Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret eivät antaneet istumapaikkaa bussissa viimeisillään raskaana olevalle

Vierailija
28.08.2023 |

Ja en voinut antaa itsekään koska seisoin itsekin koko matkan. Aivan täysi bussi ja matkustajat seisoi käytävällä kuskin kopille asti. Bussi oli täynnä koululaisia yläkoulu-lukioikäisiä ja osa tuijotti puhelintaan, osa vaan toljotti muuten vaan mutta ei tehneet elettäkään antaakseen paikkaansa :( pahaa teki katsoa kun se äiti ison mahansa kanssa tasapainoili että pysyi pystyssä.

Opettajaa pliis teineillenne käytöstapoja!

Kommentit (224)

Vierailija
61/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on hyvin selvästi ohjeistettu, että julkisissa paikka annetaan raskaana oleville, invalideille, vanhuksille ja pyörätuolia käyttäville.

Ei voi tulla kenellekään yllätyksenä

Vierailija
62/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bussissa oli ihan merkittyjä paikkoja raskaana oleville, niin voi avata suunsa ja pyytää sitä paikkaa. Ihmiset ovat siihen istuessaan ottaneet sen riskin, että joutuvat luovuttamaan paikan sitä enemmän tarvitsevalle.

Kun itse olin raskaana, niin aina pyytäessäni sain paikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tasa-arvoa se on että toiselle pitää antaa istumapaikka? Eikö tasa-arvoa ole se että se istuu kuka ehtii ekana? En minä ainakaan antaisi kenellekkään istumapaikkaani, miksi alistuisin kohtelemaan muita paremmin?

Tsemppiä sulle, jos joskus vaikka jalka kipsissä joudut matkustamaan.

Vierailija
64/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut sama kokemus.

Paikkaa ei antanut nuori eikä aikuinen.

Vierailija
65/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele yhtään nuorten käytöstä. Ei käytöstapoja missään opeteta.

Olisiko sieltä joukosta joku kuitenkin noussut paikaltaan, jos joku lähellä istuva aikuinen, varttuneempi henkilö olisi puuttunut asiaan. Tottakai nuori saa trauman siitä jos joutuu antamaan istumapaikkansa, mutta enemmän nyt kuitenkin myötätuntoni seilaa sen raskaana olevan äidin suuntaan.

Sen sijaan ihmettelen miten kukaan puuttunut asiaan kehottamalla antamaan paikka. Itse olisin sanonut, ja tiukasti olisinkin!

Vierailija
66/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tasa-arvoa se on että toiselle pitää antaa istumapaikka? Eikö tasa-arvoa ole se että se istuu kuka ehtii ekana? En minä ainakaan antaisi kenellekkään istumapaikkaani, miksi alistuisin kohtelemaan muita paremmin?

ei se ole tasa-arvoa vaan käytöstapoja

Vierailija
67/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus ei ole sairaus, vaan itseaiheutettu tila.

En mie ainakaan ite ihteäni siunattuun tilaan saattant!

Vierailija
68/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuski olisi voinut antaa paikkansa.

Vierailija
69/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sieltä joukosta joku kuitenkin noussut paikaltaan, jos joku lähellä istuva aikuinen, varttuneempi henkilö olisi puuttunut asiaan. Tottakai nuori saa trauman siitä jos joutuu antamaan istumapaikkansa, mutta enemmän nyt kuitenkin myötätuntoni seilaa sen raskaana olevan äidin suuntaan.

Sen sijaan ihmettelen miten kukaan puuttunut asiaan kehottamalla antamaan paikka. Itse olisin sanonut, ja tiukasti olisinkin!

Minä olen useammankin kerran sitä seinän kylttiä osoittaen sanonut invapaikalla vetelehtineille teineille, että teidän kuuluu päästää tuo ihminen istumaan, kun ihminen itse ei ole mitään sanonut. On ollut viimeisillään raskaana olevaa, keppien kanssa kulkevaa ym.

Kyllä teinit ovat joka kerta väistäneet. Joskus voi olla vilpittömästi niin, että he eivät ole asiaa tajunneet.

Vierailija
70/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisenä miehenä en uskalla antaa istumapaikkaa. Nainen olettaa kumminkin, että olen häntä iskemässä tai jotain muuta pervoa mielessä. Vähintäänkin pitää minua jonakin sovinistina, joka olettaa naisen olevan heikko ja kykynemätön seisomaan busssissa raskausvatsoineen. Miehen jokainen sana ja ele naista kohtaan on naisen alistamista!

Vierailija
71/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäisenä miehenä en uskalla antaa istumapaikkaa. Nainen olettaa kumminkin, että olen häntä iskemässä tai jotain muuta pervoa mielessä. Vähintäänkin pitää minua jonakin sovinistina, joka olettaa naisen olevan heikko ja kykynemätön seisomaan busssissa raskausvatsoineen. Miehen jokainen sana ja ele naista kohtaan on naisen alistamista!

Jatkossa voit kohteliaasti kysyä, että anteeksi, haluaisitko istumaan. Sitten hyväksyt sen vastauksen, jonka saat. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
72/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ommmpa sua tykitetty.

Olet katsonut jotain kauhuelokuvaa, jossa vauvaa odottavat pahiksia.

Vierailija
73/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ihmetyttää myös ne metromatkustajat, jotka ovien avauduttua rynnivät sisään ennen ulostulijoita. Erityisesti pyörille/ vaunuille/ pyörätuoleille tarkoitetuista ovista tulijat, vaikka ovi on helposti havaittavissa. Survotaan sisään pyörätuoleista, pyöristä ja lastenvaunuista huolimatta ja juuri sitä ovea pitää käyttää, vaikka olisi muitakin ovia muille matkustajille.

Vierailija
74/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin sain lapsen viime vuonna ja nopeasti huomasin, että vain ani harva ihminen huomioi kohteliaasti raskaana olevia. En nyt todellakaan odottanut mitään prinsessakohtelua, mutta ihan perus käytöstavatkin tuntuivat olevan valtaosalta hukassa. Vessajonoissa, täpötäysissä metroissa jne. minua ja mahaani tuijotettiin kyllä avoimesti, mutta paikkaa ei tarjottu. Melko nopeasti totuin siihen, että tällaista oli turha odottaakaan ja yllätyin sitten vain iloisesti niistä parista kerrasta, kun joku ystävällinen tarjoutuikin auttamaan minua. Kerran jouduin metrossa myös pyytämään, että pääsisinkö istumaan ja silloin toki joku antoi paikkansa.

Vierailija
75/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa voit kohteliaasti kysyä, että anteeksi, haluaisitko istumaan. Sitten hyväksyt sen vastauksen, jonka saat. Ongelma ratkaistu.

Tuohan on juurikin törkeää sovinismia olettaa nainen heikoksi ja häirintää myös tuollainen kysely.

Vierailija
76/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran näin ratikassa kun nuori poika kohteliaasti tarjosi istuinpaikkaa ja sai palkinnoksi tuhahduksen minä en mikään vanhus ole.

Vierailija
77/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sanota laissa missään että pitää antaa paikka raskaana oleville, eli älä valita.

Missään laissa ei myöskään sanota, ettei toisia ihmisiä saisi töniä kumoon julkisella paikalla, eikä niin silti tehdä. Ainakaan, jos kulkee ihan täysillä.

Vierailija
78/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanon että opetelkaa kaikki käytöstapoja. Omasta kokemuksesta sanon ettei juuri kukaan anna istumapaikkaa raskaana oleville. Pahimpia ovat nuoret ja keski-ikäiset miehet jotka esittää ettei huomaakaan. 9kk aikana sain paikan vain 2 kertaa, molemmilla kerroilla nuorelta mieheltä joka oli liikkeellä ilmeisesti naisystävänsä kanssa.

Jos et kerran kertaakaan saanut paikkaa yhdeltäkään naiselta, miksi pahimpiesi listalla on vain miehiä?

Vierailija
79/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran näin ratikassa kun nuori poika kohteliaasti tarjosi istuinpaikkaa ja sai palkinnoksi tuhahduksen minä en mikään vanhus ole.

On kurjaa, että jotkut reagoivat noin, mutta se on sitten heidän häpeänsä. Se kertoo ihmisenä ainoastaan heistä, ei siitä, joka oli kohtelias.

Vierailija
80/224 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen useammankin kerran sitä seinän kylttiä osoittaen sanonut invapaikalla vetelehtineille teineille, että teidän kuuluu päästää tuo ihminen istumaan, kun ihminen itse ei ole mitään sanonut. On ollut viimeisillään raskaana olevaa, keppien kanssa kulkevaa ym.

Kyllä teinit ovat joka kerta väistäneet. Joskus voi olla vilpittömästi niin, että he eivät ole asiaa tajunneet.

Teit oikein kun puutuit tilanteeseen. Otetaan oppia, ihmiset!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä