70-vuotias ei ole vanhus
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset kammoaa ja vierastaa sanaa "vanhus?". Siitä voitaisiin lähteä liikenteelle.
Käytetäänkö nuorista ihmisistä sanaa "nuorukainen". Nuorukainen teki sitä ja tätä. En ole huomannut. Ip-lehdessä sitten saa lukea että "polkupyörällä ajoi VANHA 77-vuotias....". Ikinä en ole lukenut että "polkupyörällä ajoi NUORI 19 vuotias...". Eikö stana tosta iästä 77 jo osata päätellä, ei siihen tarvitse lisätä enää sana vanha. En usko että sanaa vanhus vierastetaan ja kammotaan. Sitä käytetään vaan väärin. Jotkut ehdottavat eutanasiaa jo 70 vuotiaille perusterveille ihmisille, joku kutsuu eläkeläisiä ongelmajätteeksi. Vika on teissä itsessänne jotka auotte päätänne ihmisistä jotka eivät vielä ole vanhuksia vaikka ikää on tuo 70 vuotta ja risat.
Ainostaan tällä palstalla. Ei tosielämässä. Ehkä luet liikaa tätä palstaa
Saatan kerran viikossa lukea puoli tuntia. Taitaa olla liikaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomereitten tuskaa , kun vanhenee.
Sinäkin olet tuleva boomer. :)
En ole koskaan boomer, koska en ole syntynyt 40-luvulla :)
Niin, mutta tuleva boomer olet joka tapauksessa, jos elää saat. Se aika kuluu nopeasti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset kammoaa ja vierastaa sanaa "vanhus?". Siitä voitaisiin lähteä liikenteelle.
Käytetäänkö nuorista ihmisistä sanaa "nuorukainen". Nuorukainen teki sitä ja tätä. En ole huomannut. Ip-lehdessä sitten saa lukea että "polkupyörällä ajoi VANHA 77-vuotias....". Ikinä en ole lukenut että "polkupyörällä ajoi NUORI 19 vuotias...". Eikö stana tosta iästä 77 jo osata päätellä, ei siihen tarvitse lisätä enää sana vanha. En usko että sanaa vanhus vierastetaan ja kammotaan. Sitä käytetään vaan väärin. Jotkut ehdottavat eutanasiaa jo 70 vuotiaille perusterveille ihmisille, joku kutsuu eläkeläisiä ongelmajätteeksi. Vika on teissä itsessänne jotka auotte päätänne ihmisistä jotka eivät vielä ole vanhuksia vaikka ikää on tuo 70 vuotta ja risat.
Nuoreasta käytetään sanaa NUORI. En kyllä ymmärtänyt pointtiasi. Kysyin, miksi sanaa VANHA tai VANHUS kammoksutaan. Tuntuu että ihmiset ovat vieraantuneet todellisuudesta tänä päivänä.
Samaa ihmettelen, miksi vanhus nähdään niin negatiivisena ja pahana? Sanon tämä omasta kokemuksesta, koska olen 70v vanhus. Eikä se liity ulkoiseen olemukseen, vaan elettyihin vuosiin. Ja kun vielä huomioi elinikäennusteen, joka on naisilla 85v ja miehillä 79v kyllä 70v ei ole enää nuori tai keski-ikäinen, mitattiin sitä millä mittarilla tahansa, vaan vanhus.
Eikä 5-vuotias ole lapsi. Eikä koira ole eläin. Eikä sukupuolia ole olemassa. Ideologia ja kokemusasiantuntijuus menevät fyysisen todellisuuden edelle ilmeisesti kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoreasta käytetään sanaa NUORI. En kyllä ymmärtänyt pointtiasi. Kysyin, miksi sanaa VANHA tai VANHUS kammoksutaan. Tuntuu että ihmiset ovat vieraantuneet todellisuudesta tänä päivänä.
Samaa ihmettelen, miksi vanhus nähdään niin negatiivisena ja pahana? Sanon tämä omasta kokemuksesta, koska olen 70v vanhus. Eikä se liity ulkoiseen olemukseen, vaan elettyihin vuosiin. Ja kun vielä huomioi elinikäennusteen, joka on naisilla 85v ja miehillä 79v kyllä 70v ei ole enää nuori tai keski-ikäinen, mitattiin sitä millä mittarilla tahansa, vaan vanhus.
En tiedä. Musta vanhukset voivat olla mielenkiintoisia ihmisiä. Nuoretkin voivat olla, mutta heillä ei ole paljon elämänkokemusta ja sekin on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele miksi 70-vuotias ei ole vanhus.
Perustele ite miksi monikin 30 vuotias on edelleen ihan teini tai miksi 40 vuotias asuu edelleen vanhempiensa luona, onko lapsi? Perustele nyt sitten, miksi ihmiset ovat erilaisia ja elävät eri tavalla eli myös ikääntyvät eri tavalla.
Teiniys jaetaan buperteettiin (fyysinen teini-ikä) ja adolesenssiin (psyykkinen teini-ikä). Moni 30 vuotias ja jopa 35 vuotias käy vielä läpi tuon adolesenssin jälkimaininkeja, joka sitten manifestoituu epäkypsänä käytöksenä ja tunne-elämänä työssä ja arjessa. Fyysinen vanheneminen kuitenkin jatkaa etenemistään. Fyysinen Buperteetti ja adolesenssi eivät etene käsi kädessä yhtenäisenä kehitysvaiheena päättyen harmoniseen persoonallisuuteen. Teinipösilöltä vaikuttava kolmevitonen kuitenkin etenee vääjäämättä kohti fyysistä vanhenemista. Tämä on itseasiassa ensimmäinen ikävuosi, jolloin geenit ja perinnöllisyystekijät vaikuttavat joiltakin osin siihen, että ennakoimattomia äkkikuolemia alkaa olla ikäryhmässä kohonneesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on lapsi, nuori, keski-ikäinen ja vanha. Jos ihminen ei ole 70 vuotiaana vanha niin vanhuutta ei ole sitten olemassa. Halutaan kieltää vanhuus. Miksi?
Annetaan vapaus ikääntyneille pitää itsensä minä haluavat pitää. Joku on seniori, toinen ikäihminen, kolmas vanhus jne... tais presidenttikin tykätä että ikäihminen on paras luonnehdinta.
Kun me, jotka olemme tehneet työtä kaiken ikäisten hoitamisessa olemme havainneet, ettei ikä korreloi ihmisen kokonaiskuntoa ja joidenkin kohdalla on vaikeaa mieltää, että on on vanhus, kun on ikä vasta 65- 70v ja on kaikin puolin kunnossa.
Ajatellaan joitakin " hyvin säilyneitä " julkkiksia, vaikka Helena Lindgren joka on 66v niin tajuatte mistä puhun.
Yhä enemmän on hyväkuntoisia ikääntyneitä ja on tietysti hyvin huonokuntoisiakin( suuret ikäluokat) ja nuorempia huonokuntoisia, jotka eivät ole vanhuusiässäkään.
Juuri noin. Viisasta päätelmää.
Minäkin luulen, että moni nyt parhaassa työiässä oleva ei miellä itseään vanhukseksi kun koittaa vaikka se 70v rajapyykki.
Olen melkein 70v. Kyllä ikä jo tuntuu liikkuessa, ottaa selkään.
Samoin aamulla on herätessä kankea olo, vertyy kyllä sitten vähän ajan kuluttua.
Mutta tällaiset Iida Vainiot ja Archiet saa kyllä hymyilemään. Vain nuoret on noin
tolloja. Vaikka kroppa rapistuu, niin ymmärrys elämään lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
millainen aivovaurio vanhuksella on jos luulee yli 60-vuotiaana olevansa jotain muuta kuin vanhus?
Suomessa on siis vanhus presidenttinä ja seuraavaa vanhusta ollaan valitsemassa uudeksi presidentiksi? Esim. englanniksi on "an elderly person", joka kuulostaa oikein paljon sivistyneemmältä kuin juntti sana "vanhus". Muissa kielissä ei tuollaista vanhus sanaa tunneta edes.
Siinäpä vinkkiä ettei valita liian iäkästä presidentiksi. Haavistokin on ens vuoden puolella 66v. Nuorempi pitää valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo vielä edes viittäkymmentä mutta seitsemänkymppinen ei mustakaan ole vanhus. Vanha joo, mutta ei vanhus.
Mun harrastusporukoissa on seittemänkymppisiä erittäin tikissä kunnossa olevia naisia. Ei tulisi mieleenkään ajatella heitä "vanhuksina".
Samaa mietin 72-vuotiaasta äidistäni. Hän harrastaa aktiivisesti liikuntaa ja on oikein hyvässä kunnossa. Juuri oli vaellusreissulla. Myös sosiaalisesti on aktiivinen ja lukee paljon niin pysyy aivot vireinä. En kyllä osaa kuvitella että kukaan hänet nähdessään ajattelisi että tuossa kulkee vanhus. Päinvastoin häntä luullaan usein ikäistään nuoremmaksi. Esim. äitini tavanneet ystäväni ovat aina ihmetelleet jos olen maininnut hänen ikänsä.
Samaa voi sanoa minun äidistäni. On jo 77v mutta aktiivinen liikkuja ja toimii monissa yhteisöissä. Harrastuksia riittää hänellä.
On ollut ikänsä tyyliltään nuorekas joten monet luulevat paljon nuoremmaksi kuin on.
Ikä on vain numero usean kohdalla.
70 vuotias on useimmiten jo haudassa, eli raato, ruumis, vainaja, kuollut.
Vaari hoiteli rintamamiestalon puutarhoineen 83-vuotiaaksi, syöpä sitten vei ukon vuodessa...
Vierailija kirjoitti:
60+ on vanhus.
Jo nykyään moni tekee työuraa ad 68v.
Ja te nuoret joudutte tekemään 70v asti.
Ei varmaan 70 v ole vanha. Niitä vaan ei ikinä näy vaikka työmailla, vaikka ovat ahkerampia, tehokkaampia ja työteliäömpiä kun kukaan muu.
Ihme juttu. Laittakaa hallitukselle heti viestiä!
Minä olen sitten kai varhain kehittynyt, kun tunnen itseni jo 77 vuotiaana vanhukseksi, väsyttää, hengästyttää, huimaa ja laiskottaa. Kroppakin on varsin jäykkä.
Kunnan virasta joutuu irtisanotuksi, kun täyttää 68. Vanhus sanaa käyttäisin vasta jotenkin iän tuoman toimintarajoitteisesta ihmisestä. Häiritsi kun tuttava alkoi puhua 25 vuotiaana vanhemmistaan vanhuksina.
Minä oon 73 v. Lopetin työt maaliskuussa tänä vuonna. Se vähän masentaa. Lapsetkin sanoi että jää pois töistäsi niin ennätät tehdä vielä kaiken sen muunkin mitä olet suunnitellut. Nyt tässä virittelen niitä loppuelämäni juttuja. Sukuni on pitkäikäistä jotta ehkä tässä vielä jotain ennätän saada aikaan.
No sitten hän ei tarvitse vanhuuseläkettäkään. Ratkaisu väestörakenteelliseen kestävyysvajeongelmaan!
Kai ymmärrät itse, ettei balettitanssijana olla 65 v. asti. Näillä on joku muu työrupeama tanssiuran jälkeen, joten turhaa luulla että balettitanssijat lähtee eläkkeellä noin 30 vuotiaina tekemättä enää mitään.