikkoja on mutta niistä on niin pitkä aika että tuntuisi erikoiselta mainita sieltä joku suosittelija.
En oo koskaan laittanut suosittelijoita vaikka on sanottu että voi suositella 🤔 Kuinkahan kauan suosittelut on voimassa? 😂
En anna suosittelijoita enkä muutenkaan tykkää yhtään jos tuleva työnantaja soittelee entisiin työpaikkoihin vaikka aina olen työt hoitanut hyvin. Jos niin tehdään niin yhtä hyvin minullakin pitäisi olla oikeus soitella sen firman työntekijöille ja kysellä mielipiteitä työilmapiiristä ja johtamistaidoista.
Suosittelut on jotenkin vanhanaikaista sisäpiirimäistä touhua, mikä ei kuulu nykyaikaan. Ikäänkuin eliitti siellä savuverhojen takana vaihtelee tietoja jostain "alamaisesta", hyi!
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja jos kerta ei saa ketoa edes totuutta ko henkilöstä, kun se on sitten "mustamaalaamista", niin aivan naurettavaa ja tyhjänpäiväistä hommaa!
Antaisin mutta ihmeellistä leväperäistä menoa, jos nykyään ei voi näyttää työtodistuksia. Tuskin työnantaja siinä hetkessä välttämättä edes muistaa entistä työntekijää.
Erääseen paikkaan on ollut säännöllisin väliajoin auki työpaikkoja ja aina kysyvät suosittelijoita. Olen käynyt haastatteluissa mutta koskaan en ole saanut paikkaa enkä kuullut, että suosittelijoihin olisi otettu yhteyttä. Vaikuttaisi melkoiselta pelleilyltä yhä uudelleen kertoa joillekin, että taas yritän hakea ja voinko mainita heidät.
Outoa kun ei ole mitään tietoa, ovatko joskus ottaneet joihinkin yhteyttä ja kelpaavatko suosittelijat heille edes vai haluaisivatko muunlaisia.
Yrittääkö joku työpaikka hankkia itselleen mainetta sillä, että toivoo hakijoidensa kertovan suosittelijoilleen hakevansa sinne? Rapauttaahan se hakijankin mainetta, jos aina joutuu pyytämään turhaan. Ikään kuin hakijalla ei olisi mitään arviointikykyä voiko päästä vai ei ja aina ripustautuu muihin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Työ todistus on rittänyt aina uudelle työnantajalleni.
Minusta ei kauheasti väliä kun varmaan tekevät valinnan muulla perusteella kuitenkin.
Työtodistusten katsominen ensin olisi järkevää. Jos vaikka top 3 ensin antaisivat työtodistuksensa, sen jälkeen soittokierrokset voisivat olla paikallaan.
Mitä järkeä ensin rankata suosikkeja, ennen kuin edes tiedetään, ovatko kaikki olleet paikoissa töissä, jos kuitenkin vaaditaan suosittelijoita? Tai pyytää yhteystietoja, ennen kuin valinta on mitenkään lähellä? Jos rekrytoija sitten soittaa yhdelle tai kahdelle ihmiselle, mitä se todistaa? Miksi jonkun työnhakijasta erillisen henkilön lyhyesti suullisesti kertoma brändi tai maine olisi tärkeämpi kuin monen vuoden dokumentoitu työ?
Minua joissain todistuksissa suositellaan tai muuten kerrotaan ihan myönteisesti. Harmittaa että sen sijaan pyydetään yhteystietoja joillekin. Niinköhän enää muistaisivat mainita jotain myönteistä.
Jossain paikassa väitettiin, että soittavat suosittelijoille viimeisessä vaiheessa tarvittaessa. Silti 1. haastattelun jälkeen mitään seuraavaa vaihetta ei tullut, vaan valitsivat jonkun muun. Ihan turhaan olin silloin kerännyt usean nimen yhteystietoineen, jo työhakemusta tehdessä. Samaan paikkaan olen tehnyt monta hakemusta ja aina tiedot varmaan valuvat viemäriin.
Epäilen että nykyalallani työtodistuksia ei kysytä, koska kokemus ei vaikuta lisiin. Ennen vanhaan käytössä oli nimikirjanote, johon tietoja kerättiin. Nyt voi olla työnantajalle kätevämpää, että ollaan maineen ja mutun varassa, jotta työntekijä ei voi vedota siihen, että näkihän rekrytoija todistukset, joiden mukaan työntekijä on osaava ja ansaitsisi lisiä.
Monissa edellisissä työpaikoissani minua on kiusattu esimies tasolta lähtien koska olen vahvasti introvertti mutta työni olen aina tehnyt moitteetta,joten edellisille esimiehille soittaminen olisi epäedullista minulle.
Antaisin luvan soittaa koska näyttäisi varmasti epäilyttävältä jos kieltäisi.
Pitäisiköhän rueta myymään suosittelijan palveluita, kertoisi aina prikulleen sen tarinan mitä suositusten tarvitsijan kanssa rahasta sovitaan...