Miltä alueelta asunto Helsingissä eläkepäiviksi?
Meillä on iso omakotitalo ja vain yksi lapsi asuu enää kotona. Mihin alueelle Helsingissä te muuttaisitte eläkeläisinä? Ei tarvitse olla iso. Lähinnä kaupunkitukikohta.
Kommentit (310)
Kannattaa jo humputella rahaa jos sitä on koska jos menee huonoon kuntoon niin hoitokoti ottaa eläkkeen ja ylimääräistä.
Ei voi sanoa ihan noin yleistäen, koska eri kaupunginosien sisälläkin on niin erilaisia alueita. Varsinkaan ei kannata sortua ajattelemaan Itä-Helsinkiä yhtenäisenä (huonona) alueena.
Esimerkiksi minä voisin olla kiinnostunut Herttoniemen tai Roihuvuoren vanhasta osasta, jolla on ollut vähän paha maine, mutta joka on nykyään alkanut vaikuttaa kiinnostavalta. Jos etsisin rivitaloa, niin suuntaisin Lassilan keskiosiin tai Kannelmäen länsireunaan.
Jos haluaisin asua Helsingin keskustassa eikä raha olisi rajoite, niin minun paikkani olisi Kampin liikekeskuksen yläkerrassa.
Vierailija kirjoitti:
Kantakaupunki, jos on lompakko kunnossa. Töölö, Krunika, Ullanlinna, Kaartinkaupunki, Punavuori. Ei mitään järkee muuttaa lähiöihin.
Ei ole yhtään minun juttu ne vanhat jugend-talot. Olen niissä asunut enkä kaipaa yhtään niitä ummehtuneita komeroita ja olematonta äänieristystä. Ne oli kiinnostavia joskus ysärillä ja nollarilla.
jos vain budjetti riittää niin Lauttasaari on parasta Helsinkiä. Meri, luonto, palvelut, metrolla parissa minuutissa keskustassa jos kaipaa kivikaupungissa pistäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisin asua Helsingin keskustassa eikä raha olisi rajoite, niin minun paikkani olisi Kampin liikekeskuksen yläkerrassa.
Siitä onkin lyhyt matka Kampin palvelukeskukseen, sitten kun tulee se aika että alkaa tarvita enemmän palveluja. Ei ole pitkä muuttomatka.
Vierailija kirjoitti:
Punavuori on mesta paikka
Mesta = paikka. Ei tainnut Stadin slangi oikein olla hanskassa 😂
Pasilan kaikki alueet. Ehkä Pohjois-Pasilan Postipuisto jos luonnossa liikkumisesta erityisesti tykkää.
Alppila tai Sörnäinen on kivoja alueita, Hämeentien varrella Kinapori on myös kiva paikka.
Vierailija kirjoitti:
Etu-Töölö
No sehän se on se klassinen maalaisrikkaitten tukikohta, johonkin lähelle oopperaa. En tosiaan muuttaisi. Sieltä on jo melkein kaikki palvelut lähteneet. Pari baaria ja jokunen ravintola jäljellä. Rähjäistä. Meluisaa.
gisu kirjoitti:
kronikka is the best
Tarkoitat kai Krunikkaa? Eli Kruununhakaa.
Vierailija kirjoitti:
Eteläiseen Etelä-Helsinkiin, eli Espanjaan muuttaisin. Asunnot ovat kyllä hintavia, ainakin Aurinkorannikolla, mutta muuten hinnat halvempia ja ilmasto aurinkoisempi.
Olen miettinyt Aurinkorannikkoa sen helppouden takia. Toisaalta enemmän alueena kiinnostaa se Gibraltarin yläpuolella oleva Atlantin rannikko.
Vierailija kirjoitti:
Alppila tai Sörnäinen on kivoja alueita, Hämeentien varrella Kinapori on myös kiva paikka.
Tarkoitin Kinaporilla lähinnä Hakaniemeä, Vetehisenkujan tienoota. Siellä on Kinaporin senioreitten palvelukeskus
Vierailija kirjoitti:
gisu kirjoitti:
kronikka is the best
Tarkoitat kai Krunikkaa? Eli Kruununhakaa.
Krunikka on tuulinen valoton pussinperä vaikka talot ovat ulospäin kauniita.
Ehkä Ruoholahden tai Jätkäsaaren alue Ruoholahden kanavan tienoilla. Uusia raikkaita taloja, rantaa ja kävelymatka keskustaan, myös ratikalla pääsee.
Ei mitään vanhoja taloja minulle!
Eikö jotkut Redin tornit olisi kätsyjä, ei tarvitsisi tarpoa lumessa tai liukkailla keleillä kun kaikki asiat saisi hoidettua alakerrassa. Sinne olisi myös helppo tilata palveluja yms ja hienot maisemat mitä kiikkustuolissa ihailla. Ei tarvitsisi autoakaan.
Ei miltään, vaan jostain hauskemmasta kaupungista niin että on meri- tai järvinäköala.
Ap ei tarkkaan kertonut mitä hakevat. Oletan että kerrostaloasuntoa. Oletan että aikovat olla mökillä pidempiä aikoja sitten eläkkeellä.
Kaupungissa on toki silloin kiva olla pieni asunto, jos lapset ja lapsenlapset ja tuttavat asuvat siellä ja voi mukavasti käydä kulttuuriharrastuksissa, ravintoloissa ja lähteä matkoille.
Mutta tuli mieleen, että eläkeikäisenä ei koskaan tiedä miten nopeasti kunto heikkenee, jolloin mökillä olo voi äkkiä muuttua hankalaksi. Siksi kannattaa tietysti valita kaupunkiasunto, jossa on hissi ja palvelut lähellä. Lisäksi sopivaa ulkoilumaastoa.
Itse katselisin asuntoja, jotka ovat suhteellisen uusia tai ainakin sopivan tilavia, ja joissa on hissi sekä parveke.
Alue on vaikeampi valita, koska sehän riippuu siitä mitä AP ja puoliso harrastavat, missä läheiset asuvat, onko kotieläimiä sekä halutaanko olla meren lähellä vai ei, miten usein ja nopeasti halutaan mennä keskustaan vai onko lähiympäristö tärkeämpi.
Yksi kohtuullinen voisi jota ei ole vielä mainittu on Herttoniemenranta. Siellä on kohtuullisen uutta rakennuskantaa, uimaranta, hyvät palvelut ja liikenneyhteydet, mutta myös kivoja ulkoilualueita kuten Kivinokka ja Herttoniemen kartanon alue. Lisäksi jonkin verran ravintoloita ja kahviloita siinä meren äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Ruoholahden tai Jätkäsaaren alue Ruoholahden kanavan tienoilla. Uusia raikkaita taloja, rantaa ja kävelymatka keskustaan, myös ratikalla pääsee.
Ei mitään vanhoja taloja minulle!
Raikkaita taloja!!
Etu-Töölö