Vauvan mummot kinuavat vauvaa jatkuvasti yökyläilemään
Onko nykyään yleistäkin, että ihmiset laittavat pieniä vauvoja hoitoon yönyli esimerkiksi mummolaan? Minulla on 3kk ikäinen vauva ja jatkuvasti anoppi tai oma äitini kyselee, josko vauva tulisi yökylään, jotta saisimme miehen kanssa 'omaa aikaa' ja voisimme mennä johonkin hotelliin tai kylpylään. Olenko ainoa, jonka mielestä pienen vauvan paikka on vanhempien luona, eikä yökyläilemässä vieraiden ihmisten kanssa. En voisi kuvitellakaan olevani yötä erossa vauvasta, jotta pääsisin johonkin hotelliin viettämään 'parisuhdeaikaa'. Tätä ei tunnuta millään ymmärtävän vaan saan jatkuvasti kuulla, että olen liian kiinni vauvassa ja pitäisi välillä lähteä juhlimaan tai viettää aikaa miehen kanssa kaksin. Onko se outoa, että en kaipaa vauvavuonna mitään baarissa notkumista tai hotelliöitä miehen kanssa?
Kommentit (1177)
Vierailija kirjoitti:
Minusta on käsittämätöntä, että näin monen mielestä pieni imeväisikäinen pitäisi erottaa tuntikausiksi tai jopa yöksi ulkopuolisten hoitoon, jotta vanhemmat pääsisivät viettämään parisuhdeaikaa. Kyllä sitä ehtii myöhemminkin.
Ap
Toivottavasti lapsen isä on kanssasi samaa mieltä ja myös osallistuu lapsen hoitoon oikeasti tasa-arvoisesti.
Meilläkin hankittiin lapset yhteisymmärryksessä, mutta minulle he jäivät hoidettavaksi, eikä todella tenhyt mieli viettää laatuaikaa ihmisen kanssa, johon ja jonka isyyteen olin totaalisen pettynyt, Erohan siitä sitten myöhemmin tuli ja lapset ovat nyt jo itse vanhempia.
Minunkin mielestäni 3kk vanha on vielä pieni yökyläilemään, laiskana ihmisenä olen imettänyt tuon ikäistä, en jaksanut lypsää pulloon.
Mutta toisaalta ajattelen, että olisi hyvä, että vauvalla olisi useampi läheinen hoitaja kuin pelkkä äiti ja isä.
Aina voi tulla jotain miksi vanhemmat joutuvat olemaan, vaikka sen yön poissa ja silti hoitaja olisi tuttu.
Tämä on yksi syy miksi olen halunnut olla mahdollisuuksien mukaan lastenlasteni elämässä tiiviisti, olen myös tämän selittänyt vanhemmille. 9kk vanhan kanssa olen ollut koko yön ja aikaisemminkin illan ja tietysti pieniä hetkiä päivällä aika pienen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on käsittämätöntä, että näin monen mielestä pieni imeväisikäinen pitäisi erottaa tuntikausiksi tai jopa yöksi ulkopuolisten hoitoon, jotta vanhemmat pääsisivät viettämään parisuhdeaikaa. Kyllä sitä ehtii myöhemminkin.
ApToivottavasti lapsen isä on kanssasi samaa mieltä ja myös osallistuu lapsen hoitoon oikeasti tasa-arvoisesti.
Meilläkin hankittiin lapset yhteisymmärryksessä, mutta minulle he jäivät hoidettavaksi, eikä todella tenhyt mieli viettää laatuaikaa ihmisen kanssa, johon ja jonka isyyteen olin totaalisen pettynyt, Erohan siitä sitten myöhemmin tuli ja lapset ovat nyt jo itse vanhempia.
Minunkin mielestäni 3kk vanha on vielä pieni yökyläilemään, laiskana ihmisenä olen imettänyt tuon ikäistä, en jaksanut lypsää pulloon.
Mutta toisaalta ajattelen, että olisi hyvä, että vauvalla olisi useampi läheinen hoitaja kuin pelkkä äiti ja isä.
Aina voi tulla jotain miksi vanhemmat joutuvat olemaan, vaikka sen yön poissa ja silti hoitaja olisi tuttu.
Tämä on yksi syy miksi olen halunnut olla mahdollisuuksien mukaan lastenlasteni elämässä tiiviisti, olen myös tämän selittänyt vanhemmille. 9kk vanhan kanssa olen ollut koko yön ja aikaisemminkin illan ja tietysti pieniä hetkiä päivällä aika pienen kanssa.
Ei ole mitään järkeä yökyläillä vain varmuuden vuoksi. Alle yksivuotias ei kuulu minnekään yökylään.
Läheiseksi hoitajaksi voi tulla ihan siinä vanhempienkin seurassa päiväsaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä viisi muksua ja 14 vuotias nuorin. Yksikään ei ole ollut yökylässä ikinä missään.
Ihan periaate, me tehtiin, me hoidetaan.
Meillä ei nuorin ollut mummolassa pienenä yötä. Nyt kun on isompi ja voisi olla siellä, ei halua. Muutamat pakotetut yöt on ollut.
Vanhemmat lapset olleet pienestä pitäen ja auttavat nyt puolestaan mummoa ja ukkia mm siivoamalla.
Minusta tuo meni kaikenkaikkiaan paremmin vanhempien lasten osalta. He sai lomia meistä vanhemmista ja nyt mummi saa apua heistä.
Anna hoitoon, kyllä niillä into hyytyy nopeasti ja eivät vonkaa enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu ottaisi vapaaehtoisesti 3 kk vauvan yöksi? Ja vielä molemmat isoäidit yhtä innokkaita? En usko.
Sitä itsekin ihmettelen, mutta kyllä näitä on. Tosin, saattaisi ne mummon vauvanhoitohalut karista aika äkkiä jos vauva ei olisikaan semmoinen kiva nukke jota hoivata, vaan levoton ja kärttyinen joka valvottaa koko yön :D eiköhän se ole kaikkien kannalta parempi että vanhemmat hoitaa vauvan ihan itse jos vaan suinkin jaksavat ja pystyvät. Lyhyitä pätkiä voi toki mummojen hoidossa olla, mutta yökylään sitten kun yöheräilyitä ei enää ole.
Monikin ottaa sen valvottavan ja kärttyisen vauvan yöksi hoitoon että vanhemmat saa levätä.
Ei kyllä kovin moni, yleensä just ne jotka eniten tarvitsisi apua ei sitä saa. Koska tosiaan, kuka haluaa hoitaa läpi yön huutavaa koliikkivauvaa... Mutta sehän on hienoa jos vaikeassa tilanteessa tullaan apuun. Ap:n tilanne vaan ei nyt ole sellainen.
"Kivat" vauvat kelpaa hoidettaviksi, mutta itkevät ja heräilevät ei. Surullista. Siinä näkee mummojen prioriteetit.
Työssä käyvänä mummona voisin kyllä lomalla ottaa itkeskelevän vauvan yökylään tai mieluummin mennä vauvalle tuttuun kotiin hoitajaksi, mutta hoitajan työ vie kyllä niin voimat jo tässä iässä että työaikana mieluummin ei, vapaalla päiväksi voisin mennä hoitamaan, että vanhemmat silloin voisivat levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApToivottavasti lapsen isä on kanssasi samaa mieltä ja myös osallistuu lapsen hoitoon oikeasti tasa-arvoisesti.
Tämä on yksi syy miksi olen halunnut olla mahdollisuuksien mukaan lastenlasteni elämässä tiiviisti, olen myös tämän selittänyt vanhemmille. 9kk vanhan kanssa olen ollut koko yön ja aikaisemminkin illan ja tietysti pieniä hetkiä päivällä aika pienen kanssa.Ei ole mitään järkeä yökyläillä vain varmuuden vuoksi. Alle yksivuotias ei kuulu minnekään yökylään.
Kun elämässä on ollut tapahtumia, joissa kaikki ei ole mennyt oppikirjan mukaan tekee monia asioita varmuuden vuoksi, varsinkin pienten ihmisten hyvinvoinnin takia.
Olen mummu enkä ottaisi ikuna pientä lasta yökylään. On tuo unenlaatu jo 60vuotiaasta asti ollut heikkoa. Ei omat lapsenikaan olleet ennen kolmea ikävuottaan yökylässä. Antaa vanhempien vain hoitaa vauva-ajan joka on kyllä nopeasti ohi. Nauttikoon vanhemmat lapsestaan ja kasvakoon vanhemmaksi samalla.
Olisipa lapsillani ollut mummo, joka olisi hoitanut lapsiani edes muutaman tunnin!!
Tyttärien lapsia kyllä hoidettiin, mutta minä olinkin miniä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi syy miksi olen halunnut olla mahdollisuuksien mukaan lastenlasteni elämässä tiiviisti, olen myös tämän selittänyt vanhemmille. 9kk vanhan kanssa olen ollut koko yön ja aikaisemminkin illan ja tietysti pieniä hetkiä päivällä aika pienen kanssa.Ei ole mitään järkeä yökyläillä vain varmuuden vuoksi. Alle yksivuotias ei kuulu minnekään yökylään.
Kun elämässä on ollut tapahtumia, joissa kaikki ei ole mennyt oppikirjan mukaan tekee monia asioita varmuuden vuoksi, varsinkin pienten ihmisten hyvinvoinnin takia.
Ja sillä että varmuuden vuoksi varautuu siihen että molemmat vanhemmat menee kanttu vei yks kaks traumatisoidaan vauva ihan vain varoiksi? Hölmöläisen hommaa.
Läheiseksi hoitajaksi voi lapselle tulla ihan normaalilla kyläilyllä
Tiedän tapauksia, joissa noin 6 kk:n ikäinen vauva on viety "yökylään" 2 viikoksi, kyllä siis kahdeksi viikoksi kun vanhempien piti päästä kavereitten kanssa reissuun. Kun on ennenkin reissattu niin ei kait sitä sitten vauvan takia voinut väliin jättää. Ihan tavallisia , päälle kaksikymppisiä olivat nämä vanhemmat. Isovanhemmat sitten suostuivat tähän kun eivät oikein muutakaan kai voineet.
Itsekäs olet! Itse olisin aivan helvetin kiitollinen, jos isovanhemmat tarjoutuisivat ottamaan vauvan yökylään. Saisi nukkua ja panna rauhassa, eikä kuunnella itkua 24/7. Korvikkeet on keksitty ja vauvalle kelpaa kuka vaan hoitajaksi, kunhan on vain tuttu ihminen!
Vierailija kirjoitti:
Itsekäs olet! Itse olisin aivan helvetin kiitollinen, jos isovanhemmat tarjoutuisivat ottamaan vauvan yökylään. Saisi nukkua ja panna rauhassa, eikä kuunnella itkua 24/7. Korvikkeet on keksitty ja vauvalle kelpaa kuka vaan hoitajaksi, kunhan on vain tuttu ihminen!
Vauva ei ole mikään jäätelöpaketti, josta jaellaan siivuja kaikille halukkaille. Lapsen tarpeet ajavat aina sukulaisten itsekkyyden edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sillä että varmuuden vuoksi varautuu siihen että molemmat vanhemmat menee kanttu vei yks kaks traumatisoidaan vauva ihan vain varoiksi? Hölmöläisen hommaa.
Läheiseksi hoitajaksi voi lapselle tulla ihan normaalilla kyläilyllä
No jep. Sitä voisi tulla läheiseksi hoitajaksi siten, että kyläilee vanhempien ollessa läsnä säännöllisesti ja hoitaa lyhyempiä pätkiä. Sitten olisi se tuttu turvallinen hoitaja, jos tuleekin tarve yökylälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva ei ole mikään jäätelöpaketti, josta jaellaan siivuja kaikille halukkaille. Lapsen tarpeet ajavat aina sukulaisten itsekkyyden edelle.
Siinä ei ole mitään itsekästä, että sukulaiset auttavat lastenhoidossa!
Hyvä, että tarjoavat apuaan. Lapsella ei ole koskaan liikaa turvallisia aikuisia ympärillään. Eivätkä isovanhemmat ole lapselle vieraita ihmisiä, toivottavasti et myöskään tee valintoja jolloin jäävät vieraiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekuisen vauvan vaatiminen toistuvasti yökylään on täysin puhdasta itsekkyyttä jolla tyydytetään omia tarpeita. Ei auteta vanhempia, vaan häiriköidään, eikä todellakaan auteta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä viisi muksua ja 14 vuotias nuorin. Yksikään ei ole ollut yökylässä ikinä missään.
Ihan periaate, me tehtiin, me hoidetaan.
Meillä ei nuorin ollut mummolassa pienenä yötä. Nyt kun on isompi ja voisi olla siellä, ei halua. Muutamat pakotetut yöt on ollut.
Vanhemmat lapset olleet pienestä pitäen ja auttavat nyt puolestaan mummoa ja ukkia mm siivoamalla.
Minusta tuo meni kaikenkaikkiaan paremmin vanhempien lasten osalta. He sai lomia meistä vanhemmista ja nyt mummi saa apua heistä.
Meillä lapset on reilu 1v alkaen olleet mummoloissa yötä. Mieluusti sinne menevät ja tekevät kaikkea. Vauvoja ei haluttu viedä niin pitkäksi aikaa hoitoon, eivätkä kyllä pyytäneetkään. Satunnaisesti hoitivat vaikkapa sen aikaa että päästiin hoitamaan joku asia tai kahdelleen rauhassa saunaan. Parisuhdekin voi ihan hyvin. Ei ole mitään syytä laittaa 3kk ikäistä hoitoon eikä varsinkaan yökylään, jos itse vaan jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että tarjoavat apuaan. Lapsella ei ole koskaan liikaa turvallisia aikuisia ympärillään. Eivätkä isovanhemmat ole lapselle vieraita ihmisiä, toivottavasti et myöskään tee valintoja jolloin jäävät vieraiksi
Pienen vauvan ollessa kyseessä ovat vieraita ihmisiä. Jos heistä ei läheisiksi ole tallomatta vauvan tarpeita niin joutavat mennäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekuisen vauvan vaatiminen toistuvasti yökylään on täysin puhdasta itsekkyyttä jolla tyydytetään omia tarpeita. Ei auteta vanhempia, vaan häiriköidään, eikä todellakaan auteta lasta.
Kyllä autetaan vanhempia! Saa sitä kahdenkeskistä laatuaikaa. Onnellinen parisuhde=ehjä perhe
Surullinen ketju.
Vain vanhemmat voivat hoitaa lasta. Ei kukaan muu tai lapsi traumatisoituu. Ei varsinkaan isovanhemmat, ovat saatanasta seuraavia.
Omat vanhemmat ovat vieraita ihmisiä, ei puhettakaan että olisivat läheisiä, ystävällisiä normaaleja ihmisiä jotka haluavat aidosti auttaa.
Oma lapsikin muuttuu sukulaiseksi kun muuttaa kotoa pois. Perheen perustaessa se oma lapsi muuttuu vieraaksi ihmiseksi.
Tämä on vain Suomessa mahdollista.