Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teidän teini-ikäiset (16-18v) saa käyttörahaa ja mihin?

Vierailija
26.08.2023 |

Kuka ostaa vaatteet? Käykö nuori syömässä mäkkäreissä yms. vai syökö pääosin kotona? Paljonko annat kuukausi/viikko/taskurahaa ja millä perusteella? Saako kaikki kerralla vai vaan tarpeeseen? Osaako nuori säästää?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa 50 e / kk, mutta maksetaan kaikki muu, harrastukset, vaatteet, kampaajat, meikkejäkin kohtuudella, eli tuolla sitten voi ostaa esim syötävää tai jotain muuta pientä.

Vierailija
22/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän kakarat sai sen minkä tienasivat. olisivat saaneet muutenkin, jos olisivat pyytäneet. minun vaari opetti minulle rahan arvon ja sen hankintaan tarvittavat keino,t ja myös minun lapsilleni. kaikki me ollaan hyvin pärjätty. lapset on tehneet töitä pienestä pitäen rahojensa eteen, ja minä menin hyvän miehen kanssa naimisiin. lapset oppivat jo nuorena arvostamaan rahaa, joka on itse tienattu. 

Vierailija
24/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori voi myydä omaa tavaraa näin saa rahaa.

Vierailija
25/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen saa 150 euroa/kk. Saa käyttää nämä rahat miten haluaa. Ostamme hänelle vaatteet. Osaa säästää.

Nuorempi saa rahaa aina kun tarvitsee. Ei ole mitään tiettyä rahasummaa kuukaudessa. Maksamme kaiken, mitä hän haluaa/tarvitsee. Ei osaa säästää rahaa.

Vierailija
26/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

650€/kk vähän taskurahaa.

Vierailija
27/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 e / kk molemmat.

Ostamme kaiken muun eli vaatteet ja harrastukset maksetaan ja kaikki koulukulut, jos niitä on (Lontoon leirikoulu toisella )

Vierailija
28/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeskamandeeras miten paljon nää nykyajan teinit saa rahaa! Ei ihme että sit ku muutetaan omilleen ollaan heti kulutusluottokierteissä. Eiks vanhemmat vois tässäkään asiassa edes vähän kasvattaa vaikka kaiketi näitä ei nykyään kasvateta.

Vierailija
29/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaiselle täys ylläpitö, mutta ei se muuten saa kuin kymppejä. Eikä tarvikaan kun käy kesäisin ja viikonloppuisin töissä ja toisekseen sillä on enemmän rahaa kuin minulla. Sai perintönä viisinumeroisen summan rahaa.

Vierailija
30/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Nuori voi myydä omaa tavaraa näin saa rahaa.

Alaikäisen tavaran myynti on kielletty rikoslaissa.

Vierailija
31/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa menee todella paljon. Ikää kohta 18v. Heinäkuussa annoin 800 eur ja läjän lounareita ja lisäksi hänellä käytössä itse tienatut rahat.

Läjän lounareita? Kas kun et anna 1 miljoona euroa viikko rahaa.

Vierailija
32/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sen verran rahaa kuin haluaa ja kaikki maksetaan. Tietää, että tämä kestää tasan tarkkaan niin pitkään, kun rahantarpeensa on järjellinen eikä töpeksi esim. koulussa. Joskus kuluu 500 e/kk, joskus 20 e/kk.

Vierailija
33/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinit saavat tehdä töitä niin paljon kuin haluavat (meidän yrityksessä), ja kesällä ansaitsevat 500 - 1000 € /kk. Pitkin vuotta tulee satunnaisempia ansioita, mutta silloin opiskelu onkin päätyönä. Vuodessa ansiot ovat yhteensä 2 - 3 tuhatta euroa. Lisäksi lahjarahoja isovanhemmilta, kummeilta ja sukulaisilta. Vanhemmilta eivät saa "ilmaista" rahaa lainkaan.

Rahaa ei tarvitse pakollisiin käyttää, vaan ruoka, vaatteet, puhelimet, ajokortit, bensat, jne tulevat meiltä vanhemmilta. Omaa rahaa käyttävät vain vähän herkkuihin, kavereiden kanssa menoihin tai tilaavat netistä mieleisiä juttujaan.

Ansaitut rahat jäävät siis lähinnä säästöön. Niillä voi sitten vaikka opiskelujen alkaessa hankkia auton tms.

Vierailija
34/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään säännöllistä kuukausirahaa ei meidän 15 ja 16-vuotiaille makseta. Hankkivat rahaa tekemällä hommia kotona/mökillä. Esim. polttopuita, maalaushommia, nurmikon leikkuuta, autonpesua, jne.

Koetuloksista maksetaan myös rahapalkkioita. 10 arvosanasta saa 50e, on osoittautunut aika hyväksi kannustimeksi. Yseistä ja kaseista saa myös rahaa.

16v oli myös ihan oikeissa kesätöissä ja sai siitä omaa rahaa muutaman satasen.

Muuten rahaa saa silloin, kun pyytää. Ei tarvitse kovin tarkkaan selvittää, mihin sitä varsinaisesti tarvitsevat. Ostavat itse joitakin vaatteita ja jonkin verran haluamiaan ruokia, herkkuja ja välipaloja. Esim. mopojen bensat maksetaan vanhempien pussista tyylillä "kävin tankilla, laitatko pari kymppiä".

Tämä toimii meillä ihan hyvin, molemmilla näytti esim. tällä hetkellä olevan tilillä paljon enemmän rahaa, kuin mulla itselläni😅 ihan fiksuja rahankäyttäjiä molemmat, ei mitään törsäilijöitä.

Vierailija
35/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

500€/kk saavat molemmat. Me maksetaan kuitenkin ruuat ja harrastukset. Tuosta rahasta ostavat itse vaatteet pois lukien esim. isommat hankinnat talvitakit yms. Osan (väh. 10%) laittavat sijoituksiin niin kuin haluavat. Ollaan opetettu, että aina ensin laitetaan säästöön ja sitten huvituksiin.

Vierailija
36/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis annoit lounareita! Tiesitkö että se on henkilökohtainen työsuhde-etu. Ne pitää käyttää itse, ei niitä saa kellekään antaa. Olet kriminaali!

Vierailija
37/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai 20 kuukausirahaa kunnes täytti 16. Sen jälkeen sai luvan mennä kesätöihin ja oppia säästämään. Hyvin on pärjännyt. Syntymäpäivän ja jouluna saa rahaa lahjaksi.

Vierailija
38/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sen mitä tekevät töitä. Perheellä oma ravintola jossa molemmat voivat tehdä töitä. Maksan ihan reilua (12,5€/h) tuntipalkkaa.

Vierailija
39/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuoret nyt 18- ja 22- vuotiaat ovat käyneet töissä toinen 15-vuotiaasta ja toinen 13-vuotiaasta asti, saaneet siitä käyttörahat. Alkuun harrastuksen kautta saivat tuomarointi- ja valmennustöitä. Lisäksi isovanhemmat ovat antaneet kk- rahaa ja lukiossa saaneet opintotukea sen jälkeen kun ovat täyttäneet 17-vuotta. Myös lahjarahoja ovat saaneet synttäreillä, jouluna sekä rippilahjaksi ja ylioppilaslahjaksi.

Minä maksan puhelinlaskut, bussiliput (paitsi nyt omillaan oleva vanhin maksaa itse bussilipun). Omilla rahoillaan ovat ostaneet vaatteet yms. mitä ovat tarvinneet. Isompiin ostoksiin, kuten talvitakkiin olen osallistunut, kun nuori on asunut kotona. Kotona asuvalle nuorelle tietenkin kotona syöty ruoka on ilmaista, mutta ulkona syöminen, omat ajelut autolla, reissut, bileet, leffat jne ovat maksaneet itse. Ja toki säästävät myös palkastaan.

Vierailija
40/44 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiolainen saa 200e/kk ja ammattikoululainen 50e/kk. Tietysti voin antaa lisää, jos on jotain isompia fiksuja hankintoja.

Miks lukiolainen saa enemmän?

Siinä on mukana lukiolisä 50e/kk, pitkän matikan lisä 50e/kk ja laajan fysiikan lisä 50e/kk.

Ei ole totta. Ihan kyynel vierii silmäkulmasta, kun aattelen ammattikoululaista. Voi hyvänen aika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä