Avokeittiö vai erillinen keittiö? Kokemuksia?
Pitäisi remontoida talo ja päänvaivaa aiheuttaa keittiö. Mahdollista olisi tehdä joko avokeittiö tai erillinen keittiö. Nykyaikaa tuntuu olevan avokeittiö, mutta jotenkin arveluttaa näin lapsiperheellisenä (3 lasta) se sotkun määrä. Vaikka kuinka siivoaisi niin kyllä sitä vaan tuppaa meillä kaikenlaista juomapulloa, ruokalappua sun muuta aina tasoilla pyörimään. Ylipäätään en oikein kauheasti pidä niistä vaatekaapin näköisistä täysin lattiasta kattoon tasaisista ikään kuin olkkarin päätyseinäkeittiöistä. Mutta, jotka tuntuvat olevan hyvin suosittuja nykyajan keittiöitä. En tiedä mikä niissä tökkii, mutta en usko sellaisen toimivan meillä. Näin pelkistettyä ei olisi siis missään tapauksessa tulossa, mutta jonkin toisen tyyppinen versio avokeittiöstä on vielä mietinnässä. Onko jotain huomioita mitä tulisi miettiä tai mitä on opittu kantapään kautta? Tavallaan erillinen keittiö houkuttaisi, mutta onko se jo ihan mennyttä aikaa?
Oletteko saaneet avokeittiöstä niin toimivan, ettei sotkua kerry herkästi? Mitä vältettävää? Mikä olisi nyt ihan ehdoton juttu jos lähtisit keittiötä remppaamaan?
Miten liesituuletin toimii jos on siinä liesitasossa integroituna? Eikö sinne lennä herkästi kaikenlaista ruokaa ja rasvaa?
Kiitos jos jaksat antaa vinkkejä :)
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiö kun en juuri koskaan laita ruokaa. Erillisessä keittiössä menisi enemmän neliöitä hukkaan kun lähinnä kahvin keittoon ja vastaavaan sitä käytän. Sellaiselle joka laitta ruokaa niin erillinen keittiö.
Jos et juuri koskaan laita ruokaa niin miksi haluaisin jatkuvasti katsella keittiötä? Eikö se juuri silloin kannattaisi työtään pois silmistä. Ihan kuten herraskartanoissa missä palvelusväki hoitaa keittiöhommat. Ei parempi väki ikinä edes näe keittötä.
Ei se minun silmiä häiritse. Kun yli sata vuotta vanha talo niin neliöitä tässä "tupakeittiössä" sen verran että ei tarvitse katsella halutessaan sinne tiskipöytään päin vaan sen voi estää mainiosti. Uusissa taloissahan kaiketi avokeittiö on käytännössä sohvaa vastapäätä helposti. Lähinnä avokeittiötä on työpiste ja siitä on näppärä etäisyys kahvinkeittimelle.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa on ollut jo pitkään myynnissä asunto, jossa keittiöstä on tehnyt makuuhuone, ja olkkariin avokeittiö. Hinta on laskenut, ja on huomattavasti alueen hoito alhaisempi. Itse olen k.o. alueelta etsimässä kotia, joten tätä kohdetta samalla seurannut, se on ja pysyy myynnissä. Ilmeisesti minun lisäkseni monia muitakaan ei tällainen ratkaisu kiinnosta.
Ei varmasti miellytä ja lisäksi nyt on monet muutkin asunnot aina vaan myynnissä joten sellainen missä vähänkin negaa mukana ei varmasti mene kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Puoliavoin on mielestäni paras. Eli jollain saarekkeella, osittaisella seinällä tms. rajataan se keittiö. Erillisessä keittiössä kaikenlaisten kutsujen ja illanviettojen järjestäminen on vähän tylsää, kun emäntä/isäntä on niin eristettynä muista kokkaillessaan. Myös lasten kanssa on kiva pystyä valvomaan heitä olohuoneessa keittiöstä käsin.
Tuo on se amerikkalaisten selitys. Miten moni emäntä alkaa vasta vieraiden tultua kokkaamaan? Ja selinhän se emäntä kuitenin sitäsoppaa keittäisi. Eiköhän ne tarjottavat ole jo vähintään esivalmisteltu ennen vieraiden tuloa.
Pienten lasten valvonta on se ainoa tilapäinen hyvä syy avokeitiölle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut molemmat versiot (eri asunnoissa) ja ehdottomasti näistä kahdesta valitsisin erillisen keittiön. Tämä on minusta kylläkin paras ratkaisu: keittiö ja olohuone yhdistyvät ruokailutilaan (kaikki L-kirjaimen muotoisena tilana). Eli ruokailutilasta näkee molempiin tiloihin, mutta keittiöstä ei näe olohuoneeseen. Meillä oli aikanaan omakotitalossa tällainen yhdistelmä ja se oli todella toimiva ja mukava tila.
Komppaan tätä, meillä on tuollainen L-tila, keittiöön vie iso oviaukko joka meillä on täysin auki mutta saishan siihen ovenkin halutessaan. Uudet kodinkoneet on niin hiljaisia, että äänet ei häiritse yhtään olohuoneessa olijaa ja keittiön sijainti tekee sen, ettei sotkutkaan näy jos niitä joskus sattuu vähän jäämään. Toisaalta sitten kuitenkin on mahdollista kokata ja jutella ruokatilassa hengaajien kanssa samanaikaisesti. Eli avokeittiö on kiva jos se on pohjaratkaisussa fiksusti sijoitettavissa, mutta erillinen sit tuhannesti parempi jos alkaa muistuttaa niitä nykyhirvitys-seinäkekeittiöviritelmiä.
Liesituuletin tasossa kuulostaa jo ideana niin älyttömältä että ei, sitähän saa olla jatkuvasti pesemässä roiskeista, mitään hyötyä siitä sen sijaan en ole kuullut olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheessä ehdottomasti erillinen keittiö. Muiden käytännön näkökulmien lisäksi on ihanaa, kun on se yksi ylimääräinen tila, jossa voi tehdä töitä tai rauhoittua hetkeksi kahvikupilliselle tai juoruta kaverin kanssa ilman että kukaan perheestä pyörii jaloissa. Mutta tietysti tämä onnistuu vain, jos keittiö on oikea huone, eikä esim. käytävä, jonka molemmilla puolin on kalusteet.
Minusta ihanteellinen keittiö on "käytävä", jonka päässä on tila ruokapöydälle ikkunan edessä ja keittiöön pääsee sisälle niin käytävän päädystä kuin juuri ennen ruokatilaa sivusta. Itselläni oli tuollainen edellisessä asunnossa ja säilytys- ja työtilaa oli ruhtinaallisesti. Siskoni keittiössä on tuollainen vähän avoimempana, eteisestä pääsee käytäväkeittiöön ja toinen pääty ruokapöytineen on sitten sivusta täysin avoin olohuoneeseen.
Mun mielestä tämä on ihan kamalin keittiömalli I-keittiö. Yleensä nää on niin kapeita ettei tähän mahdu kuin 1 ihminen kerrallaan ja kun esim apk kannen tai jääkaapin oven avaa ei mahdu edes ohi!?
Meillä oli tupakeittiö ja nyt erillinen. En vaihtaisi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli keskustelu tästä.
Henkilökohtaisesti ehdottomasti iso avokeittiö (ei siis SEINÄ-).
Meillä on nyt 3. avokeittiö, 26m2, kaapistot 3 seinällä ja saareke keskellä. Olohuoneen ja keittiön välissä 2 puoleinen takka. Ruokailutila erikseen, aamiainen syödään saarekkeen ääressä.
Meillä ruuanlaitto on sosiaalinen tapahtuma eikä kukaan halua olla keittiössä yksin jos on isompi porukka paikalla.
2. kodissamme keittiö on oikeasti iso tupa missä oleskellaan muutenkin ja ovet pihalle jolloin avoimmuus lisääntyy
Itse pidän myös avojärjestelystä. Työ- ja makuuhuoneet ovat sitä varten, jos kaipaa omaa rauhaa.
Jos lapsia on, he menevät omiin huoneisiinsa joka tapauksessa ja isä tai äiti kokkaa avokeittiö-olohuoneessaan ihan yksin joka tapauksessa.
Meillä ollut molempia, ja mielestäni paras ratkaisu on välimalli. Tai itse kuvittelin tuota avokeittiöksi, mutta äitini totesi että eihän se ole avokeittiö kun on erillinen rajattu tila. Yksi sivu on kuitenkin auki kohti ruokailutilaa, ja ruokailutilan takana on olohuone (avointa). Eli siis ei olkkarista yhtä seinää keittiöksi (varsinainen avokeittiö) eikä kokonaan erillään olevaa huonetta. Vaan niin että keittiöstä on suora yhteys olkkariin, mutta on kuitenkin rajattu tila. Samoin L-malliset keittiöt ovat mielestäni toimivia, eli osittain avoimia. Pahinta on se seinä olkkarissa tai kokonaan eri osassa taloa ruokailutilaan nähden sijaitseva keittiö (sellaisessakin olen asunut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliavoin on mielestäni paras. Eli jollain saarekkeella, osittaisella seinällä tms. rajataan se keittiö. Erillisessä keittiössä kaikenlaisten kutsujen ja illanviettojen järjestäminen on vähän tylsää, kun emäntä/isäntä on niin eristettynä muista kokkaillessaan. Myös lasten kanssa on kiva pystyä valvomaan heitä olohuoneessa keittiöstä käsin.
Tuo on se amerikkalaisten selitys. Miten moni emäntä alkaa vasta vieraiden tultua kokkaamaan? Ja selinhän se emäntä kuitenin sitäsoppaa keittäisi. Eiköhän ne tarjottavat ole jo vähintään esivalmisteltu ennen vieraiden tuloa.
Pienten lasten valvonta on se ainoa tilapäinen hyvä syy avokeitiölle.
No jaa.
Meillä alkaa päivällistapaamiset aina saarekkeen äärestä, sille katetaan alkupalat ja juodaan ekat maljat oli sitten omaa perhettä tai ystäviä kylässä. Ja kun ruokaa on useampi kierros sitä tulee kyllä useamman kerran haettua keittiöstä vaikkei välttämättä edes tehtäsiin sillä hetkellä. Silloin on kiva kun ei tarvitse olla missään suljetussa tilassa vaan kaikki on siinä hollilla.
LIsäksi on ruokalajeja joita tehdään sitä mukaa kun syödään, esim blinejä meillä paistaa koko porukka vuorotellen:D Näin on tehty jo 26 vuotta.
Myös esim jouluna osa ruuista katetaan saarekkeelle ja osa suoraan pöytään, siinä tulee liikuttua enemmänkin muidenkin kuin emännän ja isännän. Ja kun joulu alkaa jo puoliltapäivin niin lapset voivat saarekkeella koristella pipareita samalla kun aikuiset istuvat ruokailutilassa nauttimassa jotain muuta. Silti kaikki kuulo ja näköetäisyydellä kivasti
En luovu ikinä avokeittiöstäni:)
Minusta ei ole mukava, kun ihmiset taloon tultuaan ensimmäiseksi tulevat keittiöön. Aina pitäisi kaikki olla putsputs -kunnossa.
Ja esim, heilteillä kuuma ilmakin leviää olotilaan avokeittiöratkaisussa.
Ja talon rakenteita myös heikentää, kun on vähemmän kantavia seiniä.
70-lukulaisissa taloissa oli sellainen kioskiviritys usein, eli oli aukko väliseinän yläosassa ja alaiassa tiski, josta voi tarjoilla olkkariin ruokaa.
Meillä tuollainen laitettiin umpeen, paitsi jätettiin sellainen noin 45 kertaa 70 sentin luukku, joka avasi näkymän ankeasta keittiöstä olohuoneen ja parvekkeen läpi luontoon.
Meillä on avokeittiö ja olen tosi tyytyväinen tähän, mutta makuasioitahan nämä on. Keittiö on todella tilava ja koko olohuone/ruokailu/keittiötila on avara tila. Koneet ovat yllättävän hiljaiset, eikä rasvaa tai käryä kantaudu mihinkään ainakaan meillä. Itse pidän siitä että on siistiä ja selkeää, ettei astiat ja tavarat loju tasoilla, joten meillä on aina siistin näköistä keittiössä. Toimii meillä siis hyvin, muttei välttämättä kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ruokaa on useampi kierros sitä tulee kyllä useamman kerran haettua keittiöstä vaikkei välttämättä edes tehtäsiin sillä hetkellä. Silloin on kiva kun ei tarvitse olla missään suljetussa tilassa vaan kaikki on siinä hollilla.
Kauanko siinä ruuan hakemisessa kestää ja ihan koko ajanko pitää olla pölöttämässä ja kommentoimassa samalla aikaa?
No, makuasioitahan nämä, mutta itse koen, että jo siinä tulee katkos keskusteluun, kun yksi nousee pöydästä hakemaan lisäruokaa, vaikka se ruoka olisi vain parin metrin päässä avokeittiön uunissa.
Meillä on keittokomero, ruokailutila.
Siinä välissä liukuovi.
Vanha messualue.
Minä en tykkää jättää keittiötä sotkuun, olipa se erillinen tai ei. Meillä on avokeittiö joka toimii koska on lisäksi toinen oleskeluhuone toisessa kerroksessa niin saa kokkailla rauhassa ja toisaalta voi myös seurustella samalla jos haluaa. Mutta jos näin ei olisi, haluaisin keittiön joka erillinen nurkkaus/saareke, eli ääni kuuluu mutta sohvalta ei tarvi katsoa keittiötä. Eli ei umpiseiniä ja ovea keittiöön mutta keittiö selkeästi erotettu sohvanurkkauksesta.
Keittiö tietenkin pitää olla eikä olohuoneen nurkassa.
Nuorena oli keittokomero yksiössä, ei valittamista. Jossain vaiheessa ihmettelin että mikä haisee, vein roskat jA tutkin. Mädäntyneet perunat missä säilytetään peltejä. En leiponut ja en juuri ruokaakaan tehnyt. Kai jotain jkoska olin ostanut perunoita. Hyvin kelpasi keittokomero. Nyt on oikea keittiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti erillinen keittiö! Avokeittiö on nykyaikaa säästösyistä.
Avokeittiö näyttää kyllä hyvältä sisustuslehdissä.
Käytännössä vaatii sitten sen, että jokaisen aterian ja välipalan jälkeen kaikki astiat ja pinnat kuurataan puhtaiksi eikä pöydällä loju esimerkiksi juomalaseja hanaveden juomiseen.
Pienehkö erilliskeittiö siis. Itse ruokailutila voi olla muuallakin.
Eikös se ole ihan normaalia, että pinnat pidetään puhtaina, oli se keittiön malli mikä tahansa? En minä ainakaan mitään "kuuraa" mutta tokihan sotkut pestään pois. Astiat menee käytön jälkeen tiskikoneeseen.
asun nyt yksin ja keittiö sotkuinen, pitäisi laittaa tiskit koneeseen ja pöytä pyyhkiä ja tiskipöytä. Ei ole elämänhallinta hukassa. Oon olluty maaseudulla pitkään ja nyt vaikeaa tottua kaupunki elämään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on avokeittiö ja olen tosi tyytyväinen tähän, mutta makuasioitahan nämä on. Keittiö on todella tilava ja koko olohuone/ruokailu/keittiötila on avara tila. Koneet ovat yllättävän hiljaiset, eikä rasvaa tai käryä kantaudu mihinkään ainakaan meillä. Itse pidän siitä että on siistiä ja selkeää, ettei astiat ja tavarat loju tasoilla, joten meillä on aina siistin näköistä keittiössä. Toimii meillä siis hyvin, muttei välttämättä kaikilla.
Tuossapa sinä kerroitkin, milloin avokeittiö toimii. Nykyisin vain tehdään alle 20 neliön olohuone ja siihen yhdelle seinälle keittiö ulko-ovesta alkaen.
Itse en tykkää yhtään näistä seinäkeittiöistä, jotka näyttävät vaatekaappirivistöltä. Edessä vielä usein se arkkupakastimen näköinen saareke. Usein vielä halvan lastulevyviritelmän näköinen möhkö. Nykyolkkarit ovat suunnattoman tylsiä ja ennalta-arvattavia, täysin persoonattomia ja kolkkoja. Aina se vaatekaappiseinä, sitten saareke, pöytä ja sohva. Yleensä jokin kevyttakka. Liukuhihnalta valmistuvia kuvastosta klikattuja halpatuotantoja sillä erolla, että eivät todellakaan ole halpoja. Ainoastaan näyttävät siltä.
Meidän kaupungissa on ollut jo pitkään myynnissä asunto, jossa keittiöstä on tehnyt makuuhuone, ja olkkariin avokeittiö. Hinta on laskenut, ja on huomattavasti alueen hoito alhaisempi. Itse olen k.o. alueelta etsimässä kotia, joten tätä kohdetta samalla seurannut, se on ja pysyy myynnissä. Ilmeisesti minun lisäkseni monia muitakaan ei tällainen ratkaisu kiinnosta.