Gallup: Montako joululahjaa lapselle? Hintahaitari? ev
Kommentit (75)
Ei ole ihme, että nykylapset odottaa vaan pukkia ja joulu on pelkkä lahjojensaantijuhla. Minäkin olen ehkä vanhoillinen, mutta en halua opettaa muksuille, että joulu on vaan lahjoja varten.
Jokainen lapsi olisi varmaan ihan iloinen vaikka vaan yhdestä paketista! Johan ne lelut menettää merkityksensäkin kun niitä tursuaa ovista ja ikkunoista. Vanhemmathan ne lapset ' ehdollistaa' tavaralle. ja aina pitäisi saada vaan lisää ja kalliimpaa.
Mä haluan, että lapset odottaa joulua sen itsensä takia; syödään herkkuja ja hyvää ruokaa, ollaan perheen ja sukulaisten kanssa yhdessä, leikitään, lauletaan, saunotaan ja nautitaan. En sen takia, että saadaan lahjoja, jotka kuitenkin suurin osa jää lojumaan hetken päästä huoneen nurkkaan käyttämättömänä...
Anteeksi vaan, että ihmettelen, mutta ehken mä sitten olekaan niin materialisti, kun olen luullut...
sitruska
Itseltä 7 molemmille, sukulaisilta korkeintaan toinen mokoma. Omien hinta 10-50 euroa / kpl.
Poika 3,5 v:
-lasten moottorisaha (mies osti tän jostain oikeasta " moottorisahakaupasta" , mä en ole kamalan innoissani, hinta?)
-nuken sateenvarjorattaat (8 ¿)
-tossut (7 ¿)
Tyttö 10 kk:
-Fisher Pricen maatila (tarjouksessa n. 45 ¿)
-tossut (15 ¿)
Yhteiseksi molemmille ollaa ostettu iso pakkaus leikkiruokia.
Pojalle ollaan toivottu ja myös saamassa sukulaisilta (isovanhemmat yms.):
-yöpuku
-collegehousut
-pussilakana
-lumilapio, lumikola ja pulkka toisen mummin luokse
Lisäksi listalla oli pojan kovasti toivoma kauko-ohjattava Tomi Traktori ja ladattava Brion veturi, mutta noista ei ole tietoa, onko tulossa. Jos ei, ostetaan varmaan joulun jälkeen itse pojalle. Molemmilta tädeiltään sekä toiselta ukilta poika on saamassa varmaan jotain autojuttuja, joita me ei tiedetä.
Tytölle ollaan toivottu lisäksi:
-lautasia (siis ihan oikeaan ruokailuun)
-Brion pinottava, puinen pelle
En tiedä, ostaako joku noi, mutta jos ei, ostetaan itse joulun jälkeen. Mun äiti osti tytölle jotain vaatetta (vaikka sanoin, että niitä on jo ihan liikaa) ja sanoi ostavansa nuken. Mun sisko osti myös vaatetta. Toiselta kummiltaan tyttö saa kirjan (samoin kuin poika toiselta kummiltaan). Muiden lahjoista tytölle ei ole tietoa.
Mä olen lapsesta asti saanut kamalasti joululahjoja, koska mun äidistä oli/on niin ihanaa ostaa lahjoja. Olihan se ihan kivaa, mutta vähempikin ois riittänyt. Mun sisko (25 v) taas haluaa edelleen kamalasti lahoja ja jos saa vaikka yhden lahjan vähemmän kuin minä, niin nostaa kauhean metelin. Musta aika järkyttävää touhua aikuiselta ihmiseltä. En missään nimessä halua, että omista lapsista tulee samanlaisia! Siksi me yritetään pitää lahjat edes joissain rajoissa ja ostetaan periaatteessa vain sellaisia lahjoja, joita ostettais nyt muutenkin. Tytöllä on lisäksi 2 kk päästä synttärit, enkä varmaan keksi sitten mitään, mitä tyttö tarvitsisi.
Me ei osteta lapsille leluja/lahjoja pelkästään jouluna ja syntymäpäivinä (ois aika epäreiluakin, kun tytöllä on juhlat niin lähekkäin), vaan silloin, kun tuntuu, että tarvitsevat jotain tai edullisesti löydän jonkun kivan jutun. Suurin osa pojan leluista on ostettu kirppikseltä ja sieltä tarttuukin usein mukaan esim. pikkuautoja ja kirjoja. Kumpiakaan ei voi olla liikaa =) Tyttö taas leikkii pojan vanhoilla vauvaleluilla tai sitten noilla leluilla, joilla poikakin vielä leikkii.
noin 15 lahjaa kumpikin!!!! ja se on liikaa.
Itse olemme ostaneet molemmille nuket + nukenvaatteita sekä ' prinesessamekot' ja muumipelin yhteisiksi ja sekä väritys-puuhakirjat pyhien iloksi: ostosten yhteissumma on peräti 150e - onpas tullut tuhlattua ekan kerran!!
Mummit ja kummit ja muu suku on mahdottomia lahjanostajia, tytöistä se on tietty hauskaa, mutta itseni puolesta riittäisi vähempikin.
Meillä vanhemmat ostavat vain yhdet lahjat
4v tyttö saa junanradan (50e) ja 8kk poika säästöpossun (n.20e)
Lapset saavat noin 6 lahjaa kumpikin.
minäkin hiukan järkyttynyt. Itse olen ostanut esikoiselle vain palapelin 7,5 ¿ ja Mega Blockseja 8 ¿. Poika nyt 2 v 10 kk.
Kuopus saa Fisher Pricen kassakoneen 19 ¿.
Ja mielestäni lahjoja on riittävästi, mieltä kuitenkin kaihertaa vielä esikoiselle kauko-ohjattava Vinha ja pikkuiselle Brion junarata tai Fisher Pricen maatila. Hintavia ovat...
Heillä ikää 3v5kk ja 8kk... Apua, nyt alkaa tuntua että olis tarvinnut... He saavat kaksilta isovanhemmilta, yksiltä isoisovanhemmilta, kummeilta ja enolta sekä yhdeltä meidän ystäväperheeltä lahjat. Niitä tulee siis noin 7 per poika ja ollaan ajateltu että näille riittää vielä tuo...? Me ei myöskään ostella vuoden aikana kauheesti leluja, mutta iskä tuo ehkä joka toinen kuukausi joltain työmatkaltaan tuliaisia ja isovanhemmat ostelee sillon tällöin jotain, ehkä sen mukaan jopa joka kuukausi saavat jotain pientä.
Mutta me ollaankin opiskelijoita. Mä olen ostanu piirustuspaperia, väripapereita, saippuakuplapurkin, lentokoneen, dvd:n ja värityskirjan. Yhteensä meni ehkä kakskymppiä rahaa. Mies on käyttänyt ehkä saman verran, mutta ei suostunu kertoon mitä se on ostanu :) Niin, poika on 1v7kk.
Meillä kyllä mummot sitten lahjoo poikaa ihan urakalla :D Viime jouluna anoppi oli ostanu niin paljon lahjoja, että se ei kehdannu edes antaa niitä kaikkia. Kaikki mun ja melkein kaikki miehen paketit oli leluja ja lastenkirjoja! Ja mikäs siinä, hauskaahan se on!
Noi mun lahjat on valinnu sillä perusteella, että poju tykkää tällä hetkellä eniten saippuakuplista ja paperin repimisestä, eikä varmaan kauheesti mieti paljonko lahjat on maksanu...
Poika 1v1kk:
ostettuna
-2 duplopakkausta
-Muumi-luukkukirja
-Brion pieni kilpa-auto
-muutama vaate (näistä en ole varma laitanko edes pakettiin)
Me ajatellaan että legoja ja kirjoja lapsella ei ole koskaan liikaa. Nuo legot ostettu jo kesällä alesta, kirja syksyllä kirjakerhosta ja autokin syksyllä kaupasta heräteostoksena (iskästä oli niin makea). Vaatteita tarvitsee, koska aloittaa hoidon pian ja nykyiset vaatteet alkaa olla jo pieniä.
Mieli tekisi ostella vielä kaikenlaista, esim. pussilakanat, muumiastiasto, parkkitalo/maatila, Brion junarataa... Vaatteita ostan sitten alesta mitä tarvitaan vielä.
Juu, meillä seuraavasti... Sovittiin lahjan antajien kanssa, että 1,5 v pojallemme saa antaa niin halutessaan joko kirjan tai jotain liittyen Brion junarataan. Sitä keräilemme pitkin vuotta synttärinä ja jouluna, vielä vuosien ajan... Itse ostimme hänelle potkumopon (Disneyn Nalle Puh-lentokone), taisi olla n. 39 e. Se,että rajaamme lahjatoiveita tarkoittaa sitä, että ukkelin kasvaessa ostamme tarvittaessa jonkin lelun pitkin vuotta, emmekä rysäytä koko vuoden lelutarvetta yhdessä illassa. Tämän ikäisen keskittyminen useampaan leluunhan nyt ei ole tunnetusti suuri.
..olen ostanut vähän enemmän tänä vuonna kuin yleensä (veronpalautusten ansiota). Ymmärrän hyvin vanhempia ketkä eivät halua älyttömiä määriä kamaa antaa lapsille. Meillä on tyhjennetty lelukaapit vanhoista leluista joista osa varastoon, osa roskiin ja nyt ostettiin:
Poika 6v.
-kylpytakki
-sukset
-magneettitaulu
-palapeli
-vesivärit
-pieni muovinen autorata
-jääkiekkopeli ja Afrikan tähti-peli
Tyttö 3v.
-kylpytakki
-nukkekoti
-leikkihevonen ja Möhköfantti-pehmolelu
-enkelinsiivet
-vesivärit
-pieni leikkijääkaappi
-palapeli
Lisäksi molemmille vähän karkkia :)
Mielestäni ei ole älyttömästi paketteja, sukulaisilta tulee jotain pientä lisäksi.
-
Eihän tässä ketjussa toki pyydetty hämmästelemään mutta ei voi olla hämmästelemättä!?!? Mulla lähinnä alkoi kiinnostaa, minkälaisilla kk-tuloilla olette koska on varaa noin paljon laittaa lasten lahjoihin? Itse mielellään myös voisin ostaa vaikka pari pakettia (sen enemmässä ei ole enää järkeä) mutta ei meillä ole varaa! Pitkin vuotta joutuu ostamaan lapsille jotain pakollista, lelujakin tulee hankittua alennusmyynneistä... Kyllä täytyy meidän lasten tyytyä yhteen pakettiin, siis äidiltä ja isältä saatuna, toki kummit ja mummit ostaa sitte, että ei ne raukat lahjoitta jää! :)
mutta meillä siis lapsien lahjoihin meni yhteensä n. 200 euroa. Ollaan ihan " normaali" tuloisia, molempien kuukausiansiot n. 1800 euroa. Ja leluja meillä ei paljoa ostella pitkin vuotta. Viime kesänä ostettiin yhdet lelut molemmille lapsille (vauva ja 7v). Isosiskolla on hirveästi leluja, ja lähes 1-vuotiaalla taas ei kovinkaan paljon.
Mutta itse hankimme lähes kaikki. Mummu ja kummi antavat rahaa jotta ostaisin heidän puolestaan myöskin lahjat. Muualta ei juuri tule mitään röykkiöitä. Meillä ei myöskään osteta juuri muulloin mitään, ei ainakaan isompaa. Joten lelusarjat eivät oikein muutoin kartu kuin jouluna ja synttäreinä.
7v.poika
-Bionicle pakkaus (en muista hintaa enää, olen ostanut aikoja sitten)
-Prätkähiiri (19,90)
-löytökoira 37e
-Geomag hyrrä, 13e
-Ps2 peli sly3, 26e
-tehtäväkirja, 4 e
-saunatakki, 21e
Kummilta monopoly junior (19e), mummilta ja ukilta stereomankka (29e). Toisilta kummeilta kirja.
kohta 5v.poika
-doggy (37e)
-prätkähiiri, 19,90e
-playmobil dinomuna-pakkaus,13e
-pikkupalikkalegopakkaus, 7 e
-tarrakirja, 4e
-dinolegopakkaus, 14e
-ps2 peli hugo, 19,90e
-pehmolepakko, 3,90e
-hohtavat Geomag, 24e
mummilta ja ukilta Brion ladattava veturi
-kummeilta Tatu ja Patu -kirja
kohta 3v.poika
-pehmolepakko, 13,90e
-muovailuvahaa, 14e
-tiikeripehmolelu , 14e
-Samby-koira, 35e
-maatilakirja, 4e
-prätkähiiri,11e
-Duplo liikennekaupunki, 20e
Kummeilta pipo, mummilta ja ukilta kauko-ohjattava veturi junarataan.
Toisilta kummeilta vielä jotain.
Yhteisinä lahjoina tulee Playstation 2 konsoli, Ratz-cd ja vielä yksi lasten playstion peli.
Mulla jää palkasta käteen verojen jälkeen n.1000e (eipä hääppöisesti). Mies tienaa pari sataa enemmän. Palautuksia tuli 1500e ja mummilta+isomummilta saatiin lahjarahaa...joten tänävuonna voitiin ostaa enemmän mitä aikaisemmin. Lahjoihin meni yhteensä muutama satanen. Meillä ei leluja/lahjoja osteta kuin erikoistapauksissa eli merkkipäivinä ja muina " juhlahetkinä" .
En tahdo kauheasti krääsää, mutta surku olo tulisi jos lapseni saisi vaan yhden lahjan esim.vaatteen ja hoitopaikassa toiset lapset riemuitsisivat lahjoistaan (Tiedättekö mitä tarkoitan.) Tosin en siksi osta enemmän, mutta kuitenkin.
Kysyn teiltä vastaehdotuksia. Ajatteletteko vain, että lapsille ei sitten pitäisi ostaa leluja suuria määriä ylipäänsä vai oletteko sitä mieltä että niiden lelujen pitäisi tulla jollain toisella tavalla? Ovatko lelut itsessään mielestänne paha juttu, onko lelujen laadulla merkitystä asian kannalta vai onko paha juttu se, että niitä leluja ylipäänsä on paljon? Onko sillä merkitystä miksi vanhemmat niitä leluja ostavat?
Minulle tämä on asia, josta olisin valmis käymään keskusteluja ja tarvittaessa muuttamaan tapaa jos tarve tulee. Ensisijainen tavoitteeni on kasvattaa lapsiani hyvin eikä hankkia heille paljon lahjoja ;)
Meillä siis ostetaan jouluksi lapsille paljon lahjoja. Meillä on varaa noihin " leluvuoriin" , enkä ymmärrä sitäkään, miksi lasten leluissa pitäisi pihdata vain jotta lapset " eivät menisi pilalle" . Luulen että he voisivat mennä pilalle myös siitä jos tajuaisivat, että perheellä on rahaa käytettävissä paljon vaikka mihin, mutta heidän leluihinsa (sama kai koskee myös vaatteita, harrastusvälineitä ym.) ei rahaa käytettäisi. Sehän viestittäisi lapsille, että he ovat jotenkin vähemmän tärkeitä kuin aikuiset ja aikuisten mieliteot...
En koe että meillä jotenkin korvattaisiin lapsille leluilla esim. vanhempien huonoa omaatuntoa tai läsnäolon puutetta - pikemminkin me teemme paljon asioita yhdessä perheenä ja olemme järjestäneet työmme niin että meillä on aikaa olla lasten kanssa, harrastaa, matkustella ja tehdä myöskin ihan tavallisia kotijuttuja: ulkoilla, leipoa, laittaa ruokaa yhdessä jne...
Koska en kuitenkaan kannata systeemiä jossa lapsi opetettaisiin siihen että lahjoja tulee vähän joka asiasta ja pitkin vuotta enkä varsinkaan voi sietää esim. sitä että joka paikasta tuodaan tuliaisia niin meidän perheessä on sitten valittu se tapa, että jouluna ja syntymäpäivinä tulevat melkoiset lahjavuoret, mutta sitten joka pieniin kissanristiäisiin ei lahjoja ostella. Toki meille muutaman kerran vuodessa ostetaan jotain leluja muutenkin, mutta niistä hankinnoista ei erityisesti hehkutella eikä niitä pakata lahjapaketteihin tms. Samoin tottakai lapsille hankitaan vaatteita ja harrastusvälineitä pitkin vuotta, mutta nekin suoritetaan sellaisina " välttämättömyyshankintoina" , eli niitä ei mitenkään mainosteta vaan lapset ikäänkuin yritetään opettaa siihen, että välttämättömät tavarat hankitaan, mutta heitä ei palkita tai lahjota joka pienestä asiasta.
Lasten ollessa pieniä tein muuten myös sitä, että hankittuani uusia leluja kävin vain vaivihkaa lisäämässä ne lastenhuoneen valikoimaan ja sitten lapset jossain vaiheessa huomasivat tai olivat huomaamatta että jotakin oli tullut lisää tai jotain uutta oli ilmaantunut. Nyt lapset ovat jo vähän liian isoja tällaiseen toimintatapaan, mutta näin meillä ovat kasvaneet erityisesti monet " sarjat" : Brion junarata, duplot, legot, rakennussarjat, leikkikeittiön astiasto, nukenvaatteet, jne..
En minä tiedä onko meidän tapamme oikea vai olisiko joku muu tapa vielä parempi. Näin olemme kuitenkin asian ajatelleet ja siksi näin teemme. Jos jollakulla on hyvät argumentit joiden perusteella kannattaisi toimia toisin niin olemme valmiita tarvittaessa muuttamaan toimintatapojamme.
- harjoitusluistimet 25 e
- lasten tietokoneen 20 e
- nuppi/reikäalusta -lelun 10 e
- pienen lelumatkalaukun 5 e
- hiuspinnejä ja pompuloita n. 5 e
Lisäpaketteja tulee sitten kummeilta, isovanhemmilta ja muilta sukulaisilta. Niin ja meidän perheen nettotulot reilut 4000 e...
Tyttö reilu 2v:
¤Babyborn-nuken 55¿.
¤Piirtonalle 25¿.
¤Stiga 60¿.
¤Little-people parkkitalo 60¿
¤Vaatteita 30¿.
¤Kummeilta, isovanhemmilta: Muumi-tietokone, leikkiruokasetti, sukset, vaatteita, kirjoja, kosketinsoitin, Little-people prinsessalinna, Ariel-DVD, puisia palikoita.
Poika reilu 3kk:
¤Potkumopo 20¿.
¤Fisher pricen opettava puhelin 23¿.
¤Vaatteita 30¿.
¤Kummeilta, isovanhemmilta: Lakanat, rahaa tilille, vaatteita, puinen safaribussi.
Tiedän et aikalailla turhaa sälää, varsinkin isompi lapsistamme saa, mutta en malta odottaa, että pääsee sivusta seuraamaan sitä riemua, kun paketteja availlaan =)
sitruska:
Ei ole ihme, että nykylapset odottaa vaan pukkia ja joulu on pelkkä lahjojensaantijuhla. Minäkin olen ehkä vanhoillinen, mutta en halua opettaa muksuille, että joulu on vaan lahjoja varten.
Jokainen lapsi olisi varmaan ihan iloinen vaikka vaan yhdestä paketista! Johan ne lelut menettää merkityksensäkin kun niitä tursuaa ovista ja ikkunoista. Vanhemmathan ne lapset ' ehdollistaa' tavaralle. ja aina pitäisi saada vaan lisää ja kalliimpaa.Mä haluan, että lapset odottaa joulua sen itsensä takia; syödään herkkuja ja hyvää ruokaa, ollaan perheen ja sukulaisten kanssa yhdessä, leikitään, lauletaan, saunotaan ja nautitaan. En sen takia, että saadaan lahjoja, jotka kuitenkin suurin osa jää lojumaan hetken päästä huoneen nurkkaan käyttämättömänä...
Anteeksi vaan, että ihmettelen, mutta ehken mä sitten olekaan niin materialisti, kun olen luullut...
sitruska
Tämä onkin mielenkiintoista. Mä en ymmärrä miksi lahjoja pitäisi ostaa " muiden mielestä sopiva määrä" , joka tämän ketjun perusteella olisi yksi tai kaksi lahjaa, jotka eivät myöskään saa maksaa paljon... Aivan kuin se, että on mahdollisuus ostaa enemmän ja ehkäpä kalliimpaakin olisi pois toisilta. (Mun mielestä lahjan arvo ei sinällään ole se juttu, mutta ennemmin laadukasta kuin krääsää...)
Se, että saa paljon lahjoja ei automaattisesti tarkoita, että lapsi odottaa joulusta vaan lahjoja eikä arvosta muita asioita joulussa. On ihan totta, että yksi tai kaksi lahjaa tekisi lapsen varmasti onnelliseksi, mutta eikö lahjat kuulu jouluun? Meillä ei esimerkiksi lapset oikeastaan saa leluja muuta kuin jouluna ja synttäreinä. Vaatteita ostellaan sitten pitkin vuotta aina kun on tarvetta.
Mä itse en myöskään aio koskaan tehdä näitä " aikuisille ei sitten hankita mitään lahjoja" sopimuksia, sillä mä haluan saada jouluna lahjoja :) Ja haluan niitä myös antaa! Hyvä ruoan, yhdessäolon ja rauhoittumisen lisäksi jouluun kuuluu myös lahjat.
Meillä lasten lahjat tosiaan tulee melkein kaikki suvulta ja kummeilta, jos ei tulisi niin varmasti ostaisimme miehen kanssa itse niitä ihan riittävästi ;)
Rauhallista joulua kaikille!
suihkusaippuasta-videoon-mattoon-fiiguureihin. Hintahaitari 9.90-25e, yhteenä maksaneet kaipäälle 50e. Tästä olen tosi kiitollinen.
Tyttöselle ostanut jotain my little poneja, junan ja jotain muuta, sovittiinkin että ite ostetaan sitten tytölle, kun mummi hommas noi " toivelahjat" :)
Ihana anoppi mulla!