Kysyn ruuista; Tekeekö kukaan muu enää esim. vaikka vanhanaikaista ruskeaa kastiketta?
Itse teen edelleen, mutta olenkin jo vanha. Teen myös vispipuuroa ja mannavelliä.
Ja jos joskus on huono mieli niin siihen auttaa makaronivelli. Lohturuoka.
Makaronivelliä olen joutunut viime aikoina syömään aika paljon.
Kommentit (115)
Ruskeakastike, kanaviillokki, perunavelli ja kananmunakastike ovat meillä perusruokaa.
Minä teen nakkikastikkeen ruskeaan kastikkeeseen. Pelkkää ruskeaa kastiketta en tee. Vispipuuroa teen myös joskus. Vellejä tein lapselle kun se oli pieni eli vajaa kakskyt vuotta sitten, sen jälkeeen ei ole tullut tehtyä
N -82
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla uusi täällä? Täällä keskustellaan ruuvista, etenkin jouluruuvista.
"Ruuvista" minäkin keskustelen ja mielelläni kuulen muidenkin mietteitä.
Olin joskus kaksplus - foorumilla aika monta vuotta ja nyt sitten olen teidän iloksenne täällä.
Vierailija kirjoitti:
Ruskeakastike, kanaviillokki, perunavelli ja kananmunakastike ovat meillä perusruokaa.
Parasta! Nuo kaikki. 🙂
Teen tavallisia suomalaisia kotiruokia. Lasagnet ja pizzat ei välttämättä uppoa aina lapsellekaan mutta silakkapihvit, maksapihvit tai pinaatikeitto hyvinkin.
Vierailija kirjoitti:
Teen tavallisia suomalaisia kotiruokia. Lasagnet ja pizzat ei välttämättä uppoa aina lapsellekaan mutta silakkapihvit, maksapihvit tai pinaatikeitto hyvinkin.
Tästä on hyvät muistot; mummolan maksapihvit.
En usko, että osaisin tehdä. Ehkä paistaisin liian kauan.
Teen ruskeaa kastiketta koska mies pitää siitä -nakki- jauheliha-lihapulla-versioita, itse en välitä ja paljonhan siinä on rasvaa
Vierailija kirjoitti:
Teen ruskeaa kastiketta koska mies pitää siitä -nakki- jauheliha-lihapulla-versioita, itse en välitä ja paljonhan siinä on rasvaa
On sotaa, köyhyyttä, kurjuutta... ja rasvaa. Hyvin meillä menee.
Teen kyllä mutta nykyään harvemmin sillä pannulla paistettu voi ja vehnäjauho alkaa närästää. Muuten tekisin varmasti useamminkin. Olen 36v.
Ruokajutut on kivoja, mutta niistä tulee aina mieleen ilkeä Hellapoliisi (https://www.hellapoliisi.fi/).
Ikinä en mene ainakaan hänen luo opettelemaan ruuan tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Nipistä se rasva sipseistä yms. Kastikkeen rasva on vielä terveellisempää, kunhan ei käytä margariinia, eli on transrasvavapaa toisin kuin sipsit.
Vierailija kirjoitti:
Ruokajutut on kivoja, mutta niistä tulee aina mieleen ilkeä Hellapoliisi (https://www.hellapoliisi.fi/).
Ikinä en mene ainakaan hänen luo opettelemaan ruuan tekoa.
Jokseenkin huonoja kokemuksia. Nyt kuulemma myy koko puljun.
44v selvinnyt ruuanlaitosta ilman ruskeaa kastiketta
Teen kyllä ruskeasta kastikkeesta kaalikeittoon ja kesäisin on pakko tehdä aina kansanjakajaa, eli kesäkeittoa. Osa "vanhoista klassikoista" on jäänyt pois, kun aloin vegaaniksi seitsemän vuotta sitten, mutta monia reseptejä olen saanut modattua itselleni sopiviksi.
N36
Vispipuuron ostan kaupasta samoin mannapuuron, Kokkikartanon mannapuuro on vaan niin hyvää. Ruskeaa kastiketta teen tosi harvoin, kun Valiolla on purkissa hyvää ha helppoa ruskeaa kastiketta.
Kaikkea osaisin tehdä, mutta kun en Yksin itselleni viitsi tehdä muu perhe ei syö mitään tollasia puuroja.
-56-
Syön eineksiä pääosin. Enkä oo mummo saati nainenkaan, vaan 40v mies. Semmoinen 5e menee päivän ruokiin. Sisältää:
-mikroaterian 2,5e
-4 leipä palaa
-juusto
-viili
-vanukas
-jogurttia
-tomaattia
Ja siinäpä ne. Olen tottunut n. kahteen ateriaan per päivä. Olen laihdutus kuurilla, mutta paino ei ole paljoa muuttunut.
En tee ruskeaa kastiketta enkä makaroni- tai mannavelliä, mutta vispipuuroa rupesi tekemään mieli. En tiedä, viitsinkö sitä kuitenkaan pelkästään itselle tehdä ja valmisversio tuskin on mistään kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
44v selvinnyt ruuanlaitosta ilman ruskeaa kastiketta
Nätisti sanottu ilman moittimista. 🙂
- ap
Mä teen mökillä. Ehkä sellaine lapsuuskaipuu ja traditiot tiivistyy yleensä mökillä missä olen lapsuudestani asti ( kasarin alusta) kesällä paljon aikaa vietättänyt
Ja aina se maistuu lapsuudelta ( joka minulle maistui hyvältä)