Olipas kerrankin positiivisesti esitetty susikohtaaminen iltapäivälehdessä
Hieno videokin!
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Luontokuvaaja, joka pelkää luontoeläimiä? Miksi hän ei kuvannut sitten sitä sutta? Kännykkäkameralla epäselvää videota ja poliisit paikalle. Voijeesus. Häiskä on sitä paitsi häävalokuvaaja- ei luonto.
Onko hän kilpailijasi vai miksi moinen hyökkäys?
"Ihminen on ihmiselle susi"
Torronsuo on meidän jokakesäinen lenkkikohde, pitäis taas mennä. Vähän tietty mietityttää jos tuon kohtais kun meilläkin on koira, että miten se suhtautuis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari viikkoa sitten tapahtuneesta suden kohtaamisesta Torronsuolla uutisoitiin hieman eri sävyyn: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009786675.html
Saattoi olla jopa sama susi tutulla reitillään.
Luuleeko monikin että luonnoneläimet juoksee mieluummin siellä upottavassa suossa tai umpimetsässä kuin pitkospuita pitkin?
Itse asun metsän keskellä ja kyllähän ne kettujen, kauriiden ym. jäljet kulkee nätisti juuri poluilla ja metsäkoneiden jättämillä reiteillä. Helpomman kulkureitin nekin mieluummin valitsee.
Juuri näin. YouTubessa on paljon videoita missä karhu tulee polulla vastaan ja ihmiset vaan astuu polulta pois niin karhu menee ohitse ja jatkaa matkaa. Suolla se ei tokikaan ole niin helppoa ihmisen antaa tilaa, mutta sama ongelma se sudella on. Molemmissa tapauksissa taisi suden kuitenkin lopulta olla pakko juosta suolle, kun poliisit saapui paikalle ja susi pelästyi. Jos se olisi ollut yksin, olisi se varmasti mieluusti jatkanut matkaansa pitkospuilla. Ja jos tämä kuvaaja olisi jatkanut matkaa pitkospuilla niin todennäköisesti susi olisi kulkenut perässä, kunnes saapuu itse sinne minne oli menossakin.
Vierailija kirjoitti:
Torronsuo on meidän jokakesäinen lenkkikohde, pitäis taas mennä. Vähän tietty mietityttää jos tuon kohtais kun meilläkin on koira, että miten se suhtautuis.
Muistakaa pitää koira kytkettynä. Eiköhän sinne muuten ihan hyvin uskalla mennä. Noilla jotka 2 viikkoa sitten suden kohtasivat, oli chihuahua mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös netistä löydy niitä ultraäänivideoitakin esim. Youtubesta? Tehoaa ainakin jyrsijöihin.
Olisikohan tuollainen tehokkaampi karkoite kuin musiikki?
Ei kännykän kaiutin toista korkeita taajuuksia.
Ainakin se toistaa sellaisia joita lapset/teinit kuulee mutta minä 35 v en 😀
Ja saa niillä äänillä hiiret pois välikatosta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa pitää koira kytkettynä. Eiköhän sinne muuten ihan hyvin uskalla mennä. Noilla jotka 2 viikkoa sitten suden kohtasivat, oli chihuahua mukana.
Joo ei pidetä ikinä vapaana kun on niin riistaviettinen. Pienikokoinen jäniskoira. Tänään näyttäis ilma ihan kivalta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuossa mitään, kun susi oli keskellä metsää. Siellä saakin olla. Ei vaan oo niin positiiviset fiilikset kun sellainen on omalla takapihalla.
Olisi tuostakin joku hysteerikko itkenyt lehdessä, että susi pitää tappaa ja että hän vaatii valtiolta terapiarahat kymmeneksi vuodeksi.
Hysteerikot just ei halua tappaa eläimiä, ku niillä on liikaa empatiaa aivoissa.
No tuo susi ei todellakaan ollut 10 metrin päässä vaan ainakin 50-100 metriä oli väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luontokuvaaja?
10 metriä`?
Miksi aina pitää liioitella ja valehdella?
Luontokuvaajan olettaisi törmänneen villeihin eläimiin aiemminkin, eikä ihan heti olettaisi että soittaa poliisille kun näkee suden metsässä.
10 metriä, pikemminkin 50.
Joo, oli siinä zoomia käytetty koska suden ympärisöä näkyi niin vähän. Toista olisi ollut mikälimoikeasti olisi otettu kymmenen metrin päästä.
Oli harvinaisen rauhallisen näköinen susi. Ellei peräti ystävållisen näköinen ja olemukseltaan tutustumishaluinen. Lähinnä uteliaan näköinen, mikä tuossa jutussakin taidettiin mainita.
Susi on psykopaatti luonteeltaan, ei sen tarvitse uhitella hyökätäkseen, toisin kuin karhu josta voi päätellä milloin tulee päälle.
Susi on hyvin looginen käyttäytymiseltään. Muutoin ne eivät selviäisi laumassa vaan jatkuvasti kävisivät psykopaatin tavoin toistensa kimppuun. Karhu taasen ei pärjää laumassa, koska välien selvittelyä olisi jatkuvasti kuka on porukan vahvin.
Taidat itse olla sokea psykopaatti, jos tuo on mielipiteesi laumaeläimestä.
Mikään saalistava eläin ei paljasta olinpaikkaansa saaliilleen, joten olisi erittäin typerää uhitella saaliille, joka ehtii pötkiä karkuun ja päivän ateria jää saalistajalta saamatta.
Nuo tainnut molemmat kohtaamiset olla vielä aikaisin aamulla, kun halunneet aamun hämärässä usvaa todistaa. Luulis että siihen aikaan onkin todennäköisempää villielämää nähdä kuin vaikka keskellä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Jos olette pitkospuilla reitin alkupäässä ja toiseen suuntaan joutuisitte vaeltaa 10km kahdestaan suden kanssa, niin tekö vain jatkaisitte matkaa? Tuskinpa susikaan ihmisen kanssa halusi vaeltaa. Hyvä vaan että soitti poliisit turvaksi ja kaikkien matka pääsi turvallisesti jatkumaan.
Yksin vaeltava susi ei koskaan käy itseään isomman eläimen kimppuun. Joten joko olisin jatkanut rauhallisesti matkaa rupatellen rauhallisesti sudelle tai astunut pari metriä sivuun ja antanut suden ohittaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän "kulmilla" (= 3km päässä) pyöri pari vuotta sitten susi, laumasta poispotkittu nuori uros. Meidän metsästyslinjainen koira ei suostunut ovesta ulos sinä iltana ollenkaan. Siis juoksi lähimmälle puskalle, kinttu ylös ja häntä koipien välissä sisään. Vähän ihmettelin että mikähän nyt on, mutta selvisihän se sit kun seuraavana aamuna luin sanomalehteä. Eli hän ei ainakaan halunnut ollenkaan joutua kuonotusten sen suden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari viikkoa sitten tapahtuneesta suden kohtaamisesta Torronsuolla uutisoitiin hieman eri sävyyn: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009786675.html
Saattoi olla jopa sama susi tutulla reitillään.
Luuleeko monikin että luonnoneläimet juoksee mieluummin siellä upottavassa suossa tai umpimetsässä kuin pitkospuita pitkin?
Itse asun metsän keskellä ja kyllähän ne kettujen, kauriiden ym. jäljet kulkee nätisti juuri poluilla ja metsäkoneiden jättämillä reiteillä. Helpomman kulkureitin nekin mieluummin valitsee.Juuri näin. YouTubessa on paljon videoita missä karhu tulee polulla vastaan ja ihmiset vaan astuu polulta pois niin karhu menee ohitse ja jatkaa matkaa. Suolla se ei tokikaan ole niin helppoa ihmisen antaa tilaa, mutta sama ongelma se sudella on. Molemmissa tapauksissa taisi suden kuitenkin lopulta olla pakko juosta suolle, kun poliisit saapui paikalle ja susi pelästyi. Jos se olisi ollut yksin, olisi se varmasti mieluusti jatkanut matkaansa pitkospuilla. Ja jos tämä kuvaaja olisi jatkanut matkaa pitkospuilla niin todennäköisesti susi olisi kulkenut perässä, kunnes saapuu itse sinne minne oli menossakin.
Jenkeissä? Mustakarhu? Pikkusen eri asia kun meidän metsien karhut. Tai vaikka jääkarhu, sellaisen kun näet, kannattaa rukoilla ja nopeasti, koska aikaa ei paljon ole enää jäljellä siinä vaiheessa..
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt susia luonnossa kaksi kertaa. En todellakaan ilahtunut, vaikka olen hyvin eläinrakas. Ei ihmiset ja sudet kuulu samalle alueelle. Kumpi on kumman alueella, se onkin toinen kysymys.
Olik sie suden alueella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luontokuvaaja?
10 metriä`?
Miksi aina pitää liioitella ja valehdella?
Luontokuvaajan olettaisi törmänneen villeihin eläimiin aiemminkin, eikä ihan heti olettaisi että soittaa poliisille kun näkee suden metsässä.
10 metriä, pikemminkin 50.
Joo, oli siinä zoomia käytetty koska suden ympärisöä näkyi niin vähän. Toista olisi ollut mikälimoikeasti olisi otettu kymmenen metrin päästä.
Oli harvinaisen rauhallisen näköinen susi. Ellei peräti ystävållisen näköinen ja olemukseltaan tutustumishaluinen. Lähinnä uteliaan näköinen, mikä tuossa jutussakin taidettiin mainita.
Susi on psykopaatti luonteeltaan, ei sen tarvitse uhitella hyökätäkseen, toisin kuin karhu josta voi päätellä milloin tulee päälle.
Susi on hyvin looginen käyttäytymiseltään. Muutoin ne eivät selviäisi laumassa vaan jatkuvasti kävisivät psykopaatin tavoin toistensa kimppuun. Karhu taasen ei pärjää laumassa, koska välien selvittelyä olisi jatkuvasti kuka on porukan vahvin.
Taidat itse olla sokea psykopaatti, jos tuo on mielipiteesi laumaeläimestä.
Mikään saalistava eläin ei paljasta olinpaikkaansa saaliilleen, joten olisi erittäin typerää uhitella saaliille, joka ehtii pötkiä karkuun ja päivän ateria jää saalistajalta saamatta.
Ihminen on ihmiselle susi, siitä sen ymmärtää että millainen on suden luonto. Viekas ja ovela on susi, koirassa on paljon samaa.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuossa mitään, kun susi oli keskellä metsää. Siellä saakin olla. Ei vaan oo niin positiiviset fiilikset kun sellainen on omalla takapihalla.
Itse asut susien takapihalla, eikä niillä ole positiiviset fiilikset sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Hieno video, kerrankin kuvattu hyvin. Ammatti-ihminen asialla. Katsoin monta kertaa, varmaan senkin vuoksi, että alue on tuossa lähellä, Tammelassa.
Sen verran video vaikutti, että Torronsuolle en mene enää yksin patikoimaan, vaikka tosi upea kohde. Ja mökilläkin tulee varmaan vilkuiltua vähän enemmän sivuilleen. Valitettavasti olen arka ihminen ja tiedän, että susikohtaamiset ovat hyvin harvinaisia.
Terveisin forssalainen
Tammela on muuten upea alue. Olen lapsena siellä viettänyt kesiä sukulaisten kanssa mökillä. Iso mökki ja ulkorakennuksia, joten meitä hyvin mahtui kolme siskosta perheineen. Oli monta leikkikaveria serkuista. Ihanaa!
Todennäköisesti sinut on monet kerrat susien ja miksei karhujenkin puolelta pantu merkille ja kierretty kaukaa. Ihminen ei ole susien tai karhujen ravintoa. Nauti mökillä olosta kuten ennenkin ihan rauhassa vaan.
Kasvatuksestahan se asenne susiin monesti lähtee. Usein ne susivihaajat ja susia pelkäävät on kasvatettu ajattelemaan että susi on paha ja pelottava. Jos heidän päähän ei olisi kukaan sellaisia ajatuksia laittanut lapsena, todennäköisesti suhtautuisivat susiin aika neutraalisti.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt susia luonnossa kaksi kertaa. En todellakaan ilahtunut, vaikka olen hyvin eläinrakas. Ei ihmiset ja sudet kuulu samalle alueelle. Kumpi on kumman alueella, se onkin toinen kysymys.
Minäkin olen törmännyt susiin metsässä ja täysin aiheellisen ensisäikähdyksen jälkeen ilahtunut suuresti tuosta kohtaamisesta. Ei haittaa jos metsässä käynti on luonnollisen jännittävää. Opettaapa kunnioitusta.
Tähän häiskään en ota kantaa, mutta yleensä luontokuvaajat ymmärtää että peto on peto ja iso eläin on iso eläin ja että sellaisten kanssa kannattaa pieni varovaisuus olla matkassa. Mitä sinä oikein kuvittelet luontokuvaajista? Että karhun nähdessään juoksevat kohti ja sanovat että hei odotas, tosi hyvä kun tulit, nyt pysy siinä hetki? Ja joo, jotkut varmasti ovat ihan hiljaa paikallaan, mutta kyllähän siinä ihmisen päässä varmasti paljon kaikenlaista pyörii kun korvessa kahden kesken pedon kanssa on.