Lasten rahat ja asumistuki
Meille tulossa ero miehen kanssa ja mietin tässä miten ja minkälaiseen asuntoon meillä on varaa. Emme ole ikinä nostaneet mitään tukia, mutta nyt mietin, että varmaan pakko hakea asumistukea jos meinaa jonkun muun kun yksiön tai kaksion hankkia.
Miten on kun lapsilla on säästötilit? Huomioidaanko ne jotenkin tuossa yhtälössä? Pitääkö ne ensin käyttää tyhjäksi ja vasta sitten saa asumistukea? Kurjaa ettei mahdollisuutta omaan asuntoon enää tule koskaan olemaan, koska ei ole mahdollista säästää, toisaalta vuokrat ovat niin korkeita että ilman asumistukea ei vaan pärjää lasten kanssa yhden ihmisen tuloilla.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Yhdellä googlauksella selviäisi tämäkin.
En kyllä löytänyt. Voitko ystävällisesti laittaa linkin, kun kerran viitsit kommentoidakin? Kiitos. T. Ap
Ystävällisesti voimme kertoa, että lasten säästötilien käyttäminen perheen elatukseen on lain mukaan kavallus.
Eli kuka tahansa voi avata lapsille säästötilit ja sitten laittaa omaisuutensa sinne ja nostaa asumistukia?
Lasketaan ruokakunnan mukaan.
Omaisuus? Jostain luin että saa olla 10000e. Riippuuko tämä summa ruokakunnasta?
Sitä vasta kaavaillaan, mutta arvatenkin koko ruokakunnalta, eihän siinä muutoin olisi mitään järkeä.
Ainahan sitä voi tuhlata rahat
Aivan ja voi lahjoittaakin, perintöveroakin ollaan poistamassa, mutta voi aiheuttaa enempi ongelmia sitten kuitenkin.
Lahjoitan kaverille, joka sitten nostaa rahat minulle.
Kolme vuotta ja max 5t ilman veroa.
Lasketaan siis saajan pääluvun että jos on useampi kaveri niin sitten.
Ei sulla Helena ole hätäpäivää, kunnalle vaan vuokrakämppäjonoon.
Jossei lasten isä tai äiti ole täysin pipi päästään niin mä en ymmärrä eroja jos lapset ovat alle 15. En missään tapauksessa ymmärrä. Joku rakkauden sammuminen ei ole mikään syy erota kun lapset ovat pieniä tai nuoria. Miksi pitää erota ja sitten itkeä yhteiskunnalta tukea siihen? Vähän voisi pitää valoja päällä ja ajatella loppuun asti myös niiden lasten vuoksi. Jos sinulla ei ole varaa lapsia ylläpitää niin ne lapset jäävät isälle. Isä hoitaa heidät ja sinä olet etänä. Lapset vaativat rahaa ja sen tietää joka ikinen ihminen. Jos ja kun sinulla ei näytä olevan rahaa ylläpitää lapsille hyvää elämää niin miksi lapset eivät saa jäädä isälleen?
Vierailija kirjoitti:
Erosimme lasten isän kanssa, kaksi alle kouluikäistä lasta. Mies töissä, minä opiskelija, lasten nimissä tilit joilla lapsille säästöjä. Saan asumistukea - ainakin toistaiseksi.
Mielenkiinnolla odotan, miten tulevaisuudessa tulee menemään, kun lasten tileillä olevat säästöt ovat heidän nimissään, useita tonneja ja jos jostain syystä oma taloudellinen tilanteeni huononeekin. Olenko velvoitettu käyttämään lasten rahat (petossyytettä odotellessa) ennen kuin olisi mahdollista saada tt-tukea.
Miksi vanhemmat aina haluavat lastensa tileille? Tulevaisuudessa asumistukea määriteltäessä lasten omaisuutta ei katsota vanhempien omaisuudeksi, se on edelleen lasten ja se saattaa vaikuttaa lapsikorotuksen osalta asumistukeen, mutta ei perustukeen, siihen vaikuttaa vanhempien omaisuus.
Oletuksena toki on, että perhe ei tarvitse asumistukea, vaan asuu tavalla, johon sillä on varaa. 2-lapsinen perhe ei tarvitse valtion maksamana 4h+k asuntoa, niin julmalta kuin sen tuntuukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Yhdellä googlauksella selviäisi tämäkin.
En kyllä löytänyt. Voitko ystävällisesti laittaa linkin, kun kerran viitsit kommentoidakin? Kiitos. T. Ap
Ystävällisesti voimme kertoa, että lasten säästötilien käyttäminen perheen elatukseen on lain mukaan kavallus.
Eli kuka tahansa voi avata lapsille säästötilit ja sitten laittaa omaisuutensa sinne ja nostaa asumistukia?
No riippunee vähän summista. Vaikkapa minulla ei ihan onnistuisi, kun on vain yksi lapsi, käyttö- ja säästötileillä ehkä 11k ja sijoituksissa tällä hetkellä n. 60k. Lapselle olen säästänyt kaikki lapsilisät, niitä on nyt reilut 10k.
Ongelma on ensinnäkin se, että lapselle voi lahjoittaa (eli tililleen siirtää) muistaakseni vain 4000,-/ 3 v. verottomasti. Aika pitkään menisi, että verottomasti saisin rahani hänelle siirreltyä. Seuraava ongelma olisi lisääntyvä paperityö. DVVlle pitäisi tehdä selvitys lapsen omaisuudesta ja sen käytöstä vuosittain, kun omaisuutta on n. 20k. Ja sitten se kolmas ongelma, jos ne rahat siirtää lapsen tilille, niin sitten ne ovat lapsen rahoja, enkä saa niitä enää koskaan takaisin käyttääkseni niitä itse.
Kelalla on myös puhelinpalvelu, johon voit soittaa, jos et ymmärrä laskureita ja niissä kuvattuja tukien perusteita. Jos oma toimeentulo tai elämäntilanne/muutos jännittää, niin voit soittaa kelaan tai kunnan sosiaalineuvontaan. Se on kaikille ei vain sossupummeille. Olisin itsekin tästä hyötynyt vuosia sitten, mutta ylpeyttäni mieluummin kärsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erosimme lasten isän kanssa, kaksi alle kouluikäistä lasta. Mies töissä, minä opiskelija, lasten nimissä tilit joilla lapsille säästöjä. Saan asumistukea - ainakin toistaiseksi.
Mielenkiinnolla odotan, miten tulevaisuudessa tulee menemään, kun lasten tileillä olevat säästöt ovat heidän nimissään, useita tonneja ja jos jostain syystä oma taloudellinen tilanteeni huononeekin. Olenko velvoitettu käyttämään lasten rahat (petossyytettä odotellessa) ennen kuin olisi mahdollista saada tt-tukea.
Miksi vanhemmat aina haluavat lastensa tileille? Tulevaisuudessa asumistukea määriteltäessä lasten omaisuutta ei katsota vanhempien omaisuudeksi, se on edelleen lasten ja se saattaa vaikuttaa lapsikorotuksen osalta asumistukeen, mutta ei perustukeen, siihen vaikuttaa vanhempien omaisuus.
Oletuksena toki on, että perhe ei tarvitse asumistukea, vaan asuu tavalla, johon sillä on varaa. 2-lapsinen perhe ei tarvitse valtion maksamana 4h+k asuntoa, niin julmalta kuin sen tuntuukin.
No olen 15-vuotiaasta saakka tehnyt töitä, viimeiset 20 vuotta alalla, jossa kauhea työvoimapula, en siis ole päivääkään ollut työttömänä, veroja maksanut enemmän kuin moni samanikäinen. Ikinä en ole mitään tukia nostanut, mutta nyt on tosiaan ero edessä ja se on lasten parhaaksi tässä tapauksessa. En myöskään eron lisäksi haluaisi, että lapset joutuisivat vaihtamaan kouluja, jotka tosi hyviä ja joissa hyviä kavereita. Itse olen joutunut muuttamaan lukuisia kertoja lapsuudessani ja siitä olen kovasti olen kärsinyt ja sisarukseni jopa siinä määrin, että kuoli jo nuorena huumeisiin (toki muitakin syitä varmasti oli). Vanhempien ero on jo tarpeeksi rankka lapsille yksinään, mielestäni on kohtuutonta että
vielä samalla kaikki kaverinsa menettävät ja muuten tutut ympyrät.
Lisäksi tässä lähistöllä sattuu olemaan ASO-asuntoja, joihin olisi mahdollista muuttaa. Eivät ole mitään kovin isoja, kaikille ei tulisi olemaan omia makuuhuoneita jne. Mutta asumiskulut olisivat liian korkeat minun yksin maksettavaksi, tarvisin asumistukea lisäksi. En tiedä mikä muu olisi vaihtoehto tässä tapauksessa. Varmaan maaseudulle muutto, mutta työpaikkanikin on täällä, suku, kaikki. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lasten rahoja ei saa käyttää perheen yhteisiin menoihin. Siinä tulee ristiriita, jos lasten rahat pitää käyttää ennen kuin saa tukia, mutta lasten rahojen käyttäminen on rikos.
Kyllä ne kuule lasketaan!
Kaverin poika oli intissä, ei asunut enää kotona, niinpä vaan laskettiin "Mahdollinen tuleva"! palkka perheen tuloiksi!
Kauan ja hartaasti sai tapella asiasta, että nuori EI ENÄÄ ASU intin jälkeen kotona ja MITEN muka mahdollinen tulo vaikuttaa perheen elantoon!
Ole tarkkana!
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla töihin meneminen pois vaihtoehtolistalta?
Kelan asumistuki laskuri antaa suuntaa antava mallia. Ainakaan vielä ei kysy omaisuudesta, mutta Kelan sivuilla lukee ohjeet. Tai soita kelaan. Tulevasta uudistuksesta ei varmaan tiedä kukaan vielä.
Kolme vuotta ja max 5t ilman veroa.