Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-vuotias ei ole vanhus

Vierailija
25.08.2023 |

Vasta 80-vuotias alkaa olla.

Kommentit (125)

61/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan totta. 70 vuotias on ikääntynyt ja 80 vanhus.

Vierailija
62/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mielleyhtymiä teille tulee sanoista vanhustentalo, vanhainkoti, vanhusten päiväkerho jne.?

Miten ajatuksenne yhdistävät nämä ja aktiivisen 70-vuotiaan eläkeläisen, joka ajaa autoa, pyöräilee, hiihtää, ui avovesissä, harrastaa joogaa, ratkoo pulmatehtäviä, reissaa maailmalla omin päin yms.?

Haluan sanoa, että vanhenemisen vaikutukset on yksilöllisiä, ja riippuvat paljon fyysisen ja/tai henkisen kunnon säilymisestä. Toinen 70 v on vanhus, toinen ei.

Geenit vaikuttavat siihen miten täällä tepastellaan ja kuinka kauan.

Väliin oli hoivakoteja, mutta nyt vain vaivaistaloja. Rahalla saa  toki kaikkea.  Kela korvaus nostetaan,  näin varakkaimmilla on mukava hoitaa kaikki yksityisellä. Mihin niitä veroja kerätään, tämä maa on kehitysmaan tasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70v ja koen olevani vanha. Kokenut ja nähnyt monia yhteiskunnan muutoksia, katasrofeja ja ilmastomuutoksen. Olen menettänyt molemmat vanhemmat, siskoni, kaikki tädit, enot ja sedät ja omasta ikäluokastani moni on jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Juhlissa huomaan, kuinka muut jo odottavat, milloin aloitan kahvittelun tai ruokailun. Se tuntuu oudolta, huomata olevansa porukan vanhin. Hiljattain joudun uusimaan auton ajo-oikeuden, ikäni vuoksi. Sekin tuntuu hassulta.

Minulle ikä ja vuodet, eivät merkitse, että lakkaisin elämästä, tuntematta iloa, mielihyvää, seikkailuja tai tarvetta olla ostamatta uusinta teknologiaa, kirjoja, musiikkia, vaatteita, astioita, käydä parturissa jne. kuin jos olisin kolmekymppinen.

Vierailija
64/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 59 vuotias ja koen että elämä on jo eletty ja takanapäin. Tosi on.

Vierailija
65/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereitten tuskaa , kun vanhenee.

Sinäkin olet tuleva boomer. :)

En ole koskaan boomer, koska en ole syntynyt 40-luvulla :)

Vierailija
66/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täytyy nimitellä iän perusteella nuori, keski-ikäinen, vanhus jne?. Eikö voisi erotella eri ikäisiä numeroilla mikä kuvaisi paremmin ikäryhmää esim. +20, +30, +40, +50, +60, +70 jne. ?

Vierailija
67/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vanhuus alkaa 65v kun siirrytään vanhuuseläkkeelle.

Ja 70v jo ikä tuo monia rajoitteita ja sairauksia ja 70v tarkistetaan esim. auton ajokyky ja siinä iässä ollaan jo riski liikenteessä, koska reagointikyky, näkö, kuulo pysyvästi alentunut, aivoissa harmaita alueita, samoin liikkeet hidastuneet ja voimavarat vähentyneet , sairaskohtauksen riski kasvaa, luusto heikentynyt, hampaat jne.

Höpöhöpö. Esim.

Justs hammaslääkäri selitti nuorelle hammashoitajalle minun hampaistani, että katsoo nyt tarkkaan, kun yli 7- kymppisellä on paremmat hampaat kuin joillakin peruskoulunsa päättävillä.

Joten lopeta bessrwisseröinti ja puhu vaan omasta kunnostasi.

Olen 70v ja tämän päivän hammaslääkärit ovat aivan uusien haasteiden edessä, koska minun ikäluokassani on omat hampaat suussa, toisin kuin vielä 30-40v sitten. Ja sekin on tosiasia, 50-ikävuoden jälkeen luusto on kovilla ja heikkenee, hormoonitoimonnasta johtuen, joka taas vaikuttaa hampaisiin ja luustoon.

Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö joku 70v luustoltaan ja terveydeltään voisi olla kuin parikymppinen, mutta se on kuitenkin hyvin harvinainen ilmiö, ainakin jos kysyy muiden mielipidettä.

Vierailija
68/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 70v ja koen olevani vanha. Kokenut ja nähnyt monia yhteiskunnan muutoksia, katasrofeja ja ilmastomuutoksen. Olen menettänyt molemmat vanhemmat, siskoni, kaikki tädit, enot ja sedät ja omasta ikäluokastani moni on jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Juhlissa huomaan, kuinka muut jo odottavat, milloin aloitan kahvittelun tai ruokailun. Se tuntuu oudolta, huomata olevansa porukan vanhin. Hiljattain joudun uusimaan auton ajo-oikeuden, ikäni vuoksi. Sekin tuntuu hassulta.

Minulle ikä ja vuodet, eivät merkitse, että lakkaisin elämästä, tuntematta iloa, mielihyvää, seikkailuja tai tarvetta olla ostamatta uusinta teknologiaa, kirjoja, musiikkia, vaatteita, astioita, käydä parturissa jne. kuin jos olisin kolmekymppinen.

Olen yli 70 v. Toki kotia on pitänyt remontoida, laitteita uusia säännöllisin välajoin, kaikki on suunniteltu nykyään kestämään se takuuajan. Kampaamossa ja jalkahoidossa, mutta mitään astioita tai muuta en kotiini hanki. Päinvastoin olen aikuisille lapsille yrittänyt tyrkyttää kaikkea pientä, ei vaan kelpaa. Kai ne kaikki korutkin roskiin menee. Vaatteita toki hankin, etteivät ala kadulla päälle sylkemään vanhojen vaatteiden vuoksi.

Vierailija
69/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jouduit uusimaan ajo-oikeuden, lääkärissäkö? Oliko sulla joku ammattiajokortti? Minun ei tarvinnut tehdä muuta kuin täyttää paperi netissä ja uusi kortti tuli postissa.

Vierailija
70/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä luonnostaan vertaa omiin vanhempiinsa. Äiti alkoi tarvita apua arjessa alle 70-vuotiaana ja isä alle 80-vuotiaana. Minusta he olivat silloin vanhoja.

Vierailija
71/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jouduit uusimaan ajo-oikeuden, lääkärissäkö? Oliko sulla joku ammattiajokortti? Minun ei tarvinnut tehdä muuta kuin täyttää paperi netissä ja uusi kortti tuli postissa.

Kolme vuotta sitten luovuttiin 70v lääkärintarkastuksista. Nyt ensimmäinen on 75v ja juuri ehdotettiin, että sitä siirrettäisiin 80 ikävuoteen, koska juuri kenenkään 75v ajo-oikeutta ei ole hylätty ikävuositarkastuksissa .

Vierailija
72/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ensimmäinen mielikuva vanhasta ihmisestä on sellainen iäkäs ihminen, jolla on elämänkokemusta ja viisautta. Hänen kanssa on mielenkiintoista jutella, ja saa erilaisia näkökulmia asioihin ja voin oppia häneltä jotain.

Vanhat ihmiset ovat joskus olleet nuoria. Sana vanha ei ole sen kummempi kuin sana nuori.

T. 25v

Vierailija
73/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

60+ on vanhus.

Vierailija
74/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-59 vuotias on keski-ikäinen ja 60 vuodesta eteenpäin on vanhus.

Vierailija
75/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin tulee syksy juhannuksen jälkeen ja joillekin koittaa vanhuus viisi- kuusikymppisenä!

Vierailija
76/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 70 v ja olenhan mä jo vanha, ja tosi paljon elämää nähnyt ja kokenut. Mutta ainakin toistaiseksi selviydyn kaikesta mistä selviydyin 40 vuotiaanakin. Kuntoni on hyvä ja liikun joka päivä monipuolisesti. Talvella lumitöitä ja kesällä kasvimaan kääntöä ja hoitelua. Ajankulukseni autoilen ja teen mitä huvittaa..

Vierailija
77/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-vuotiaasta alkaa vanhuus. Näin on lääkärit sanoneet.

Lääkärit kertovat usein satuja. Eivät ole mitään asiantuntijoita tässäkään asiassa. Joku on tosi vetreä 70 vuotias toinen taas ihan raakki. Ihmiset ovat myös 70 vuotiaina erilaisia. Ei pidä niputtaa taas kaikkia yhteen nippuun. 

Vierailija
78/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustele miksi 70-vuotias ei ole vanhus. 

Vierailija
79/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, mutta 70 vuotias on vanhus. Kohtaa elämän realiteetti.

Vierailija
80/125 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on lapsi, nuori, keski-ikäinen ja vanha. Jos ihminen ei ole 70 vuotiaana vanha niin vanhuutta ei ole sitten olemassa. Halutaan kieltää vanhuus. Miksi?

Mitä ovat sitten yli 90 vuotiaat? Kestääkö keski-ikäisyys 30 vuotta tai nuoruus 20-30 vuotta? Entä mihin asti ollaan lapsi? Miksi vanhuus olisi 65-95 elinvuodet eli 30 vuoden pituinen? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä