Onko täällä joku synnyttänyt luomusti?
Kommentit (50)
Täällä kun on vallalla tämä sankariäitimyytti, jossa kipua kuuluu kestää, muuten ei ole oikea äiti. Jenkkisynnytys oli ollut miellyttävä ja lääkärin asenne se, että olen tässä lievittämässä kipuasi.
amme ja suihku auttoi paljon! ja nopea ponnistus, muistan ikuisesti sen tunteen kun tuntuu että klitoris repeää :P mutta se meni onneksi ohi. toivuin tästä synnytyksestä todella nopeasti, eikä alapääkään ollut kamalan kipeä (muistaakseni) ainaak yhtä kauaa kuin ensimmäisessä (epiduraali) synnytyksessä... eniten minut yllätti se että ylitin itseni ;)
Mun synnytys piti käynnistää kalvojen puhkaisulla ja sitten odoteltiin pari tuntia supistuksia - ei tullut - ja sitten oksitosiinia suoneen. No sehän alkoi tietty heti sattua aivan hulluna! Aivan eri tavalla kuin luomusupistukset ekassa synnytyksessä. Höngin epätoivoisena ilokaasua kuten ekassa synnytyksessä ja alle puolen tunnin kuluttua huusin jo epiduraalia, joka auttoi jonkun verran ekassa synnytyksessä (mutta ei kyllä mitenkään _vienyt_ sitä kipua _pois_).
Kätilöt tulivat siihen rauhoittelemaan ja häipyivät. Ajateltiin miehen kanssa, että hälyttämään anestesialääkäriä. Vartin päästä kun ulisin ja itkin mies hälytti kätilöt takaisin - EIVÄT OLLEET SOITTANEET LÄÄKÄRIÄ, KUN EIHÄN MULLA NYT VOINUT NIIN KOVIA KIPUJA OLLA!! Kiitti!!!
Noh, olinkin sitten auennut jo melkein kuuteen senttiin alle tunnissa. Soittivat sitten vihdoin puuduttajan paikalle mieheni ärjäistyä niille oikein kunnolla. Sieltä sitten kiikutettiin spinaalipuudutus, koska epiduraali oli myöhäistä saada. Lääkäri sätti kätilöt sanoen, että mitä helvettiä te oikein jäätte tolla tavoin panttaamaan, eihän tämä nainen pysty tuskiltaan edes pysymään paikallaan puuduksen ajan! Ja spinaalipuudutus vei kaiken kivun pois. Nukahdin heti. 20 minuutin kuluttua aloin jo ponnistaa!
Että en mäkään ymmärrä tätä kivun ihannointia! Miksi kätilöt panttaavat näitä kivunlievityspyyntöjä? Anestesialääkärin mukaan mulla spinaalipuudutus nopeutti synnytystä, koska pystyin rentoutumaan sen jälkeen.
Miksi, miksi miksi????
kaksi heistä täysin luomusti, yhden kohdalla kokeilin ilokaasua
Muuten, eikö Suomessa kuitenkin olla aika suopeita kivunlievitykseen.
Tämäkin ketju meni siihen, että ne, jotka ovat käyttäneet kivu lievitystä tulevat tänne huutelemaan miten ei-kivunlievitystä käyttäneet ajattelvat olevansa jotain sankarimarttyyriäitejä. Sääli.
Jokainen valitsee sen mikä itselleen on parasta. Kolmosen kohdalla valitsin luomun koska minulla oli vertailtu synnytys kivunlievityksellä ja ilman ja paraneminen tämän viimeksi mainitun kohdalla oli niin paljon nopeampaa. Ei tullut myöskään ongelmia imetyksen kanssa, en itse ollut väsynyt ja kaikki vain sujui paremmin.
Tuli 3-5 kivuliasta supistusta ja aikaa meni 47minuuttia. Ehdottomasti paras synnytyskokemus
Olisin kyllä kummallakin kerralla ottanut lievitykset, jos olisi ehditty antaa, vaan kun ei niin ei... Toka lapseni syntyi niin, että hyvä että multa ehdittiin tempoa housut jalasta (sitä ennen olin maannut tunnin vastaanotossa ja kärsinyt, mutta hoitsu ei ehtinyt tutkia...) ja kolmas oli maailmassa alle 10 minuuttia sen jälkeen, kun olin pyytänyt hakemaan anestesialääkärin epiduraalia varten.
Jälkikäteen ajatellen eivät olleet pahoja kokemuksia, koska synnytykset olivat nopeita.
Ja muuten: jos ottaa ilokaasua, niin ei todellakaan ole " luomusynnyttäjä" .
Vähintään yhtä kivunlievitysmenetelmää oli käytetty 78 prosentille kaikista synnyttäjistä vuonna 2005 (pl. Hyks, Naistensairaala), kun vastaava luku oli noin kahdeksan prosenttiyksikköä (70 prosenttia) vähemmän vuonna 1995. Epiduraalipuudutus kivunlievityksenä on jatkuvasti yleistynyt. Vuonna 2005 noin 42 prosenttia alakautta synnyttäneistä oli saanut epiduraalipuudutuksen kun vastaava luku oli 23 prosenttia vuonna 1995. Spinaali- ja yhdistetyn spinaaliepiduraalipuudutuksen tiedot on tilastoitu vuodesta 2004 lähtien. Vuonna 2005 spinaalipuudutuksen sai kaikista alakautta synnyttäneistä 13,3 prosenttia (pl. Hyks, Naistensairaala). Tätä kivunlievitystä käytetään eniten uudelleensynnyttäjien kohdalla (18,6 %). Yhdistettyä spinaaliepiduraali-puudutusta käytettiin hyvin vähän (17 sairaalaa) tai sitä ei ole käytetty lainkaan (15). Vuonna 2005 kaikista alakautta synnyttäneistä vain 0,2 prosenttia sai
spinaaliepiduraalipuudutuksen (pl. Hyks, Naistensairaala).
Vuodesta 2004 alkaen on tilastoitu myös muu ei-lääkkeellinen kivunlievitys, jota sai 17,1 prosenttia kaikista synnyttäjistä vuonna
2005 (pl. Hyks, Naistensairaala).
Joskus luin, että sairaaloiden välillä on isot erot noissa kivunlievityksissä, ja se johtuu AINOASTAAN juuri siitä, että toisissa sairaaloissa glorifioidaan sitä kipua enemmän, eikä soitaisi naiselle lievitystä. Mutta ihmekös se... näkeehän sen täällä forumillakin miten suhtaudutaan kanssasisariin.
en ymmärrä miksi pitäisi synnyttää kivulla. Jos on mahdollisuus saada kivunlievirystä niin miksi ei ottaisi.
Minulla on kokemusta kahdesta luomusynnytyksestä, toisessa ei voitu antaa epiduraalia, toisessa ei ehditty antamaan.
Viimeisessä synnytyksessäni sain spinaalipuudutuksen ja voin sanoa että se oli paras synnytykseni.
Sitä paitsi, jos rehellisiä ollaan niin kyllä esikoisen synnytys oli se kamalin kaikista, kivunlievityksestä huolimatta.