Nuoret eivät antaneet istumapaikkaa bussissa viimeisillään raskaana olevalle
Ja en voinut antaa itsekään koska seisoin itsekin koko matkan. Aivan täysi bussi ja matkustajat seisoi käytävällä kuskin kopille asti. Bussi oli täynnä koululaisia yläkoulu-lukioikäisiä ja osa tuijotti puhelintaan, osa vaan toljotti muuten vaan mutta ei tehneet elettäkään antaakseen paikkaansa :( pahaa teki katsoa kun se äiti ison mahansa kanssa tasapainoili että pysyi pystyssä.
Opettajaa pliis teineillenne käytöstapoja!
Kommentit (224)
Viekö raskaus puhekyvyn? Kyllä teinit siirtyy jos joku paikkaa tarvitseva kysyy.
Ollessani viimeisillään raskaana jouduin käymään useita kertoja Naistenklinikalla. Asuin silloin Järvenpäässä ja sain lopulta ilmaiset taksimatkat. Ennen sitä keikuin todella suuren raskausvatsani kanssa täydessä bussissa, joka jarrutti ja nyki koko matkan. Piruuttani en pyytänyt paikkaa niiltä keski-ikäisiltä miehiltä, jotka käänsivät kasvonsa sivuun - kaksoisraskaus.
Vierailija kirjoitti:
Avasiko raskaana oleva suutaan ja pyysi istumapaikkaa yhdessäkään näissä esimerkkitapauksissa? Jos pyynnöstä huolimatta paikkaa ei tippunut, paheksun minäkin asiaa.
T. Viimeisillään raskaana oleva
Minä olen oppinut että hyviä käytöstapoja voidaan odottaa, eikä niitä tarvitse erikseen pyytää.
Minulle on 12-vuotiaan oloinen poika tarjonnut viimeksi bussissa istumapaikan. Enkä ole raskaana, vaan 58-vuotiaana näytin tietysti hänen silmissään raihnaiselta vanhukselta. Mutta harvinaista paikan tarjoaminen toki on.
Olen muuten se joka auttaa pyörätuolipotilasta poistumaan bussista. Raavaat miehet vain toljottavat kun minä melko hento nainen menen avuksi. Ehkä niillä kaikilla on selkävika.
Kyseessä on sikiön turvallisuus vaikkapa jarrutustilanteessa, ja tällöin äidiltä pitää löytyä sen verran kanttia että uskaltaa pyytää sitä paikkaa. Luultavasti silloin se järjestyisi. Samalla tavalla reput ja laukut siirtyvät aina nopeasti, kun kauniisti pyytää että pääsisinkö istumaan. Vähän turhasta itkemistä tässä keskustelussa, etenkin kun ilmapiiri on se ettei saa olettaa naisen olevan raskaana vaikka pää pilkistäisi jalkovälistä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en saanut raskauden aikana kertaakaan paikkaa Metrossa tai ratikassa. Monesti olin ainut joka seisoi metron keskellä ison mahan kanssa, muut istuivat, eivätkä tehneet elettäkään paikan antamiseksi.
Kokemus avasi silmät ja suhtaudun paheksuvasti vanhus-/ raskauspaikalla istuviin sekä hissejä käyttäviin laiskiaisiin, kun liukuportaat ovat vieressä.
Pyysitkö sinä kertaakaan istumapaikkaa?
En pyytänyt, koska haistatteluahan sieltä tulisi takaisin. Kerran sanoin kävellen hissin eteen tulleelle perheelle, että kannattaa käyttää liukuportaita, kun nämä hissit ovat aivan tukossa. Valehtelivat, että eivät pysty kävelemään, vaikka juuri olivat siihen kävelleet. Odottivat siinä sitten jonossa aikansa, itse ahtauduin vaunujen kanssa hissiin, he eivät mahtuneet mukaan. Vasta silloin kääntyivät liukuportaiden suuntaan ja jalatkin kantoivat varsin hyvin, olihan liukuportaille jopa 5 metrin kävelymatka.
Vierailija kirjoitti:
Nyt feministit saatte sitä, mitä tilaatte. Juurihan kaikkialla suuvaahdossa aina toteatte, miten ulkonäöstä ei saa olettaa mitään. Nyt sitten, kun ITSE onkin raskaana, yhtäkkiä saakin olettaa asioita. Sanoutukaa julkisesti irti feminismistä, niin saatte vaikka aina paikat.
Täytyy olla päästään sekaisin että keksii tähänkin jotain feminismistä öyhöttämistä. Otan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vauvoja vaunuissaan työntävät äityliinit ei anna tilaa muille tienkäyttäjille, kaikessa rauhassa löntystävät rinnakkain kaverin kanssa ja kahdet vaunut vie koko kevyenliikenteenväylän leveyden.
Sulle ja tolle joka kirjotti jotain "oma vika kun on tohon tilaan ittensä laittanu nönnönönöööö"
Nää rutisijat on aina niitä samoja ketkä vonkuu Suomen alhaisesta syntyvyydestä. Pitäs saada lisää hoitajia tulevaisuuteen, mutta suomalaiset vaan kelpaa.
Lapset ei saa kuulua eikä näkyä, äidit synnyttää tai olla äitiyslomalla tai olla raskaana.
V*ttu mitä nillitystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en saanut raskauden aikana kertaakaan paikkaa Metrossa tai ratikassa. Monesti olin ainut joka seisoi metron keskellä ison mahan kanssa, muut istuivat, eivätkä tehneet elettäkään paikan antamiseksi.
Kokemus avasi silmät ja suhtaudun paheksuvasti vanhus-/ raskauspaikalla istuviin sekä hissejä käyttäviin laiskiaisiin, kun liukuportaat ovat vieressä.
Pyysitkö sinä kertaakaan istumapaikkaa?
En pyytänyt, koska haistatteluahan sieltä tulisi takaisin. Kerran sanoin kävellen hissin eteen tulleelle perheelle, että kannattaa käyttää liukuportaita, kun nämä hissit ovat aivan tukossa. Valehtelivat, että eivät pysty kävelemään, vaikka juuri olivat siihen kävelleet. Odottivat siinä sitten jonossa aikansa, itse ahtauduin vaunujen kanssa hissiin, he eivät mahtuneet mukaan. Vasta silloin kääntyivät liukuportaiden suuntaan ja jalatkin kantoivat varsin hyvin, olihan liukuportaille jopa 5 metrin kävelymatka.
Eli oletit kieltäytymistä, etkä siksi toiminut. Istujat taas olettivat että olet ok tilanteen kanssa kun et muuta esille tuonut. Tyypillistä suomalaista toimintaa molemmilta osapuolilta.
Älä hankkiudu raskaaksi jos et kestä olla paksuna. Älä syyllistä muita omista typeristä valinnoistasi.
Jos on istumapaikan tai jonkun muun avun tarpeessa, sitä avaa itse sen leipäläpensä ja pyytää apua eikä mulkkaa nyrpeänä kun kukaan ei reagoi Hänen Ylhäisyyteensä ja lue ajatuksiaan hänen avuntarpeestaan. Ei tarvitse vedota mihinkään automaattiseen hyvätapaisuuteen näinä joka saakelin pikkuasiastakin mielensäpahoittavien aikoina. Kun on itse hyväkäytöksinen niin varmasti myös muut vastaavat siihen hyvällä käytöksellä eikä se automaattisen hyvätapaisuuden muilta odottaminen sitä tosiaankaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Viekö raskaus puhekyvyn? Kyllä teinit siirtyy jos joku paikkaa tarvitseva kysyy.
Enpä usko. Teinit laumana eivät tottele ketään, vaikka yksilönä tottelisivatkin. Ei itselle ainakaan raskaana ollessa olisi tullut mieleenkään lähestyä teinejä tuollaisella.
miksei osta omaa autoa kun kortonkeissa on rahaa säästynyt
Vanhalle ihmiselle, siis tosi iäkäs hän oli, kukaan ei antanut istumapaikkaa. Bussi oli täynnä aamuruuhkan
aikaan, minä seisoin, olisin kyllä ymmärtänyt paikan antaa ilman muuta, mutta nuoret istui kuin
toteemit ja kuka katseli ulos, kuka puhelinta raplasi. Matka keskukseen oli noin 8 km. Kyllä hävetti,
olis kuskikin voinut sanoa jotain. Minä kyllä opetin lapset tälläisiä tapauksia varten kun he oli pieniä.
Kyllä näytti olevan vaikeaa seisoa kepin kanssa täydellä käytävällä ihmisten töniessä.
Vierailija kirjoitti:
Muista että ne ei ole mitään vanhus-/raskauspaikkoja, vaan erinäisillä tavoilla liikuntarajoitteisille tarkoitettuja paikkoja. Minä näytän ulospäin ihan virkeältä ja hoikalta nuorelta naiselta, mutta reuman vuoksi istun sellaiselle paikalle jos vain mahdollista. Nilkkani on niin huonossa kunnossa, etten pysty kapuamaan sinne takaosaan, koska rappuset.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä, ainakaan jos nätisti kysyy. Leikkivät että kuulo on mennyt. Sitten siirtyvät, jos vähän korottaa ääntä.
Mistä tiedät että oli raskaana? Sehän on voinut olla vain vyötärölihava ja siitäpä vasta olisi mennyt herneet nenään jos olisi paikkaa tarjonnut.
Vierailija kirjoitti:
miksei osta omaa autoa kun kortonkeissa on rahaa säästynyt
Päässä viiraa tuollaisella kirjoittelijalla. Olet katkera ja kateellinen perheellisille ja siksi sinkku incel.
Raskaana olevat ovat käyttäytyneet huonosti minua kohtaan erilaisissa tilanteissa. Minulta ei heru sympatiaa pätkääkään. Kärsikää.
eroa suomalaiseen junamatkaan ja paljon, korj.