Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan mummot kinuavat vauvaa jatkuvasti yökyläilemään

Vierailija
28.08.2023 |

Onko nykyään yleistäkin, että ihmiset laittavat pieniä vauvoja hoitoon yönyli esimerkiksi mummolaan? Minulla on 3kk ikäinen vauva ja jatkuvasti anoppi tai oma äitini kyselee, josko vauva tulisi yökylään, jotta saisimme miehen kanssa 'omaa aikaa' ja voisimme mennä johonkin hotelliin tai kylpylään. Olenko ainoa, jonka mielestä pienen vauvan paikka on vanhempien luona, eikä yökyläilemässä vieraiden ihmisten kanssa. En voisi kuvitellakaan olevani yötä erossa vauvasta, jotta pääsisin johonkin hotelliin viettämään 'parisuhdeaikaa'. Tätä ei tunnuta millään ymmärtävän vaan saan jatkuvasti kuulla, että olen liian kiinni vauvassa ja pitäisi välillä lähteä juhlimaan tai viettää aikaa miehen kanssa kaksin. Onko se outoa, että en kaipaa vauvavuonna mitään baarissa notkumista tai hotelliöitä miehen kanssa?

Kommentit (1177)

Vierailija
481/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä saada vauva säännöllisin väliajoin pois jaloista. Saa sitten mieskin vähän huomiota ja pääsee ehkä imemään tai imettäväksi kun äidillä on vapaat kädet. En tiedä onko mummo sen parempi tai pahempi kuin kukaan muukaan sukulainen. Jos ei ole dementiaa ja osaa pysytellä suhteellisen selvin päin niin voihan sitä harrastaa. On vauvallekin uusi jännä kokemus, vähän niinkuin sirkusta. Ei aina kiukkuisen imettäjän kurttuinen naama.

Vierailija
482/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ehkä vanhanaikainen, mutta mielestäni olisi omituista, jos 3kk ikäisen vauvan äiti kaipaisi jatkuvasti bilettämään tai yleensäkään öitä erossa vauvasta. Miksi se parisuhdeaika pitää ottaa yöllä? Eikö sitä voi hoitaa päiväsaikaan, jolloin lapsen ei tarvitse olla niin pitkiä aikoja erossa äidistä?

Täysin samaa mieltä oikeat vanhemmat eivät vie pientä lastansa yökylään että pääsevät juhlimaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta se loppuu. Muutama kuukausi ja ei ole enää vauvaa, vaan joka paikkaan ehtivä, kävelevä mahdollinen katastrofi. 

Vierailija
484/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun päätetään että tehdään lapsi niin siittä sitten otetaan vastuu ja jos tämä nainen ei halua antaa lastansa yökylään niin sehän on hänen oma asiansa ja kyllä miehenkin pitää tietää ettei olla enää kahden eikä jokaiselle viihteelle meneminen ole tärkeämpää kuin lapsi mummelit voi katsoa lasta päivällä pienet lapset laitetaan yleensä nukkumaan jo illalla

Vierailija
485/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hyvä saada vauva säännöllisin väliajoin pois jaloista. Saa sitten mieskin vähän huomiota ja pääsee ehkä imemään tai imettäväksi kun äidillä on vapaat kädet. En tiedä onko mummo sen parempi tai pahempi kuin kukaan muukaan sukulainen. Jos ei ole dementiaa ja osaa pysytellä suhteellisen selvin päin niin voihan sitä harrastaa. On vauvallekin uusi jännä kokemus, vähän niinkuin sirkusta. Ei aina kiukkuisen imettäjän kurttuinen naama.

Sen kiukkuisen imettäjän kurttuinen naama on noin pienelle vauvalle koko maailma, rakkainta ja tärkeintä mitä on.

Vierailija
486/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun päätetään että tehdään lapsi niin siittä sitten otetaan vastuu ja jos tämä nainen ei halua antaa lastansa yökylään niin sehän on hänen oma asiansa ja kyllä miehenkin pitää tietää ettei olla enää kahden eikä jokaiselle viihteelle meneminen ole tärkeämpää kuin lapsi mummelit voi katsoa lasta päivällä pienet lapset laitetaan yleensä nukkumaan jo illalla

Eihän tässä ole äidin vastuuntunnossa mitään puutteita, joten miksi paasaat älyttömyyksiä?

Vierailija
487/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Kanta) suomalainen vauva muuttuu harvinaiseksi nähtävyydeksi.

Vierailija
488/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi kirjoitti:

Ehkä olen jo liian vanha kommentoimaan, kun olen kolmen äiti ja yhden mummi, mutta kokeillaanpa silti. Nuorin on 12 joten kyllä minä vielä jollain tavoin muistan sen kun hän oli vauva. 

Ensinnäkin mummina sanon, että olkaa tyytyväisiä jos teillä on mummi joka haluaa ja ehtii hoitaa vauvaa. Itselläni ei ollut pienintäkään mahdollisuutta tuossa vaiheessa - 8h työpäivät, 5v lapsi, kaksi lähes aikuista lasta, parisuhde ja oma terveys - ikävä kyllä en pystynyt enää yösyöttöihin taipumaan, onneksi kukaan ei tätä odottanutkaan.  Nyt kun olen ollut äiti yli 22 vuotta, pystyn vihdoin ja viimein keskittymään työhöni vanhemmuuden ohella - ja aion tehdä niin. Se ei tarkoita etten rakasta lapsenlasta, tai ettei hän ole tervetullut luokseni. Mutta mikään automaattinen hoitokone minä en enää ole kenellekään.  

Äitinä taas muistan, kuinka suoritin etenkin esikoisen kanssa vanhemmuutta. Olisin ihan yhtälailla voinut olla suorastaan pöyristynyt, jos joku olisi ehdottanut että vauva jäisi mummin kanssa ja minä ja mies olisimme vaikka yön hotellissa. Toisen kohdalla jo osasin jo vään ottaa rennommin ja kolmannen aikana ei ole enää tullut mieleenkään olettaa, että vain minä olen se vauvan maailman napa ja vain minä osaan hoitaa asiat ja vauvan oikein. 

a.) Se mummi on hoitanut sinut tai puolisosi aikuiseksi asti, ehkä hän pärjää vauvan kanssa jopa paremmin kuin ensimmäistä kertaa äidiksi tullut, 3kk kokemuksella

b.) parisuhde on vauvan koti, se ei ole mikään "kyllähän me löhötään sohvalla itkuhälytin vieressä kun vauva nukkuu" -tyylinen ratkaisu pidemmän päälle. 

c.)Mummin ei ole mikään pakko edes nähdä lapsenlastaan. Älä ylenkatso sitä, että hän haluaa auttaa ja ehkä jopa tietää, mitä vauva-arki tekee parisuhteelle - ja haluaa estää teille käymästä niin. Loppujen lopuksi hän on jomman kumman vanhemman äiti, ja ehkä toivoo että oma lapsi karttaa ne pahimmat karikot. 

a) ei, vaan hoidatti omalla äidillään

b) kyllä meillä oli vauvan nukkuessa muutakin puuhaa kuin sohvalla löhöily.

c) anoppi ensimmäisellä tapaamisella kertoi poikansa olevan umpimielinen ja siitä syystä mun olisi hyvä etsiä joku muu.

Vierailija
489/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ehkä vanhanaikainen, mutta mielestäni olisi omituista, jos 3kk ikäisen vauvan äiti kaipaisi jatkuvasti bilettämään tai yleensäkään öitä erossa vauvasta. Miksi se parisuhdeaika pitää ottaa yöllä? Eikö sitä voi hoitaa päiväsaikaan, jolloin lapsen ei tarvitse olla niin pitkiä aikoja erossa äidistä?

3kk ikäinenkö tietää, et oli yön erossa vaikka 10 tuntia, tai päivällä 3 tuntia? Eikä nyt välttis bilettämään, mutta sais yhden illan keskittyä syömään ruoka rauhassa, katsoa vaikka leffa, halia kumppania sängyssä ja nukkua hyvin. Aamulla voi sitten lähteä hakemaan vauvaa vaikka klo 7.

Kyllä 3kk:n ikäinen on niin kiintynyt hoitajaan, että osaa kaivata rintamaitoa ja äidin läheisyyttä. Lapsi ei koskaan unohda oman äidin tuoksua ja sydämen lyöntejä.

Onhan isäkin. Ja voi olla muitakin.

Toki itsekäs äiti haluaa, että side on vain äitiin. Haluaa olla lapsen maailman napa.

Ootko ihan terve! 3 kk ikäisen vauvan äitikö olisi itsekäs, jos ei halua antaa vauvaa yökylään?? Pölijä!

täysin samaa mieltä ei kaikki halua mennä räkälään kun on pieni lapsi tai edes ilman lasta

Vierailija
490/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

48 v mummoksi, vauva 3 vk ja pyydettiin jo ensi kerran otettaisiinko hoitoon. Ei kaikki mene isovanhempien mukaan. Lapsenlapset on rakkaita ja tärkeitä, mutta isovanhempia käytetään myös hyväksi. Välillä kieltämättä väsyttää.

Pahoillani olen niiden lapsiperheiden vuoksi, joilla tukiverkkoja ei ole.

Vauvaparka.

Miten muuten omasta mielestä meni se oman lapsen kasvatus, jos hänestä ei ole omasta lapsestaan huolehtimaan?

Kasvatus omalle lapselle meni normaalisti, mutta vauvan äiti ei jaksanut ollakkaan parisuhteessa. Koki olevansa vielä liian nuori ja halusi jatkaa vapauttaan, kertoi tämän vuosia myöhemmin. Petetylle ja jätetylle isälle asia oli kova isku ja meni oma aikansa käsitellä se. Tuosta selviämisen jälkeen yhteishuoltajuus on ollut toimiva.

Miten olisit niinkuin omasta mielestäsi toiminut sen hetkisessä tilanteessa.

Ei kannattaisi kuittailla, kun ei tiedä mitään asiasta.

Vierailija
491/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen kiukkuisen imettäjän kurttuinen naama on noin pienelle vauvalle koko maailma, rakkainta ja tärkeintä mitä on.

No vähemmästäkin kiukuttaa ja on paha mieli, kun mummelit yrittävät omia vauvaa :(

Vierailija
492/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vauvallekin uusi jännä kokemus, vähän niinkuin sirkusta. Ei aina kiukkuisen imettäjän kurttuinen naama.

Siis mitä mä juuri luin?? Kuinka typerä pitää olla, että viitsii kirjoittaa tuollaista? Ei mitään tietoa, saati ymmärrystä äidin ja vauvan välisestä kiintymyssuhteesta. Ap:n vauva on vielä sen ikäinen, ettei ymmärrä olevansa äidistä erillinen olento, ja äidin katoaminen näköpiiristä on vauvalle katastrofi.

En ymmärrä myöskään käsitettä "liian kiinni vauvassa". Kuulostaa siltä, että hurahtaneet mummot ovat saaneet ensimmäisen lapsenlapsen ja alkaa vimmattu päteminen ja kilpailu hoitamisesta, ja äidin syyllistäminen siitä, että hän hoitaa tehtäväänsä, kuten on tarkoitettukin. Äidin ja vauvan väliin ei pidä perheen ulkopuolisten tunkea väkisin tai syyllistämällä. 

Vierailija
493/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

48 v mummoksi, vauva 3 vk ja pyydettiin jo ensi kerran otettaisiinko hoitoon. Ei kaikki mene isovanhempien mukaan. Lapsenlapset on rakkaita ja tärkeitä, mutta isovanhempia käytetään myös hyväksi. Välillä kieltämättä väsyttää.

Vauvaparka.

Miten muuten omasta mielestä meni se oman lapsen kasvatus, jos hänestä ei ole omasta lapsestaan huolehtimaan?

Kasvatus omalle lapselle meni normaalisti, mutta vauvan äiti ei jaksanut ollakkaan parisuhteessa. Koki olevansa vielä liian nuori ja halusi jatkaa vapauttaan, kertoi tämän vuosia myöhemmin. Petetylle ja jätetylle isälle asia oli kova isku ja meni oma aikansa käsitellä se. Tuosta selviämisen jälkeen yhteishuoltajuus on ollut toimiva.

Surullista, että nuori on tehnyt lapsen ennen kuin on kypsä sen enempää parisuhteeseen kuin vauvaankaan.

Jos menojalka vipattaa noin, ehkä hienovaraisesti voisi muistuttaa, että lapsi on vain kerran pieni ja radalle ehtii myöhemminkin.

Vierailija
494/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvaparka.

Miksi sinut siihen tarvittiin??? Miksei se sinun lapsesi huolehtinut lapsestaan?

Vierailija
495/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti huomanneet, että mies on ihan kyllästynyt psrisuhteeseenne kun itse et huomaa kuin vauvan.

Tällä hetkellä yläpeukut 140, alapeukut 130.

Osoittaa että naiset eivät tajua miltä tuntuu meillä miehillä "paine palleissa".

On se Sirpa Selänne muuten viisas nainen.

Onko sinulta raukalta kädet amputoitu?

496/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit iloinen, että isovanhemmat haluavat auttaa ja antaa sinulle omaa aikaa yhdessä puolison kanssa. Varmasti ymmärtävät, että noin pientä ei yleensä edes imetyksen takia voi jättää, varsinkaan yökylään. Itsehän sinä päätöksen teet, siitä milloin lapsesi yökyläilee. Monilla ei ole isovanhempia, jotka jaksavat hoitaa. Miksi tällainen valitus palstalle?

Vierailija
497/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä44155 kirjoitti:

Olisit iloinen, että isovanhemmat haluavat auttaa ja antaa sinulle omaa aikaa yhdessä puolison kanssa. Varmasti ymmärtävät, että noin pientä ei yleensä edes imetyksen takia voi jättää, varsinkaan yökylään. Itsehän sinä päätöksen teet, siitä milloin lapsesi yökyläilee. Monilla ei ole isovanhempia, jotka jaksavat hoitaa. Miksi tällainen valitus palstalle?

Luitko aloituksen? Jos ne isovanhemmat ymmärtäisi ettei noin pientä haluta jättää yökylään, ei mitään ongelmaa olisi. Tässähän oli just ongelmana ettei ne isovanhemmat ymmärrä eivätkä hyväksy sitä että vanhemmat tekee päätöksen asiasta, vaan kinuaa ja vaatii toistuvasti. Aloituksessa ihmetellään, että mikä saa isovanhemmat kuvittelemaan, että noin pienen yökyläily ois hyvä idea.

Vierailija
498/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä44155 kirjoitti:

Luitko aloitusta ollenkaan????

Vierailija
499/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvaparka.

Elämä ei aina mene niinkuin elokuvissa. Hienoa, että lapsella on ollut mummo joka on ollut apuna vaikeassa tilanteessa aloituksen tilanne on kuitenkin täysin erilainen, kun vanhemmat voivat hyvin ja eivätkä edes halua jättää pientä vauvaansa hoitoon. Mikä on oikein ja luonnollista. Silloin välittävä isovanhempi luo suhdetta lapseen tapaamalla koko perhettä ja tarjoutumalla hoitoavuksi lyhyemmiksi ajoiksi. Yökyläilyä ehtii sitten myöhemmin.

Vierailija
500/1177 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi hemmetti miten yököttävä kommentti. Toivottavasti tämän kirjoittaneella ei ole lapsia.