Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies haaveilee omakotitalosta, mutta minä vastustan ajatusta

Vierailija
28.08.2023 |

Mies on kasvanut Helsingissä rivitalossa, johon kuului parin neliön kokoinen piha. Arvata saattaa, ettei tuossa ole juuri pihatöitä ollut. Minä olen viettänyt lapsuus- ja nuoruusvuoteni omakotitalossa, joten tiedän, mikä määrä siinä on työtä. Siksi en ole omakotitaloon halunnutkaan, kun kolmihenkinen perheemme pärjää vallan mainiosti kerrostalossa/rivitalossa.

Mies on jo pitkään haaveillut, että ostaisimme omakotitalon. Asumme siis vuokralla rivitalossa (neliöitä yhteensä n. 90). Mies haluaisi omakotitalon, koska toivoo lisätilaa harrastusvälineilleen sekä erillistä kellaria/sivurakennusta, jossa saisi olla tietokoneella rauhassa pelaamassa. Minä en ole ollenkaan innostunut tästä ajatuksesta, monestakaan syystä:

1) Miestä ei nykyäänkään kiinnosta kotityöt/pihatyöt. Minä olen meistä se, joka yleensä haravoi ja teen talvisin pienemmät lumityöt (mies tekee vain kaikista raskaimmat lumityöt). Eli omakotitalossa minulle kaatuisi yhä enemmän näitä pihatöitä. Minä en myöskään tunne suurta kutsumusta puutarhanhoitoon ja pihatöihin eli eivät ne ole minullekaan mitään huippujuttuja.
2) Minulle on puhjennut sairaus, joka aiheuttaa kovien kipujen vuoksi sen, että en aina kykene kotitöihin/pihatöihin. Voi siis tulla aikoja, jolloin en yksinkertaisesti pysty tekemään niitä muutamaan päivään. Nykyisessä kodissa selviämme vielä sillä, että mies hoitaa kiireisimmät kotihommat pari päivää/kotihommat jäävät tekemättä. En edes halua kuvitella, mikä tilanne olisi omakotitalon osalta. Ei miehestä kuoriudu yhtään sen ahkerampaa, vaikka omakotitaloon muuttaisimme.
3) Mies on jo nyt paljon koneella (kone on makuuhuoneessamme). Jos miehellä olisi joku erillinen kellari tai piharakennus, niin emme lapsen kanssa näkisi miestä koskaan, kun hän olisi aina koneella. Mies toivoo tuollaista erillistä tilaa siksi, että saisi olla 100 % rauhassa. Nyt miestä häiritsee, kun pieni lapsi tulee keskeyttämään tai minä huikkaan viereistä huoneesta miehelle jonkun asian. Erillisessä tilassa olemalla tuota huikkaamismahdollisuutta ei olisi.

Olenko ihan väärässä, kun minusta omakotitalo on tilanteessamme huono idea, vaikka mies sitä toivookin? Ja kun joku tulee kuitenkin nillittämään raha-asiasta, niin minulla on miestä enemmän säästöjä ja isompi palkka eli en loisisi miehen ostamassa omakotitalossa.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mies ei ihan oikeasti käsitä, mikä työ omakotitalossa on? Kuvittelee vain, että se merkitsee enemmän tilaa. Plus omistusasuminen on aina eri juttu kuin vuokralla olo. Vuokralla ollessa voit soittaa vuokraisännän hoitamaan tietyt asiat, omakotitalossa ne on hoidettava itse.

Vierailija
22/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne ja en suostu muuttamaan omakotitaloon. En näe mitään järkeä siinä. Nykyinen asunto on halpa vuokrakolmio, jossa kustannukset ei päätä huimaa. Pihatöitä ei tarvitse tehdä, paitsi halutessaan voi toki autella. Tämä on ideaali koti meille, kun mies on aivan saamaton kotitöissä. Eikä omakotitalosta olisi meille mitään iloa, kun ei olla mitään "grillaillaan/istuskellaan terassilla" -tyyppiä muutenkaan, vaan joko viihdytään metsässä tai sitten sisätiloissa.

Vinkkinä siis: älä muuta. Sinulle tuosta ei koidu mitään hyvää. Todennäköisesti jäisit vain yksin tuon työmäärän kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaatisin ennen muuttoa miestä kirjallisesti lupaamaan, että hän huolehtii omakotitalon pihahommat tai sitten maksaa ulkopuoliselle, joka niistä huolehtii. 

Pihatöistä mahdollisesti vapautuvan ajan mies istuisi luolassaan pelaamassa.

Vierailija
24/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä ok-taloa, ellei myös puoliso ole ahkera ja oma-aloitteinen kotona.

Koskee kaikkia sukupuolia.

Vierailija
25/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaatisin ennen muuttoa miestä kirjallisesti lupaamaan, että hän huolehtii omakotitalon pihahommat tai sitten maksaa ulkopuoliselle, joka niistä huolehtii. 

Tuollaisella kirjallisella lupauksella ei aapeen miehen kohdalla ole paskankaan hyötyä, se ei paina yhtään mitään.

En muuttaisi tuollaisen miehen kanssa omakotitaloon.

Vierailija
26/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi olet tuollaisen "kultakimpaleen" kanssa?

Tyhmä vastaus. Ei sitä nyt eroa noin vaan oteta. Rakkautta voi riittää vaikka on erimielisyyksiä. Miksi otatte avioliiton näin helposti. 

Vierailija
27/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea mies. Harkitsisin pikemmin erillisiin asuntoihin muuttamista. Miten ihmmies edes kehtaa päästää suustaan tuollaisia asioita? Haluaa erillisen piharakennuksen, jossa voi pelata tietokonepelejä rauhassa ilman, että tarvitsee nähdä vaimoa ja lapsia ja häiriintyä heistä. Onko tämä aloitus vitsi?

Vierailija
28/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli mies tulisi tupaan vaan syömään ja ehkä nukkumaan. Samaa logiikalla voitte hankkia naapurista asunnon, niin menee sinne sitten.

Vierailija
29/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies osti omakotitalon, asuu siellä nyt tyytyväisenä uuden perheensä kanssa. Minä asun kerrostalokaksiossa ja lapsi käy luonani kahtena viikonloppuna kuukaudessa. Kaikki saivat sen, mitä halusivat.

Vierailija
30/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, voin todistaa: koneella oleminen ja omakotitalo eivät ole yhteensopivia.

Toisaalta, ehkä se vähentäisi sitä koneella notkumista?

Vierailija
31/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten mua ihmetyttää toi, että mies haluaa itselleen oman tilan, jotta ei tarvitse olla vaimon ja lapsen tavoitettavissa. Mikä mul.kku! Millainen ihminen ei halua olla oman perheensä kanssa tekemisissä??

Ihan normaali ihminen. Jokainen kaipaa joskus omaa rauhaa eikä se tarkoita, että ei halua olla tekemisissä oman perheensä kanssa. Osa menee pelaamaan sählyä, osa lenkille, osa istuu tietokoneen ääressä pelaamassa.

Vierailija
32/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies osti omakotitalon, asuu siellä nyt tyytyväisenä uuden perheensä kanssa. Minä asun kerrostalokaksiossa ja lapsi käy luonani kahtena viikonloppuna kuukaudessa. Kaikki saivat sen, mitä halusivat.

Lapsikin. Mutta joo, hyvä että kävi hyvin.

Vierailija
33/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä yhtään tätä vöyhkäämistä, että omakotitalossa on hommaa. Joo kyllä, lumityöt pitää tehdä, nurmikko leikata ja silloin tällöin pensasaitoja lyhentää. NÄMÄ OVAT IHMISEN PERUSTÖITÄ!!

Mitä sitten pitäisi arjen olla? Sohvalla maksamista ja vauva.fi-palstalla kirjoittelua. Ja kyllä, meillä on omakotitalo, mutta ehdin silti käydä töissä, harrastaa, valmistaa lapsille ruokaa JA maata siinä sohvalla.

Ei ihme, että nykyihminen on masentunut ja ahdistunut, kun päivän sisällön tulee olla maksamista ja laiskottelua. Menkää ihmiset pihatöihin, varmasti mieli virkistyy ja elämä hymyilee!!

Vierailija
34/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä yhtään tätä vöyhkäämistä, että omakotitalossa on hommaa. Joo kyllä, lumityöt pitää tehdä, nurmikko leikata ja silloin tällöin pensasaitoja lyhentää. NÄMÄ OVAT IHMISEN PERUSTÖITÄ!!

Mitä sitten pitäisi arjen olla? Sohvalla maksamista ja vauva.fi-palstalla kirjoittelua. Ja kyllä, meillä on omakotitalo, mutta ehdin silti käydä töissä, harrastaa, valmistaa lapsille ruokaa JA maata siinä sohvalla.

Ei ihme, että nykyihminen on masentunut ja ahdistunut, kun päivän sisällön tulee olla maksamista ja laiskottelua. Menkää ihmiset pihatöihin, varmasti mieli virkistyy ja elämä hymyilee!!

* makaamista t.äskeinen

Vierailija
35/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän okt:ssa tarvitse tehdä pihatöitä ellei halua

Kyllä jokaisessa omakotitalossa on pihatöitä. Vaikka olisi ihan yksinkertainen piha, niin nurmikko täytyy ajaa. Harva piha on pelkkää kiveystä tai täysin puuton/pensaaton.

Sen nurmikon voi kaivaa helvataan ja laittaa tilalle soran tai asfaltin. Itse ostin vaan robottileikkurin.

Vierailija
36/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös uudet omakotitalot tungeta erityisrakennusluvalla pienille tonteille, joihin jää korkeintaan kahdelle autolle tilaa etupihalla ja takapiha on pelkkä lasitettu terassi? Tarkoittaako miehesi jotakin sellaista? Silloin ap:n ei tarvitsisi olla ainakaan huolissaan pihatöistä talvella tai kesällä. Parilla loikalla pääsee auratulle yleistielle.

Miehesi on todella lapsellinen "omasta rauhastaan". Jos on pakko saada parisuhde ja lapsia, niin ei isillä ole sen enempää oikeuksia omaan rauhaan kuin äideilläkään. Tuo on asia, johon voi kuitata "kasva aikuiseksi ".  

Vierailija
37/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, voin todistaa: koneella oleminen ja omakotitalo eivät ole yhteensopivia.

Toisaalta, ehkä se vähentäisi sitä koneella notkumista?

Hyvin ehtii okt:ssa istua koneella sen 10-12h. Miksei ehtisi, ei kai kukaan omakotitaloon muuttaisi, jos ei ehtisi tehdä mitään.

Vierailija
38/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös uudet omakotitalot tungeta erityisrakennusluvalla pienille tonteille, joihin jää korkeintaan kahdelle autolle tilaa etupihalla ja takapiha on pelkkä lasitettu terassi? Tarkoittaako miehesi jotakin sellaista? Silloin ap:n ei tarvitsisi olla ainakaan huolissaan pihatöistä talvella tai kesällä. Parilla loikalla pääsee auratulle yleistielle.

Miehesi on todella lapsellinen "omasta rauhastaan". Jos on pakko saada parisuhde ja lapsia, niin ei isillä ole sen enempää oikeuksia omaan rauhaan kuin äideilläkään. Tuo on asia, johon voi kuitata "kasva aikuiseksi ".  

On sinänsä enemmän oikeuksia, että isin on helpompi lähteä menemään, jos ei ki.

Vierailija
39/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla spekseillä erittäin huono idea. En lähtis kun se ois vaan kikkelis kokkelis mitäs läksit -tilanne lopulta.

Vierailija
40/49 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo aloittajan mies tunnu olevan se, joka ne ulkohommat jatkossa tekee, kun ei nytkään tee juuri mitään.