Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan mummot kinuavat vauvaa jatkuvasti yökyläilemään

Vierailija
28.08.2023 |

Onko nykyään yleistäkin, että ihmiset laittavat pieniä vauvoja hoitoon yönyli esimerkiksi mummolaan? Minulla on 3kk ikäinen vauva ja jatkuvasti anoppi tai oma äitini kyselee, josko vauva tulisi yökylään, jotta saisimme miehen kanssa 'omaa aikaa' ja voisimme mennä johonkin hotelliin tai kylpylään. Olenko ainoa, jonka mielestä pienen vauvan paikka on vanhempien luona, eikä yökyläilemässä vieraiden ihmisten kanssa. En voisi kuvitellakaan olevani yötä erossa vauvasta, jotta pääsisin johonkin hotelliin viettämään 'parisuhdeaikaa'. Tätä ei tunnuta millään ymmärtävän vaan saan jatkuvasti kuulla, että olen liian kiinni vauvassa ja pitäisi välillä lähteä juhlimaan tai viettää aikaa miehen kanssa kaksin. Onko se outoa, että en kaipaa vauvavuonna mitään baarissa notkumista tai hotelliöitä miehen kanssa?

Kommentit (1177)

Vierailija
181/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa ihmiset kiintymyssuhteesta. Vauvan kuuluu olla saman ihmisen kanssa ensimmäisen vuotena. Tulee kiintymyssuhdetrauma, jos liian aikaisin alkaa vieroittaa tai yökyläillä.

Vai kuuluu olla.

Entäpä ne lapset jotka joutuvat sairaalaan tai äiti joutuu sairaalaan?

Isä.

Ja aika lailla eri asia se on sairastua kuin vain väkisin palvella sukulaisia.

Miten se on eri asia? Täällähän huudetaan että lapsi saa traumat heti kun ei ole vanhempiensa kanssa.

Mitä väkisin palvelua se on että tuttu ja turvallinen mummi hoitaa lasta?

En ymmärrä tätä että vain Suomessa ajatellaan että kukaan muu ei voi hoitaa lasta kun vanhemmat.

Traumoja, kyllä, mutta niitä ei ole aiheutettu tahallaan.

Tahallaan aiheutettu?

Aika moni antaa vauvan yökylään että saisi edes joskus nukkua. Ihan neuvolassakin kehotetaan näin tekemään.

Vierailija
182/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme nillitystä, jos mummit tarjoaa apuaan. Sitten jos ei tarjoa niin sekin on väärin.

Saa toki tarjota, mutta miksi pitää kärttää väkisin pientä vauvaa yökylään? Sen sijaan voisi tarjoutua vaikka esim. pariksi tunniksi.

Niinpä. Sillä tavallahan se luonnollisesti menisi, alkuun parin tunnin hoitoapu ja siitä sitten pikkuhiljaa pidempiä aikoja kun vauva kasvaa ja samalla äitikin tottuu olemaan erossa vauvasta ja luottaa että mummo pärjää kyllä. Ja mummon tulee kunnioittaa lasten vanhempien kasvatusperiaatteita, jos haluaa säilyttää hyvät välit ja saada läheisen suhteen lapsenlapsiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vain vastannut että "katsotaan sitten kun vauva täyttää vuoden" eikä kukaan ole pahastunut. Vietetään miehen kanssa parisuhdeaikaa iltaisin kun vauva menee yöunille.

Kiva kun teillä vauva nukkuu hyvin.

Vierailija
184/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa ihmiset kiintymyssuhteesta. Vauvan kuuluu olla saman ihmisen kanssa ensimmäisen vuotena. Tulee kiintymyssuhdetrauma, jos liian aikaisin alkaa vieroittaa tai yökyläillä.

Vai kuuluu olla.

Isä.

Miten se on eri asia? Täällähän huudetaan että lapsi saa traumat heti kun ei ole vanhempiensa kanssa.

En ymmärrä tätä että vain Suomessa ajatellaan että kukaan muu ei voi hoitaa lasta kun vanhemmat.

Tahallaan aiheutettu?

Aika moni antaa vauvan yökylään että saisi edes joskus nukkua. Ihan neuvolassakin kehotetaan näin tekemään.

No sekin on aivan eri asia jos vanhempi antaa vauvan yökylään uupumuksen takia saadakseen vähän nukkua, kuin se että vauva menee yökylään koska mummo haluaa.

Vierailija
185/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on käsittämätöntä, että näin monen mielestä pieni imeväisikäinen pitäisi erottaa tuntikausiksi tai jopa yöksi ulkopuolisten hoitoon, jotta vanhemmat pääsisivät viettämään parisuhdeaikaa. Kyllä sitä ehtii myöhemminkin.

Ap

Mun nuorin ei ollut vauva-aikana kertaakaan yökylässä missään, myöhemmin kyllä sitten noin viiden kuuden vuoden jälkeen. Ehdittiin hoitaa kyllä parisuhdetta ihan tarpeeksi vaikka meillä oli muitakin isompia lapsia.

Mulla ei vaan olisi tullut mieleenkään laittaa/antaa hoitoon pientä vauvaa/lasta, halusimme itse olla myös hänen kanssaan. Ja kyllä sitä seksiä voi harrastaa muulloikin kun hotellissa yöllä.Ainakin onnistui meiltä oikein hyvin. Ja yhdessä oltu 25 vuotta nyt.

Vierailija
186/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai kuuluu olla.

Isä.

Tahallaan aiheutettu?

No sekin on aivan eri asia jos vanhempi antaa vauvan yökylään uupumuksen takia saadakseen vähän nukkua, kuin se että vauva menee yökylään koska mummo haluaa.

No nytkö niitä traumoja ei tullutkaan. Ihan hullua porukkaa.

Vierailija
187/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vain vastannut että "katsotaan sitten kun vauva täyttää vuoden" eikä kukaan ole pahastunut. Vietetään miehen kanssa parisuhdeaikaa iltaisin kun vauva menee yöunille.

Vaihtelevasti nukkuu, mutta meillä on kaksi vanhempaa, jotka huolehtivat hänestä ja vuorotellen saadaan nukkua.

Vierailija
188/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelevasti nukkuu, mutta meillä on kaksi vanhempaa, jotka huolehtivat hänestä ja vuorotellen saadaan nukkua.

No meilläpä se vauva itki kaikki illat aamuyöhön asti joten eipä paljon parisuhdeaikaa ollut illalla.

Meilläkin 2 vanhempaa joista toinen lähti töihin klo 6.

Vierailija
189/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sekoa porukkaa täällä. Se yökylä ei eroa mitenkään päivähoidosta. Monissa maissa vauvaa hoitaa sukulaiset heti synnytyksen jälkeen ja monesti äitiysloma on 3 kk.

Vierailija
190/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla on miniä, joka ymmärtää miten tärkeää voi olla isovanhemman ja lapsen suhde. Ylipäänsä verkostot on hyvä pitää kunnossa, kaiken varalta.

Meillä on sovittu tietty määrä mummoaikaa ja ekan kerran oltiin kahdestaan, kun vekara oli 8 kk. Nyt jo iso teini ja edelleen meillä on todella lämpimät välit, hän ei vieroksu minua eikä vanhempia ihmisiä ja minä yritän ymmärtää teinien elämää. 

"Sä oot cool"  - onko parempaa rakkauden tunnustusta.

3kk ikäinen onkin aivan eri asia kuin 8kk. Ja olitteko kahdestaan yön yli vai vain muutaman tunnin? Eihän ap ole sanonut ettei vauva ikinä saisi mennä mummolaan, vaan ettei se ole vielä ajankohtaista, kun vauva on vielä niin pieni.

Olin heidän kotonaan 3 vrk, vanhemmat työmatkalla.

Kaikkien isovanhemmat eivät asu naapurissa ja voi piipahtaa pikaisesti siivoilemassa ja kaupassa. Järkkäilyä on puolin ja toisin, kun etäisyyttä useampi sata kilometriä. Ja siksikin suhteen ylläpito hyvänä vaatii pidempi aikaista yhdessä oloa.

Vierailija
191/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset alkoi yökyläillä yli 1v iässä ja hyvin on ehtineet luoda suhdetta isovanhempiin ja parisuhdekin voi hyvin edelleen. Lapset on jo isoja. Kummallisia oletuksia täällä, että jos vauva ei mene heti pikkuisesta alkaen mummolaan yöksi niin ei voisi mennä ikinä ja parisuhdekin menee pilalle...

Vierailija
192/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai kuuluu olla.

Isä.

Tahallaan aiheutettu?

No nytkö niitä traumoja ei tullutkaan. Ihan hullua porukkaa.

Tulee.

Mutta se että antaa lapsen sinne mummolaan vain koska mummo haluaa, on ihan eri asia kuin se,

- että äiti sairastuu, kuolee jne.

- että vanhemmat on niin uupuneita, että eivät yksinkertaisesti enää pysty hoitamaan lasta turvallisesti

Ensinmainittu on itsekästä ja törkeää ja tarpeetonta, jälkimmäinen tilanne, jossa ei ole muuta vaihtoehtoa

Jos vanhempi kuolee, lapsi kokee menetyksen trauman

Jos vanhempi vain häipyy, lapsi kokee menetyksen trauman

Ekalle ei vanhempi voi mitään, toka on tahallaan aiheutettu.

Vierailija
193/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meilläpä se vauva itki kaikki illat aamuyöhön asti joten eipä paljon parisuhdeaikaa ollut illalla.

Miten se on teiltä pois jos toisilla vauva nukkuu paremmin eivätkä tarvitse ulkopuolista hoitoapua?

Vierailija
194/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole ihan normaalia, jos vauva itkee kuukausitolkulla kaikki yöt.

Vierailija
195/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmekö, että lapsia ei haluta tehdä, kun elämisestä heidän kanssaan on tehty niin vaikeaa.

Vierailija
196/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla on miniä, joka ymmärtää miten tärkeää voi olla isovanhemman ja lapsen suhde. Ylipäänsä verkostot on hyvä pitää kunnossa, kaiken varalta.

Meillä on sovittu tietty määrä mummoaikaa ja ekan kerran oltiin kahdestaan, kun vekara oli 8 kk. Nyt jo iso teini ja edelleen meillä on todella lämpimät välit, hän ei vieroksu minua eikä vanhempia ihmisiä ja minä yritän ymmärtää teinien elämää. 

"Sä oot cool"  - onko parempaa rakkauden tunnustusta.

3kk ikäinen onkin aivan eri asia kuin 8kk. Ja olitteko kahdestaan yön yli vai vain muutaman tunnin? Eihän ap ole sanonut ettei vauva ikinä saisi mennä mummolaan, vaan ettei se ole vielä ajankohtaista, kun vauva on vielä niin pieni.

Olin heidän kotonaan 3 vrk, vanhemmat työmatkalla.

Kaikkien isovanhemmat eivät asu naapurissa ja voi piipahtaa pikaisesti siivoilemassa ja kaupassa. Järkkäilyä on puolin ja toisin, kun etäisyyttä useampi sata kilometriä. Ja siksikin suhteen ylläpito hyvänä vaatii pidempi aikaista yhdessä oloa.

Mutta onko sen yhdessä olon pakko olla pikkuvauvasta asti sellaista, että vanhemmat ei ole paikalla? En ymmärrä tätä mustavalkoisuutta, että se vauva on joko laitettava heti yksin yökylään mummolaan tai menee lapsen ja mummon suhde pilalle.

Vierailija
197/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että vähän vaikeaa uskoa, että sekä oma äiti että anoppi anelisivat 3kk vauvaa yökylään.

Eli en usko aloittajaa.

Mikset usko ? Tiedän itsekin yhden nuoren parin joka 3 kk ikäinen on ollut useita kertoja molemmilla isovanhemmillaan yökylässä. Ja musta itsestä se tuntuu pahalta, ei noin pienenä pitäisi vielä olla kuin omien vanhempien kanssa yöt.

Vierailija
198/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toiminut vauva-aikana tälläinen systeemi,  olen mennyt vauvan kotiin hoitamaan häntä muutamaksi tunniksi, niin vanhemmat ovat päässeet  esim syömään,elokuviin jne ja vauva on saanut olla tutussa ympäristössä.....kaikki olleet tyytyväisiä!

Vierailija
199/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-arkea takana pari hassua kuukautta ja täällä jotkut huutelevat, että parisuhdeaikaa täytyy saada tai mies lähtee! Huh huh

Vierailija
200/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika sekoa porukkaa täällä. Se yökylä ei eroa mitenkään päivähoidosta. Monissa maissa vauvaa hoitaa sukulaiset heti synnytyksen jälkeen ja monesti äitiysloma on 3 kk.

Kokonaiset kansakunnat ovat siis traumatisoituneita....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä