Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan mummot kinuavat vauvaa jatkuvasti yökyläilemään

Vierailija
28.08.2023 |

Onko nykyään yleistäkin, että ihmiset laittavat pieniä vauvoja hoitoon yönyli esimerkiksi mummolaan? Minulla on 3kk ikäinen vauva ja jatkuvasti anoppi tai oma äitini kyselee, josko vauva tulisi yökylään, jotta saisimme miehen kanssa 'omaa aikaa' ja voisimme mennä johonkin hotelliin tai kylpylään. Olenko ainoa, jonka mielestä pienen vauvan paikka on vanhempien luona, eikä yökyläilemässä vieraiden ihmisten kanssa. En voisi kuvitellakaan olevani yötä erossa vauvasta, jotta pääsisin johonkin hotelliin viettämään 'parisuhdeaikaa'. Tätä ei tunnuta millään ymmärtävän vaan saan jatkuvasti kuulla, että olen liian kiinni vauvassa ja pitäisi välillä lähteä juhlimaan tai viettää aikaa miehen kanssa kaksin. Onko se outoa, että en kaipaa vauvavuonna mitään baarissa notkumista tai hotelliöitä miehen kanssa?

Kommentit (1177)

Vierailija
201/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että vähän vaikeaa uskoa, että sekä oma äiti että anoppi anelisivat 3kk vauvaa yökylään.

Eli en usko aloittajaa.

Mikset usko ? Tiedän itsekin yhden nuoren parin joka 3 kk ikäinen on ollut useita kertoja molemmilla isovanhemmillaan yökylässä. Ja musta itsestä se tuntuu pahalta, ei noin pienenä pitäisi vielä olla kuin omien vanhempien kanssa yöt.

Minä ajattelin vähän samoin, mutta juttelin mun työkaverin kanssa joka on mummo, ja ottanut tyttären lasta hoitoon pienestä pitäen. Heillä se oli tarpeen perheen jaksamisen kannalta, ja mummo on oikeastaan perheenjäsen, tosi paljon mukana lastenlasten elämässä ja ihan omasta halustaan. Mutta olen kyllä sitä mieltä että noin pienen yökyläilyn pitää olla perheen tarpeista lähtöisin eikä siitä että mummo vaan haluaa. Lapsi ehtii kyllä yökyläillä mummolassa vähän isompanakin.

Vierailija
202/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vain vastannut että "katsotaan sitten kun vauva täyttää vuoden" eikä kukaan ole pahastunut. Vietetään miehen kanssa parisuhdeaikaa iltaisin kun vauva menee yöunille.

Kiva kun teillä vauva nukkuu hyvin.

Vaihtelevasti nukkuu, mutta meillä on kaksi vanhempaa, jotka huolehtivat hänestä ja vuorotellen saadaan nukkua.

No meilläpä se vauva itki kaikki illat aamuyöhön asti joten eipä paljon parisuhdeaikaa ollut illalla.

Meilläkin 2 vanhempaa joista toinen lähti töihin klo 6.

Tuo ei ole ihan normaalia, jos vauva itkee kuukausitolkulla kaikki yöt.

Ihan normaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi oli kovasti "hoitointoinen" kun esikoinen syntyi. Hyvä ettei suoraan laitokselta pyytänyt yökylään.

Ihan ehdotonta oli, että pitäisi sitä pienokaista hoitaa ilman että mä tai mies ollaan paikalla. Että saa "tutustua".

Muutenkin oli sen verran sairasta menoa anopilla, että kohta 11-vuotias ei ole anoppilassa ollut yökylässä kertaakaan. Onneksi on muitakin sukulaisia, joiden luona on käynyt yökyläilemässä, kun ikä on riittänyt. Ihan vauvana ei ole kumpikaan lapsista yökyläillyt ilman vanhempia.

Mä kyllä sain vauva-aikana riittävästi parisuhdeaikaa, ihan kotona. Ei tarvittu hoitajia, ulkona syömistä tai muuta kaupallistettua romantiikkaa. Eipä mieskään tuntunut kaipaavan moista, kun vieläkin nukutaan samassa sängyssä.

Vierailija
204/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla on miniä, joka ymmärtää miten tärkeää voi olla isovanhemman ja lapsen suhde. Ylipäänsä verkostot on hyvä pitää kunnossa, kaiken varalta.

Meillä on sovittu tietty määrä mummoaikaa ja ekan kerran oltiin kahdestaan, kun vekara oli 8 kk. Nyt jo iso teini ja edelleen meillä on todella lämpimät välit, hän ei vieroksu minua eikä vanhempia ihmisiä ja minä yritän ymmärtää teinien elämää. 

"Sä oot cool"  - onko parempaa rakkauden tunnustusta.

Sitä suhdetta voi kyllä kehitellä vauvan ja isovanhempien välille, vaikka ei antaisikaan pientä vauvaa yökylään. Läheiset välit on meidänkin muksujen ja heidän isovanhempien välillä, vaikka eivät ole koskaan olleet yökylässä.

Mun lapset ovat läheisiä isovanhempiensa kanssa, vaikka eivät näe edes joka kuukausi.

Vierailija
205/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri on hoitanut tyttärensä lasta ekasta kuukaudesta lähtien. Ekan kerran otti koko viikonlopuksi. On ollut vähän väliä hoidossa. Pyörtykää siis kauheista traumoista mitä nyt on. Voi tsiisus teidän kanssa.

Vierailija
206/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vain vastannut että "katsotaan sitten kun vauva täyttää vuoden" eikä kukaan ole pahastunut. Vietetään miehen kanssa parisuhdeaikaa iltaisin kun vauva menee yöunille.

Vaihtelevasti nukkuu, mutta meillä on kaksi vanhempaa, jotka huolehtivat hänestä ja vuorotellen saadaan nukkua.

No meilläpä se vauva itki kaikki illat aamuyöhön asti joten eipä paljon parisuhdeaikaa ollut illalla.

Ihan normaalia.

Kyllä sillä vauvalla on joku hätä, jos pitää kuukausitolkulla huutaa.

Vierailija
207/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Why is American food so TOXIC? (Documentary)

Vierailija
208/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hotelliin, mitä ihmeellistä hotellissa sellaisenaan on?

Vierailija
209/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vauvan mummot kinuavat vauvaa jatkuvasti yökyläilemään"

> Pidä henkistä ja fyysistä etäisyyttä määräileviin isoäiteihin. Älä vastaa isoäitien puhelinsoittoihin ja viesteihin äläkä käy vauvan kanssa mummoloissa kylässä. SINÄ äitinä päätät vauvasi asioista - eivät suinkaan lapsen isovanhemmat!

Kaikki lapsiperheet eivät halua lastenhoitoapua eivätkä vanhemmat tarvitse parisuhdeaikaa. Nämä äidit ja isät eivät halua kotiinsa lastenhoitajia eivätkä he halua viedä lapsiaan kodin ulkopuolelle hoitoon. Kaikki isoäidit ja isoisät eivät myöskään ole jaksavia, luotettavia ja turvallisia lastenhoitajia.

Kun mummot "kinuavat" lapsenlapsia yökylään, niin heillä on ongelmia omassa elämässään. Isoäidit voivat hankkia harrastuksia: Keikkatöihin, vanhainkotiin ulkoiluttamaan vanhuksia, seurakunnalle tai Suomen Punaiselle Ristille vapaaehtoistyöhön, siivoamaan roskia teitten varsilta, uimarannoilta ja puistoista. Isovanhemmat voivat mennä bingoon ja eläkeläisten bussiretkille.

"Onko nykyään yleistäkin, että ihmiset laittavat pieniä vauvoja hoitoon yönyli esimerkiksi mummolaan?"

> Meidän lapset eivät ole olleet vauvoina koskaan yökylässä. Lapsentahtinen ja pitkä imetys ei onnistu, jos vauva on erossa äidistään. Vauva ei tarvitse yökyläilyä mihinkään, vaan vauvan paikka on äitinsä ja isänsä luona. Yökyläily on itsekkäiden ja mukavuudenhaluisten vanhempien ja komentelevien Besserwisser-isovanhempien keksintöä.

Vierailija
210/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun arjessa vaan vittuillaan ja halveksitaan toista, pitää päästä jonnekin muualle hoitamaan suhdetta.

Vierailija
211/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia.

Kyllä sillä vauvalla on joku hätä, jos pitää kuukausitolkulla huutaa.

No vaikkapa vatsavaivat ovat normaaleja vauvoilla.

Vierailija
212/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä tai elämänvaiheessa kaiken oikein tekevistä äideistä tulee kaiken väärin tekeviä isoäitejä? Vai tämäkö se elämän ironia on, että sukupolvet tekevät joka tapauksessa enimmäkseen väärin toistensa mielestä?

Lapset kasvavat, karavaani kulkee.

Vierailija
213/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä iässä tai elämänvaiheessa kaiken oikein tekevistä äideistä tulee kaiken väärin tekeviä isoäitejä? Vai tämäkö se elämän ironia on, että sukupolvet tekevät joka tapauksessa enimmäkseen väärin toistensa mielestä?

Se lapsi ei ole isoäidin lapsi.

Se lapsi on äidin lapsi.

Siksi se kiintymyssuhde pitää muodostaa äitiin. Ei sukulaisiin.

Ja pitää ymmärtää rajat.

Vierailija
214/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ehkä vanhanaikainen, mutta mielestäni olisi omituista, jos 3kk ikäisen vauvan äiti kaipaisi jatkuvasti bilettämään tai yleensäkään öitä erossa vauvasta. Miksi se parisuhdeaika pitää ottaa yöllä? Eikö sitä voi hoitaa päiväsaikaan, jolloin lapsen ei tarvitse olla niin pitkiä aikoja erossa äidistä?

3kk ikäinenkö tietää, et oli yön erossa vaikka 10 tuntia, tai päivällä 3 tuntia? Eikä nyt välttis bilettämään, mutta sais yhden illan keskittyä syömään ruoka rauhassa, katsoa vaikka leffa, halia kumppania sängyssä ja nukkua hyvin. Aamulla voi sitten lähteä hakemaan vauvaa vaikka klo 7.

Kannattaa lukea Liisa Keltikangas-Järvisen kirja vauvan kehittymisestä ja siitä, miten lapsi kokee alkuun symbioottisen vaiheen aikana jopa olevansa yhtä äitinsä kanssa. Luonto on onneksi järjestänyt niin, että vauvan äidillä on tämä samankaltainen tunne, eikä hän halua jättää noin pientä yksin huvitellakseen jossain muualla. Jos siis äiti on tavallinen terve nainen.

Vierailija
215/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on katsos siitä, että jokainen tekee _omasta mielestään_ kaiken oikein. Myös se mummo, joka haluaa juottaa 3kk ikäiselle appelsiinimehua koska niin suositeltiin joskus.

Vierailija
216/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun arjessa vaan vittuillaan ja halveksitaan toista, pitää päästä jonnekin muualle hoitamaan suhdetta.

No ei semmoinen parisuhde kyllä muutamalla hotelliyöllä parane.

Vierailija
217/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti mies käy vähintään pari kertaa kuussa poikien reissuilla kerran sinua ei vois vähemmän kiinnostaa..

Vierailija
218/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti mies käy vähintään pari kertaa kuussa poikien reissuilla kerran sinua ei vois vähemmän kiinnostaa..

Toivottavasti se on mies eikä pikkupoika, joka ei kestä muutamaa kuukautta vauva-arkea pettämättä.

Vierailija
219/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei semmoinen parisuhde kyllä muutamalla hotelliyöllä parane.

Ei niin mutta näin se näyttää monessa perheessä menevän. Ollaan arjessa ihan erillisiä yksiköitä ja lapsivapaalla lähdetään nussimaan. Sitten moititaan niitä, jotka osaavat hoitaa parisuhdettaan koko ajan.

Vierailija
220/1177 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se iästä ole kiinni vaan järjestä.

Normaalijärkinen ihminen ymmärtää, että se lapsenlapsi on sen äidin lapsi, eikä mene siihen kilpailemaan ja sössimään. Ja äiti/isä päättää miten lasta hoidetaan, ei koskaan se isoäiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä