Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysyn ruuista; Tekeekö kukaan muu enää esim. vaikka vanhanaikaista ruskeaa kastiketta?

~ mummo ~
26.08.2023 |

Itse teen edelleen, mutta olenkin jo vanha. Teen myös vispipuuroa ja mannavelliä.
Ja jos joskus on huono mieli niin siihen auttaa makaronivelli. Lohturuoka.

Makaronivelliä olen joutunut viime aikoina syömään aika paljon.

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön eineksiä pääosin. Enkä oo mummo saati nainenkaan, vaan 40v mies. Semmoinen 5e menee päivän ruokiin. Sisältää:

-mikroaterian 2,5e

-4 leipä palaa

-juusto

-viili

-vanukas

-jogurttia

-tomaattia

Ja siinäpä ne. Olen tottunut n. kahteen ateriaan per päivä. Olen laihdutus kuurilla, mutta paino ei ole paljoa muuttunut.

Kuulostaa lastenruoalta. Ovatko kaiken lisäksi sokeroituja viilejä ja jugurtteja?

Vierailija
62/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen ruskeaa kastiketta koska mies pitää siitä -nakki- jauheliha-lihapulla-versioita, itse en välitä ja paljonhan siinä on rasvaa

Nipistä se rasva sipseistä yms. Kastikkeen rasva on vielä terveellisempää, kunhan ei käytä margariinia, eli on transrasvavapaa toisin kuin sipsit.

Oletko tosissasi?

Ei ihme että suomalaiset sairastuvat verisuonitauteihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena saan itse päättää mitä syön. Ruskeaa kastiketta en syö.

Vierailija
64/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tehnyt ruskeaa kastiketta enkä makaronivelliä. Meillä ei syöty niitä edes lapsuudenkodissani. Mannapuuroa tein joskus silloin kun lapset oli pieniä. Vispipuuroa teen edelleen.

Ikää 60 v. 

Vierailija
65/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteistä ruskeaa kastiketta teen; jossa siis vehnäjauhot ruskistetaan voissa. Vispipuuroakin teen joskus, liian harvoin kyllä.

Minäkin teen molempia. Äiti opetti tekemään ruskeaa kastiketta, minusta se on ainoa oikea pohja esim. jauhelihakastikkeelle ja nakkikastikkeelle ja sopii monille muillekin lihakastikkeillekin.

Vispipuuroa teen joka syksy puolukoista ja talvella sen verran kun puolukoita on pakastimessa. Molempia meillä syötiin kotona säännöllisesti, enkä tiedä miksi ihmiset niin inhoaa tuota ruskeaa kastiketta, ettei sitä syödä, vai eikö sitä vain osata tehdä? Vai onko lapsuudesta jäänyt joku trauma?

Itse olen vuosimallia -89 ja syötiin jatkuvasti sekä ruskeaa kastiketta että vispipuuroa ja molemmat kuuluu herkkuihini. Omatkin lapset tykkää ruskeasta kastikkeesta (osana jauhelihakastiketta tai nakkikastiketta). Vispipuuroa eivät ole vielä oppineet syömään, pitänee tämän vuoden osalta alkaa opettaa. Ovat vielä pieniä (1,5v ja vajaa 3v) niin tässä vaiheessa on hyvä opettaa syömään kaikenlaista.

Vierailija
66/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko täällä ketään joka vois antaa hyvän rieskan reseptin? Sitä kaipaan. 

Vierailija
67/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muka teet makaronivelliä, kun makaronia ei saa mistään?

Siis ei mitään kuivakaapin varastoa kotona? Yksineläjänä minulla on makarooneja ja erilaisia pastasortteja ainakin 5 kg aina kotona. Ne eivät mene pilalle näet. Silti en syö joka päivä niitä. 

Vierailija
68/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen silloin tällöin ruskeaa kastiketta, sekaan hyvää lihamakkaraa, jauhelihaa tai naudan lihasuikaleita. Opin tekemään kastikkeen jo 14-vuotiaana ja ihmettelen näitä kommentteja, missä kastikkeen teko koetaan vaikeana? Oon luullut tähän asti, että sen osaa kaikki tehdä.

Vierailija
69/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen ruskeaa kastiketta koska mies pitää siitä -nakki- jauheliha-lihapulla-versioita, itse en välitä ja paljonhan siinä on rasvaa

Nipistä se rasva sipseistä yms. Kastikkeen rasva on vielä terveellisempää, kunhan ei käytä margariinia, eli on transrasvavapaa toisin kuin sipsit.

Oletko tosissasi?

Jospa ne onkin transrasvat, jotka ovat pahiksia? Oma työterveyshoitajani tällä vuosituhannella tiesi sanoa, että lapsillehan ei saisi antaa margariinia transrasvojen takia ollenkaan.

Vierailija
70/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi?

Meinaatko, että sipsit ovat terveellisempi eväs kuin ruskea kastike?

Vierailija
71/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi?

Jospa ne onkin transrasvat, jotka ovat pahiksia? Oma työterveyshoitajani tällä vuosituhannella tiesi sanoa, että lapsillehan ei saisi antaa margariinia transrasvojen takia ollenkaan.

Margariineissa ei ole 20 vuoteen ollut transrasvoja.

Vierailija
72/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvoin teen, jos koskaan. Kaupassa on aika hyviä ruskeita kastikkeita tölkeissä ja jauheina.

Vierailija
73/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina silloin, kun lapset pyytää. Lihapullien kanssa, joskus jauhelihakastikkeena. Onhan se hyvää ja hakkaa kyllä mennen tullen kaupan valmiit kastikkeet. 😝

Vierailija
74/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua. Ruskea kastike on se, jota en koskaan oppinut tekemään. Aina tuli pahaa. Muiden tekemänä hyvää.

Vierailija
75/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vain tomaattipohjaisia ja aasialaisia kastikkeita. Ennen ostin jälkimmäiset valmiina, mutta pikkuhiljaa opetellut tekemään intilaaisia, kiinalaisia ja vietnamilaisia.

Vierailija
76/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelin tekemään itse ruskeaa kastiketta, kun muutin omilleni 18-vuotiaana niin sain paljon halpaa ruokaa. Muuten olin kyllä opetellut jo aiemmin vaikka mitä ruokia, mutta ruskeaa kastiketta meillä ei lapsuudenkodissa ollut koskaan, koska äiti oli syönyt sitä liikaa lapsena ja siksi vahvin mielikuvani ruskeasta kastikkeesta oli se koulun ruskean kastikkeen irvikuva, vaikka mummolassa kyllä saatiin joskus kunnon kastiketta.

Nykyään olen 26 ja teen välillä perinteisiä ruokia kuten tuota ruskeaa kastiketta jauhelihakastikkeena, lohikeittoa, jauhelihakeittoa ja makaronilaatikkoa ja sitten toisina päivinä vastapainoksi esimerkiksi tacoja, sienirisottoa, pestopastaa tai kanasalaattia.

Vierailija
77/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margariineissa on palmuöljyä. Mistä tietää mitä ulkomailla margariineihin lisätään.

Syön vain voita. 

"Margariinien valmistukseen käytetään

myös lehmän maitoa, emulgointiaineita, säilöntäaineita, aromeja ja suolaa. Margariinia käytetään leivonnassa, paistamiseen ja levitteenä leivän päällä.

Suurin osa Suomessa kulutetusta margariinista valmistetaan nykyisin ulkomailla. Suomessa on enää yksi margariinitehdas, Bunge Finland, joka valmistaa Keiju-margariinia."

Vierailija
78/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee ruskeaa kastiketta, sain siitä lapsuudessani tarpeekseni, kotona sitä oli monta kertaa viikossa perunoiden kanssa. Vellejä en tee. Puuroista lähinnä ohrapuuroa. Jonkun verran teen perinneruokia, kuten kesäkeittoa ja kaalilaatikkoa, mutta suurin osa ruoistani on sellaisia, joita ei lapsuudessani ollut.

Vierailija
79/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee, en ole koskaan tehnyt. Teen ani harvoin minkäänlaista kastiketta. Ruokaa kuitenkin teen melkein joka päivä.

En syö myöskään vispipuuroa enkä mannapuuroa. Ikää 55.

Vierailija
80/115 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee...

Käytän ainoastaan oliiviöljyä, mahd. hyvälaatuista sekä auringonkukkaöljyä. Ei voita, ei margariinia; kastikkeista en ole koskaan välittänyt.