Käyttekö sienessä? Mitä sieniä keräät?
Olen hirmuisen huono tuntemaan sieniä, mutta karvarousku ja kangassieni on tuttuja, joten niitä mielelläni keräilen. Ihanaa, että on noita innokkaita lapsia matkassa, bongailtiin yhdessä lähimetsästä saalista ja lapset keräsivät niistä paikoista, mihin mamma ei enää taipunut (rv 35). Eihän niitä paljoa tullut, mutta pari sienisalaattia saa tehtyä. Joku päivä mennään vielä uudelleen..
Kommentit (7)
En tunnista kuin kanttarellin ja sitä uskallan kerätä turvallisesti. Loput sienet on tyylliin "tuo vois olla tuo, mutta kyllä se vois olla tuokin", joten en uskalla kerätä mitään, jotta en myrkytä ketään.
tateissa kun on pillit, ja pillillisistä sienistä ei mikään ole myrkyllinen - pahinta mitä voit tehdä on kerätä sappitattia ja se maistuu kamalalta :-P.
Itse kerään tatteja: kangastatteja, punikkitatteja, voitatteja ja herkkutatteja sekä kanttarelleja, orakkaita, lampaankääpiä ja karvarouskuja. Eilen viimeksi, kaikkia edellämainittuja paitsi lampaankääpää ei löytynyt. Syötiin lihamurekkeen päällä tattikastiketta ja kanttarelleja ja orakkaita erikseen lisukkeena. Nam!
Kanttarellin tunnistaisin mutta en ole koskaan nähnyt yhtäkään paitsi kaupan tiskillä.
Meillä kasvaa kangastatteja, punikkitatteja, voitatteja ja jonkin verran herkkutatteja. Kerran pongasin yksittäisen samettitatin, se oli herkullinen.
Minä pidän tateista niiden helppouden takia. niitä on kiva poimia ja helppo käsitellä. Paistamme pannulla pienessä rasvamäärässä, lisäksi vähän suolaa. Oivallinen lisuke lasten ruoalle perunan kanssa, itse syön paahtoleivän päällä, snam. Äitini tekee pakastetuista tateista talvella muhennosta. Hän myös tuo ruokavalioomme korvasienikeiton/muhennoksen kerran kaksi vuodessa.
Mieheni ei välitä sienistä, mutta pongailee niitä iloksemme kuitenkin.